Toon posts:

Upgrade van AMD 3500+ naar AMD Opteron 180/185

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik in mijn systeem een AMD 3500+ Venice zitten, maar deze processor wil ik eigenlijk gaan upgraden naar een wat beter exemplaar. Hiervoor had ik eigenlijk twee processors in gedachten. Namelijk de AMD Opteron 180 & 185. De Opteron 180 zou vergelijkbaar moeten zijn met de X2 4800+. Een fijne processor die mij destijds veel te duur was, maar nu toch best gunstig is geprijst overal. Alleen de Opteron 180 is momenteel een €50 goedkoper dan de X2 variant, en dat scheelt dus wel weer wat centjes. En aangezien de Opteron 180 nog enkele extra functionaliteiten te biden heeft, trekt mij die processor toch net iets meer.

Van de Opteron 185 heb ik eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal kunnen vinden op het Internet. Nergens kan ik namelijk benchmarks vinden om zo deze twee processors met elkaar te vergelijken. Ik ben er wel al achter dat de 185 een 200 Mhz hoger geklokt is, maar qua prestaties tast ik eigenlijk volledig in het donker.

Eigenlijk wil ik gewoon weten of die 200 Mhz de ruim €50 verschil tussen beide processors het wel waard zijn op de langere termijn.

Mijn huidige moederbord, een ASUS A8N-SLI (socket 939), kan op z'n hoogst een Opteron 185 aan boord dragen. En eigenlijk heb ik nog helemaal geen behoefte aan een volledig nieuw systeem. Vind het een beetje onzin om bakken met geld uit te geven als ik met een €250/300 al een heel eind op weg kom. Zo ontzettend veel verschil met de Intel E6600 is het nu ook weer niet. En de rest van m'n systeem is eigenlijk ook gewoon nog behoorlijk in orde vind ik.

In dat opzicht heb ik het tot dusver allemaal wel elf kunnen uitzoeken. Maar helaas heb ik eigenlijk nergens benchmarks kunnen vinden omtrent de verschillen tussen beide processors. Kijk, als ik al eens wist waarmee de Opteron 185 vergelijkbaar is, dan kwam ik al een heel eind verder. Maar die informatie kan ik dus nergens achterhalen. De Opteron 180 is in ieder geval vergelijkbaar met een X2 4800+. En dat is op zich ook zeker niet slecht.

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 10:03
ik kan je zeggen dat je die 200MHz(en veel meer) op de opteron 180 er zo bij clocked.
50 euro meer voor die 200MHz zou ik zeker niet doen.

Verwijderd

humm als jij niet aan overklokken doet zal ik die 50euro er wel bij betalen.
Aangezien de socket 939 aan het uit sterven is is de vraag of je later nog wel aan een anderen cpu kan komen.

Hoewe je voor 250euro ook een conroe heb en een moederbord (combo bordje van asrock)
En je kan altijd nog je ouwe amd verkopen (kan je een betere bord en ddr2 kan kopen.)

Verwijderd

Topicstarter
M'n bedoeling is eigenlijk om met zo weinig mogelijk uitgaven nog een tijdje extra van m'n systeem te kunnen genieten. De processor is nu eigenlijk wel het zwakste onderdeel van m'n systeem. En een volledig nieuw systeem kopen zit er eigenlijk niet echt in de komende tijd. Vandaar dat ik me zal moeten redden met een upgrade, voor het komende jaar of anderhalf jaar.

Daarnaast ben ik eigenlijk niet zo'n OC'er. Heb het wel eens geprobeerd met m'n oude systeem om te kijken hoe ver het opgekrikt kon worden, maar daarna heb ik me er eigenlijk nooit meer echt mee bezig gehouden. Dit brengt natuurlijk wat limitaties met zich mee, maar ik hou er niet zo van om met m'n dure hardware te experimenteren. Vandaar dat ik ook op zoek ben nu naar het maximale dat mijn moederbord aan kan. De Opteron 180 is wel gunstig geprijst op zich. Maar de Opteron 185 is misschien een betere keus voor mij, vanwege het niet OC'en.

Een nieuw moederbord kopen (geen €50 troep, maar bijvoorbeeld een ASUS P5B) met een E6600, een nieuwe CPU koeler, en twee GB DDR800 geheugen is echt geen optie. Mijn beurs gaat dat niet echt leuk vinden namelijk. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een waardig alternatief.

Op dit moment heb ik dit machientje:
  • Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 67W, Boxed)
  • Moederbord: Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
  • Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos)
  • Videokaart: Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV
En nog wat hardware, die je hier kunt bekijken.

Verwijderd

Ik denk dat je beter voor de Opteron 180 kan gaan, of op de prijsverlagingen wachten totdat de 185 interresant wordt.

200Mhz voor 50 euro is beetje duur :) Maar aan de andere kant kant; als je je systeem op het laatst verkoopt, verkoopt een 185 beter.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, de keus zal ik zelf uiteindelijk moeten bepalen, en dat gaat ook wel allemaal lukken. Maar waar moet ik die Opteron 185 nu eigenlijk mee vergelijken? Een X2 5200+ of iets dergelijks?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:54:
Goed, de keus zal ik zelf uiteindelijk moeten bepalen, en dat gaat ook wel allemaal lukken. Maar waar moet ik die Opteron 185 nu eigenlijk mee vergelijken? Een X2 5200+ of iets dergelijks?
Opteron 170 + goeie cooler = 2700 MHz dual core!

Met een Opteron 180/185 ga je zeker naar de 3000 Mhz toe, zonder weinig problemen. Ligt natuurlijk aan de core. Maar verwacht echt weinig problemen.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
Termi schreef op woensdag 04 april 2007 @ 00:00:
[...]

Opteron 170 + goeie cooler = 2700 MHz dual core!

Met een Opteron 180/185 ga je zeker naar de 3000 Mhz toe, zonder weinig problemen. Ligt natuurlijk aan de core. Maar verwacht echt weinig problemen.
hij wil niet overclocken geeft ie aan...

en sjah, opterons clocken meestal wel leul :)

opteron 175 @ 2.6 oid :)
Pagina: 1