Toon posts:

[Illustrator] Gradients in verschillende maten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stgae is het de bedoeling dat ik een verpakking maak.
Het ontwerp is aanwezig, maar de uitvoering is een probleem.

Het is de bedoeling dat het ontwerp in Illustrator CS2 wordt uitgevoerd.
Het probleem:
Er moeten verschillende gradients in de verpakking komen. Van donkerblauw naar transparant naar binnen lopend. De bedoeling is dat de onderste gradient 1,5 mm moet zijn, en de andere zijden 5 mm.

Dit zijn de dingen die tot nu toe zijn geprobeerd: 4 'gewone' gradients op elkaar afstemmen, dit sluit niet netjes aan, aangezien er spreke is van 2 rondingen in het ontwerp, die ook naar transparant moeten verlopen.
We hebben de vorm een dropshadow gegeven, en deze als masker erin gezet. Dit werkt tot nu toe het best, maar er kunnen op -voorzover wij hebben kunnen ontdekken- geen verschillende maten voor de gradient worden opgegeven.
2 keer dezelfde methode met verschillende maten toepassen geeft ook neit een nette overloop, aangezien de onderste verloop dan een stuk sterker van kleur is dan de andere zijden.

Een voorbeeld van wat de bedoeling is (maar dan met aan alle zijden 5 mm verloop)staat in onderstaande link.
http://arkarian-kamui.livejournal.com/18139.html
Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik kan twee alternatieve manieren bedenken:

- Effects -> Blur -> Gaussian Blur
- Object -> Create Gradient Mesh

Addit

De eerste methode (met vervaagde witte binnenvorm) voldoet niet aan de eisen, de blur is aan alle kanten even dik.

Ik ken nog een oude truc, weet niet of die nog werkt even geprobeerd, werkt perfect...
alleen wordt het wel een ovale bocht dan:

- Een vierkant tekenen (10 mm)
- Radiaal verloop erin
- Deze verticaal of horizontaal verschalen (naar 3 mm)

Als het goed is zou dan het cirkelvormige radiale verloop mee moeten schalen naar een ellipsvormig verloop. Je kunt vervolgens het object afmaskeren (een kwart ervan bedekken met een rechthoek, samen selecteren, cmd-7) en je rechte stukken met gradient ertegenaan passen.

[ Voor 78% gewijzigd door benoni op 02-04-2007 10:37 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03
Een Photoshop .EPS maken en als masker gebruiken?
Kan ook nog. Misschien niet het netst alleen.

Verwijderd

Topicstarter
Beiden dank voor de snelle reactie, de gradient mesh is inderdaad ook nog een optie. Ik heb daar eerder mee gewerkt, maar ik heb deze nooit zover gekregen om te doen wat ik wil. Zal desondanks dat ook nog gaan proberen. De oude truc is echter eerder aan de beurt, die ziet er veelbelovend uit.
-ovaal is niet erg, als er maar een bocht inzit.-

Een photoshop .eps heb ik al een keer geprobeerd, dit geeft helaas niet helemaal het gewenste resultaat.

Edit:
@benoni,
je truc klinkt heel logisch, maar ik kom er toch niet uit...
- Een vierkant tekenen (10 mm)
- Radiaal verloop erin
- Deze verticaal of horizontaal verschalen (naar 3 mm)

Als het goed is zou dan het cirkelvormige radiale verloop mee moeten schalen naar een ellipsvormig verloop. Je kunt vervolgens het object afmaskeren (een kwart ervan bedekken met een rechthoek, samen selecteren, cmd-7) en je rechte stukken met gradient ertegenaan passen.
Vierkant is getrokken, 10x10 mm. radial verloop erin gezet, verschaald naar 3 mm.
Radial is nu inderdaad elipsvormig. -van zwart naar wit-
Rechthoek staat een kwart over de ellips, maar vandaaruit raak ik de draad kwijt.
Wil je het misschien nog iets duidelijker verwoorden? -ik ben niet bijzonder goed met Illustrator, dat speeld ook mee ben ik bang...-

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 11:04 ]

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 10:30:
Rechthoek staat een kwart over de ellips, maar vandaaruit raak ik de draad kwijt.
Wil je het misschien nog iets duidelijker verwoorden? -ik ben niet bijzonder goed met Illustrator, dat speeld ook mee ben ik bang...-
Samen selecteren, dan Object -> Clipping Mask -> Make (cmd-7)

Er is ook nog een oplossing die de cirkelvormige ronding in stand houdt:

- Buitencirkel tekenen, in de donkere kleur
- Binnen-ovaal eroverheen tekenen vanuit het centrum (met alt-toets), wit maken
- Blend Tool, 'Smooth color', en dan twee naast elkaar liggende ankerpunten op de binnen-ovaal en op de buitencirkel aantikken.

Addit
In jouw geval kun je dan net zo goed voor de hele vorm een volledig binnenpad en buitenpad tekenen, (die de grenzen aangeven waar het 100% wit stopt en waar het 100% blauw begint) vervolgens één keer het Blend Tool toepassen.

[ Voor 105% gewijzigd door benoni op 02-04-2007 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gebruik gemaakt van de blend optie, die begreep ik toch ietwat beter.

-het principe van clipping mask is inmidels ook duidelijk, maar werkte voor mij niet helemaal denderend, -ik zal wel wat verkeerd begrepen hebben, ben niet zo handy...-

het resultaat staat weer in de eerste url:
dank voor de snelle hulp!

• benoni
  • Niet online
Mooi! Misschien moet je nog een klein kwartcirkeltje tussenvoegen in de haakse hoeken :> :P

Verwijderd

Topicstarter
dank, en ik kreeg de indruk van mijn stageplaats dat ze het wel goed vonden, met die scherpe hoek...maar ik probeer alles, het staat altijd goed in mij uiteindelijke verslag. -kan toch aantonen dat er meerdere dingen zijn geprobeerd.
resultaat komt wederom in de url te staan, gimme a minute or some ;)
bij deze, nu met rondingen, maar nog steeds ietwat scherp.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 12:15 ]

• benoni
  • Niet online
Ja, 't is een stuk beter zo.

Nog een laatste tip (voor de meelezers): werk met goed opgeschoonde paden en houd evenveel ankerpunten in het binnen- en buitenpad, anders gaat het verloop scheeflopen.

@Arkarian: Succes verder, en stel je zelfbeeld bij voor Illustrator-vaardigheden, want je leert snel ;)

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals dank, dat van het scheve verloop heb ik gemerkt. 2 extra puntjes erbij en dat was gefixt.
tja, over snel leren, ik ga toch nog even studeren op 'de oude truc' want die krijg ik toch echt niet aan de praat...>< :P
Pagina: 1