Harddisk via USB of Firewire

Pagina: 1
Acties:

• rrenzo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb wat zitten experimenteren met een Maxtor 60 Gb IDE in een USB jasje onder Win2K. Zo'n jasje is niet duur (180 ex); de Firewire versie kost 249 ex.

Het jolige van een USB versie is dat hij het praktisch overal doet (er zit wel een drivertje bij dus altijd een floppy op zak!)

Wel traden er wat problemen op. Als je veel grote (lees: MP3) bestanden kopieert op de schijf, wat overigens behoorlijk lang kan duren op 60 Gb :P, en de verbinding raakt op een of andere manier verstoord, dan raakt de schijf dus in de war. Zo erg zelfs dat na een complete reboot de schijf niet meer herkend wordt! Als je deze dan uit zijn jasje haalt en direct aan een IDE kabeltje hangt dan ziet Win2K dat de schijf beschadigd is en begint vrolijk te repareren.

Echter; na een aantal hier tegenaan gelopen te zijn ging het goed mis; op een gegeven moment snapt Win2K er ook niks meer van en zegt doodleuk NOT A VALID WINDOWS DISK, en rest alleen een FORMAT :(.

Dit kan natuurlijk liggen aan de vroege drivers maar ook aan Win2K.

Een ander nadeel is dat powermanagement niet ondersteund wordt; de harde schijf zal niet na 1 uur stoppen met draaien; wat toch zonde is van de energie.

Mijn vraag aan jullie, o wijze tweakers, is:

Hebben jullie ook dergelijke ervaringen en, belangrijker nog, is dit met FireWire ook zo bagger? Ik zat er nog aan te denken om zo'n 80 Gb (smekkel :Y) van Maxtor als FireWire model te kopen. Maar dan wil ik natuurlijk geen gedonder; want voor 800 albums restoren heb ik niet elke dag tijd!

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

ik weet niet wat de driverkwaliteit van firewire apparaten is op dit moment maar het zou in theorie eig een flink stuk sneller moeten zijn dan USB.
Daarbij is het wel stoer om firewire in je bak te hebben B-)
Ook leuk met een DV camera

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• rrenzo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik vroeg niet welke sneller was. Ik vroeg ook niet of je DACHT }:O of de drivers van FireWire producten beter waren. Ik vroeg of iemand dezelfde ervaringen had met USB harddisks en/of FIREWIRE harddisks.

I guess not :'(

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Neem ik de moeite om die lap zwets te lezen, ook nog om te replyen, krijg je zo'n antwoord :(

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"