[OC] Ehanced C1 uitschakelen bij overclock -> waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Beste medetweakers,

in de meeste topics lees je dat aanbevolen wordt bij overclocken de Enhanced C1-functie van de CPU in de BIOS uit te schakelen. Ik vraag me al een tijdje af wat de zin daarvan is.

Zelf heb ik een PW5 DH Deluxe mobo met E6600 processor @3,3Ghz, met de EC1-functie ingeschakeld. Gevolg: bij lage CPU-belasting wordt de CPU (volgens CPUZ) onderclocked naar net onder de 2,2GHz. Zodra er een CPU-belastend programma wordt gestart (bv. Seti, Orthos, Flight Simulator) zie je de frequentie omhoog schieten naar 3,3GHz. Duidelijk is dat ik op deze manier stroom bespaar als ik gewoon aan het emailen, websurfen o.i.d. ben. Waarom dan toch de EC1-functie uitschakelen?

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Stel: Je hebt je EX6800 tijdens Dry-ICE op 5.8 Ghz screen stable draaien.
Je wil een validation maken, maar zonder dat je het merkt valt je cpu terug om stroom te besparen.

Jij komt die dag daarna doodleuk op GoT, he jongens, ik heb een new WR met mijn EX6800.
Dan komt Rudolf aan: Nee dat je heb je niet, want jouw EX6800 draaide maar op 5.2 Ghz. En jij kan dan niks bewijzen, en je hebt dus ook geen record.

Het is dus alleen maar handig als je een oc-projectje doet.

www.koopeendroom.nl

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik had begrepen dat je systeem er ook instabieler van werd. Of ja kan niet goed controleren of je hoogste snelheid echt stabiel is... of iets anders in die richting.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Als je de absolute max wil halen dan kun je het beter uitzetten.

Maar als je gewoon lekker 24/7 met een OC wil draaien dan kun je het gerust weer aanzetten, zo lang je niet merkt dat het onstabieler wordt (en dat is eenvoudig te testen) dan is het toch prima?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Tijdens benchmarken zet je het uit omdat die tijd die het kost om weer op normale snelheid te klokken de nodige punten/seconden kan kosten.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36
En hoe zit dat dan met EIST? Volgens een topic hier op GoT moet je die ook uitschakelen. Het klinkt alsof Enhanced C1 hetzelfde als EIST is.

Verwijderd

Zoek het even op zou ik zeggen.

Het is niet hetzelfde, maar heeft wel met elkaar te maken

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Bij EIST zet ie volgens mij de snelheid (en vcore?) terug, bij Enhanced C1 worden er volgens mij onderdelen binnenin de CPU standby gezet of uitgeschakeld om stroom te besparen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
E6600 @ 3,15 GHz
Gigabyte DS4 rev 1.0

Mijn PC schakelt af en toe ook terug naar 2100 MHz (MP=6), de FSB staat nu op 350MHz. Als de PC
een zwaardere activiteit moet verrichten springt hij wel door naar 3150 MHz (MP=9). Ik vroeg me ook af of dit door Ehanced C1 komt, want EIST is uitgeschakeld. Toch vraag ik me enkele dingen af.

- Zal de CPU altijd als het nodig is verspringen naar een MP van 9, of zal hij soms blijven hangen? In het laatste geval zet ik Ehanced C1 liever uit.
- Was Ehanced C1 ook niet voor als de CPU temperatuur te hoog wordt, zodat deze niet doorbrand? Want dan heb ik het weer liever aan staan?
- Gaat het verspringen van de Multiplier ten koste van de levensduur van de CPU?
- Scheelt het veel in stroom? Want anders disable ik het liever.

_@/'

Verwijderd

Het veranderen van CPU snelheid gaat meestal gepaard met het veranderen van de vCore.
Maar als de snelheid iets te hoog ligt voor de vCore, dan vindt de stabiliteit dat niet zo cool.
Resultaat: instabiel systeem.

De vCore waardes zijn meestal geoptimaliseerd voor de defaut FSB x bepaalde CPU multi.
Wat normaal je CPU draait op 266 x 6 op een vCore van x V doet hij misschien niet stabiel op 400x6 (ervan uitgaande dat je een FSB van 400 draait).

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
Dit bedoel ik dus totaal niet.. Ik draai een FSB van 350MHz en ik vroeg niets over de vCore. Voor de duidelijkheid, ik heb dit oude topic maar even gekaapt omdat het over ongeveer hetzelfde gaat..

_@/'

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:06
Ik heb net zelf ook een onderzoek hier naar gedaan, C1 is puur en alleen de multiplier en Vcore omlaag gooien bij minder intensief gebruik. C1 heeft dus niks met temps te maken ;)

Ik heb mijn P5KC net een week, maar bij mij blijft de MP nooit hangen, ik denk dat dat wel goed gaat.

Het effect op de levensduur, tja...

Met een logische beredenering, zal het geen effect hebben, anders zouden ze het waarschijnlijk niet maken, maar telkens van Vcore verspringen doet de PC uitzichzelf ook wel, alleen in minder grote stappen. Ik denk dat het effect niet heel groot zal zijn. iig niet merkbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door omgwtfbbq op 06-08-2007 07:42 ]

Pagina: 1