Harde schijf staand/liggend na langdurig gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 2.165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hier maar even een apart topic voor geopend, aangezien het niet zo snel beantwoord wordt in het htpc topic.

Ik heb een vraagje, ik heb nu gewoon een coolermaster miditower. Maar is het mogelijk om deze gewoon op zijn zij te leggen? Dan zouden de harde schijf en de cdrom speler dus wel 'staan'. Ik las in topics van een paar jaar terug dat dit heel slecht is voor de harde schijf als hij voorheen altijd 'gelegen' heeft. Maar geldt dat nog steeds voor de SATA harde schijven? Ik heb namelijk net een nieuwe 500gig besteld, naast mijn 160gig hitachi (die al een jaar of 2 vrolijk draait liggend).

Exigense zei daarover in een oude thread (maar wat in diezelfde thread niet betwist is):
Volgens mij mag je HD's nadat je ze op z'n kant hebt gebruikt voor een tijdje niet meer horizontaal gebruiken omdat de lagers dan een kant op ingesleten zijn. Maar dit zal wel na een lange periode pas zo zijn.
In het htpc topic kreeg ik echter deze reactie:
Jazzper schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:58:
zowel de CDROM en de HDD boeit het niet. Verticaal cd/dvd is zelfs geen probleem. Alleen minder praktischk met inleggen.
bron: al meerdere keren gelezen, heb zo geen url bij de hand.
PC van mijn ma draait al jaren zo overigens.
Nu zou ik het niet zo heel erg vinden om die 160gig weg te doen, 500gig is zat voor mij, maar ik vraag het mij af of het wel zou kunnen met die 160gig die al 3 jaar liggend werkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De reden dat je ze na een tijdje niet meer zou kunnen draaien is omdat de lagers ingesleten raken na verloop van tijd en als je die dingen kantelt dit problemen zou gaan geven. Echter, er wordt ook gezegd dat je met de nieuwere vloeistoflagers hier geen last meer van hebt.

In elk geval heb ik vaker dan eens hdds op z'n kant gedraaid en nooit problemen ondervonden, ook al hadden ze een tijdje normaal gedraaid.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Als je hier in dit topic even je search gebruikt zal je hierover erg veel terugvinden.

Simpele conclusies daaruit: Heb je FDB ( vloeistof lagers ) dan kan je er mee doen wat je wilt, al hang je hem op zijn kop. Klasieke kogellagers slijten idd in naar verloop van tijd en dan zou er de kans kunnen bestaan dat er iets speling op komt wat mischien negatieve gevolgen kan hebben..

Oftewel, maakt met moderene schijven geen hol uit hoe je ze hangt, ook na een lange tijd op een positie te hebben gehangen.

Editje: Harde schijf 90 graden draaien Hier staat alles wel zo'n beetje in. Makkelijk te vinden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Shaggy op 01-04-2007 13:39 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
De situatie als je hem liggend hebt:
de lagers wrden overal gelijk belast waardoor de krachten goed verdeeld worden.

De situatie als je hem op zijn zijkant hebt:
De lagers aan de onderkant krijgen iets meer druk te verduren. Dit kan in sommige harde schijven voldoende zijn om de levensduur flink te verkorten. Maar persoonlijk nooit mogen ervaren.

Hierboven gaat vooral op voor gelagerde harde schijven zonder vloeistof. Met vloeistof maakt eigenlijk weinig uit doordat door de snelle draaing de vloeistof overal komt.

Heb hier Harde schijven (zonder vloeistof) vlak en op zijn zij staan en alletwee hebben ze geen probleemen. De harde schijven op de zijkant blijven vaak zelfs ongeveer 2 graden koeler (volgens de sensoren).

Je moet een harde schijf niet op een andere positie vastzetten. Bijvoorbeeld op een helling van 45 graden ofzo. Dit kan wel maar de harde schijf begeeft het dan na een tijdje (met of zonder vloeistof). Dit komt omdat de lees en schrijfkop dan over de harde schijf heen krast. Zo onstaan er dus beschadigingen. Ofwel leuke foutmeldingen op je scherm.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Cave_Boy schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:39:

Je moet een harde schijf niet op een andere positie vastzetten. Bijvoorbeeld op een helling van 45 graden ofzo. Dit kan wel maar de harde schijf begeeft het dan na een tijdje (met of zonder vloeistof). Dit komt omdat de lees en schrijfkop dan over de harde schijf heen krast. Zo onstaan er dus beschadigingen. Ofwel leuke foutmeldingen op je scherm.
Mmhh. Das knap dat ie onder 45° opeens wel de platters kan raken en op horizontaal of verticaal niet. Buigen de platters of de leeskop dan soms door?

Nee, bij de meeste fabrikanten staat in hun specsheet bij hoe je de hdd mag of niet mag monteren. Vroeger met gewone lagers was 45° idd taboe, maar zal met FDB weinig meer uitmaken. Ook bij Hitachi in de montage manual staat hierover (niets) meer vermeld.
Al zal het in de praktijk ook vaak niet meevallen om in de normale cases een hdd onder 45° te monteren.

Verwijderd

Inderdaad, het is al flink lang dat er vloeistof lagers gebruikt worden en dan maakt de orientatie helemaal niets meer uit.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ok bedankt, dan kan ik die grote kast van mij gewoon in mijn tv meubel stoppen :).

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig, uiteenlopende meningen, maar na heel wat lezen en googlen kan ik nog steeds niet vinden of mijn maxtor maxline III 250 GB (7200rpm, pata133,16mb buffer) -model 7L250RO- FDB gebruikt. Weet iemand dit?

Ik heb hem gekocht in externe behuizing, met standaard voor verticale plaatsing, maar is natuurlijk ook neer te leggen. Hij wordt echter wel erg heet (is dit bekend bij dit type?) dus is staand misschien wel beter.

Nu wil ik hem binnenkort misschien toch intern gaan gebruiken, heeft iemand tips betreffende hdd koeling voor in een desktop pc met MicroATX mobo (klein, weinig ruimte dus)?

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:55:
Allemaal leuk en aardig, uiteenlopende meningen, maar na heel wat lezen en googlen kan ik nog steeds niet vinden of mijn maxtor maxline III 250 GB (7200rpm, pata133,16mb buffer) -model 7L250RO- FDB gebruikt. Weet iemand dit?

Ik heb hem gekocht in externe behuizing, met standaard voor verticale plaatsing, maar is natuurlijk ook neer te leggen. Hij wordt echter wel erg heet (is dit bekend bij dit type?) dus is staand misschien wel beter.

Nu wil ik hem binnenkort misschien toch intern gaan gebruiken, heeft iemand tips betreffende hdd koeling voor in een desktop pc met MicroATX mobo (klein, weinig ruimte dus)?
Je Maxtor heeft gewoon FDB. Als ik me niet vergis waren de Maxtor-DM8 de laatste hdd's die nog gebruik maakte van kogellagers. Sindsdien is alles over op FDB.

Koeling van een hdd is faak al op te lossen door er een coolertje op te hangen, of hem in een hdd cooler te plaatsen. In een MicroATX kastje zal dit erg afhankelijk zijn van het gekozen model. Er kan ruimte zijn, of niet. Simpel as that. In de wat grotere cases heb je waarschijnlijk wel de mogelijkheid om de hdd in een coller te hangen, of een leuke fan erover te laten blazen. Dat is even van te voren goed uitzoeken wat je wilt hebben.

Verwijderd

[quote]: Als ik me niet vergis waren de Maxtor-DM8 de laatste hdd's die nog gebruik maakte van kogellagers.
[...]

Over welke tijd hebben we het dan? De Seagate site is niet erg duidelijk wbtr oudere modellen.
Hoe zit het met de DiamondMax VL30 (32049H3), is dat na de DM8, dus ook FDB?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 03:43 ]

Verwijderd

iemand?
De VL30 is van aug. 2000. Aan de specs van de DM8 te zien kwam die later denk ik? Dus heeft de VL30 geen FDB?

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
een jaar of 3 geleden heb ik eens een IBM 20GB schijf die al een klein jaar ofzo liggend draaide, rechtop gezet. (dus met de connector naar boven). dit vond ie niet leuk, kreeg constant vastlopers en na een tijdje startte ie helemaal niet meer op... :/ was mn OS schijf trouwens. ik ben van mening dat je harde schijven vanaf het begin dat je ze gebruikt moet plaatsen zoals je wil (staand of liggend of whatever. en dan pas je data erop kwakken.en dan later niet meer veranderen. maar het verhaal van de vloeistoflagers geloof ik ook wel, die IBM schijf zal vast normale lagers gehad hebben ;)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarschijnlijk was die 20GB-schijf dan ook niet voorzien van liquid bearing, maar van ball bearing ;)

En mijn DiamondMax 8-serie schijven waren ook al vloeistofgelagerd, shaggy8675.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

lol volgens mij was dit al behandeld!
Ik had nog 1 vraag gesteld nav de quote van Shaggy:
Dus, heeft mijn VL30 FDB of niet?
Pagina: 1