Ipod nano kortsluiting veroorzaakt en usb-controller kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Het is al vaker bij mijn pc gebeurt, dat, wanneer mijn broertje zijn ipod nano aansloot, mijn pc compleet vast liep (zwart beeld enz.).

Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door kortsluiting. De ipod nano gebruikt de geluidsuitgang ook als usb aansluiting, waardoor hij (volgensmij) nogal makkelijk kortsluiting kan maken.

Nu sloot mijn broertje gistere zijn ipod op mijn vaders laptop aan, en gebeurde hetzelfde. Het beeldscherm veranderde in een strepenshow, en de enige optie was de laptop uitschakelen door de aan/uit knop 5sec ingedrukt te houden. Toen de laptop opnieuw werd opgestart was de systeemtijd veranderd. Dit duidt volgensmij al op een probleem, want dat betekent dus dat het mobo gewoon een flinke schok ofzo heeft gehad. De systeemtijd kan echter zo worden teruggezet, maar het grootste probleem is dat de usb controller niet meer werkt. Hij wordt wel gedetecteerd en als goed geïnstalleerd gezien, maar elk apperaat dat je er op aansluit wordt als onbekend gezien en werkt gewoon simpelweg niet.

Ik heb al de drivers opnieuw proberen te installeren, maar software matig lijkt alles gewoon in orde te zijn. Ik denk nu dus dat de usb controller gewoon kapot is, maar vervanging ervan zou betekenen dat het gehele mobo moet worden vervangen, en dan is de aanschaf van een nieuwe laptop waarschijnlijk nog een betere optie. Is er iemand die weet wat ik nog zou kunnen doen of waar het probleem anders zou kunnen liggen?

Ik heb overigens ook nagedacht over de ipod. Wanneer je de usb kabel aansluit voordat je de ipod aansluit is de kans op kortsluiting (als dat nu inderdaad het geval is) nogal groot, maar dit gevaar bestaat in z'n geheel niet, wanneer je eerst de ipod aansluit en vervolgens pas op de laptop/pc. Ik heb nog geen handleiding van de ipod kunnen vinden, maar als dit niet duidelijk in de handleiding staat, lijkt me dat ik apple aansprakelijk kan stellen in geval van een kapot mobo.

Het gaat om een Acer Travelmate 6000

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Je kunt ook nog een PCMCIA USB 2.0 kaartje aaschaffen. Nieuw mobo voor een laptop kost je toch gauw 300-400 euro

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou eerst je geval naar Apple sturen voordat je begint te praten over maar een kaartje. De kans is groot dat er meer stuk is dan op het eerste oog doet vermoeden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 22:16
Ik hoop toch wel dat je op de hoogte bent dat je Itunes MOET installeren VOORDAT je je ipod wilt aansluiten? Volgens mij geeft Apple die waarschuwing niet voor niets en zit je nu met de gevolgen d'r van. :/

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
probeer eens om alles wat met usb controllers te maken heeft te deinstalleren, opnieuw opstarten en kijken of alles na herinstallatie vqan de drivers wel werkt

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jorn1986 schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:01:
Ik hoop toch wel dat je op de hoogte bent dat je Itunes MOET installeren VOORDAT je je ipod wilt aansluiten? Volgens mij geeft Apple die waarschuwing niet voor niets en zit je nu met de gevolgen d'r van. :/
Dat is alleen softwarematig. Dat heeft niks te maken met dit (hardwarematige) probleem.

Over het aansluiten van de iPod, ik heb de usbkabel altijd in m'n computer zitten en ik heb nooit problemen gehad met het koppelen en ontkoppelen van mijn Nano. Lijkt me dus dat dat niet echt het probleem is.

Verwijderd

Het niet installeren van Itunes kan in elk geval nooit de oorzaak zijn geweest. Itunes kan pas effectief iets doen met de iPod nadat deze is ingeplugt en USB communicatie is gestart.

Het lijkt inderdaad op een kortsluiting van de USB poort. Daarbij kan de hele USB controller kapot zijn, maar miscchien is het ook maar een simpele print zekering in de USB voedingslijn. Dat laatste zou je simpel kunnen meten door te kijken of er nog 5V op de voedingspinnen van de USB poort aanwezig is. Die zekering is door een handige elektronicus meestal nog wel te vervangen. Er lijkt me in elk geval iets goed mis met deze iPod. Ik zou hem niet meer aansluiten op andere PC's.

• DEVoTi0N
rdfeij schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:03:
probeer eens om alles wat met usb controllers te maken heeft te deinstalleren, opnieuw opstarten en kijken of alles na herinstallatie vqan de drivers wel werkt
Al geprobeerd, maar het opnieuw installeren van de drivers had geen enkel effect.
Jorn1986 schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:01:
De ipod veroorzaakt niet altijd dit probleem en werd de laatste tijd juist voornamelijk met die laptop gebruikt. De laatste versie van iTunes wat dus gewoon aanwezig, maar dat zou nooit de oorzaak van een dergelijk probleem kunnen zijn.
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:33:
Het niet installeren van Itunes kan in elk geval nooit de oorzaak zijn geweest. Itunes kan pas effectief iets doen met de iPod nadat deze is ingeplugt en USB communicatie is gestart.

Het lijkt inderdaad op een kortsluiting van de USB poort. Daarbij kan de hele USB controller kapot zijn, maar miscchien is het ook maar een simpele print zekering in de USB voedingslijn. Dat laatste zou je simpel kunnen meten door te kijken of er nog 5V op de voedingspinnen van de USB poort aanwezig is. Die zekering is door een handige elektronicus meestal nog wel te vervangen. Er lijkt me in elk geval iets goed mis met deze iPod. Ik zou hem niet meer aansluiten op andere PC's.
Er staat nog gewoon spanning op de usb poorten. Op het eerste gezicht lijken ze ook goed te werken, totdat je er een apperaat op aansluit.

Maar in het geval dat ik contact op neem met apple; heeft misschien iemand een gebruiksaanwijzing van de ipod nano? Ik heb deze namelijk niet, en wanneer hier in staat dat je de usb kabel pas mag aansluiten, nadat je de ipod hebt aangesloten, is het natuurlijk een verloren zaak.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:06
DEVoTi0N schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:07:
Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door kortsluiting. De ipod nano gebruikt de geluidsuitgang ook als usb aansluiting, waardoor hij (volgensmij) nogal makkelijk kortsluiting kan maken.
Kun je dit misschien toelichten? Je bedoelt dat de iPod een dockconnector heeft o.i.d. Op zich heeft een iPod namelijk ook gewoon een normale 3,5mm koptelefoon aansluiting.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• bartbh
  • Niet online
DEVoTi0N schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:08:
Maar in het geval dat ik contact op neem met apple; heeft misschien iemand een gebruiksaanwijzing van de ipod nano? Ik heb deze namelijk niet, en wanneer hier in staat dat je de usb kabel pas mag aansluiten, nadat je de ipod hebt aangesloten, is het natuurlijk een verloren zaak.
Dat lijkt me sterk, anders zou je ook geen iPod dock etc kunnen gebruiken omdat je hierbij ook eerst de usb aansluit en daarna pas de dockconnector.

Is de garantie al verlopen van de Nano? Zoniet, dan direct via apple.com regelen dat ze de Nano opkomen halen.

Verwijderd

kortsluiting > BIOS reset > USB werkt niet > USB legacy support oid aan/uit zetten ivm met default settings?

probeer dat eens :P

• DEVoTi0N
Hoedje schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:11:
[...]

Kun je dit misschien toelichten? Je bedoelt dat de iPod een dockconnector heeft o.i.d. Op zich heeft een iPod namelijk ook gewoon een normale 3,5mm koptelefoon aansluiting.
De iPod maar van één aansluiting voorzien. Dit is een 3,5mm aansluiting voor zowel de koptelefoon als de dockconnector.
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:26:
kortsluiting > BIOS reset > USB werkt niet > USB legacy support oid aan/uit zetten ivm met default settings?

probeer dat eens :P
Morgen...

• bartbh
  • Niet online
DEVoTi0N schreef op zondag 01 april 2007 @ 22:25:
[...]

De iPod maar van één aansluiting voorzien. Dit is een 3,5mm aansluiting voor zowel de koptelefoon als de dockconnector.
offtopic:
Dat heb je toch niet helemaal goed. De 3,5mm en dockconnector zitten misschien wel aan de zelfde kant, maar zijn niet 1 en dezelfde aansluiting hoor. (zowel 1stG als 2ndG)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:06
DEVoTi0N schreef op zondag 01 april 2007 @ 22:25:
[...]

Dan is het geen iPod Nano. Of je denkt dat de onderkant één aansluiting is, terwijl het toch echt twee afzonderlijke zijn. Ik neem aan dat je het dan over een iPod Shuffle 2G hebt?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1