Toon posts:

[Server 2003] IIS/DNS Server naar andere drive installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb zelf al wat zitten googlen en prutsen maar ik kom er niet uit. Ik heb Windows Server 2003 gewoon op C: geïnstalleerd (deze partitie is 20GB), echter wil ik deze partitie ook alleen voor het OS en zijn drivers gebruiken en voor niets anders. Dit wil ik omdat ik de drive dan kan imagen, het image klein is en dus in principe op CD en/of DVD past en dat het geen uren duurt om het image terug te zetten.

Nu wil ik dus graag Microsft IIS, Microsoft DNS Server etc... naar de D: drive installeren zodat deze geen onnodige ruimte op C: innemen, echter kan ik maar niet uitvinden hoe.

Dingen die ik geprobeerd heb:
Een nLite CD gemaakt, en daar het default Program Files path aangepast naar D: (werkt niet!)
Gegoogled naar een oplossing, kan echter niets vinden (behalve een KB artikel op de site van MS dat het over een answer file heeft, welke alleen maar geld voor de standaard IIS bestanden) dat het probleem oplost.

Is er toevallig iemand die weet of dit uberhaupt wel kan en zo ja, hoe?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dns en iis nemen niet zoveel ruimte in hoor :) en je kan binnen de dns management console en de iis console de paden aanpassen waar de files bewaard moeten worden

en tenzij je een dns zon met 1 miljard entry's hebt zal dit niet groot worden :P iis content paden pas je ook gewoon aan in de console.

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:26:
dns en iis nemen niet zoveel ruimte in hoor :) en je kan binnen de dns management console en de iis console de paden aanpassen waar de files bewaard moeten worden

en tenzij je een dns zon met 1 miljard entry's hebt zal dit niet groot worden :P iis content paden pas je ook gewoon aan in de console.
Bedankt voor de tip, maar toch zou ik deze allebei graag op D:\ willen, dit i.v.m. het maken van images en back-ups, als er dan bijvoorbeeld met de configuratie van IIS of de DNS server en deze zo onherstrelbaar is dat ik de boel moet terugzetten, dat ik dan niet het image van het hele OS moet terugzetten (waarbij ook allerlei instellingen, registry entries e.d. verloren gaan).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er zitten ingebakken backup methodes in zowel IIS management als DNS management.
(metabase backup).
Sterker nog, als je een goeie base-image hebt, dan kan je met een System State backup (die veel kleiner is als een image) zo weer alles instellen zoals je wilt :)
Die system state kan je met NTbackup doen, native en snel zat.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 01-04-2007 22:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bestaat die partitie D: al als je de unattended install doet? Of wordt die pas tijdens de installatie of erna aangemaakt?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:17:
Nu wil ik dus graag Microsft IIS, Microsoft DNS Server etc... naar de D: drive installeren zodat deze geen onnodige ruimte op C: innemen, echter kan ik maar niet uitvinden hoe.

Dingen die ik geprobeerd heb:
Een nLite CD gemaakt, en daar het default Program Files path aangepast naar D: (werkt niet!)
Gegoogled naar een oplossing, kan echter niets vinden (behalve een KB artikel op de site van MS dat het over een answer file heeft, welke alleen maar geld voor de standaard IIS bestanden) dat het probleem oplost.
Dat heeft weinig zin. IIS en de DNS server worden niet onder Program Files maar onder de system32 map geinstalleerd. Dus %ProgramFiles% naar D: laten wijzen helpt je niet. En %SystemRoot% naar D: laten wijzen lijkt me niet zo'n gezond idee ;)

Ik zou inderdaad eens gaan kijken wat een regelmatige System State Backup, misschien in combinatie met een image van de start situatie, voor je kan betekenen.

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

overigens is een system state niet altijd voldoende... volgens mij pakt die alleen de hele windows map en je registry, AD database, rechten op je services etc.
De program files map zit er volgens mij niet eens bij.
Als je dus na je base image iets installeerd krijg je dat niet terug als je dat image terugzet en daarna je system state.

wat trouwens wel een idee zou kunnen zijn is om eenmaal een volledige backup te maken en vervolgens daarna telkens een differential te maken.
Die differential pakt dan alleen wat er sinds die volledige is veranderd (en niet wat er na de laatste differential is verandert).
Dan heb je in principe een base image en een kleine backup, mits je er niet teveel naderhand bij installeerd

[ Voor 36% gewijzigd door mookie op 03-04-2007 23:55 ]

mookie

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mookie schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:53:
overigens is een system state niet altijd voldoende... volgens mij pakt die alleen de hele windows map en je registry, AD database, rechten op je services etc.
De program files map zit er volgens mij niet eens bij.
Tja, anders zou een System State Backup natuurlijk ook weinig anders zijn dan een volledige backup. En dat is 't absoluut niet.

Het uitgangspunt is volgens mij dat je een server in een uurtje opnieuw kunt installeren vanaf CD (da's de theorie, in de praktijk valt dat natuurlijk altijd tegen) en dat je vervolgens je System State Backup gebruikt om de Windows config terug te zetten.
Third party apps worden niet in de System State meegenomen en ook de hele Windows map wordt niet meegenomen omdat je die immers gewoon weer vanaf de originele CD kunt installeren.

Verwijderd

ik zou dns en iis niet wijzigen. Als je een AD integrated zone hebt, zou ik dat al helemaal niet doen.

Wel moet je natuurlijk je iis data (website, ftp, ntp, smtp) verwijzen naar je d: drive + de logs. Dit kan je simpel regelen via de iis admin mmc.
Pagina: 1