Kan XP niet meer installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:01
Hoi,

Nadat afgelopen week onze HD gecrasht was, we kregen een "Disk Boot Error", had ik vanmiddag precies hetzelfde probleem.
Ik moest de computer vanmiddag even rebooten en tijdens het opstarten kreeg ik weer die Disk Boot Error.
Dus ik heb toen even op Google gekeken en toen met de XP cd erin opgestart. Daarna Repareren gekozen. (dan kom je in de herstelconsole geloof ik)
Dus ik probeer chkdsk /r (stond in een forum) maar toen kreeg een melding dat de schijf niet gevonden kon worden :? mja dat was dus de harde schijf en die zit er gewoon in (hij staat er in het BIOS ook gewoon)

Dus toen heb ik geprobeerd Win XP te installeren met de cd, eerst formatteren, maar na dat formatteren enzo moet hij opnieuw opstarten.
Dan komt het erop neer dat ik op een knop moet drukken om vanaf de cd op te starten;
als ik dat doe begint die hele installatieprocedure weer opnieuw,
doe ik het niet, dan stopt die gewoon op die melding en gebeurt er gewoon niks :?

Ik ben er net achtergekomen dat wij ook een upgrade CD hebben (van XP met SP1 en SP2) dus toen heb ik het met die CD geprobeerd, maar dan krijg je hetzelfde probleem..

Weet iemand wat er aan de hand is?

(ik zelf heb het vermoeden dat de HD gewoon kapot is, omdat die "Disk Boot Error" daar wel vaker te maken heeft, volgens wat forums)

n.a.

Verwijderd

als je wilt weten of je hd echt kapot is moet je even het tooltje van de site van de fabrikant van je hd downloaden.

daarnaast, voordat je de melding voor opnieuw opstarten krijgt wordt toch gezegd om de cd te verwijderen? na die eerste text fase kun je de cd er gewoon uithalen. mischien dat je hem er weer in moet stoppen later tijdens het setup, maar dan vraagt deze daar wel om.

heb je ook gekeken of de boot volgorde wel goed staat? anders kijkt je bios niet verder dan je cd-drive en weigert dus te starten van je hd, ondank dat daar niks mee mis. je kunt ook 'try other boot device' of iets in die trant aan zetten in je bios zodat je bios gewoon alle drives probeert om van te starten.

kortom, begin maar eens met naar de site van je hd fabrikant te gaan en het diagnose programma te downloaden. vaak moet je deze op een floppy zetten en daarvan booten. maar dat verschilt per fabrikant.

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het ligt inderdaad het meest voor de hand dat je harddisk het begeven heeft, maar andere oorzaken zijn zonder meer informatie niet uit te sluiten. Heb je gekeken of alle kabels nog goed aangesloten zitten in de computer? Hoe oud is de harddisk en van welk merk?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niet toevallig vergeten de SATA drivers te laden tijdens de setup ?

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

wacht even: hard disk gecrasht. Impliceert dat dat je een nieuwe harde schijf hebt gekocht? Zou het kunnen dat die flink groot is en de pc vrij oud? Dat had ik van het weekend namelijk. 320gb met een Chaintech 7aja2 mobo die 32lba was en dus niet meer dan 137gb pakte, ook na de bios flash. Dus met WD tools dat opgelost. Totdat tooltje kon ik winxp installeren tot de 1e reboot en dan liep hij vast op een soortgelijke melding.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• arjen9551
Nou toch maar weer eens reageren in dit Topic, heb namelijk uiteindelijk XP er wel weer normaal opgekregen..
Maar nu ging ik van het weekend, een week later dus, even Tiberium Wars spelen (er stonden voor de rest niks van spellen op, alleen programma's die mn ouders nodig hadden) en toen bleef tie hangen op een zwart scherm bij het afsluiten.. Dus ik moest resetten en jah hoor weer hetzelfde!
Maar ja, ik heb de pc toen maar naar de winkel gebracht en die zouden er van de week naar kijken, dus ik hoor het wel..
Ze zeiden overigens daar dat het eigenlijk overal wel aan kon liggen.. ook aan het moederbord, geheugen e.d. klopt dat ook? Ik zou toch zeggen dat het alleen de harde schijf is, maar zoveel verstand heb ik er ook allemaal niet van ..

@ fondacio
Het is een harde schijf van Maxtor geloof ik.. en ik dacht 2 jaar oud (pc zelf een jaar of 4, andere hd is dood)

@KillerAce_NL
Wanneer moet je die laden dan? Ik stop altijd gewoon de XP cd erin en dan installeer ik dat allemaal en daarna begin ik gewoon updates op te halen en andere programma installeren.. En drivers voor mn videokaart.. Maar geen SATA drivers voor zover ik weet :?

@Jazzper
Jah niet echt gecrasht, maar mn broertje had dus voor die error gezorgd (vraag me niet hoe) En een buurman heeft er toen even naar gekeken (die heeft er wel redelijk verstand van) en die zei dat de harde schijf z'n bootsector kwijt was.. Dus toen hebben ze winXP gewoon opnieuw geïnstalleerd.. En voor de rest geen problemen gehad dat hij een bepaal deel van de harde schijf "niet zag"

n.a.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

arjen9551 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 01:49:
@KillerAce_NL
Wanneer moet je die laden dan? Ik stop altijd gewoon de XP cd erin en dan installeer ik dat allemaal en daarna begin ik gewoon updates op te halen en andere programma installeren.. En drivers voor mn videokaart.. Maar geen SATA drivers voor zover ik weet :?
Ligt aan je chipset, lang niet alle sata-controllers worden door de XP setup herkend.
Volgens mij hebje XP-SP2 nodig om schijven groter als 128GB te herkennen, of was het nou SP1 ?

[ Voor 9% gewijzigd door KillerAce_NL op 10-04-2007 22:34 ]

• arjen9551
Jah weet ik zo ook niet, maar ik heb zo'n upgrade cd met SP2 erop, dus dat moet het probleem niet zijn volgens mij

n.a.

Verwijderd

schijfen groter dan 127GB worden als sinds windows 2000 en ook windows 98SE met de juiste updates ondersteunt zulke schijfen.

windows XP SP2 was de eerste windows versie die drivers voor een aantal Seriele ATA(a.ka. SATA) chipsets driver aanboord heeft. voor elke andere windows versie moet je een floppy maken en daar de drivers opzetten zodat deze kunnen worden geladen tijdens het setup en windows de schijf kan gebruiken.

Paralle ATA(a.k.a PATA of gewoon IDE) wordt door elke windows versie ondersteunt. en aangezien je zegt dat de PC zelf al 4 jaar oud is, dus uit ongeveer 2002, vermoed ik niet dat we het over een SATA maar over een PATA schijf hebben. zo'n eentje met een brede (vaak grijze) platte kabel.

ook zeg je dat de schijf die nu gecrashed is uit 2004 was? was er toen ook al een schijf kapot gegaan of heb je toen deze schijf er bij in gezet?

er zijn inderdaad veel mogelijke oorzaken maar de meest voor de hand liggende zijn:
1) te weinig koeling in de kast waardoor de schijf warm worden en veel slijten.
2) een kapot moederbord, als dit het geval is zouden er meer schijfen problemen moeten geven maar gezien je zegt dat CnC3 ook vastliep kan dat dus er iets mee te maken hebben. ik weet niet of je meer vastlooper's hebt met andere spellen?
3) alleen een kapote schijf. dit kun je alleen uitsluiten met het test tooltje van de fabrikant, in jouw geval een maxtor, dan moet je dus SeaTools downloaden (van Seagate omdat Maxtor is overgenomen door Seagate) die je hier kan vinden: http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM100000dd04090aRCRD

kortom er zijn een aantal mogelijkheden, ik zou beginnen met het testen van de schijf zelf middels SeaTools om te bepalen of de schijf zelf wel echt problemen heeft. laat je zelf dus niet zomaar alles aansmeren van die winkel want je hebt waarschijnlijk nog garantie op die Maxtor schijf(maxtor levert 3 jaar garantie dus 2004-2007) dus laat ze dat eerst maar eens testen en dan verder kijken of het moederbord e.v.t problemen heeft of dat de koeling geblokeerd is door het vele stof wat zich de afgelopen 4 jaar zich heeft opgehoopt.

let op dat als je die schijf in maart 2004 hebt gekocht je dus al te laat bent. ik zou de bon maar eens gaan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 18:42 ]

• arjen9551
Jah, toen we de PC kochten, zat er een 120GB harde schijf in, die is toen gecrasht (hoe of wat weet ik zo niet meer) en toen hebben we dus die Maxtor HD gekocht..
Dat SeaTools heb ik ook gedownload en daar kwamen geen fouten uit, dus ik neem aan dat de harde schijf dan nog gewoon goed is?

En over die vastlopers, ik heb dat ook wel eens bij andere spellen.. Maar goed dat kan gebeuren toch? Mn broertje had iig redelijk vaak met Oblivion/Cod2 maar dan had ondertussen ook nog Xfire en Teamspeak e.d draaien.. Is het dan niet gewoon dat je dan met teveel dingen bezig bent dat die pc dat dan nier meer aankan? Ik heb namelijk voor de rest niet zoveel problemen met spellen gehad eigenlijk..

Maar goed, ik ben morgen weer bij mijn ouders en dan hoor ik het wel wat de winkel nog gevonden heeft..

EDIT
Nou het was toch de harde schijf die het heeft begeven, maar het was allemaal binnen de garantie, dus zo een nieuwe mee gekregen.. Hopelijk houdt deze het langer uit ;)
Alsnog bedankt voor jullie reacties/hulp :)

[ Voor 12% gewijzigd door arjen9551 op 13-04-2007 20:32 ]

n.a.

Pagina: 1