Toon posts:

Maxtor HDD 15 Gb. 7200 RPM ziet ie niet in Win..

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo dan,

Ik kom er maar niet uit.. ik heb een brand new Maxtor HDDtje aangeschaft, iets van 15 Gieg, 7200 RPM en is m'n Primary Slave schijf. M'n primary master schijf is ook een Maxtor, iets groter dacht ik en werkt uit de kunst.

Als ik opstart ziet ie gewoon beide schijven, master en slave en in de BIOS IDE 1 en IDE 2 aangezet enzo, maar in Windows 98 ziet ie 'm niet... Als ik FDISK bekijk is ie er ook niet, wel weer de primary master schijf. Geen foutmeldingen dus, alleen dat ie niet in Windows zichtbaar is en dus niet te formateren is etc.

Wat ik ook vreemd vindt is dat ik hiervoor een andere (25 Gieg) schijf had, en dat deze er allang uit is maar nog steeds in het Automatic Select Menu van de (Award) BIOS erbij staat... Weet je wel? Als je handmatig kiest wat de primary/sec. master/slave moeten zijn. Ik heb nu maar twee schijven maar er staan daar drie opties!

Is er nog iets speciaals nodig voor een 7200 RPM schijf ofzo..? Ik dacht dat die ander een 5400 was, maar dat kan ik weer nergens zien... ofwel..?

KAN IEMAND MIJ ZEGGEN HOE DIT ZIT?

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling: ook andere flat cables gebruikt.. Ik ga er overigens vanuit dat die schijf gewoon werkt..

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Hebbie 'm wel gepartitioneerd¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Heb je 'm wel gepartioneerd?
Als ik FDISK opstart ziet ie alleen m'n eerste, master schijf.

Verwijderd

Dat doettie meestal met FDISK....

Met optie 5 kan je je andere schijf activeren, partitioneren etc etc etc....

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:34

admiral866

The King Personality Disorder

moet je niet een jumpertje veranderen op die nieuwe schijf? Zodat ie als slave staat ingesteld.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:00
bij maxtor's moet je ook vaak aangeven of ie alleen of met zijn tweeen zit
dus naast de master of slave instelling !

.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, is dat zo? Weet je hoe die instelling heet of waar ik dat kan doen? BIOS of op de disk zelf maybe..?

Snuffie:
Gaak ook is proberen, maar volgens mij wordt elke disk al meteen herkend, zonder geformatteerd of gepartioneerd te zijn, maar ik kan me vergissen.

• JoeyGnarf
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 14:37
Ik sluit me hierin volledig aan bij Snuffie.
Je moet nieuwe harde schijven altijd eerst partitioneren voordat windows ze herkent...

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 11:58
wel als je met jumpers moet gaan werken (zoals harly misschien denkt ) dan zitten die dus gewoon op de HD, maar wel vaag dat hij bij jouw ook nog steeds die oude hd aangeeft, eigenlijk zou die dan een fout melding (bij opstarten) moeten geven primary slave not found!. ga ff de bios in en dan kies je auto detect ide (iets in die richting) gaat hij zoeken zet je hem op LBA, en dan moeten ze dus allebij naar vooren komen, en dan gaat hij ook niet elke keer zoeken als je hem aanzet.

laat het effe weten of wanneer hij het doet!

Verwijderd

Topicstarter
Hermes:
Ik had dat dus al gedaan in de CMOS Setup: primary master en primary slave op AUTO gezet met LBA zoals je zegt, en hij vindt met opstarten dan ook TWEE schijven. Je kan op dat moment dat ie die twee schijven weergeeft ook nog op DEL drukken om in de BIOS te komen, op dat punt. Maar goed, ik wil 'm gewoon in Windows zien, en dat doet ie dus niet.

Wat ik OOK gedaan heb is in de BIOS by de IDE opties/instellingen laten zoeken naar de schijven en dan zie ik DRIE schijven staan EN ook nog met een aantal cylinders die nergens over gaat! Snap jij ut snap ik ut! Ik heb ten eerste maar TWEE schijven in de PC, de 1 is 15 Gb. en de ander ook zoiets, volgens mij even groot. Ik wordt gek!

Verwijderd

Dumtrala:

Als je BIOS je HD herkend, moet je hem met FDISK gaan activeren.

Welnu, hoe doe je dat?

Start je PC eens op met een doodnormale MS-DOS diskette (zorg er wel vor dat je FDISK op die flop hebt staan).

Zodra je op je A: prompt komt FDISK intikken en enter geven.

Daarna meteen optie 5 pakken, en je HD selecteren die je wilt partitioneren.
In jou geval ziet hij alleen je eerste schijf, omdat je die als enige hebt gepartitioneerd. Door voor optie 5 te kiezen en dan je nieuwe HD te selecteren, kan je ineens alles weer doen!

Standaard DOS jongens......

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Snuf, vanavond ff proberen en ik laat het weten zodra het werkt.. of niet werkt, maar ik denk het wel.
Shit men, ik heb gewoon in FDISK optie 5 wel gezien, maar niet verder bij nagedacht... suck me now! (eeh, doe maar nie.. :)

THANXS DUDES!

Verwijderd

Topicstarter
OK DAN!
En bedankt voor het oplossen van het probleem met mijn harddisk! Snuffie, het spijt mij on-ge-loo-fe-lijk dat ik heb getwijfeld aan je advies :(
Het was inderdaad zo dat optie 5 in FDISK gekozen moest worden om de disk te activeren en daarna probleemloos in Windows te formateren. Mijn oprechte dank en gegroet!

Verwijderd

hehe, mooi dat het opgelost is!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Ik meen me te herinneren dat als je een HDD vanuit windows formatteerd, je geen lange bestandsnamen op die schijf kon gebruiken (of was dat win 95a)
Pagina: 1