Nieuwe notebook HD, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 21:17

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Topicstarter
Ik ben in het bezig van een Acer Ferrari 4002, waar momenteel een 80GB 5400 toeren schijf in zit van Toshiba. (MK8026GAX). Wegens ruimte gebrek wil ik een externe schijf aanschaffen, maar nu heb ik een aantal opties :

1. Een goede, 5400 toeren externe schijf van 160 GB, bijvoorbeeld de

pricewatch: Hitachi Travelstar 5K160, 160GB (5400rpm, ATA133, 8MB)

2. Een snelle 7200 toerenschijf, en m'n oude 80 GB als externe schijf in een behuizing, bijvoorbeeld de

pricewatch: Seagate Momentus ST980825A, 80GB (7200rpm, ATA100, 8MB)

Wat zouden jullie adviseren? Ik gebruik de laptop vooral voor (school)programmeerwerk, dus vaak compilen, veel zip-bewerkingen, downloaden, gamen, van alles dus.

- Wie heeft ervaring met een upgrade van 5400-->7200 toeren schijf, en wat is het performance verschil?

- Wat gaat dit betekenen voor mij accu?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Ik ben hier ook erg geinteresseerd in en vraag me af of het verstandig is om te wachten op hybride dan wel ssd disks?

Wat meestal wel naar voren komt is dat de ATA varianten zuiniger en meestal ook sneller zijn dan de SATA varianten. Waardoor dit komt is niet helemaal duidelijk. Wat ook uit bijna alle tests komt is dat Hitachi de 'beste' schijven weet te produceren (minder verbruik en soms net wat meer prestatie).

Wat betreft prestatieverschil: natuurlijk zal die er wel zijn maar erg significant denk ik niet. Maar als je een nieuwe schijf gaat halen zou ik zeker wel een 7200 variant nemen.

Maar je kunt zelf ook wel wat vinden over dit onderwerp, bijvoorbeeld:

1: http://www.xbitlabs.com/a...play/25inch-hdd-7200.html
2: http://www.techreport.com.../mobile-hdds/index.x?pg=1

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SSD-schijven zijn nog stervens duur als je een beetje opslagcapaciteit nodig hebt. De apparaten die nu op de markt gebracht worden zijn voornamelijk bedoeld voor industrieel gebruik. De prestaties zijn ook niet echt geweldig. Ik heb de flashdisk van PQI getest en die was qua prestaties vergelijkbaar met een oude 5400rpm notebookschijf. Het ding werkte niet op een nForce en Marvell SATA-controller, wel op controllers van Silicon Image en Intel.