[mobo, cpu] Hardware begeven

Pagina: 1
Acties:

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 13:34

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik werd vanmorgen wakker met een uitstaande computer, vreemd. Meteen weer aan. CPU/Vidkaart fan gaan zoemen. Ik hoor de hardeschijven gaan rattelen, scherm gaat aan.

Maar scherm zegt no-input en gaat promt weer uit, een ook zonder verdere geluiden uit de computer. Geen biepje dat hij door zijn post is gekomen.

Ik heb de volgende dingen gedaan:
Videokaart, ram, mobo en CPU gecontroleerd op fisieke schade (doorgebrand?) maar niets gevonden.

Mimimaal systeem gemaakt (geen hd's/cdrom, 1 stikje ram (wat ik gewisseld heb na de eerste niet werkte) cpu+fan en videokaart. Geen beweging in te krijgen.

Videokaart ook uit het systeem gehaald, maar geen fout piepjes van missende videokaart of dergelijke.

CMOS ge-reset, ook geen effect.

Na dit gedaan te hebben zit ik zelf aan kapot ram (allebij de stikjes?), een kapot moederbord of een kapote cpu te denken.

Dit omdat:
PSU geeft keurig stroom aan alle onderdelen
Pc geeft geen waarschuwingen als videokaart is verwijderd, zelfde probleem met en zonder videokaart.

Ik ga morgen dan ook langs de hardware winkel. (Waarom gebeurd dit altijd op een zondag...)

Wat ik graag van jullie wil weten, heb ik ergens een fout gemaakt met mijn controle's? Is er een manier om specifieker uit te zoeken welk onderdeel het begeven heeft? (Ik heb geen reserve core2duo cpu's/mobo's liggen hier.)

Of, nog beter. Iets wat ik kan proberen om het systeem wel werkend te krijgen.

Specs:

Voeding: Coolermaster iGreen 500w
Moederbord: Asus p5n32-SLI SE Deluxe
Processor(s): Intel Core 2 Duo T6400
Geheugen :2x Kingston 512MB PC5300/PC667 DDR2 SDRAM
Hard Disk(s): 1. 260gig Maxtor 7200 rpm Sata 2. 200 gig Maxtor 7200 rpm Pata 3. 200 gig WDigital 7200 rpm sata
Videokaart(en): Asus Geforce 7600 GT

[ Voor 9% gewijzigd door Namu op 01-04-2007 11:55 . Reden: Specs toegevoegd. ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De specs van je systeem hoor je te posten, zodat mensen er later ook nog iets aan hebben. Als jij upgrade en je signature veranderd, heeft iemand die dit topic vindt hier niets meer aan.

Verder lijkt het heel erg op een moederbord. Kun je niet je RAM/Videokaart/schijven testen in een andere computer? Dan sluit je die iig 100% uit.

Om je processor of moederbord te testen heb je toch iets anders nodig denk ik, als er geen fysieke schade te zien is. Echter, wanneer ook niets piept bij het opstarten, denk ik toch sterk aan het moederbord.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

denivan

de enige

Je kan nog eens proberen om de cpu er even uit te halen en terug in te steken.

Voor zover ik 't begrijp krijgen alle onderdelen nog correct stroom van de PSU. Hoe lang duurt 't eer het systeem zichzelf automatisch uitschakelt ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:51:
De specs van je systeem hoor je te posten, zodat mensen er later ook nog iets aan hebben. Als jij upgrade en je signature veranderd, heeft iemand die dit topic vindt hier niets meer aan.

Verder lijkt het heel erg op een moederbord. Kun je niet je RAM/Videokaart/schijven testen in een andere computer? Dan sluit je die iig 100% uit.

Om je processor of moederbord te testen heb je toch iets anders nodig denk ik, als er geen fysieke schade te zien is. Echter, wanneer ook niets piept bij het opstarten, denk ik toch sterk aan het moederbord.
Ik zou ergens nog een 256mb stikje ram moeten hebben liggen ergens, kan het alleen niet vinden. Schijven zouden het probleem niet mogen zijn omdat ik die allemaal ontkoppeld heb en ik het pro
bleem nog steeds heb. Videokaart heb ik alleen niet dubbel... Zelfde geld voor de CPU.

Verder heb ik mijn specs toegevoegd aan mijn opening post.

[ Voor 3% gewijzigd door Namu op 01-04-2007 11:57 ]

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
denivan schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:56:
Je kan nog eens proberen om de cpu er even uit te halen en terug in te steken.

Voor zover ik 't begrijp krijgen alle onderdelen nog correct stroom van de PSU. Hoe lang duurt 't eer het systeem zichzelf automatisch uitschakelt ?
Gedaan toen ik onderdeelen controleerde. En het systeem schakelt zichzelf niet uit.
Modbreak:Gelieve je topic niet <24u te schoppen. Heb je iets toe te voegen aan een vorige post, gebruik de Edit-knop ipv 2x achter elkaar te poten :o

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 01-04-2007 12:53 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Namu schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:57:
[...]

Ik zou ergens nog een 256mb stikje ram moeten hebben liggen ergens, kan het alleen niet vinden. Schijven zouden het probleem niet mogen zijn omdat ik die allemaal ontkoppeld heb en ik het pro
bleem nog steeds heb. Videokaart heb ik alleen niet dubbel... Zelfde geld voor de CPU.
Ik doelde meer op het plaatsen van JOUW videokaart in een ANDERE PC ;)

Trouwens, dubbel-check ook even je afstandsbusjes, voeding, kabels, en andere dingen die stroom kunnen tegenhouden of verkeerd door kunnen geven ;)

[ Voor 13% gewijzigd door TheZeroorez op 01-04-2007 12:01 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ja maar als je geen piepje krijgt dan is er denk ik toch iets mis met het moederbord en niet met de videokaart

Verwijderd

Dat je onderdelen stroom krijgen, betekent niet dat ze tevens genoeg stroom krijgen.
Mocht je een multimeter bij de hand hebben, sluit je deze aan op je 12Volt lijn van een molex (Geel & zwart dus)
Daarna zet je je PC gewoon aan, dat die niet doorstart maakt nu even niet uit.
Als je multimeter gewoon rond de 12volt aangeeft, dan is het niks aan de hand en weet je dat je voeding goed is.

Ten tweede zou dan het moederbord zijn, kijk even of je moederbord je kast niet direct aanraakt op de onderkant (Ik heb zelf een moederbord kunnen weggooien i.v.m sluiting)

Als je dan toch al zover bent dat je je moederbord los haalt, zou ik je hele kast leeg maken, alle onderdelen eruit & apart, en dan je kast opnieuw inbouwen (Voeding kan je laten zitten als de voeding goed is natuurlijk)

Persoonlijk denk ik wel dat het je moederbord is, want als je CPU niet goed zou zijn, dan piept ie normaal gesproken ook ;)

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Geen andere pc met pci-x in de buurt. Als die er wel was zou er ook een videokaart in zitten waarmee ik kan testen. Maar zoals ik222 zei, lijkt het me niet dat het de videokaart is.

Ik zal de spannings test doen, samen met een complete ontmanteling. Het extra stukje ram is nergens te vinden dus dat zal ik ook niet kunnen testen.

Mijn grootste probleem met sluiting e.d. is dat het systeem nu sinds eind september draait. Als hij dat soort problemen zou geven zou dat zich al veel erder hebben moeten voordoen. Dan zeg ik niet dat er niet opeens iets "van zijn plaats schiet" zodat dit niet alsnog gebeurd, maar ik vind dat dat zeer onwaarschijnlijk is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Namu schreef op zondag 01 april 2007 @ 12:19:
Geen andere pc met pci-x in de buurt.
PCI-X :?

Waar haal je PCI-X vandaan, tot nader orde heeft de Asus P5N-series alleen PCI en PCIe.

Dit is PCI-X:
Afbeeldingslocatie: http://content.answers.com/main/content/img/CDE/_PCIXSAT.JPG
(die blauwgroene sloten)
Als die er wel was zou er ook een videokaart in zitten waarmee ik kan testen. Maar zoals ik222 zei, lijkt het me niet dat het de videokaart is.

Ik zal de spannings test doen, samen met een complete ontmanteling. Het extra stukje ram is nergens te vinden dus dat zal ik ook niet kunnen testen.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :z
Mijn grootste probleem met sluiting e.d. is dat het systeem nu sinds eind september draait. Als hij dat soort problemen zou geven zou dat zich al veel erder hebben moeten voordoen. Dan zeg ik niet dat er niet opeens iets "van zijn plaats schiet" zodat dit niet alsnog gebeurd, maar ik vind dat dat zeer onwaarschijnlijk is.
Weet je wat op helpdesks de meest gehoorde kreet is:
"Hij heeft altijd al gewerkt, dus het kan niet aan mijn PC liggen!" :P

Stof bouwt op, omgevingstemperatuur en -luchtvochtigheid verandert. Dingen worden gemorst. PCBs trekken krom. Verbindingen oxideren...

Dat wil niet zeggen dat het per se wel sluiting moet zijn, maar het is zeer onverstandig om het bij voorbaat uit te sluiten :o

Oslik blyat! Oslik!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Goed, Ik heb de pc compleet ontmanteld en op een eiland van anti-statishe zakjes weer in elkaar gezet. Geen verschil. Wel is het me opgevallen dat elke keer dat ik de pc aan zet, de monitor ook braaf uit stand-by komt. Dat zegt mij dat de videokaart toch zegt van, "oh, pc gaat aan. wakker worden." Maar dan verder geen informatie doorstuurt waardoor ik de no-signal imput krijg.

Ik heb ook de spanningtest gedaan, en hij krijgt keurig 5v en v12 op de molex connectoren (zw rood, zw geel)

Naar wat ik heb gezien tijdens ontmanteling was dat er geen contact was met de kast, ook geen lekkende condensatoren gevonden. Maar dan houd het op met de zichtbare mankementen en er blijven er nog genoeg ontzichtbaren over.

Ik weet heel goed dat er over verloop van tijd dingen kapot kunnen gaan, dat is hier ook het geval. Moederbord gaat kapot na 6 maanden. (1 april... typisch. Doet hij het gewoon weer morgen...).

Ik bedoelde PCI-E, 't was vroeg. Net wakker. geirriteerd. Excuuses.

[ Voor 5% gewijzigd door Namu op 01-04-2007 18:21 ]

Pagina: 1