[Optisch geluid] ASUS onboard geluid geeft geen DTS door

Pagina: 1
Acties:
  • 1.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb sinds vandaag de optische aansluiting van mijn realtek AC97(?), die aanwezig is op mijn ASUS A8N-E moederbord, aangesloten op mijn homecinema set via een optische kabel. Na even uitzoeken is het me gelukt om het geluid door te geven. Ik merk alleen nu dat de kabel alleen stereo doorgeeft en dat ook een vinkje staat bij "Dolby Digital". Twee andere opties "DTS Audio" en "Windows WMA Pro Audio" staan niet aangevinkt. Als ik deze twee test krijg ik ook geen geluid dat doorgegeven word. Nu is mijn vraag eigenlijk, mijn Home Cinema Set kan wél gewoon DTS geluid decoderen dat vanaf een DVD word afgespeeld, maar blijkbaar niet vanaf de PC. Komt dit omdat het geluid gedecodeerd moet worden door de realtek chipset, en dat deze geen DTS decoder heeft. Of is er iets anders aan de hand? In het desbetreffende menu staat namelijk boven de vinkjes "Welk van de volgende indelingen kunnen door uw digitale receiver worden ontsleuteld" wat mij doet vermoeden dat de PC alleen maar een geencodeerd geluidsignaal doorstuurd en het ontsleutelen dus aan de kant van de Home Cinema Set zou moeten gebeuren?

Nu heb ik eergisteren windows vista (home premium) gekocht en verder nog nooit deze optische poort gebruikt in windows XP, dus misschien dat de drivers voor de Realtek gehuildschip niet goed werken onder Vista? Hier heb ik via google echter nog niets over kunnen vinden en ik heb wel gewoon de Vista 32bit drivers gedownload van de Realtek site.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:47

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Als je dvd's oid afspeelt met een DTS track heb je maar een simpele geluidskaart nodig die het digitaal kan verzenden. Zou jouw M8N-E ook moeten kunnen denk. Let erop dat je wel een dvd gebruikt die daadwerkelijk een DTS kanaal bevat en stel je player zo in dat ie sp/dif uit direct moet gebruiken. De geluidskaart geeft dan het geluid van de dvd alleen maar door.

edit:
PS. Als je dvd meerdere kanalen bevat (waaronder vaak dolby digital) zorg er dan wel voor dat je het DTS kanaal gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Sappie op 01-04-2007 13:15 ]

Specs | Audioscrobbler

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

ik heb een vergelijkbaar probleem.
ik heb mijn surround receiver aan mijn htpc hangen met een optische toslink kabel en wil gewoon dat de pc zonder encoderen gewoon het geluidssignaal doorstuurt naar mijn receiver maar ik krijg het niet voor elkaar.

• Sappie

Sappie

Bij mij lukt het als ik powerdvd ofzo gebruik anders prima. Je moet daarvoor wel powerdvd goed instellen.

Voor specs zie signature.

Specs | Audioscrobbler

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Niet in het realtek menu de dolby functies ed gebruiken! Laat dat gewoon op digitale pcm staan en gebruik AC3 filter om DD en DTS signalen rechtstreeks naar je receiver te sturen. Vink in het eerste tabblad van AC3 filter spdif aan.

• DJMurtz
The_nv40_man schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:47:
Niet in het realtek menu de dolby functies ed gebruiken! Laat dat gewoon op digitale pcm staan en gebruik AC3 filter om DD en DTS signalen rechtstreeks naar je receiver te sturen. Vink in het eerste tabblad van AC3 filter spdif aan.
Ik heb nu de opties in het realtek menu uitgezet en de AC3 filter geïnstalleerd en goed gezet. Als ik nu The Matrix kijk via de PC krijg ik op de homecinema set gewoon 2.0 geluid. Als ik ProLogic II aanzet krijg ik "5.1" geluid. Ik neem echter aan dat dit niet correct is? Achter op het hoesje van The Matrix staat aangegeven dat er 5.1 geluid bij zit?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:20

Church of Noise

Drive it like you stole it

Domme vraag he, maar heb je in het menu van de dvd zelf wel ingesteld dat ie DTS output moet geven? Vaak bieden DVD's meerdere 'tracks' aan, bvb Dolby Digital, DTS of gewoon stereo.

• Sappie

Sappie

Waarmee speel je t af btw?

Specs | Audioscrobbler

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02 14:20
Ik denk dat hier weer de verwarring ontstaatdat de geluidskaart het signaal codeert in Dolbydigital of DTS. Deze vergissing word heel veel gemaakt namelijk.

Het probleem is dat als jij wil dat je geluidskaart een DolbyDigital signaal stuurt wanneer dat niet op een DVD aanwezig is(of wat voor andere bron dan ook) dan moet je geluidskaart dat gaan coderen, en dat kunnen ze meestal niet. alleen de soundstorm van Nvidia kon dat en ik geloof de nieuwere onboard realtec ook. maar dan ook alleen de nieuwe(weetzow geen type ofzow).
DolbyDigital Live word dat genoemd.
maar als je DTS wil dan zou dat echt al aanwezig moeten zijn op de DVD(of andere bron).

En zoals hierboven ook al genoemd, je zal je player moeten instellen het geluid via S/PDIF te sturen anders werkt het ook niet (tenzij je dus DolbyDigital Live oid heb)

• DJMurtz
LANnerd schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:22:
Ik denk dat hier weer de verwarring ontstaatdat de geluidskaart het signaal codeert in Dolbydigital of DTS. Deze vergissing word heel veel gemaakt namelijk.

...

En zoals hierboven ook al genoemd, je zal je player moeten instellen het geluid via S/PDIF te sturen anders werkt het ook niet (tenzij je dus DolbyDigital Live oid heb)
Die verwarring is er in dit geval niet, ik begrijp dat een DVD DTS moet hebben om het ook werkelijk te gebruiken, maar de matrix DVD geeft aan dat er 5.1 geluid is (dolby digital)? Wat dus beter is dan Dolby Prologic(2). Ik krijg echter alléén "surround" geluid als ik op de homecinema set de DolbyPrologic II functie op "Movie" zet, en dit lijkt me niet correct.

Ik heb al in de opties van PowerDVD gekeken om het geluid via SPDIF te laten lopen, maar zie nergens een optie hiervoor. Bij de audio tab heb ik speakers op 6 gezet en ik kan bij output kiezen tussen "No Effect", "Dolby Prologic IIx", "CLMEI-2" of "neo:6" maar dus niets dat lijkt op SPDIF.

edit: ik las net in een topic van 5 jaar geleden dat het nodig is een geluidskabeltje van de DVD drive naar de geluidskaart te gebruiken om gebruik te kunnen maken van DTS/Dolby Digital... is dit correct? En zo ja, dan vraag ik me af of mijn moederbord wel zo'n aansluiting heeft (ik gebruik namelijk de optische aansluiting van mijn MB, aangezien mijn geluidskaart deze niet heeft).

[ Voor 14% gewijzigd door DJMurtz op 02-04-2007 09:48 ]

• Sappie

Sappie

Ik heb geen kabel lopen van mn dvd speler naar mijn moederbord volgens mij, dus dat lijkt me niet nodig. Ik meen dat ik in PowerDVD toch echt de optie heb om het geluid gewoon via sp/dif te sturen . Ik zit nu op mn werk en ik heb geen PowerDVD oid hier uiteraard. Als ik vanavond thuis ben wil ik nog wel eens kijken.

Anders probeer je ff vlc ofzo. Ik weet zeker dat het daarbij staat.

Specs | Audioscrobbler

• DJMurtz
Sappie schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:30:
Ik heb geen kabel lopen van mn dvd speler naar mijn moederbord volgens mij, dus dat lijkt me niet nodig. Ik meen dat ik in PowerDVD toch echt de optie heb om het geluid gewoon via sp/dif te sturen . Ik zit nu op mn werk en ik heb geen PowerDVD oid hier uiteraard. Als ik vanavond thuis ben wil ik nog wel eens kijken.

Anders probeer je ff vlc ofzo. Ik weet zeker dat het daarbij staat.
Ik zie nu bij powerDVD het volgende in het "information" panel staan:

Hardware Information:
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+ running at 2100 MHz
3DNow! Technology: In Use
Enhanced 3DNow! Technology: In Use
3DNow! Professional Technology: In Use
IA MMX Technology: In Use
IA Streaming SIMD Extensions: In Use
IA SSE 2: In Use
Video Accelerator: DirectX VA (not in use)
Multispeaker Audio Device: Creative SB Audigy (not in use)
SPDIF Output Device: Not Detected

Hier zit dus volgens mij een probleem...

Ik kan echter wel gewoon geluid horen uit mijn boxen en in het vista geluidspaneel zie ik staan "Realtek Digital Output: Ingeschakeld". Er staat ook "Creative SPDIF UIt: Uitgeschakeld" maar op mijn creative zit geen optische uitgang, dus het is logisch dat die uitgeschakeld is...

Hmm, als ik bij eigenschappen->geadvanceerd kijk van de realtek digital out dan zie ik daar staan dat er gebruik word gemaakt van "2 Kanaal, 16 bit, 44000 (DVD)" en hier kan ik niets aan veranderen (is grayed-out)... Volgens mij is er hier meer aan de hand?

[ Voor 13% gewijzigd door DJMurtz op 02-04-2007 13:01 ]

Verwijderd

Jou onboard Realtek kaart kan helaas geen DD, DTS signaal via SPDIF door geven. Deze kan echter alleen in 2.0, waar mij het nut compleet ontgaat trouwens. Ik weet het namelijk omdat ik zelf 2maanden als gek met bijna de zelfde set-up heb geworsteld om het aan de praat tekrijgen tot grote frustratie's.
Jammer maar helaas. Die realtek kan geen 5.1 echte surround weergeven over coxiaal, toslink uitgang direct op je reciever.
Tenzij je een andere geluidskaart neemt.

• DJMurtz
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:54:
Jou onboard Realtek kaart kan helaas geen DD, DTS signaal via SPDIF door geven. Deze kan echter alleen in 2.0, waar mij het nut compleet ontgaat trouwens. Ik weet het namelijk omdat ik zelf 2maanden als gek met bijna de zelfde set-up heb geworsteld om het aan de praat tekrijgen tot grote frustratie's.
Jammer maar helaas. Die realtek kan geen 5.1 echte surround weergeven over coxiaal, toslink uitgang direct op je reciever.
Bedankt voor de reactie, ik begon al zoiets te vermoeden. Ik denk dat ik dan maar eens een geluidskaart koop met fatsoenlijke optische uitgang. Enig idee welke (betaalbare) kaart dit wel ondersteund?

• Sappie

Sappie

Ik kan me daar weinig bij voorstellen, maar kan ook geen specs vinden die beweren dat ac3 / dts signalen via s/pdif wel doorgestuurd worden (Ik begrijp wel dat ie geen ac-3 / dts kan encoden, maar dat kunnen niet veel kaarten.) Heb je misschien wat bewijs voor me, mauce? Ik heb op google, asus site, realtek site (zelfs de datasheet) en GoT gezocht, maar kan nix vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sappie op 02-04-2007 16:42 ]

Specs | Audioscrobbler

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 14:47
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:54:
:? :? Ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik heb een P5ND2-SLi, met dezelfde geluidschip (ALC850), en die geeft gewoon DD en DTS over mijn (coaxiale) spdif. Op mijn receiver gaat dan een grote blauwe lamp aan, met de bijbehorende icoontjes, waarmee hij aangeeft dat hij multichannel aan het decoderen is..

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Meen je dat?
Damn :X nou opzoek naar de oplossing dan :) ! Ik ga hey uitzoeken en me oude favo's erover weer open trekken.

Ok, heb wat gevonden in een favo page van mij. En nou blijkt dat er wel meerdere personen die problemen hebben op het zelfde gebied.

Found one solution:

1. install Realtek drivers, don't install Nvidia NForce sound drivers!
2. install AC3Filter 0.7b (I also tried with latest 1.11b but didn't work)

now SPDIF works fine with DVDs and XviD, DivX

KIJK hier eens -> KLIK

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:21 ]

• Sappie

Sappie

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:15:
Meen je dat?
Damn :X nou opzoek naar de oplossing dan :) ! Ik ga hey uitzoeken en me oude favo's erover weer open trekken.

Ok, heb wat gevonden in een favo page van mij. En nou blijkt dat er wel meerdere personen die problemen hebben op het zelfde gebied.

Found one solution:

1. install Realtek drivers, don't install Nvidia NForce sound drivers!
2. install AC3Filter 0.7b (I also tried with latest 1.11b but didn't work)

now SPDIF works fine with DVDs and XviD, DivX

KIJK hier eens -> KLIK
Die website kwam ik ook tegen tijdens mijn zoektocht; het lijkt me ook echt onwaarschijnlijk dat de ALC850 alleen pcm kan versturen via s/pdif. Werkt t ook? suc6 iig.

Specs | Audioscrobbler

• DJMurtz
dat topic had ik inderdaad ook al gevonden via google. Ik ben net thuis dus ik ga het zo maar eens proberen dan. Alhoewel ik al AC3Filter heb geïnstalleerd en niet de NVidia drivers heb geinstalleerd, dus het enige verschil is nog dat ik een nieuwere versie van AC3Filter heb geïnstalleerd.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

DJMurtz schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:27:
dat topic had ik inderdaad ook al gevonden via google. Ik ben net thuis dus ik ga het zo maar eens proberen dan. Alhoewel ik al AC3Filter heb geïnstalleerd en niet de NVidia drivers heb geinstalleerd, dus het enige verschil is nog dat ik een nieuwere versie van AC3Filter heb geïnstalleerd.
Ik weet dat het een late reactie is maar voor mij heeft het volgende geholpen: In AC3Filter ga je naar het tabblad SPDIF en vink je daar 'output SPDIF as PCM'

Dit werkt nu prima voor mijn AC97

Download my music on SoundCloud

Pagina: 1