Ik heb sinds vandaag de optische aansluiting van mijn realtek AC97(?), die aanwezig is op mijn ASUS A8N-E moederbord, aangesloten op mijn homecinema set via een optische kabel. Na even uitzoeken is het me gelukt om het geluid door te geven. Ik merk alleen nu dat de kabel alleen stereo doorgeeft en dat ook een vinkje staat bij "Dolby Digital". Twee andere opties "DTS Audio" en "Windows WMA Pro Audio" staan niet aangevinkt. Als ik deze twee test krijg ik ook geen geluid dat doorgegeven word. Nu is mijn vraag eigenlijk, mijn Home Cinema Set kan wél gewoon DTS geluid decoderen dat vanaf een DVD word afgespeeld, maar blijkbaar niet vanaf de PC. Komt dit omdat het geluid gedecodeerd moet worden door de realtek chipset, en dat deze geen DTS decoder heeft. Of is er iets anders aan de hand? In het desbetreffende menu staat namelijk boven de vinkjes "Welk van de volgende indelingen kunnen door uw digitale receiver worden ontsleuteld" wat mij doet vermoeden dat de PC alleen maar een geencodeerd geluidsignaal doorstuurd en het ontsleutelen dus aan de kant van de Home Cinema Set zou moeten gebeuren?
Nu heb ik eergisteren windows vista (home premium) gekocht en verder nog nooit deze optische poort gebruikt in windows XP, dus misschien dat de drivers voor de Realtek gehuildschip niet goed werken onder Vista? Hier heb ik via google echter nog niets over kunnen vinden en ik heb wel gewoon de Vista 32bit drivers gedownload van de Realtek site.
Nu heb ik eergisteren windows vista (home premium) gekocht en verder nog nooit deze optische poort gebruikt in windows XP, dus misschien dat de drivers voor de Realtek gehuildschip niet goed werken onder Vista? Hier heb ik via google echter nog niets over kunnen vinden en ik heb wel gewoon de Vista 32bit drivers gedownload van de Realtek site.