[PS3] De kwaliteit van Blu-ray op de console

Pagina: 1
Acties:
  • 2.441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik vraag me af hoe iedereen hier de kwaliteit van Blu-ray op specifiek de PS3 ervaart. Durft iemand al een vergelijking te maken met andere Blu-ray spelers, either standalone of software based?

Een hot-issue is natuurlijk hoe de PS3 met de display te verbinden, en met welke instellingen.

Bekend probleem is dat in de bios alle filmen op 24fps worden opgenomen. Vroeger met PAL/NTSC werd een film voor PAL in speed verhoogt naar 25fps (50i), of werd er een idiote 3:2 pulldown conversie gedaan voor 30fps (60i).

In de HDTV wereld zou opzich geen 50/60hz verschil hoeven te bestaan. Het is niet omdat wij vroeger met PAL altijd 50Hz hadden, dat we nu ook voor HDTV 50Hz willen, en andersom. Echter, 24fps materiaal op 60Hz wordt vrij lelijk (Judder -> schokken).

Ik vraag me dus af wat de PS3 gebruikt, en wat de ervaringen hier mee zijn.

Van goed naar slecht zijn de mogelijkheden voor bioscoop films (de meerderheid dus) op blu-ray:

1080p/24
1080p/50
1080i/50
1080p/60
1080i/60

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Niemand die blu-rays op z'n PS3 kijkt???

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Jawel, maar ik kan op mijn 1080i tv niet zonder twijfel aangeven of dit op 50hz of 60hz is én hoe deze conversie vanaf 24fps precies verloopt.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Shiver23 schreef op zondag 01 april 2007 @ 17:04:
Jawel, maar ik kan op mijn 1080i tv niet zonder twijfel aangeven of dit op 50hz of 60hz is én hoe deze conversie vanaf 24fps precies verloopt.
Inderdaad, het is vrij jammer dat dat niet beter staat aangegeven. Als ik bijvoorbeeld dit lees: http://manuals.playstatio...settings/videooutput.html , dat wordt er nergens gerept over 24fps of 50/60Hz.

De lakmoes proef dan: bij horizontale pans (meestal aan het begin van een film), is de beweging dan boter smooth, of zie je duidelijke schokken?

Na even Googlen vond ik dit;
The current output is permanently 1080/60p - which means 24p material is output in 1080/60p with a 3:2 frame repetition cadence (meaning consecutive film frames are displayed for different durations on the TV display - even though they were captured for the same duration) - which means many of us in PAL-land used to 2:2 cadence 25p to 50i/50p conversion see this 3:2 as really noticable judder on motion. (The first time I saw a BluRay feeding a plasma 1080/60p and replaying The Fantastic Four I thought it was faulty the judder was so bad...)

The use of the phrase "1080p output" without qualifying the output frame rate is the source of huge amounts of confusion on this, and other, boards... People often don't realise the huge difference between 1080/24p output and 1080/60p output in terms of motion portrayal.
Bron:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=733491

Als dat dus inderdaad waar is, dan ziet het er heel slecht uit voor de PS3. Fixed 60Hz voor bioscoop films is een vrij domme manier om beeld weer te geven. Het beste beeld is gewoon altijd de simpelste verbinding. 1920*1080 als 1920*1080 weergevn, RGB als RGB, en 24fps als 24fps (of even veelvoud daarvan zoals 48 of 72).

Zodra je rare complexe dingen gaat doen, vreemde scalings gaat uitvoeren, RGB door elkaar mengen in een hoog complex encoding (zoals composite/s-video), en 24fps met een belachelijk algoritme gaat omzetten naar 30fps, wordt je beeld er alleen maar slechter en slechter op.

[ Voor 55% gewijzigd door flowerp op 01-04-2007 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat Blu-ray sec een opslagmedium is? De kwaliteit van de films staat toch helemaal los van het opslagmedium (i.c. Blu-ray) zelf of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:01:
Ik dacht dat Blu-ray sec een opslagmedium is? De kwaliteit van de films staat toch helemaal los van het opslagmedium (i.c. Blu-ray) zelf of heb ik het mis?
Het ligt er idd aan hoe de film op Blu-ray wordt geperst en niet aan het apparaat wat de film afspeeld. Dus als de film in het 1080p/24 formaat op de Blu-ray staat, speelt de ps3 dit ook af via HDMI 1.3. Moet je wel een LCD hebben die dit ook ondersteunt.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

zwembroek schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:28:
[...]

Het ligt er idd aan hoe de film op Blu-ray wordt geperst en niet aan het apparaat wat de film afspeeld. Dus als de film in het 1080p/24 formaat op de Blu-ray staat, speelt de ps3 dit ook af via HDMI 1.3. Moet je wel een LCD hebben die dit ook ondersteunt.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:01:
Ik dacht dat Blu-ray sec een opslagmedium is?
Blu-ray zelf is idd slechts een opslagmedium. Het bestaat als puur medium dan ook al een paar jaar (als backup medium voor gewoon files).

Voor de officiële blu-ray video standaard is "blu ray' meer dan alleen een medium, en zijn er veel regels mbt toegestane codecs, bitrates, resoluties, authoring systeem, etc.
Dus als de film in het 1080p/24 formaat op de Blu-ray staat, speelt de ps3 dit ook af via HDMI 1.3.
Dat is nou juist het hele punt hier!

In principe wordt elke bioscoop film met 24fps opgenomen. Het hoeft dan nog niet perse met 24fps op de blu-ray te staan, maar dit wordt (naar verluid) wel vaak gedaan. De speler kan dan echter roet in het eten gooien door het originele formaat (ongewenst) op eigen houtje naar 30fps te gaan vertalen (waarbij dan op 60Hz elk beeldje 2x wordt getoond).

Van 24fps naar 30fps levert altijd schokken op, dit is iets wat gewoon niet goed kan.

Een andere mogelijkheid is dat de speler de film lichtjes versneld naar 25fps en dat dan op 50Hz weergeeft. Dit merk je amper, maar het geluid neemt wel iets in hoogte toe (en de speeltijd van de film neemt met enkele minuten af).

Wat ik dus nu van de berichten begrepen heb, is dat de PS3 zo'n "domme" speler is, die er altijd eigenwijs 30fps/60hz van gaat maken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik heb goede hoop dat hij het gewoon ietsje versneld van 24 naar 25fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
We mogen al blij zijn dat de films überhaupt in 1080p/24 op de schijfjes staan, een firmware upgrade kan altijd later nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Shiver23 schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:57:
Daar zou ik opzich wel mee kunnen leven ja.

Het zou leuk zijn als iemand hier een linkje naar had waar dit bevestigd wordt. Een half uurtje zoeken op "ps3 50hz", "ps3 1080i/50", "ps3 1080/50i", "playstation 50", etc etc etc levert weinig meer op dan die post die ik boven al quote.

Reageert eigenlijk nooit iemand van Sony zelf op dit forum? Ik dacht dat dat wel een beetje de bedoeling was?

[quote]
Vinnienerd schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:07:
We mogen al blij zijn dat de films überhaupt in 1080p/24 op de schijfjes staan, een firmware upgrade kan altijd later nog :P
Tuurlijk, maar dan wil ik eigenlijk wel weten of zoiets in de pipeline zit. Het zou best kunnen dat de videochip zo fixed frequency is, dat 24p@48 of 72hz gewoon technisch helemaal niet kan. Dit zou wel een beetje raar zijn, bij elke 'normale' video chip is veel mogelijk door het programmeren van de timing registers.

De PS3 videochip is echter wellicht niet 'normaal'. Bij dergelijke massa producten als de PS3, zou het best kunnen dat ze een honderdste cent konden besparen door deze mogelijkheid weg te laten. Ik had begrepen dat je bij de PS3 linux versie in grub een bootparameter opgeeft waarbij je de video mode eenmalig vastligt aan de hand van een mode nummer. Zelf spelen met modelines zit er dus waarschijnlijk niet in...

[ Voor 45% gewijzigd door flowerp op 01-04-2007 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Shiver23 schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:57:
Het zal er vast niet zo veel mee te maken hebben, maar mn muziek klinkt een tikkeltje sneller, net alsof er 2 beats per minuut zijn bij gekomen. Mischien lijkt het alleen maar zo (ik zie eigenlijk geen reden om het te versnellen)
Blu-ray heb ik nog niet afgespeeld, maar dr is hoop dat ie het op 25fps gaat afspelen :Y)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Arm1n schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:10:
[...]

Het zal er vast niet zo veel mee te maken hebben, maar mn muziek klinkt een tikkeltje sneller, net alsof er 2 beats per minuut zijn bij gekomen. Mischien lijkt het alleen maar zo (ik zie eigenlijk geen reden om het te versnellen)
Maar 'jouw' muziek, is dat game, DVD, CD, of Winamp via Wine in Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

flowerp schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:15:
[...]

Maar 'jouw' muziek, is dat game, DVD, CD, of Winamp via Wine in Linux?
Mijn muziek, zijn gewoon mp3tjes op de harde schijf via de XMB afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Arm1n schreef op zondag 01 april 2007 @ 22:12:
[...]
Mijn muziek, zijn gewoon mp3tjes op de harde schijf via de XMB afgespeeld.
Zeg dat dan joh :P

Maar dat staat er dus inderdaad *volkomen* los van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 12:36
Over 24 fps is al een update belooft:
http://www.engadget.com/2...caled-dvds-1080p-24-sacd/
(is al een tijdje geleden dat bericht, maar het is dus niet onmogelijk)

Als HDMI chip zit er een Silicon Image chip in die dit formaat zo kan spelen.
Omdat het een digitale stream is zit je dus niet zaken zoals horizontale en verticale frequentie van je chip. De reden waarom het niet aan staat is mij dan ook niet duidelijk, maar aan de andere kant zijn er ook niet veel schermen die het ondersteunen.
Veel TFT schermen hebben wel een 'film mode' pulldown die speciaal voor 24fps source materiaal is bedoelt ook als de interface 60fps is.

[ Voor 57% gewijzigd door Sentry23 op 02-04-2007 22:08 ]

Gotsent: single click MKV to PS3 compatible MP4 conversion:http://sentry23.googlepages.com . PSN Sentry-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Sentry23 schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:56:
Over 24 fps is al een update belooft:
http://www.engadget.com/2...caled-dvds-1080p-24-sacd/
(is al een tijdje geleden dat bericht, maar het is dus niet onmogelijk)
Wel interesant bericht. Vreemd dat ik die niet vond via Google, zitten exact de keywords in die ik gebruikte.
De reden waarom het niet aan staat is mij dan ook niet duidelijk
Tsja, ik werk zelf in de software development, en veel ogenschijnlijk simpele features komen wij ook niet altijd aan toe, gewoon omdat er zo'n 10.000 op ons lijstje staan. Misschien dat Sony na alle opgelopen vertragingen niet nog meer achterstand op de Xbox360 wilde opbouwen, en dat ding toen maar gereleased heeft.

De PS3 wordt natuurlijk veel door Sjonnie's en Ali's gekocht die blu-ray al helemaal geweldig vinden als ze het via een composite kabeltje op een 20 jaar oude TV aansluiten |:( Dat soort mensen gaat 24p waarschijnlijk niets eens merken, laat staan dat ze kunnen begrijpen waarom het om gaat.
maar aan de andere kant zijn er ook niet veel schermen die het ondersteunen.
In principe kan elke CRT dat wel aan. 99% is multi-sync met een enorm ruimte scan frequentie. 72Hz (ideaal voor 24p materiaal) is daarbij ook nog eens een behoorlijk gebruikelijke refresh. Maar (HD) CRT's zijn natuurlijk niet echt meer de norm.
Veel TFT schermen hebben wel een 'film mode' pulldown die speciaal voor 24fps source materiaal is bedoelt ook als de interface 60fps is.
Je bedoelt de inverse telecine? Dat kan inderdaad wel werken. Hopelijk komen er gewoon meer LCDs die gewoon native 48 of 72 accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
flowerp schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:39:
[...]
In principe kan elke CRT dat wel aan. 99% is multi-sync met een enorm ruimte scan frequentie. 72Hz (ideaal voor 24p materiaal) is daarbij ook nog eens een behoorlijk gebruikelijke refresh. Maar (HD) CRT's zijn natuurlijk niet echt meer de norm.
Hmm, er zijn ook maar weinig 1080p CRT schermen, maar als je het over 1080i.. goed, daar zullen er wel een paar van zijn ja, en daar is 48Hz of 72 Hz progressive vaak geen enkel probleem voor je sync, maar die lopen dus meestal weer over Component, en niet over de HDMI interface.
[...]
Je bedoelt de inverse telecine? Dat kan inderdaad wel werken. Hopelijk komen er gewoon meer LCDs die gewoon native 48 of 72 accepteren.
Inderdaad, vaak via interne upconversion naar 120Hz (5*24Hz), en dan een pulldown van 120 naar 60.
Screenbuffers maken dit allemaal wat makkelijker, en de de-interlacing en scaling hardware kan dit vaak zonder problemen doen.
Maar goed, het enige probleem is dus dat 24p een typisch Blu-Ray output formaat is (HD-DVD doet simpleweg een missing frame tag om de zoveel frames van een 24p source en output gewoon naar 30p/60i).
Zodra Blu-Ray overgebleven is als enige serieuze HD standaard zullen er waarschijnlijk ook meer schermen komen die het ondersteunen.

Gotsent: single click MKV to PS3 compatible MP4 conversion:http://sentry23.googlepages.com . PSN Sentry-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een praktische vraag

Ik heb een HD ready lcd scherm. Resoluties 720p & 1080i worden ondersteund.

Nu was ik in de mediamarkt en zag ik op de achterkant van de blue ray films staan dat 1080p en 480p worden ondersteund. Ik zag niks staan over 720p of 1080i.

Heb ik er iets aan om via mijn PS3 blue ray films te kijken op mijn huidige scherm? Want 480p doe ik het niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Van 1080p kun je 1080i maken. 720p wordt niet ondersteund.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Als je een HD-Ready scherm hebt, dan is een van de requirements dat de (oudere) 1080i standaard via je TV ge-scaled wordt naar 720p.
Een Blu-Ray op een PS3 wordt afgespeeld 1080p, 1080i of 480p/i.

In jouw geval zal je dus netjes naar een 1080i film kunnen kijken op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik heb vandaag de Blu-ray schijf 'TOTO - Live in Amsterdam' ontvangen. Ik had deze al als normale DVD. Ik heb een normale TV (Panasonic TX-28PX10, één van de laatste conventionele TV's, maar wel de beste :) ) en het beeld is echt scherper dan de normale DVD. Ik zie het verschil duidelijk. Ik kan me haast niet voorstellen dat het er op een LCD of Plasma TV nog beter uitziet. :)

Ter info: De DVD is opgenomen in 1080i HD Widescreen 16:9 (1.78:1).
Volgens de PS3 kan mijn TV max 576i aan. 560p staat wel in het lijstje, maar als ik die optie kies flikkert het beeld. Hij blijft niet stilstaan.

[ Voor 14% gewijzigd door rimave op 03-04-2007 20:35 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Sentry23 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:41:
[...]
Hmm, er zijn ook maar weinig 1080p CRT schermen,
Dat valt op zich wel mee denk ik. Je rekent nu waarschijnlijk alleen de apparaten mee die door de fabrikant het stempeltje "TV' hebben gekregen. Er zijn echter sinds +- 1998 best wel veel 4:3 schermen die 1920 x 1440 weer kunnen geven. Eigenlijk bijna wel elke 19" en grotere VGA monitor, en zelfs nog wel een aantal 17' schermen.

Een scherm hoeft natuurlijk niet altijd groot te zijn. Best wel een aantal mensen die ik ken kijkt op een 37cm TV'tje. Dat komt overeen met nog geen 15". Wat dat betreft is 19" helemaal niet zo "raar" om TV op te kijken. Het hoeft natuurlijk niet altijd minimaal 36" te zijn! ;)
Maar goed, het enige probleem is dus dat 24p een typisch Blu-Ray output formaat is (HD-DVD doet simpleweg een missing frame tag om de zoveel frames van een 24p source en output gewoon naar 30p/60i).
Ik kocht vanmiddag de C't en daar staat aan artikel in dat precies over dit onderwerp gaat. Een mooi artikel van Nico Jurran "Stotterende beelden: Weergaveproblemen bij Blu-ray en HD DVD" (c't 4 april 2007). Hierin wordt vermeld dat zowel Blu-ray als HD DVD schijven in 24p opslaan:
Blu-ray Disc en HD DVD slaan de bioscoopfilms met 24 volledige beelden per seconde op volgens de 24p-standaard.
Voor dit topic kwam ik er nog een erg relevante quote in tegen. Helaas is niet meteen duidelijk waar dit vandaan komt, maar ik heb C't slechts zelden op onwaarheden kunnen betrappen, dus ik neem het maar aan voor waar :)
Voor de Playstation 3 wil Sony het weergeven van 24p mogelijk maken middels een firmware-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Sentry23 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:58:
Als je een HD-Ready scherm hebt, dan is een van de requirements dat de (oudere) 1080i standaard via je TV ge-scaled wordt naar 720p.
Een Blu-Ray op een PS3 wordt afgespeeld 1080p, 1080i of 480p/i.

In jouw geval zal je dus netjes naar een 1080i film kunnen kijken op je scherm.
Ziet dat er nou een beetje uit? 1080P -> 1080i door PS3/HD-DVD/Blu-Ray speler -> 720p door tv :?

Waarom wordt het niet standaard ook op 720P op het medium gezet? 90% van de HDtv's zullen dit formaat (1280x720 of 1366x768) op dit moment hebben. Lijkt me beter dat het bij de bron gebeurd, dan 2x via Speler en TV te scalen? Of maakt dat niet uit.

[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 03-04-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

PWM schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:19:
[...]

Ziet dat er nou een beetje uit? 1080P -> 1080i door PS3/HD-DVD/Blu-Ray speler -> 720p door tv :?

Waarom wordt het niet standaard ook op 720P op het medium gezet? 90% van de HDtv's zullen dit formaat (1280x720 of 1366x768) op dit moment hebben. Lijkt me beter dat het bij de bron gebeurd, dan 2x via Speler en TV te scalen? Of maakt dat niet uit.
Het is beter om 1080p te downscalen naar 720p dan 720p upscalen naar 1080p, want dan moet er informatie bij verzonnen/gerekend worden, van 1080-->720 gaat nou een maal beter dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Arm1n schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:32:
[...]

Het is beter om 1080p te downscalen naar 720p dan 720p upscalen naar 1080p, want dan moet er informatie bij verzonnen/gerekend worden, van 1080-->720 gaat nou een maal beter dan andersom.
Ik had het ook meer over beide er op te doen :) 50gb zou toch genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
PWM schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:40:
[...]
Ik had het ook meer over beide er op te doen :) 50gb zou toch genoeg moeten zijn.
Dat zou wellicht wel beter zijn ja. Een 720p versie op de achterkant en een 1080i versie op de voorkant. Je zou dan nooit afhankelijk zijn van scalers (waarbij je dan weer moet kiezen of je de TV laat scalen of dat je dat de playstation laat doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
flowerp schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:03:
[...]

Ik kocht vanmiddag de C't en daar staat aan artikel in dat precies over dit onderwerp gaat. Een mooi artikel van Nico Jurran "Stotterende beelden: Weergaveproblemen bij Blu-ray en HD DVD" (c't 4 april 2007). Hierin wordt vermeld dat zowel Blu-ray als HD DVD schijven in 24p opslaan:

[...]
Dat klopt ook helemaal. Alleen geeft HD-DVD het dus standaard in 30fps door, en zal de output van 24p volledig van de implementatie van je speler afhangen. (voor zover ik weet zijn er alleen HD-DVD softplayers die 24p output doen.)

"HD DVD encodes audio and video in Program Streams and uses field syntax with 30 frame per second timing to represent both 30 fps interlace and 24 fps progressive content. “Missing fields” for 24P content are replaced by “repeat field flags”, the same as DVD-Video. Decoders can ignore the “flags” to output P24 or use them to output 30i. Blu-ray encodes audio and video in Transport Streams and has the option to use frame syntax to encode 24fps content with 24fps timing."

maar goed, dit is een Blu-Ray topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:06
Sentry23 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:58:
Dit is natuurlijk onzin. Een TV hoeft helemaal niet te scalen naar 'resoluties' als 720p e.d. Een TV hoeft enkel en alleen ervoor te zorgen dat hij een binnenkomend signaal van 1080i, 720p e.d. kan weergeven op zijn eigen display. Er zijn overigens heel weinig displays die qua fysieke resolutie exact 1280x720 hebben (wat namelijk de resolutie van 720p is).
Dus als je zegt dat een TV 1080i naar 720p zou omzetten, dan zou hij nog een tweede omzetting nodig hebben om 720p op de display te kunnen tonen (die bvb 1366x768 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentry23
Twixie schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:44:
[...]
Dus als je zegt dat een TV 1080i naar 720p zou omzetten, dan zou hij nog een tweede omzetting nodig hebben om 720p op de display te kunnen tonen (die bvb 1366x768 is).
Goed, HD ready moet minimaal een 720p en 1080i signaal weer kunnen geven.
Deze worden intern gescaled naar de native scherm resolutie.
Zo goed ? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sentry23 op 04-04-2007 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 10:18
PWM schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:19:
[...]

Ik heb Hellboy en The Corpse Bride op Blu-Ray en ze bekeken op een 720p LCD-tv. Zag er fantastiche uit. The Corpse Bride was superscherp op mijn PS3 -> Denon 4306 -> Philps 32pf9830

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb mijn PS3 aangesloten op een Sony 40W2000 (1080p). Ik vind de 2 blu-ray films die ik heb, Full Metal Jacket en Behind Enemy Lines, flink tegenvallen. Ik kan het op 2 manieren vergelijken:
  • Ten opzichte van "reguliere" HDTV uitzendingen vind ik de kwaliteit ronduit slecht. Je mist simpelweg de scherpte die je bij een Film1 HD en met name Discovery HD wel ziet (Essent).
  • Ten opzichte van mijn 'dvd-setup' (Denon 3930 / 4306) vind ik het beeld van deze combinatie bij de juiste dvd's (hoge bitrate) op zijn minst net zo goed. Heb deze week nog de 2-disc versie van Das Boot gezien. En dan denk ik: laat blu-ray maar zitten.
Nu ben ik de eerste om toe te geven dat mijn dvd-speler niet bepaald een instappertje is, maar het apparaat laat mij wel zien wat er nog uit dvd te halen valt.

Overigens geldt deze kritiek op blu-ray niet enkel de PS3, praktisch alle eerste indrukken in de vakbladen over blu-ray zijn negatief, en dat geldt met name de beeldkwaliteit. En dan heb ik het nog helemaal niet over de pokkeherrie die de PS3 maakt bij het afspelen van een blu-ray film.

Ik ben overigens ook zeer te spreken over de weergavekwaliteit van mijn Media Center (Paradigit Enjoy 2005), aangesloten middels DVI/HDMI en tevens draaiend op 1080p.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

alexbl69 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:10:
Overigens geldt deze kritiek op blu-ray niet enkel de PS3, praktisch alle eerste indrukken in de vakbladen over blu-ray zijn negatief, en dat geldt met name de beeldkwaliteit. En dan heb ik het nog helemaal niet over de pokkeherrie die de PS3 maakt bij het afspelen van een blu-ray film.

Ik ben overigens ook zeer te spreken over de weergavekwaliteit van mijn Media Center (Paradigit Enjoy 2005), aangesloten middels DVI/HDMI en tevens draaiend op 1080p.
Welke vakbladen dan? http://bluray.highdefdigest.com/reviews_video.html. Ik heb SWAT ziet er overigens erg scherp uit op mijn Pioneer plasma als ik dat dan ook vergelijk met Film 1 HD.

Ik zou contact opnemen met je Sony dealer. Mijn PS3 is stil tijdens het afspelen van de Blu-ray disk. Bijna net zo stil als mijn Marantz DV6500, ook niet bepaald een beginners DVD speler. Dus als die van jou pokke herrie maakt, zit je gewoon te overdrijven, of er is iets mis met je fan van je PS3.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
alexbl69 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:10:
Ten opzichte van "reguliere" HDTV uitzendingen vind ik de kwaliteit ronduit slecht. Je mist simpelweg de scherpte die je bij een Film1 HD en met name Discovery HD wel ziet (Essent).
Das opzich wel heel vreemd eigenlijk. Als je de rips van Blu-ray ziet staan dan is de file grote, ook bij gebruik van de effeciente h264 codec, een stuk groter dan de .ts versies (de 1:1 opname van de HD DTV uitzending) van dezelfde film. Logica zegt toch dat de grotere file dan meer detail moet hebben. Waar gaat de ruimte anders in zitten? .ts versies gebruiken vaak ook nog de minder goed comprimerende mpeg2 codec.

Ik neem aan dat je de PS3 ook gewoon via HDMI hebt aangeloten? Aangezien de 40W2000 2 HDMI ingangen heeft zou je mischien nog kunnen proberen de PS3 eens op de andere aan te sluiten? Bij DVI of HDMI zou dit natuurlijk absoluut 0.0% verschil moeten uitmaken, maar vroeger bij analoge aansluitingen wilde dit nog wel eens verschillen, dus wie weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
@Arx: Als ik op die link van jou afga behoren de door mij bekeken films niet tot de topcategorie (met name Full Metal Jacket met slechts 2 sterren). Waarom die ventilator het grootste deel van de tijd staat te blazen is me ook een raadsel, aangezien het apparaat absoluut niet heet wordt.

@flowerp: Het lijkt me ook wel logisch dat blu-ray een enorme potentie heeft, maar we worden m.i. als consument echter weer schaamteloos misbruikt. Het hierboven al genoemde Full Metal Jacket is als ik dit zo bekijk simpelweg een dvd-rip die op blu-ray is gezet. Die kwaliteit is (zelfs voor een dvd) echt bagger.

Blu-ray gaat deze strijd ongetwijfeld winnen omdat er in elke PS3 één zit, en MS het met de xbox Elite niet aandurft om namens hd-dvd de strijd aan te gaan.

Wat opvalt aan mijn dvd speler is dat er 10-15 jaar na introductie van het formaat nog zo'n gigantische kwaliteitsverbetering mogelijk is, en dat dvd schijfjes blijkbaar veel meer informatie bevatten dan er met een 'standaard' speler uitkomt. Bij met name donkere scenes zie je nu details die voorheen onzichtbaar waren. Met de moderne videokaarten staat de PC wat dit betreft ook z'n mannetje, zie hiervoor: http://www.hardware.info/...lers_met_de_grond_gelijk/

De eerste generatie afspeelapparatuur (waaronder dus ook de PS3) haalt bij lange na niet uit de schijven wat er inzit. Nu is dit op zich natuurlijk niet zo vreemd, maar mijn punt is dat de eerste generatie blu-ray het niveau van high-end dvd niet overstijgt. En high-end dvd is volgend jaar main-stream dvd, en volgens bovenstaande link haalt elke fatsoenlijke videokaart ook dit niveau. Als je dan ook nog rekening houdt met het feit dat dvd content zeer wijdt verbreidt is, kom ik tot de stelling dat je blu-ray voorlopig beter links kunt laten liggen, en middels een hoogwaardige dvd speler beter je bestaande content in een betere kwaliteit kunt gaan bekijken.

Ik heb al m'n apparatuur overigens via een A/V versterker middels 1 HDMI kabel aangesloten op m'n TV. Als ik Full-HD content van m'n mediacenter bekijk knalt het van het scherm, dus die verbinding zit wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 10:18
Die kwaliteitsverbetering bij DVDs in de afgelopen tien jaar kwam natuurlijk niet alleen door de betere afspeelhardware maar ook door de steeds betere software. Hogere bitrates en betere coderingssoftware zorgen ook voor mooiere beelden. Verder wordt men steeds beter in het maken, oppoetsen en verbeteren van de HD-masters. Een film die 10 jaar geleden op DVD werd uitgebracht en nu in een geremasterde versie opnieuw wordt uitgebracht zal op een tien jaar oude DVD-speler een stuk fraaier zijn.

Het punt is dat Blu-Ray-films net aan het begin staan van hun groeipotentieel. Er zullen nu absoluut Blu-Ray-films te vinden zijn die in 1080p niet noemenswaardig beter zijn een 480p/576p die met een high-end scaler in 1080p wordt bekeken op een high-end installatie. Dat ligt niet zozeer aan Blu-Ray alswel aan de voor die film gebruikte HD-master. Als die master de naam HD niet waardig is, dan wordt het ook niks met de film in HD-kwaliteit en is het verschil met SD natuurlijk gering.

In deze thread kom je daarvan nog wel een paar voorbeelden tegen. HD-masters van nieuwe films zoals King Kong of Casino Royal leveren veel grotere verschillen op tussen HD en SD dan een film als Spartacus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen ik heb goed nieuws...
Na wat rondkijken op internet vond ik opeens een link met een lijst van amerikaanse blu-ray films met erbij genoteerd welke daarvan op een europese speler af te spelen zijn. Ik wist nieteens dat dat kon bij een film met een andere regio.
Aangezien in amerika veel meer films uit zijn op blu-ray en ze daar ook nog eens minder kosten is dit goed nieuws. Enige nadeeltje is dat niet veel films Nederlandse ondertiteling hebben. Via e-bay zijn die films heel makkelijk te importeren. Hier is de link:

http://bluray.lindsite.dk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Afgelopen weekend een mail van Sony gekregen dat ik tzt een Blu-Ray versie van Casino Royale ontvang. Als ik de recensies zo bekijk moet dit een kwalitatief zeer goede Blu-Ray zijn. Mooi vergelijkingsmateriaal, want de dvd heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
alexbl69 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 09:44:
Afgelopen weekend een mail van Sony gekregen dat ik tzt een Blu-Ray versie van Casino Royale ontvang. Als ik de recensies zo bekijk moet dit een kwalitatief zeer goede Blu-Ray zijn. Mooi vergelijkingsmateriaal, want de dvd heb ik al.
Dan moet je tegen die tijd je bevindingen hier maar eens posten he :)

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semper Fight
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Blu-ray nu alweer verouderd?

In hoeverre is zoiets nou nadelig voor de PS3?

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Niet, aangezien de PS3 ook voldoet aan de nieuwe eisen. 256mb geheugen en minimaal 1gb solid-state geheugen. Java doet het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12
Java was volgens mij al lang geintergreerd in Blu-Ray hoor, misschien dat ze een paar specifieke aanpassingen hebben gemaakt voor BD en het daarvoor BD Java noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
Ouder dan 2 weken topic, maar toch (imo) actueel...

Ik heb een blueray gekeken (xmen 3) op een conventionele CRT, breedbeeld philips, weet het typenummer niet precies.
Mijn conclusie was: slechter dan een dvd (ook afgespeeld op dezelfde PS3) Het beeld leek een soort interlacede troep, je zag dus verticale lijnen en het beeld liep niet vloeiend.
Het zou zomaar kunnen dat ik de instellingen verkeerd heb staan overigens.
DVD's afspelen doet de PS3 trouwes (imo) erg goed, minstens even goed als de Sony spelert die ik ernaast heb staan.
Ik ga het nog eens op een 720p scherm proberen, kijken of dat al een beter resultaat opleverd.

Edit:
Ik heb fw: 1.80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coretx
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 21:04
Mischien is het wel handig om te gaan vermelden welke firmware je ps3 heeft, wanneer je ervaringen bespreekt....
Er zijn namelijk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Ik las onlangs dat de firmware 1.80 update zeer veel verbeteringen bracht m.b.t blu-ray en dvd weergave. Zo is b.v. ook het lang beloofde 1080p24 toegevoegd! :)

In diverse av fora wordt de PS3 nu als een van de beste blu-rays beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friander
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Maar hoe verhoudt de PS3 zich kwalitatief t.o.v. stand alone Blu-Ray spelers??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

friander schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:31:
Maar hoe verhoudt de PS3 zich kwalitatief t.o.v. stand alone Blu-Ray spelers??
PS3 is de meest flexibele en snelste BR-speler van het moment. Ook de enige waarvan je zeker bent dat hij profile 2.0 gaat ondersteunen. Qua beeld- en geluidsweergave is hij ook erg goed.
Nadelen van de PS3 zijn dat hij (nog) geen DTS-HD ondersteund, de bediening wat minder is (al gaat dat met de optionele afstandsbediening ook prima) en meer geluid maakt dan een standalone speler, al is de 40GB bijna geruisloos.

Pagina: 1