Hulp gevraagd voor buitenboordmotor

Pagina: 1
Acties:
  • 21.627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 12:59
Geachte medetweakers,

Ik zit met het volgende probleem, mijn buitenboord motor van yamaha (2pk >:)) valt om de haverklap uit.

Na gisteren heerlijk enkele uurtjes te hebben gevaren geeft hij vandaag om de 30 sec/minuut de geest :(

Het lijkt alsof de benzine op is (zo klinkt dat dan) en vervolgens slaat hij af. Nu moet ik toegeven dat ik weinig verstand heb van motoren dus vandaar dat ik jullie aanspreek.

Er zit voldoende benzine in, de choke staat uit, de tank is goed afgesloten (bij het verwijderen van de dop hoor je een zacht gesis, dus de tank staat vacuum (whats in a name...)

Nu heb ik de kappen eraf gehaald en alles met gezond verstand nagelopen. benzine lekt niet, alle draadjes zitten vast, bezine-toevoer-hendel functioneert prima.

De bezine die er in zit is 1/50, dit heb ik zo gekregen bij mijn tankstation en die persoon verkondigde dat dat prima werkt. Op de motor staat echter dat 1/100 gewenst is, kan dit de oorzaak van mijn probleem zijn?

Maar toch blijft hij om de 30sec de geest geven :(

Wie heeft wat advies en waar moet ik op letten/naar kijken.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 23:03
Buitenboord motoren worden veel minder warm als motoren waar die mengsmering uit de benzine pomp voor gemaakt is. Daarom moet je eigenlijk hele andere olie gebruiken.
Al denk ik niet dat dit de oorzaak van je probleem is.

Misschien zit er iets verstopt. Haal de carburateurs er eens af en als je niet weet hoe kun je een bezine toevoeging gebruiken die de benzine leidingen en kanaaltjes schoonmaakt.

Ook nieuwe bougies en luchtfilter (mits aanwezig) kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Ik denk niet dat het teveel aan olie de oorzaak is. Ik stond een keer per ongeluk ruim een kwart liter olie leeg te gieten in de benzinetank van mijn scooter totdat ik me realiseerde dat ik de olie in het verkeerde gat aan het schenken was. Gelukkig had ik verder geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Domme vraag misschien maar hoort de tank helemaal afgesloten te zijn en vacuum te trekken? Kan me zo voorstellen dat de pomp na een tijdje er geen benzine meer uit getrokken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:45

ThunderNet

Flits!

Tomcat schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:48:
Domme vraag misschien maar hoort de tank helemaal afgesloten te zijn en vacuum te trekken? Kan me zo voorstellen dat de pomp na een tijdje er geen benzine meer uit getrokken krijgt.
Idd, bij mij zit er een klein ventiel op de dop. Die moet je juist losdraaien zodat er lucht in de tank kan, en hij dus niet vacuüm wordt gezogen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Bedankt voor de reacties. Ik heb beide standen (open/gesloten) geprobeerd maar dit mocht niet baten.

Heb net de benzine uit de tank laten lopen en de bougie schoongemaakt. Lets see....

Edit/

Nop, bijna geen sjoege. Hij startte 1x, binnen 5 sec uit en start nu helemaal niet meer...

Benzine nog een keer eruit halen en zien wat er dan gebeurt. Als iemand nog tips en tricks heeft, let me know!

[ Voor 36% gewijzigd door vacuumcleaner op 01-04-2007 15:20 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het ventiel moet inderdaad open; anders slaat hij vlotjes af. Verder maakt extra olie in principe niet uit; het rookt alleen wellicht wat meer :P. Maar het is in het vervolg wel handig om gewoon normale benzine te kopen en een iets betere kwaliteit buitenboordmotorolie toe te voegen :)

Wat gebeurt er precies voordat hij afslaat? Staat je stationair toerental misschien iets te laag afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
eamelink schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:21:
Het ventiel moet inderdaad open; anders slaat hij vlotjes af. Verder maakt extra olie in principe niet uit; het rookt alleen wellicht wat meer :P. Maar het is in het vervolg wel handig om gewoon normale benzine te kopen en een iets betere kwaliteit buitenboordmotorolie toe te voegen :)

Wat gebeurt er precies voordat hij afslaat? Staat je stationair toerental misschien iets te laag afgesteld?
Hij pruttelt iets wat en slaat daarna direct af. Wel heb ik het idee wanneer ik minder gas geeft dat hij het langer blijft doen voordat hij afslaat. Ik ga hem nu zover mogelijk ontleden en kijken of ik iets tegenkom.

Edit/ Poging tot nabootsing geluid:

bbbbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr pruttel rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr pruttel pruttel rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr pruttel pruttel uit

[ Voor 10% gewijzigd door vacuumcleaner op 01-04-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Heb net de mengkamer uit elkaar gehaald maar zie niet iets vaags of vervuild. Bn nu met de bougie bezig, Hoe valt die te testen? Het kopje ziet er wat zwart uit en er zat nog veel benzine aan het kopje, hoort dit of is hij dan verzopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Doe er eens "gewone" Shell V-Power o.i.d. in (die duurste benzine) en wat duurdere (high rpm) 2 takt / 4 takt olie in de olietank. dan kan weet je dat dat het in ieder geval niet is.

verder kan je ook maar beter even je luchtfilter nakijken, ik had een soortgelijk probleem en toen bleek dat er water in mijn luchtfilter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Die luchtfilter is wat lastig te lokaliseren. Ik heb een een stuk kunststof met een gat er in wat tot de mengkamer leidt. Geen filter ervoor oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 22:32
Het kan zijn dat je bougie vet slaat, of teveel benzine krijgt verzuipt. Alleen gisteren heb je wel normaal kunnen varen begrijp ik? Het kan ook zijn dat je aan de sproeier gezeten heb en dat t mengsel te rijk staat nu, maar dan moet je wel ergens aan hebben lopen draaien of aanraken.

Probeer anders eens met de choke helmaal/half/kwart/3kwart open te starten en kijken of dat verschil uit maakt (bijv te weinig benzine) of als die even loopt en gaat pruttelen de choke wat open zet en kijken wat die dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
6killer schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:05:
Het kan zijn dat je bougie vet slaat, of teveel benzine krijgt verzuipt. Alleen gisteren heb je wel normaal kunnen varen begrijp ik? Het kan ook zijn dat je aan de sproeier gezeten heb en dat t mengsel te rijk staat nu, maar dan moet je wel ergens aan hebben lopen draaien of aanraken.

Probeer anders eens met de choke helmaal/half/kwart/3kwart open te starten en kijken of dat verschil uit maakt (bijv te weinig benzine) of als die even loopt en gaat pruttelen de choke wat open zet en kijken wat die dan doet.
Ik heb het gevoel dat het aan de bougie ligt, die ziet er niet echt fris uit.

Net het gehele mengselcompartiment uit elkaar gehaald en in een sopje gezet. Goed laten drogen en alles weer op zijn plaats gezet. Hield ik 1 schroefje over..., dus het hele swikkie weer uit elkaar, blijkt dat het een schroefje is uit mijn prive collectie 8)7

Alles zit nu weer in elkaar, bougie flink schoon gemaakt.

De Choke nagekeken. De choke regelt de lucht toevoer maar als ik de choke open zet verkleint deze het lucht toevoer gaatje, klopt dit? Moet het gaatje vd luchttoevoer zo groot mogelijk in deze omstandigheden?

Daarnaast een schroefje ondekt met een veertje. Dit schroefje gaat in het mengselcompartiment en heeft een bolle punt zonder schroefdraad. Moet deze zo vast mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-04 14:24
vacuumcleaner schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:43:
[...]
Daarnaast een schroefje ondekt met een veertje. Dit schroefje gaat in het mengselcompartiment en heeft een bolle punt zonder schroefdraad. Moet deze zo vast mogelijk?
*wilde gok zonder foto*
Heb je het niet over je sproeier? Deze moest juist precies zo afgesteld staan dat hij genoeg lucht/benzine krijgt. Teveel en/of te weinig kan jouw probleem dan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 08-04 14:29
wanneer is het voor het laatst geweest dat je wel goed met het motortje hebt gevaren? vorig jaar? en wat tank je normaal altijd voor benzine?

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Gisteren voor het eerst en de laatste keer. Tussen gisteren en vandaag niks veranderd. Ik zal eens ff kijken of ik wat foto's kan maken van de bougie en spruitstuk.

edit/
foto's (By macbook iSight :))

Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/9287/foto15qr6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/8406/foto13lp6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/7686/foto9yc7.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door vacuumcleaner op 01-04-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 17:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan het zijn dat je vlotter te hoog staat; dus de boel te snel afsluit?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
teacher schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:23:
Kan het zijn dat je vlotter te hoog staat; dus de boel te snel afsluit?
Vlotter? Dat zwarte ding in de mengkamer? Die wordt tegengehouden door een soort van boogje die erg losjes zit.

[ Voor 13% gewijzigd door vacuumcleaner op 01-04-2007 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:32

Haan

dotnetter

Als de motor wel makkelijk aanslaat zou ik niet direct de bougies verdenken in ieder geval. Je kan wel voor de zekerheid even de contacten schoonmaken met een stukje schuurpapier.
Die schroef regel je zo te zien de hoeveelheid brandstof mee die de carborateur in gaat. Die moet zoals gezegd goed afgesteld staan en zeker niet zo vast mogelijk worden gedraaid :P Dat afstellen doe je door als de motor stationair draait het ding zover los (of vast? weet niet zeker) te draaien dat de motor nog goed blijft lopen. Is wat lastig in jouw geval als hij afslaat, dus ik zou hem half vast draaien.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Haan schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:35:
Als de motor wel makkelijk aanslaat zou ik niet direct de bougies verdenken in ieder geval. Je kan wel voor de zekerheid even de contacten schoonmaken met een stukje schuurpapier.
Die schroef regel je zo te zien de hoeveelheid brandstof mee die de carborateur in gaat. Die moet zoals gezegd goed afgesteld staan en zeker niet zo vast mogelijk worden gedraaid :P Dat afstellen doe je door als de motor stationair draait het ding zover los (of vast? weet niet zeker) te draaien dat de motor nog goed blijft lopen. Is wat lastig in jouw geval als hij afslaat, dus ik zou hem half vast draaien.
Inmiddels gaat hij helemaal niet meer aan :(...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
vacuumcleaner schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:02:
[...]

Vonkt je bougie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Bougie vonkt iets te licht heb ik het idee. I call it a day...

Morgen nieuwe bougie halen en 1/100 benzine erin, I (we) shall prevail! Tnx tot dusver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchel
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
koelt hij wel? komt er achter een waterstraaltje uit? Ik heb wel eens gehad dat daar een steentje in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
mitchel schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:33:
koelt hij wel? komt er achter een waterstraaltje uit? Ik heb wel eens gehad dat daar een steentje in zat.
Nog niet naar gekeken, ik verwacht niet dat dat het probleem is aangezien de moter gewoon koud is als ik hem tracht te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 23:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG => VV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 22:32
vacuumcleaner schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:02:
[...]

Je hebt dat 'schroefje' (=sproeier zoals haan al zegt) er weer ingedraaid?

Want dat is op zich juist, maar hij moet niet helemaal vast he! Er moet brandstof doorheen kunnen natuurlijk en dat afstellen is nog wel eens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even bogiekabel uit de bougie trekken, op 1cm afstand van een stuk blank metaal van je blok houden. Je moet op die afstand een heldere blauwe vonk kunnen trekken. Als dat niet goed gaat dan is er iets mis met je ontsteking. Maar op dit moment verdenk ik ook je bougie :)

Ik heb soortgelijke problemen gehad met een 1 cilinder motortje. Was wel een 4takt blokje, maar viel ook om de 20 seconden uit. Was ook een rotte bougie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Op de foto lijkt de bougie te glimmen (dat gedeelte waar vonkjes vanaf moeten komen). Dit duidt op brandstof, vocht of olie.

Indien brandstof:
Je hebt de motor verzopen, enige remedie is op laten drogen, en later weer proberen

Indien vocht:
Kan er toevallig water in je tank gekomen zijn? Brandstof trekt water aan. Wel raar dan dat de motor het gisteren nog wel deed...

Indien olie:
vet geslagen... Is ook niet zo heel erg gek, om 2 redenen:
Je gebruikt 1/50 olie, terwijl de motor 1/100 nodig heeft. Dit is 2x zoveel olie als nodig.
je gebruikt brommermix. Een buitenboordmotor is water gekoeld, terwijl een brommer luchtgekoeld is. Een brommer wordt dus veel heter dan een buitenboordmotor. De olie voor een brommer ontbrandt dus ook pas bij hogere temperaturen. De buitenboordmotor verbrandt niet alle olie, en dit laat resten na. In het begin zal je er niet veel van merken, maar op een gegeven moment slaat de bougie vet, en zal er geen goede vonk meer zijn.

De carburateur helemaal uit elkaar halen, zonder te onthouden hoe de sproeier e.d. ingesteld stond is niet zo handig. Ook door een verkeerd ingestelde sproeier kan de motor snel afslaan.

Een 2pk yamaha heeft geen luchtfilter, dus dat kan het niet zijn.

Heb je een 2A, of 2B? Dit moet op het type-plaatje staan.

Indien je de motor verzopen hebt, of last hebt van teveel olie, helpt het wel om morgen een verse bougie erin te doen. Zorg dat je de juiste brandstof gebruikt (dus 1/100 met olie speciaal voor buitenboordmotoren!). De motor zal starten, maar er zal nog resterend oude brandstof in de carburateur zitten. Ga hopen dat je de stelschroef een beetje goed hebt staan. Laat de motor even warm lopen, en ga een tijdje vol gas varen. Hierdoor wordt de motor wat warmer dan stationair lopen (let er wel op dat er een koelings-controle-straaltje uit de motor blijft komen), hierdoor zal eventueel resterende olie ook meeverbranden.

Indien je koeling het niet doet, helpt het vaak om met een paperclip het gaatje door te prikken waar de koelstraal uit hoort te komen. Dit is over het algemeen het dunste gedeelte van de hele koeling, en hier verstopt het als eerste. Met een paperclip wat morrelen als de motor loopt wil vaak helpen, tenzij de impellor stuk is ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wel een kleine nuance..brommers zijn lang niet altijd lucht gekoeld ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Glashelder schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:14:
Wel een kleine nuance..brommers zijn lang niet altijd lucht gekoeld ;)
Das waar! Maar de brommermix die je bij een tankstation aan de weg haalt, is wel (vrijwel) altijd 1/50, en de olie is geschikt voor luchtgekoelde motoren.

Zo hebben watergekoelde brommers/scooters vaak een apart olie-reservoir, waar ook geschikte olie in moet. Overigens worden watergekoelde brommers/scooters altijd nog warmer dan buitenboordmotoren (in nederland althans), omdat de motor bij een buitenboordmotor continu gekoeld wordt, door vers buitenwater. Bij een watergekoelde brommer/scooter circuleert het koelwater door een radiateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
6killer schreef op zondag 01 april 2007 @ 23:16:
[...]

Je hebt dat 'schroefje' (=sproeier zoals haan al zegt) er weer ingedraaid?

Want dat is op zich juist, maar hij moet niet helemaal vast he! Er moet brandstof doorheen kunnen natuurlijk en dat afstellen is nog wel eens lastig.
Deze is weer aangedraaid, heb gisteren ff verder gezocht en kwam op een site waarop stond dat deze 1.5 draai vanaf de vaste stand losgedraaid moet worden.
Glashelder schreef op zondag 01 april 2007 @ 23:22:
Even bogiekabel uit de bougie trekken, op 1cm afstand van een stuk blank metaal van je blok houden. Je moet op die afstand een heldere blauwe vonk kunnen trekken. Als dat niet goed gaat dan is er iets mis met je ontsteking. Maar op dit moment verdenk ik ook je bougie :)

Ik heb soortgelijke problemen gehad met een 1 cilinder motortje. Was wel een 4takt blokje, maar viel ook om de 20 seconden uit. Was ook een rotte bougie.
Heb ik inderdaad gedaan, er kwam een kleine vonk vanaf, niet echt een overtuigende. Dus vandaag nieuwe halen.
Banzi schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:11:
Op de foto lijkt de bougie te glimmen (dat gedeelte waar vonkjes vanaf moeten komen). Dit duidt op brandstof, vocht of olie.
De bougie is telkens vochtig na een paar keer starten, mijn idee is dat de vonk te klein/slap is om mijn mengsel 1/50 te ontbranden.
Indien brandstof:
Je hebt de motor verzopen, enige remedie is op laten drogen, en later weer proberen
Dat zit er dik in. Vandaag laten drogen en eind vd dag nieuwe bougie erin, heb helaas niet eerder tijd :(
Indien vocht:
Kan er toevallig water in je tank gekomen zijn? Brandstof trekt water aan. Wel raar dan dat de motor het gisteren nog wel deed...
Mijn vermoeden is het volgende, eergisteren zat er nog wat 1/100 in, hierbij heb ik wat 1/50 gedaan en dit liep wel. Gisteren enkel en alleen 1/50 gebruikt en dit ging niet goed.
Indien olie:
vet geslagen... Is ook niet zo heel erg gek, om 2 redenen:
Je gebruikt 1/50 olie, terwijl de motor 1/100 nodig heeft. Dit is 2x zoveel olie als nodig.
je gebruikt brommermix. Een buitenboordmotor is water gekoeld, terwijl een brommer luchtgekoeld is. Een brommer wordt dus veel heter dan een buitenboordmotor. De olie voor een brommer ontbrandt dus ook pas bij hogere temperaturen. De buitenboordmotor verbrandt niet alle olie, en dit laat resten na. In het begin zal je er niet veel van merken, maar op een gegeven moment slaat de bougie vet, en zal er geen goede vonk meer zijn.

De carburateur helemaal uit elkaar halen, zonder te onthouden hoe de sproeier e.d. ingesteld stond is niet zo handig. Ook door een verkeerd ingestelde sproeier kan de motor snel afslaan.
Stupid me, i know, maar heb inmiddels de juiste afstelling op internet gevonden.... hoop ik.
Een 2pk yamaha heeft geen luchtfilter, dus dat kan het niet zijn.

Heb je een 2A, of 2B? Dit moet op het type-plaatje staan.
Het is een 2B
Indien je de motor verzopen hebt, of last hebt van teveel olie, helpt het wel om morgen een verse bougie erin te doen. Zorg dat je de juiste brandstof gebruikt (dus 1/100 met olie speciaal voor buitenboordmotoren!). De motor zal starten, maar er zal nog resterend oude brandstof in de carburateur zitten. Ga hopen dat je de stelschroef een beetje goed hebt staan. Laat de motor even warm lopen, en ga een tijdje vol gas varen. Hierdoor wordt de motor wat warmer dan stationair lopen (let er wel op dat er een koelings-controle-straaltje uit de motor blijft komen), hierdoor zal eventueel resterende olie ook meeverbranden.

Indien je koeling het niet doet, helpt het vaak om met een paperclip het gaatje door te prikken waar de koelstraal uit hoort te komen. Dit is over het algemeen het dunste gedeelte van de hele koeling, en hier verstopt het als eerste. Met een paperclip wat morrelen als de motor loopt wil vaak helpen, tenzij de impellor stuk is ofzo...
Aye sir.

Iedereen nogmaals bedankt alvast. Vandaag overdag helaas weinig tijd (vriendin wil naar het strand... zucht... En vanavond AutoRai. Het zal dus morgen worden wanneer ik jullie op de hoogte breng van de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Je zegt al dat je bougie er vochtig uit ziet. Dat kan benzine of water zijn. Probeer daar achter te komen. Met het benzine probleem ben je al redelijk in de weer geweest zo te lezen. 1 op 50 olie moet geen probleem zijn. In de meeste boekjes staat dat er minimaal 1 op 100 in moet maar het liefst 1 op 50. In de inloop periode moet er zelfs 1 op 25 in. In het ergste geval zou wat extra olie blauwe rook veroorzaken en bij extreem veel olie een vette bougie. Als teveel olie het probleem zou zijn, is dat niet het echte probleem.

Ik had afgelopen zomer hetzelfde probleem.
Bij mij was de pakking tussen het staartstuk en het blok doorgeslagen waardoor de bougie steeds nat werd door het koelwater dat rond gepompt wordt. Voor dat ik daar achter was... Ik dacht zelf ook steeds aan benzine en of ontsteking en niet aan koelwater. Dus is echter heel lastig te controleren dus sluit eerst de rest uit. Is je koeling verder in orde (geweest)? Bij mij is de oorzaak een versleten impellor geweest die niet lang voor het euvel was vervangen. Waarschijnlijk is de motor een keer goed heet geworden toen de impeller aan zijn eind was en heeft dat de pakking doen doorslaan.
Dus komt er een mooie straal water uit het blok?

Ik neem aan dat je benzine filter en dergelijke ook schoon is? Je hebt de hele handel uit elkaar gehad en schoon gemaakt dus dat zal wel. En dat zou juist geen natte bougie op leveren.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Wuursj schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:25:
Je zegt al dat je bougie er vochtig uit ziet. Dat kan benzine of water zijn. Probeer daar achter te komen. Met het benzine probleem ben je al redelijk in de weer geweest zo te lezen. 1 op 50 olie moet geen probleem zijn. In de meeste boekjes staat dat er minimaal 1 op 100 in moet maar het liefst 1 op 50. In de inloop periode moet er zelfs 1 op 25 in. In het ergste geval zou wat extra olie blauwe rook veroorzaken en bij extreem veel olie een vette bougie. Als teveel olie het probleem zou zijn, is dat niet het echte probleem.

Ik had afgelopen zomer hetzelfde probleem.
Bij mij was de pakking tussen het staartstuk en het blok doorgeslagen waardoor de bougie steeds nat werd door het koelwater dat rond gepompt wordt. Voor dat ik daar achter was... Ik dacht zelf ook steeds aan benzine en of ontsteking en niet aan koelwater. Dus is echter heel lastig te controleren dus sluit eerst de rest uit. Is je koeling verder in orde (geweest)? Bij mij is de oorzaak een versleten impellor geweest die niet lang voor het euvel was vervangen. Waarschijnlijk is de motor een keer goed heet geworden toen de impeller aan zijn eind was en heeft dat de pakking doen doorslaan.
Dus komt er een mooie straal water uit het blok?

Ik neem aan dat je benzine filter en dergelijke ook schoon is? Je hebt de hele handel uit elkaar gehad en schoon gemaakt dus dat zal wel. En dat zou juist geen natte bougie op leveren.
toon volledige bericht
Heb inmiddels ff kort tijd gehad om mijn bougie te vervangen, de originele (B5HS) vervangen door een BPR7HS. Dit zou volgens de verkoper geen verschil uitmaken.

Geprobeerd maar helaas, geen effect, morgen in elk geval toch ff 1/00 proberen... Bougie wordt wel wat vochtig, maar of dat de benzine is. Ik test overigens droog, lijkt me niet niet echt een probleem aangezien de motor toch niet draait.

Pakking ziet er prima uit, maar ja, eruit zien en het ook zijn is natuurlijk een wereld van verschil.

Heb inmiddels wel de handleiding op het internet gevonden, kijken of daar nog iets in staat wat ik over het hoofd zie.

Morgen eind vd middag weer tijd. Ik post mijn bevindingen dan.

[ Voor 11% gewijzigd door vacuumcleaner op 02-04-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Update:

De bougie is inmiddels vervangen, benzine 1/100 in de tank (als aanbevolen op de motor) maar helaas, geen effect.

Het gekke is dat wanneer ik de motor een tijdje niet probeer te starten (zeg een nacht) dat deze de volgende ochtend wel start, 1 seconde pruttelt en vervolgens uitvalt.

Daarnaast komt er naar mijns inzien iets teveel "zwart spul" uit de lokatie waar de bougie ingaat. Wanneer ik deze ruimte schoonmaak is het de keer daarop volgend weer raak, teveel "zwart spul"

Nieuwe ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
MMmm, nieuwe en oude bougie vonkt niet meer tijdens het testen. Echter ontstaan er wel vonken wanneer ik met een simpel stroomdraadje test. Kunnen beide bougies defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Er kan heel weinig kapot zijn aan een nieuwe bougie. Ik denk dan dat het probleem ergens anders in je ontsteking zit. Maar om alles uit te sluiten zou ik toch ff ene andere bougie pakken. Trek er desnoods een even uit een auto of brommer om ff te kijken of die wel vonkt.

Je bougie kabel kan ook de oorzaak zijn, de dop die over de bougie heen gaat moet je eigenlijk ook elke zoveel draai uren vervangen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Na uren sleutelen en onderzoeken met 2 maten van mij niet tot de oplossing gekomen :(

De bougie is nogmaals vervangen door het vereiste type (B5HS) , de benzine is gewoon 1/100, de afstelling staat zoals in de gebruikesaanwijzing maar helaas, geen succes.

Het vreemde is echter dat wanneer de motor een tijdje stil staat, hij na die tijd wel start, een paar seconde blijft draaien en vervolgens niet meer start. Vervolgens laat je hem een uurtje met rust en start hij weer etc.

Ook heb ik de bougies 2 dagen geleden getest, met goede vonken als resultaat en dat de bougies, wanneer ik ze nu test, geen vonken meer geven. Op enkele vonken na wanneer ik de motor een uur met rust heb gelaten.

Het vermoeden is nu dat de bougiekabel of de bobine niet meer 100% in orde zijn. Zou dit de oorspronkelijke uitval, het wel starten na een tijdje rust en daarna niet meer kunnen verklaren?

[ Voor 8% gewijzigd door vacuumcleaner op 03-04-2007 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36

rimpeldinky

nani?

heb je remmenreiniger? dat word vaak gebruikt als starthulpje, spuit hier een beetje van in je luchtfilter/opening als hij dreigt uit te vallen als ie dan even langer aanblijft zit het toch in de carb.
(niet te lang doen, is eigenlijk een 4takt trucjes, zit nml geen smering bij en het is een industriele ontvetter :P)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 22:51

The_Scarabial

MTB for life!

je brandstofpomp ook al nagekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
The_Scarabial schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:39:
je brandstofpomp ook al nagekeken?
Benzinetoevoer is niet het probleem, de bougie vonkt niet(goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

dan is het voeding nameten (naar bobine), bougiekabel vervangen (goedkoopste eerst) vervolgens bobine vervangen :)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
rimpeldinky schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:49:
dan is het voeding nameten (naar bobine), bougiekabel vervangen (goedkoopste eerst) vervolgens bobine vervangen :)
En die kan ik juist nergens vinden. Ik heb enkele winkels gebeld maar die verwachten dat het geen reparatie onder de 100 eu wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
vacuumcleaner schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:03:
[...]

En die kan ik juist nergens vinden. Ik heb enkele winkels gebeld maar die verwachten dat het geen reparatie onder de 100 eu wordt...
Zou je hem eerst niet eens voor de zekerheid nameten met een multimeter? Er moet iig flinke spanning op staan bij het aantrekken van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Die bougie is veel te zwart => teveel olie.

Bougie schoonmaken kun je vergeten, gewoon een nieuwe indraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
frickY schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:41:
Die bougie is veel te zwart => teveel olie.

Bougie schoonmaken kun je vergeten, gewoon een nieuwe indraaien.
Er zit inmiddels een nieuwe in, deze vonkt ook niet, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

volg je bougiekabel, ene kant zit aan je bobine, andere kant op je bougie, kan nooit onmogelijk te vinden zijn

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
rimpeldinky schreef op donderdag 05 april 2007 @ 07:38:
volg je bougiekabel, ene kant zit aan je bobine, andere kant op je bougie, kan nooit onmogelijk te vinden zijn
OK :), ik bedoel dat online nergens een vervangende kan vinden. In hoeverre kan ik een bobine zelf repareren, is dit uberhaubt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

de bougiekabel? of de bobine zelf? in ieder geval, ga opzoek naar eenzelfde motor welke niet loopt (vastloper of iets zolang het maar geen electrische storing is geweest) en haal daar de bobine af, zal niet zo duur zijn..
Ga anders bij een jachtwerf langs of ze daar niet iets kunnen bestellen of regelen voor je

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
Het lucht ventiel op je benzinetank moet wel openstaan. Anders zuigt de tank vacuum waardoor de benzine niet meer kan worden aangezogen. Daarom slaat hij af.

Je kan het lucht vertiel dicht draaien als je hem niet gebruikt zodat het niet kan morsen of verdampen, maar tijdens het draaien/varen moet het absoluut open

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 20:23

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik gok erop dat ie gewoon zwaar verzuipt. Check je luchtfiler en alles wat daar mee van doen heeft en probeer het dan nog een keer. Haal desnoods even het lucht filter er af tijdens het starten. Een zwarte en vette bougie hoeft niet te komen door een te veel aan olie. Dit kan ook een teveel aan mengsmering zijn. Een lucht/brandstof-mengsel met (veel) te veel brandstof ontbrandt niet.

Waarscheinlijk, als je je brandstof toevoer afsluit en een paar keer aantrekt zal hij, als je de brandstof dan weer aansluit, weer starten als op een nieuwe morgen :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

is nu al meerdere keren gemeld dat de bougie niet vonkt, zolang dat een probleem blijft zal de motor NOOIT starten hoe goed het mengsel ook is. Dus voordat hij aan het lucht/benzine mengsel gaat zitten of de groote van de sproeiers etc.. (remember hij liep hier voor wel goed.. dan hoeft de afstelling niet plots verranderd de worden)

edit:
over het testen, volgens mij kun je de bobine het makkelijkste testen door de INGANG kant van de bobine te meten of hier stroom op komt bij het starten zoja dan zit daar voor geen probleem
vervolgens een andere bougiekabel regelen om de bougie in te stoppen of desnoods de bougiekabel te testen op een andere machine (scooter/motor/boot/etc) gewoon of deze vonkt, NIET er inschroeven of iets dergelijks dat kan nogal wat slopen intern...

-komt er wel stroom in maar geen vonk door de kabel <= kabel of bobine
-komt er op een ander apparaat wel een vonk door de kabel <= bobine
-Op een ander apparaat geen vonk <= bougiekabel vervangen en nog eens testen op de buitenboordmotor

vonkt die dan wel terugschroeven in je motor en testen, doet ie het dan nog niet is er meer aan de hand :P

[ Voor 54% gewijzigd door rimpeldinky op 05-04-2007 21:16 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:21
lol ditzelfde probleem heb ik nu ook maar den met een aggregaat, ding wil ook niet starten, bougie ook altijd nat / zwart. Als ik mijn bougie heb schoongemaakt en alles droog heb gemaakt, vonkt hij vet goed, en loopt de motor voor 15 sec, maar slaat dan af, en dan is de bougie weer nat en vonkt hij heeeeel zachtjes.... En dan zelfde verhaal opnieuw, schoonmaken, lopen voor 5 sec. en hij kapt ermee....

Ik ben er maar mee opgehouden aangezien ik dr al 3 dagen mee bezig ben en geen steek verder kom #@!%@!@%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

DAN is er waarschijnlijk iets met je mengsel, of teveel olie of te rijk (verzuipt)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Victory! Na het vliegwiel uit elkaar te hebben gehaald, wat overigens vol zat met roest, de contactpunten opnieuw ingesteld en verrek, bougie vonkt, boot vaart!

Vandaag uitgebreid testen.

* vacuumcleaner is keeping his fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

dan zat het verder terug in de ketting :P have fun tis er wel het weer voor :)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Hoezee! Vandaag 5uutjes gevaren, geen uitvallers, geen hik-ups (1x, maar dat was omdat ik de benzinekraan niet open had staan :))

Tnx voor al jullie hulp en suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
5 dagen gevaren en geen enkel probleem, alhoewel, ik vind dat hij een hoop kabaal maakt. Niet echt een gek geluid maar gewoon hard. Nu heb ik mijn werkplek opgeruimd en kwam ik dit onderdeel tegen, hoort dit bij de motor of is het iets totaal anders.

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/8199/foto29or4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/8351/foto28sy5.jpg

Het materiaal is zacht rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:21
vast een demper oid denk ik, zat het bij de ophanging?

offtopic:
o nee dat weet je natuurlijk niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

als ik zou moeten gokken zou ik zeggen een rubber tussen de motor en de boot dan zou de hele boot iets meer moeten schudden :p

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 15:55

Reptile209

- gers -

Als dat rubber bij de ophanging aan de boot hoort, hoeft het niet meteen te betekenen dat de boot gaat stuiteren als het mist ;). Je creëert mogelijk wel een enorme klankkast met je boeg, dus kijk eens met een timmermansoog of het ergens in de ophanging zou kunnen passen. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
Mensen, bedankt voor het meedenken, het hoort helaas niet bij de ophanging.

Ik weet dus niet of het wel in de motor hoort, maar niemand herkent dit specifieke onderdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

kap open van je motor en in het water in zijn voor of achteruit zetten, dan kijken waar het harde geluid vandaan komt (richting) en dan kijken of er iets mist waar het bv resoneert

lijkt mij dat het stukje rubber niet goed tegen hitte kan, dus een plek bij de uitlaat lijkt me raar

denk dat je het beste je motor aan een lage steiger kan bevestigen, ivm met uitkijken waar je vaar met je boot
Pagina: 1