Booten, eerst linux en dan een ander OS

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Ola,

De vraag die ik heb heeft niets maar dan ook niets te maken met het multi-boot maken van een PC. Waar gaat de vraag dan wel om... nou... ik wil een systeem maken dat in de volgende sequence boot:
code:
1
Linux ->  Ander OS

De reden dat ik dit wil is dat we systemen van bepaalde updates willen gaan voorzien (indien het nodig is) met het booten van de computer.
Dus nog even kort:
  1. Computer aan;
  2. GRUB of LILO laat Linux booten;
  3. Gemodificeerde Linux voert acties uit;
  4. Gemodificeerde Linux laat ander OS (bv Windows booten);
  5. Ander OS is up-en-running
Nogmaals het is niet de bedoeling de gebruiker de optie te geven tussen Linux en een ander OS met het opstrarten van de PC.

Terwijl ik dit tik, schiet mij iets te binnen over Loadlin wat je kan gebruiken onder Windows... echter ik ben op zoek naar zoiets maar dan voor onder Linux.

Alvast bedankt voor antwoorden/meedenken _/-\o_

Ondertussen ga ik ook verder zoeken!

My weblog

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou het anders oplossen dan met geklooi met andere os'en laden.

Mod een dhcp server om dat hij booting per-pc basis schakelt (ofwel, voor elke pc een flag of ie updated is, en afhankelijk daarvan een filename meegeven of niet).

Dan gooi je een tftp server neer met linux erop met scriptjes die de pc updaten/vanalles klooien, die stuurt een bericht naar de dhcp dat hij updated is, en reboot dan zelf.

Op alle pc's zet je dan de boot prio op eerst netwerk, dan hdd.

Dit gebeurd dan
1. Pc schakelt aan
2. Pc gaat proberen te netbooten
3. Dhcp server kijkt of die bak de laatste update gehad heeft, zo ja -> stap 10
4. Pc krijgt van dhcp een filename toegestuurd en gaat deze van de tftp halen en ermee booten.
5. Linux laad en update de pc
6. Na de update gaat er een bericht naar de dhcp dat hij geupdate is.
7. Reboot
8. Pc gaat weer proberen te netbooten
9. Dhcp ziet dat die pc al updated is en geeft geen filename
10. Netboot geeft een melding dat er geen filename is en gaat verder met opstartoptie 2, de hdd boot
11. Pc start op van hdd.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt je Linux ook een grub laten installeren via een scriptje.
Die grub laat je dan alleen Windows (of ander OS booten).

Je doet daarna gewoon 'reboot'.
of snap ik je niet?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

een OS(linux) in een OS(bv. windows) starten noemt men ook wel virtualisatie, maar aangezien ik aaneem dat je dat niet bedoeld ben je denk ik gewoon op zoek naar een, jawel: een reboot.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In grub of lilo zit 'n optie om eenmalig een andere default te nemen bij de volgende reboot.
Dus je stelt linux in als default, en aan het einde van jouw script zeg je tegen grub/lilo dat hij eenmalig windows moet starten bij de volgende boot, klaar.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• capedro
Een van de doelen van deze manier booten is dat een laptop 1x in de 7 dagen 'naar huis toe belt' ;) over het Internet. Het gaat dus om road-warriors... via deze manier willen wij eventueel gestolen laptops lokaliseren en op afstand wipen...

De bedoeling is dus dat het transparant moet zijn, zodat een 'boef' er niets van merkt en de road-warriors er ook zo weinig mogelijk last van hebben...

Dus zoals ik al schreef ben ik op zoek naar een loadlin achtige applicatie... maar tot dusver bedankt voor alle input! En blijf vooral input leveren :D

Zodra ik wat heb zal ik het ook zeer zeker posten

My weblog

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gewoon een "windows stijl" framebuffer erbij en de gebruiker denkt dat hij windows aan het laden is, na het laden gewoon restarten naar windows ;)
Het Linux gedeelte kan makkelijk, nu alleen nog iets vinden waarmee je vanuit Windows eenmalig Linux laat starten...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Is het niet makkelijker het alsnog gewoon in windows te doen als startup script? maarjah.
Ik geng er ff semi-vanuit dat het vaste pc's waren in een netwerkje.

Ik zou dan inderdaad grub de optie meegeven om eenmalig een ander os te booten en dan een reboot erdoor gooien. Netboot werkt helaas alleen over bedraad, en als je geen draad hebt houd het op.

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Mij is nog niet helemaal duidelijk wat het doel is, het onbruikbaar maken van het OS of het voorkomen dat data in verkeerde handan valt? In het laatste geval is het misschien slimmer om je eens te verdiepen in encryptie. Er bestaat vast mooie kant en klare software voor.

• capedro
microsofty710 schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:29:
Mij is nog niet helemaal duidelijk wat het doel is, het onbruikbaar maken van het OS of het voorkomen dat data in verkeerde handan valt?
Het doel is dat de computers (laptops) regelmatig contact opnemen met de thuisbasis, zodat we kunnen monitoren waar laptops zich bevinden. Indien nodig zullen ze geblokkeerd worden.
In het laatste geval is het misschien slimmer om je eens te verdiepen in encryptie. Er bestaat vast mooie kant en klare software voor.
Ben ik reeds zeer bekend mee en wordt ook gebruikt en bovengenoemde concept is een aanvulling op de beveiliging (Het gaat momenteel nog alleen om een poc).

My weblog

Verwijderd

Waarom niet simpelweg een tooltje schrijven dat naar huis belt en indien nodig de documenten verwijdert. Verder kan je het besturingssysteem proberen onklaar te maken of een systeemfout simuleren die zegt dat er contact opgenomen moet worden met de fabrikant (die weet neem ik aan dat die laptop gestolen is ahv serienummer).

Verder zou je eens kunnen kijken naar XEN.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 00:27 ]

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Waarom laat je windows niet boven op KVM draaien?

Je boot linux, die doet allemaal enge dingen. en als hij klaar is boot je windows 'op' linux.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
dat gaat ten koste van je performance.

oke, ik zie loadlin hier voor het eerst, en sta per-plex :+ sorry voor het beeeetje topic hijacking, maar als iemand de oplossing voor de vraag hier heeft (dus vanuit linux gelijk windows inladen) zou ik zeer dankbaar zijn. ik heb hier namelijk ene compaq smart array 5304/256 en dat ding doet er laaaaang over om te booten zeg... niet leuk meer :P en dit zou ik wel ene ideale manier vinden om tussen windows (gaming) en linux (andere 70%) te switchen :D

@TS sorry hiervoor, wel een leuk idee trouwens :) (moet alleen wel onopvallender kunnen, toch? een keer iemand die opnieuw installeert en je bent de pinada...)

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Is kexec hier niet het magische woord?

http://www.xmission.com/~ebiederm/files/kexec/README

Je enabled support in de kernel, en met kexec laad je nieuwe kernel.

http://gentoo-wiki.com/TIP_kexec (voor gentoo)

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

• iceheart
* iceheart gaat hier woensdagmiddag als hij tijd heeft heel veel mee spelen :P

klinkt veelbelovend :)

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

iceheart schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:59:
* iceheart gaat hier woensdagmiddag als hij tijd heeft heel veel mee spelen :P

klinkt veelbelovend :)
tis wel nog experimental, en kweet niet of windows dat zo graag heeft (heb het nog maar enkel voor linux gebruikt, maar er staat duidelijk "niet per se linux-kernel")

*doorprikt bubbel :p*

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik zie nog niet waarom je niet alles onder Windows doet? Geen dual-boot of andere ongein, gewoon een programma schrijven dat altijd geladen wordt als Windows opstart (zoals eerder gemeld). Ik denk dat, dit minder opvalt als eerst linux booten en dan windows erover heen. Linux neemt ergens ruimte in op de harde schijf, een schermpje van het booten is denk ik onvermijdelijk. In windows is er genoeg ruimte voor een extra programmatje onder de systeem map of zo, eventueel kan je er een $ voor zetten en er een rootkit van maken. Spyware doet niet anders.

"That was left handed..." - JJH

• capedro
iceheart schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:37:
dat gaat ten koste van je performance.

oke, ik zie loadlin hier voor het eerst, en sta per-plex :+ sorry voor het beeeetje topic hijacking, [...knip...]
Geeft niet... ik zie het niet als hijacking

[...]
Dank... ik ga daar eens naar kijken _/-\o_

@TS sorry hiervoor, wel een leuk idee trouwens :) (moet alleen wel onopvallender kunnen, toch? een keer iemand die opnieuw installeert en je bent de pinada...)
Dat weet ik... maar ik wil het concept eens gaan uitproberen.... :D

* capedro kijkt in de spiegel.... ziet geen pinada :+

My weblog

• iceheart
Avalanchez schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:02:
[...]

tis wel nog experimental, en kweet niet of windows dat zo graag heeft (heb het nog maar enkel voor linux gebruikt, maar er staat duidelijk "niet per se linux-kernel")

*doorprikt bubbel :p*
tja, het lijkt me dat de bewuste kernel er niet zo veel last van zal hebben, toch? zal meer aan de drivers liggen (Kexec page ergens: hoogstens problemen als de drivers het niet lief vinden dat je apparatuur al opgestart was en ze ze zelf niet mogen initialiseren).

@capedro

ehm, ik bedenkt me nou zo, dit gaat opvallen want het kost gewoon extra tijd om op te starten...
en onder windows is het natuurlijk zoiezo zo gevonden. één beetje hijackthis of rootkitfinder en je bent de l-laamaar.

wat iemand zegt dat je bij opstarten van linux altijd een schermpje ziet; het lijkt me niet dat de TS te beroerd is om dat wel aangepast te krijgen, dat zal niet onmogelijk zijn.

ook ziet jan-met-de-pet een hidden partitie aan het begin (of wat mij betreft op het einde, boeit niet echt) toch niet zo snel zitten (paar 100 mb is meer dan voldoende... :) )
verder, tja, die tijd he. och, als je ècht alles wat niet nodig is eruit stript (vast genoeg LFS jongens hier die daar meer over weten ;) ) moet het inderdaad bij een paar seconden blijven. zeker als het alleen een check is. wat ik mij wel afvraag: hoe wil je dan gaan formatteren? dat valt erg op en datarecovery tooltjes halen dan in een mum van tijd nog alles terug. wie weet dàn wel windows in een VM opstarten zodat de gebruiker denkt dat gewoon draait ;) ik weet alleen niet of je zomaar 1-2-3 een gewone partitie in een VM kan starten :)

succes iig :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Formateren hoeft niet op te vallen als je het verhuld als een windows-schijfcontrole ;)

Daarna een reboot met de melding "Neem contact op met de leverancier"
Pagina: 1