Toon posts:

Lokaal IP-adres in ST780 wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag/probleem over/met de Speedtouch 780. Deze wil ik een eigen lokaal ip-adres geven, dus niet de 192.168.1.254.
Ik kan in het menu er een toevoegen en zodra ik dat gedaan heb kan ik dit nieuw ingevoerde adres pingen en kom met dit adres ook in de gebruikers-interface van het modem.
Op het moment dat ik ipconfig doe staat er bij de subnet mask nog steeds de 192.168.1.254.
Als ik deze verwijder, dan valt (eigenlijk wel logisch) de gebruikersinterface uit en kan de modem lokaal niet meer bereikt worden. Maar ook niet meer met mijn eigen ingegeven IP. Als ik dan ipconfig doe, staat er niets meer bij subnet mask, dus moet ik het modem weer resetten zodat de defaults weer de 192.168.1.254 instelt.

Weet iemand hier een oplossing voor? Misschien is het wel heel eenvoudig, maar een expert ben ik niet in netwerken. Thanks alvast.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-03 22:54

silverstorm

tearing me apart

Als je het ip aanpast, laat je dan ook de DHCP-gegevens aanpassen met bv ipconfig /release en dan ipconfig /renew? Het kan zijn dat windows zijn leases niet direct vernieuwd en de speedtouch ook niet de verbinding verbreekt.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
silverstorm schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:24:
Als je het ip aanpast, laat je dan ook de DHCP-gegevens aanpassen met bv ipconfig /release en dan ipconfig /renew? Het kan zijn dat windows zijn leases niet direct vernieuwd en de speedtouch ook niet de verbinding verbreekt.
Ja dat heb ik idd. ook gedaan. Na de /renew geeft ie nog steeds de standaard 192.168 aan.
Ik denk ook dat het komt omdat ik er twee in heb staan (zelf ingegeven IP en de standaard), maar het lijkt wel of die 192.168.1.254 niet te verwijderen is. 't Is wel een optie in het menu om dit te doen, maar daarna... nu goed. Dat staat boven omschreven.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je moet je DHCP settings van de ST ook wijzigen geloof ik.
Anders krijg je nog steeds een fout ip toegewezen?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat is jouw reden om dit IP adres aan te passen ?

Wat je kan doen:

1) 780 nieuw IP adres en subnetmask geven (bijvoorbeeld 10.0.0.1, 255.255.255.0)
2) DHCP wijzigen (waarbij de IP adressen in hetzelfde netwerksegment zitten, bijvoorbeeld 10.0.0.50 t/m 10.0.0.100, 255.255.255.0), default gateway en DNS van je 780 meegeven (het nieuwe adres natuurlijk, 10.0.0.1 !)
3) ipconfig /renew op jouw pc

Klaar...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
@Anti-XP: Klopt ja, dat had ik ook gedaan, maar misschien net niet de goede adressen.

@Lier: Thnks! Ik ga het zo gelijk proberen. De reden is dat het voor een bedrijf is, zodat elke aparte vestiging een eigen IP-range heeft zeg maar.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ik blijft vreemd genoeg echt hetzelfde probleem houden.
Zoals Lier het omschreef had ik het ook min of meer staan.

Het lijkt m te zitten in dat er 2 ip's in het modem staan en hij de 192.168 als standaard houdt.
Is deze uberhaupt uit het modem te verwijderen?

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:10:
Het lijkt m te zitten in dat er 2 ip's in het modem staan en hij de 192.168 als standaard houdt.
Vaak wordt het ondersteund dat je twee IP's aan een router kan toewijzen. Je kan de router (afhankelijk van het IP van de pc) dan op een van de twee IP adressen benaderen.
Is deze uberhaupt uit het modem te verwijderen?
Misschien kan je een screenshot maken van de GUI, dan kunnen wij kijken of er een verwijder knop bij staat ? 8)7

Zou je in ieder geval wat meer info kunnen geven ?
- Laat eens elke stap zien die je doet.
- Voer na het stappenplan eens een ping 10.0.0.1 uit (en toon hier het resultaat)
- Geef bij elke stap een ipconfig /all van je pc

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als er bij subnet mask 192.168.1.154 staat dan is er iets goed mis met je instellingen. Deze staat namelijk normaalgesproken op 255.255.255.0
Wat je moet doen is in je router het interne IP adres veranderen, én de range van de DHCP server die in je router zit.

En waarom zou je trouwens elke vestiging een aparte range willen geven? Het maakt niet uit dat ze de zelfde IP adressen hebben aangezien ze toch niet fysiek op elkaar aangesloten zullen zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

E-Vix schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:04:
En waarom zou je trouwens elke vestiging een aparte range willen geven? Het maakt niet uit dat ze de zelfde IP adressen hebben aangezien ze toch niet fysiek op elkaar aangesloten zullen zijn.
Tenzij ze met elkaar VPNen, dan is het wel erg handig...

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 17:41
Wat ik gezien heb bij mijn speedtouch 716 is dat de router op 192.168.1.254 en op 10.0.0.138 te bereiken is, om dit aan te passen heb ik het ip-adres van de router aangepast en in de dhcp server de hele range van 192.168.1.* weg gegooid en toen werkte het.

Verder kan je nog eens de speedtouch configuratie wizard proberen, met de versie die je bij Thomson kan downloaden kan je zelf een IP-range opgeven voor de router. Hier:

http://www.speedtouch.nl/...7xx_config_nl_R6x_v10.exe

te downloaden.

Hail to the king baby!

Pagina: 1