Zelf input groepen maken op AV reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kenji83
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-07-2023
Ik ben op zoek naar een AV reciever onder de 500 euro. Tijdens mijn zoektocht ben ik er echter achter gekomen dat het vaak helemaal niet mogelijk is om veel video apparaten op een reciever aan te sluiten. In mijn geval gaat het om satelliet receiever, DVD speler, Wii, Xbox 360 en PS2. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat er op een reciever die bijvoorbeeld 3 composite en 3 component ingangen 6 video apparaten aangesloten kunnen worden. Helaas is het vaak (?) zo dat er bijvoorbeeld 3 video "kanalen" zijn (DVD, Video1 en Video2 bijvoorbeeld) met standaard een composite en s-video aansluiting zijn, maar waar je eventueel een component kabel aan kunt toewijzen om die voor het video signaal te gebruiken.

Zijn er geen recievers waarbij je zelf input groepen kan aanmaken (bijvoorbeeld input groep 1: component 1 + optical 1, input groep 2: component 2 + coax 1, input groep 3: composite 1 + coax 2). Ik ben al op zoek geweest bij onder andere Pioneer, HK en Denon, maar kan er niet achter komen of het bovenstaande "idee" in de recievers zit of uberhaupt al bestaat.

Dus weet iemand hier meer van en zo ja, noem dan graag wat type nummers (liefst van recievers onder bovenstaande prijs, HDMI is niet nodig)

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Volgens mij is dit bij bijna elke receiver het geval. Mail anders ff met een fabrikant.

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:40
Kijk eens bij Onkyo, mijn TX-SR501 heeft dit iig wel al en die is al een paar jaartjes oud.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vlgens mij moet de laatste nieuwe lijn van Marantz wel kunnen wat jij wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bij mijn Yamaha RX-V657 kun je component en sommige optical/coax inputs toewijzen aan een bepaalde input-groep, gok dat de RX-V559 en RX-V659 dat ook wel kunnen, de laatste is 600 euro.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Kun je eens een lijst maken wat je hoe wil (en andere opties) aansluiten? Voorbeeld:
Satelliet Receiver - Component + Spdif coax
DVD Speler - Component + Spdif optisch (kan ook coax)
Wii - Composiet + Analoog
Xbox 360 - Component + Spdif optisch
PS2 - S-video + Analoog

Bovenstaande voorbeeld zou namelijk wel kunnen zonder dat alle inputs selecteerbaar zijn.

[ Voor 255% gewijzigd door |sWORDs| op 02-04-2007 12:44 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Kenji83
Ik denk dat ik het probleem niet duidelijk genoeg heb uitgelegd en ik kan me voorstellen dat er door mijn gebruik aan kennis wat betreft AV recievers mis verstanden ontstaan.

Het antwoord van Door: |sWORDs| is op zich wat ik wilde weten. Het gaat me er om hoeveel video apparaten op de reciever kunnen. In mijn geval dus 5, waarvan 3 keer middels component. Ik dacht altijd dat je zoveel video apparaten aan kon sluiten als er video inputs waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Composite en s-video aansluiten zijn meestal aan elkaar gekoppeld, dus of de een of de ander, dat was me al duidelijk. Ik dacht alleen altijd dat je daarnaast de component aansluitingen bijvoorbeeld in combinatie met de digitale geluids aansluitingen kon gebruiken als apparte component kanalen.

Voorbeeld:
http://www.denon.co.uk/si...b=1&action=detail&Pid=297 (klik op de reciever foto voor meer foto's):
Video inputs:
DVD (composite + s-video)
TV/DBS (composite + s-video)
VCR (composite + s-video)

Drie inputs dus. Als je component aansluitingen wil gebruiken kun je toewijzen aan een van die kanalen, maar ik dacht die je die ook als losse inputs kon gebruiken. Ik dacht dus dat je daar 6 apparaten op kon aansluiten.

Ik heb net de Marantz SR4001 (399 euro) gechecked en die lijkt hooguit 4 video signalen te switchen, tenzij hij HDMI apart switched, want dan kan ik m'n DVD speler daarop aansluiten en de andere apparaten op de analoge video inputs, maar ik kijk nog even verder.

Om |sWORDs| vraag te beantwoorden:
Satelliet Receiver - S-video + Spdif coax
DVD Speler - Component + Spdif optisch / coax (of via HDMI)
Wii - component + sterao analoog
PS2 - composite + Spdif optisch

[ Voor 7% gewijzigd door Kenji83 op 02-04-2007 12:58 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39

Jag

Let er wel goed op dat je een receiver neemt die video signalen kan converteren! Anders kan ie bijvoorbeeld niet het signaal van je Wii (composiet) op de component video uitgang zetten, dus dan moet je meerdere kabels trekken en input switchen op je display/projector.

En HDMI is ook een overweging. Ik heb een receiver zonder (Yamaha RX-v1400, kan volgens mij wat jij wilt) en baal nu wel dat ik geen HDMI erop heb zitten (ik ga nu mijn pc via component proberen).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor die prijs gaat het je waarschijnlijk niet lukken heb wel laatst een AV gezien van Cambridge maar dan praat je over een andere prijs. Van deze setup gaat denk ik ook geen enkele fabrikant uit. En waar je rekening mee moet houden is dat de AV over het algemeen alleen video schakelt en niet kan omzetten. Wat misschien een oplossing is een mix van aansluitingen gebruiken en een slimme universele AB de juiste schakelingen uit laten voeren. (Bijvoorbeeld die van Logitech).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Kenji83 schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:55:
[...]
Satelliet Receiver - S-video + Spdif coax
DVD Speler - Component + Spdif optisch / coax (of via HDMI)
Wii - component + sterao analoog
PS2 - composite + Spdif optisch
Dus je hebt schakelbaar nodig:

1 S-Video
3 Component
1 Composiet
2 Spdif optisch
2 Spdif coax

Dit zou met de Denon 1907 moet kunnen:
Satelliet Receiver - S-video DBS + Spdif coax1 als TV/DBS
DVD Speler - Component1 + Spdif coax2 als DVD
Wii - component2 + analoog VCR als VCR
Xbox 360 - Component3 + Spdif optisch1 als CDR
PS2 - composite AUX + Spdif optisch2 als AUX

Hierna kun je deze functies een 8 karakter beschrijving geven. (SAT, DVD, Wii, XBOX 360, PS2)
Versterker->TV via component, composiet en svideo (TV,VCR,AUX) kun je instellen om te converteren.

Dit was allemaal even puzzelen. (Niet alle sources kunnen een video/digital in of conversion krijgen, maar bovenstaande moet werken.)

[ Voor 37% gewijzigd door |sWORDs| op 02-04-2007 14:27 ]

• Kenji83
Wow, bedankt |sWORDs|! Ik wilde het liefste een Denon reciever, dus dit is echt een goede oplossing voor mij.

Wist alleen niet dat je ook video ingangen kon toewijzen aan CDR, maar dat lost wel het probleem voor mij op. Door: |sWORDs| , heb je zelf ook een AVR 1907? Want ik neem aan dat ik dan een component kabel naar m'n TV moet leggen samen met een analoge stereo voor de momenten dat ik tijdens bijvoorbeeld het TV kijken het geluid gewoon via m'n TV speakers wil hebben (dus dat ook het digitale geluid wordt omgezet naar anloge stereo output)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Kenji83 schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:14:
Wow, bedankt |sWORDs|! Ik wilde het liefste een Denon reciever, dus dit is echt een goede oplossing voor mij.

Wist alleen niet dat je ook video ingangen kon toewijzen aan CDR, maar dat lost wel het probleem voor mij op. Door: |sWORDs| , heb je zelf ook een AVR 1907? Want ik neem aan dat ik dan een component kabel naar m'n TV moet leggen samen met een analoge stereo voor de momenten dat ik tijdens bijvoorbeeld het TV kijken het geluid gewoon via m'n TV speakers wil hebben (dus dat ook het digitale geluid wordt omgezet naar anloge stereo output)
Nee, ik heb een 4306. En voor analoog geluid moet je dan ook de analoge kabels trekken, met de user mode knop kun je schakelen tussen presets, of met de input knop. Een downmix 5.1 klinkt een stuk minder dan direct stereo.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 02-04-2007 17:21 ]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jag schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:42:
En HDMI is ook een overweging. Ik heb een receiver zonder (Yamaha RX-v1400, kan volgens mij wat jij wilt) en baal nu wel dat ik geen HDMI erop heb zitten (ik ga nu mijn pc via component proberen).
HDMI is meer marketingpraat, plus dat het aansluiten van apparatuur makkelijker is ( 1 kabel, ipv 3 tulp voor composiet plus 2/5 tulp/coax/optical voor audio). Composiet kan de 1080 standaard aan, dus lijkt me niet een reden om te upgraden ;)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CyBeRSPiN schreef op maandag 02 april 2007 @ 22:34:
[...]

HDMI is meer marketingpraat, plus dat het aansluiten van apparatuur makkelijker is ( 1 kabel, ipv 3 tulp voor composiet plus 2/5 tulp/coax/optical voor audio). Composiet kan de 1080 standaard aan, dus lijkt me niet een reden om te upgraden ;)
HDMI is helemaal niet alleen marketing praat, tevens heb je het over component en niet composiet.
Composiet
Svideo
Component
VGA
HDMI/DVI

Verwijderd

[...]

Het is voor nu en naar de toekomst makkelijker om via receivers steeds meer van dit soort ingangen te laten beheren. Het scheelt toch ook nog eens een pak in kabels die of vaak lelijk in de weg zitten of moeilijk weg te werken zijn. Gelukkig spelen de receiver fabrikanten goed op in en word de bediening aangenamer, zeker met de vaak bijgeleverde afstands bedieningen.

HDMI is nog niet echt een must om te upgraden, maar als je een nieuwe receiver nodig heb dan zijn deze features mooi meegenomen, zonder dat de receivers daarvoor extreem duur worden.

Ga over 4 weken verhuizen en heb een nieuwe set aangeschaft met daarbij een receiver van Pioneer,
VSX-AX4ASi-S.

http://www.pioneer.nl/ima...vsxax4asisback_medium.jpg

Zal blij zijn als de weken om zijn, kunenn we eens gaan testen eindelijk :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

|sWORDs| schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:00:
[...]

HDMI is helemaal niet alleen marketing praat, tevens heb je het over component en niet composiet.
Composiet
Svideo
Component
VGA
HDMI/DVI
Component bedoelde ik inderdaad ja ;), maar het blijven 3 tulp stekkers.
Of HDMI/DVI beter is dan Component hangt af van je bron en de te overbruggen afstand. HDMI heeft een veel korter bereik (tot 10 meter) dan Component (tot 200+ meter). Zie ook bijv. http://www.hdtvnieuws.nl/...onent-video-wat-is-beter/

Blijft wat mij betreft dus marketingpraat: mensen aanmoedigen apparatuur mét HDMI te kopen, terwijl apparatuur zonder HDMI maar mét component minstens zo goed is, component wordt immers ook in de televisiewereld gebruikt.
Alleen als je je pc wilt aansluiten is DVI natuurlijk beter (mits je de native resolutie aanstuurt), dan sla je de dubbele conversie digitaal->analoog->digitaal over, en heb je een bron die ook echt over materiaal beschikt voor elke pixel :)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:44:
[...]

Component bedoelde ik inderdaad ja ;), maar het blijven 3 tulp stekkers.
Of HDMI/DVI beter is dan Component hangt af van je bron en de te overbruggen afstand. HDMI heeft een veel korter bereik (tot 10 meter) dan Component (tot 200+ meter). Zie ook bijv. http://www.hdtvnieuws.nl/...onent-video-wat-is-beter/

Blijft wat mij betreft dus marketingpraat: mensen aanmoedigen apparatuur mét HDMI te kopen, terwijl apparatuur zonder HDMI maar mét component minstens zo goed is, component wordt immers ook in de televisiewereld gebruikt.
Alleen als je je pc wilt aansluiten is DVI natuurlijk beter (mits je de native resolutie aanstuurt), dan sla je de dubbele conversie digitaal->analoog->digitaal over, en heb je een bron die ook echt over materiaal beschikt voor elke pixel :)
Mits de afstand niet te groot is en de betreffende apparatuur een correcte HDMI implementatie heeft zal HDMI altijd beter zijn. Dat op honkietonkie spelers/tv's dit soms niet het geval is, sja...

Vga geeft soms ook beter beeld omdat sommige tv's er geen rekening mee houden dat HDMI ook voor PC gebruikt kan worden. Toch blijft de rij zoals ie al was, enkele logische uitzonderingen daar gelaten.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

|sWORDs| schreef op woensdag 04 april 2007 @ 02:04:
[...]

Mits de afstand niet te groot is en de betreffende apparatuur een correcte HDMI implementatie heeft zal HDMI altijd beter zijn. Dat op honkietonkie spelers/tv's dit soms niet het geval is, sja...
Ben benieuwd waarom dat zo is (bij input anders dan de native resolutie van de tv), en waarom je er zo stellig van bent.
Alles wat ik erover op internet kan vinden is dat er nauwelijks verschil tussen component en HDMI zit, en dat HDMI vooral de plus van gebruiksgemak heeft (1 kabel tov minstens 4).
Het signaal van HDMI is dan wel digitaal, maar bevat geen vorm van foutcorrectie.

Ook het volgende bericht ondersteunt mijn gedachte dat er weinig verschil te merken is: PWM in "Het Grote Xbox 360 Topic - Deel 32"

Zie ook http://www.bluejeanscable.com/articles/dvihdmicomponent.htm

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CyBeRSPiN schreef op woensdag 04 april 2007 @ 17:07:
[...]

Ben benieuwd waarom dat zo is (bij input anders dan de native resolutie van de tv), en waarom je er zo stellig van bent.
Alles wat ik erover op internet kan vinden is dat er nauwelijks verschil tussen component en HDMI zit, en dat HDMI vooral de plus van gebruiksgemak heeft (1 kabel tov minstens 4).
Het signaal van HDMI is dan wel digitaal, maar bevat geen vorm van foutcorrectie.

Ook het volgende bericht ondersteunt mijn gedachte dat er weinig verschil te merken is: PWM in "Het Grote Xbox 360 Topic - Deel 32"

Zie ook http://www.bluejeanscable.com/articles/dvihdmicomponent.htm
Alsof component enige vorm van foutcorrectie heeft? Daarnaast heeft component slechts 6 aders en moet digitaal->analoog->digitaal, daar wordt het signaal i.e.g. niet beter van.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39

Jag

[...]

Ik vind HDMI/DVI eigenlijk een slechte standaard, de prof standaard (SDI) is volgens mij veel beter. De bekabeling/afstand is echt een hopeloos probleem, echt stom bedacht, component video en VGA (RGBHV) zijn wat dat betreft veel beter. Dat kan echt over meer dan honderd meter met het juiste type coax kabel(multi).
Edit: en dat verhaal over AD en DA conversies: ja het klinkt leuk op papier, maar zo desastreus is dat nou ook weer niet. Ik heb wel eens VGA en DVI naast elkaar geprikt op twee displays (17" TFT en beamer) en ik zag nagenoeg geen verschil. Ik vond zelfs VGA iets beter (1280x1024 en 1280x720).

Maar HDMI ondersteuning op een receiver betekent wel dat je ook goed een pc erop kan aansluiten. En je bent voorbereid op moeilijkheden met kopieerbeveiligingen (gedownscalede component video uitgangen). En als het goed is ben je ook af van het gezeik met aspect ratios die je steeds bij moet stellen.
Voor mij is het geen reden om een nieuwe receiver te kopen (heb een Yamaha RX-v1400 met alleen component video ondersteuning), maar als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou ik zeker letten op HDMI ondersteuning (alle videobronnen naar HDMI kunnen converteren).

[ Voor 25% gewijzigd door Jag op 04-04-2007 17:55 ]

Pagina: 1