Mogelijke heffing op digitale camera's

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Zie http://www.nu.nl/news/102..._digitale_camera%27s.html
BRUSSEL - De EU beslist waarschijnlijk komende zomer over een importheffing op digitale camera's. Camera's mogen de Europese Unie nu zonder enige heffing binnen. Maar de functies lijken steeds meer op camcorders, waarvoor een 5 procent-invoertarief geldt. De Europese Commissie overlegt momenteel met het betrokken bedrijfsleven, aldus een vertegenwoordiger.

De dreigende prijsverhoging maakt vooral Japanse fabrikanten ongerust, aldus hun branchvereniging deze week. Bedrijven als Nikon, Canon en Sony leveren momenteel 85 procent van de digitale camera's in de wereld. In 2006 stuurde Japanse bedrijven voor 5,1 miljard dollar aan digitale camera's naar Europa.

(c) ANP
Ik vind dat vreemde ingreep van de overheid. Camera's worden namelijk dankzij de technologische ontwikkelingen steeds beter en krijgen inderdaad meer functies. Ze kunnen dan ook wat filmen (zoals Canon Powershot S1 en S2) wat leuke extra is. Maar hoofdzakelijk blijft het nog steeds foto maken. Je kan namelijk nog niet echt lang mee filmen (geen 60 minuten mogelijk).

De reactie van de regering lijkt de technologie tegen te willen houden. Ze willen niet hebben dat je ook beetje mee kan filmen. Dat is toch onnodige paniek. De techniek hou je niet tegen. Het is leuk extra functie waar consumenten ook van mogen gebruiken als ze beetje willen filmen.

Bovendien zal de heffing ook wat slachtoffers maken: "per ongeluk" worden camera's met klein beetje filmfuncties ook ineens duurder. Een deel van camera's is maximaal 30 tot 180 seconden filmen. En professionele fototoestellen met filmfunctie is ook aanwezig, die worden ook duurder...
De regering stimuleert dus niet de technologie ontwikkelingen. Het houdt dus beetje tegen. Mogelijk vallen betere GSM toestellen ook onder omdat ze ook kunnen filmen. Net als die Nokia toestel.

Je mening op de besluit? Is de heffing op digitale fototoestel terecht? Lijkt het soms beetje op media heffing dat ook al komt op mp3 en geheugenkaarten/sticks. Tjonge, waarom hebben we overal een heffing op voor welke reden dan ook de regering bedenkt |:( Mag filmen ook al niet meer?

Voetnoot: ik hoop dat het bij 1 april blijft.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 22:14
Lijkt me een 1 april grap.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
nieuws: EU wil heffing op camera's met videofunctionaliteit
EU wil heffing op camera's met videofunctionaliteit
De DigiTimes bericht dat de Europese Unie van plan is om halverwege 2007 een heffing in te voeren op digitale camera’s met videofunctionaliteit. Het plan is om in juni of juli een heffing van 4,9 procent in te stellen.

De World Trade Organisation besloot in 1996 in de Information Technology Agreement dat verschillende it-producten zonder heffingen de grens over moesten kunnen bij landen die aangesloten zijn bij de WTO. Digitale camera’s vallen onder deze overeenkomst waardoor deze sinds 2000 ingevoerd kunnen worden zonder extra heffingen, maar camcorders vallen niet onder deze overeenkomst. Omdat de meeste digitale camera’s steeds meer op camcorders beginnen te lijken wil de Europese Unie deze over enkele maanden als camcorders gaan classificeren. Hierdoor zal de heffing van 4,9 procent in werking treden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Je zal zien dat ze het voor elkaar krijgen ook op DSLR's te heffen. :/

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:46
Ik heb dit een tijdje geleden ook ergens gelezen, geen grap dus.
Ik vind dat 640x480 30fps niet op een Video camera lijkt, en zo lang kun je ook weer niet filmen met je camera. Onzin.

Van de regering moet je het maar hebben.

Flickr!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Deze probleem heb je ook bij elektrische fietsen. In bijna alle omringende landen zijn de elektrische fietsen geheel vrij. Ze hoeven niet gekeurd worden, ze hoeven niet speciaal verzekerd worden en blijven gewoon als iedere fiets. Rijden maar :)
Maar in Nederland zijn ze zo gierig, elektrische fiets wordt zo snel op niveau van BROMFIETS getild en dat betekent kenteken, verzekering, keuring, van alle wat er bij moet komen... Wat een ellende.
Er is al jaren voor geplet om elektrische fiets weer vrij te maken. Maar ja, ze willen niet met andere landen meedoen. We hebben dus vrij eigenwijze regering die niet echt meedenkt aan milieu. Het stimuleert de elektrische fiets helemaal niet eens. Het wordt dus alleen maar brommen. :(

Dat heb je ook weer met gierigheid om digitale camera's zo hoog op te tillen terwijl ze grotendeels gebruikt worden om foto's te maken. Films maken kunnen ze ook, maar worden heel weinig toegepast omdat je geheugenkaart snel volraakt. Dat willen we dus niet. Bovendien schieten minder ervaren mensen veel meer foto's dan films. Dat maakt dus geen reden om hen tot videocamera klasse te tillen. Het zijn nog steeds geen volwaardige filmtoestellen. De kwaliteit is nog laag of je kan maar heel kort filmen. En vergeet de zoomfunctie maar.
Verkeerde conclusies worden ermee gemaakt. Te snel wijzen ze op kleine dingen terwijl dat niet eens een hoofdzaak is. |:(

Edit: Het probleem met Japan is dat ze altijd nieuwe dingen in apparaten willen stoppen en dus nieuwe technologie voor publiek beschikbaar maken. Snellere toestellen, meer megapixels, compacter. Films maken is een eitje geworden. Dat ontwikkeling ga je toch niet tegenhouden? Ik vind altijd leuk dat er prachtige en machtige gatgets gemaakt worden. De MDA's kunnen al erg veel. Ze worden leuker en kunnen al zoveel. Komt er dus ineens regering van EU erbij schuifelen: ho, dat mag niet, je gaat te ver. We moeten nu wel heffing tegenaan gooien omdat je film functie erop hebt gezet. Dat is helemaal NIET stimulerend voor technologie. De regering moet accepteren dat we tegenwoordig in staat zijn om zulke apparaten te kunnen maken. Het is tegenwoordig steeds MAKKELIJKER om filmfunctie erin te stoppen. Dat beseffen ze zeker nog niet genoeg? Dus gaan ze lekker broodje verdienen aan technologische ontwikkelingen? Dat kan natuurlijk niet zo.

[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 01-04-2007 11:33 ]

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Die heffing is feitelijk bedoeld om bedrijven binnen de EU meer kans te geven in de concurentie met bedrijven buiten de EU. maar hier mist het zijn doel: binnen de EU zijn er eigenlijk geen noemenswaardige video-fabrikanten. waarom dan niet dat stimuleren met subsidie, in plaats van het belasten van anderen buiten de EU? uiteindelijk komt het er op neer dat we inderdaad betalen mogen voor technologische ontwikkeling. en wie wordt daar beter van? nederland niet, in ieder geval.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 10:11
Korras schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:41:
Die heffing is feitelijk bedoeld om bedrijven binnen de EU meer kans te geven in de concurentie met bedrijven buiten de EU. maar hier mist het zijn doel: binnen de EU zijn er eigenlijk geen noemenswaardige video-fabrikanten. waarom dan niet dat stimuleren met subsidie, in plaats van het belasten van anderen buiten de EU? uiteindelijk komt het er op neer dat we inderdaad betalen mogen voor technologische ontwikkeling. en wie wordt daar beter van? nederland niet, in ieder geval.
dat was de bedoelling, maar nu is 't puur om inkomsten te hebben

|>

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor een filmcamera met ingang moet je ook extra taks betalen omdat de camera dan zogezegd een videorecorder is :X

ps. De mogelijkheden van de videofunktie worden hier blijkbaar onderschat. Veel camera's kunnen zoomen tijdens het filmen en met een 4 GB kaartje krijg je doorgaans drie kwartier film in hoge kwaliteit. Ongeveer het dubbele als de camera Mpeg4 ondersteunt.
Ik gebruik mijn fotocamera in ieder geval vaker om mee te filmen dan mijn DV camera ;)

Verwijderd

Korras schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:41:
waarom dan niet dat stimuleren met subsidie, in plaats van het belasten van anderen buiten de EU?
Het is bizar, ik weet het, maar een subsidie van producenten binnen de EU mag niet volgens de WTO regels. Een heffing is ook discutabel, maar daar hebben ze al toestemming voor. Deze uitbreiding valt daar onder.

Linksom of rechtsom vind ik het overigens belachelijk, want de heffing is zo laag, dat fabrikanten van buiten de EU er niet of nauwelijks onder leiden, maar wij moeten dat geld wel weer ophoesten.

Tegen de tijd dat ze ook mobiele telefoons er onder laten vallen, zal Nokia wel blij worden. Die zijn Fins en op hun toestellen zal deze heffing dan ook niet van toepassing zijn.
Pagina: 1