Ik heb hier maar even een apart topic voor geopend, aangezien het niet zo snel beantwoord wordt in het htpc topic.
Ik heb een vraagje, ik heb nu gewoon een coolermaster miditower. Maar is het mogelijk om deze gewoon op zijn zij te leggen? Dan zouden de harde schijf en de cdrom speler dus wel 'staan'. Ik las in topics van een paar jaar terug dat dit heel slecht is voor de harde schijf als hij voorheen altijd 'gelegen' heeft. Maar geldt dat nog steeds voor de SATA harde schijven? Ik heb namelijk net een nieuwe 500gig besteld, naast mijn 160gig hitachi (die al een jaar of 2 vrolijk draait liggend).
Exigense zei daarover in een oude thread (maar wat in diezelfde thread niet betwist is):
Ik heb een vraagje, ik heb nu gewoon een coolermaster miditower. Maar is het mogelijk om deze gewoon op zijn zij te leggen? Dan zouden de harde schijf en de cdrom speler dus wel 'staan'. Ik las in topics van een paar jaar terug dat dit heel slecht is voor de harde schijf als hij voorheen altijd 'gelegen' heeft. Maar geldt dat nog steeds voor de SATA harde schijven? Ik heb namelijk net een nieuwe 500gig besteld, naast mijn 160gig hitachi (die al een jaar of 2 vrolijk draait liggend).
Exigense zei daarover in een oude thread (maar wat in diezelfde thread niet betwist is):
In het htpc topic kreeg ik echter deze reactie:Volgens mij mag je HD's nadat je ze op z'n kant hebt gebruikt voor een tijdje niet meer horizontaal gebruiken omdat de lagers dan een kant op ingesleten zijn. Maar dit zal wel na een lange periode pas zo zijn.
Nu zou ik het niet zo heel erg vinden om die 160gig weg te doen, 500gig is zat voor mij, maar ik vraag het mij af of het wel zou kunnen met die 160gig die al 3 jaar liggend werkt.Jazzper schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:58:
zowel de CDROM en de HDD boeit het niet. Verticaal cd/dvd is zelfs geen probleem. Alleen minder praktischk met inleggen.
bron: al meerdere keren gelezen, heb zo geen url bij de hand.
PC van mijn ma draait al jaren zo overigens.