Nieuw systeem (+- € 1500)

Pagina: 1
Acties:

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 16:22
Update

Hallo,

Na 2,5 jaar op een laptop bezig te zijn geweest (prima ding overigens) wordt het tijd om eens een mooi nieuw systeem te kopen. Ik ben de laatste maanden bezig geweest met het lezen van reviews, volgen van topics en het lezen van benchmarks etc. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in het volgende systeem:

Kast: Antec P160W, Zilver, € 120,83

Mooie kast, relatief groot, koel ondanks "maar" 2 120mm ventilatoren. Heeft de front-aansluitingen bovenaan de kast zitten wat prettig is omdat de kast op de grond komt te staan. Wil een kast zonder deurtje, sidepanel hoeft niet persé, maar is wel leuk. Leuke feature zijn de 2 warmte-sensoren voor het uitlezen van de temperatuur op 2 willekeurige plaatsen in de kast.

Voeding: Antec NeoHE, 500 Watt, Retail, € 89,82

Goede voeding, modulair, erg stil en efficiënt. Komt regelmatig als beste uit tests. 500 watt lijkt me voldoende voor het systeem.

Antec Sonata II, Zwart € 101,03

Vorige combi was toch wat te duur. Sonata komt redelijk uit de tests en het deurtje kan 270 graden open (= dus eigenlijk geen deurtje). Eén vraag hier nog over: de voeding is 450watt en heeft 2 12V lijnen: 1 van 15A en één van 17A. Gaat die dit hele zaakje trekken, inclusief de videokaart??

Moederbord: Asus P5B Deluxe, Retail, € 164,21
GigaByte GA-965P-DS3P, Retail € 136,81
Goed moederbord ook, zelfde features als P5B en geschikt voor eventueel overklokken.

Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed, € 281,14

Tja, hier hoef ik denk ik weinig over te zeggen. Rappe processor, kan eventueel nog overclockt worden.

Geheugen: TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x, € 109,87

Hier twijfel ik een beetje over. Had eerst Kingston geheugen op het oog, maar de levertijd hiervan staat op 2 weken en zolang kan ik inmiddels niet meer wachten. PC6400 is weinig duurder dan PC4200 of PC5300 en biedt meer overclockmogelijkheden. 2GB lijkt me voorlopig wel voldoende.

Videokaart: Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16, € 294,91
EVGA Geforce 8800 GTS KO ACS3, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 433,74
Toch maar de 640MB variant gekozen ivm eventueel hogere resoluties in de toekomst. Overclockte versie, was volgens een review wel de moeite waard.

Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 76,67

Goede harde schijf. Snel, stil en prima €/GB verhouding. Eentje lijkt me voldoende, werk al 2,5 jaar met 80GB dus 320GB is een luxe.

CPU-koeler: Arctic Freezer 7 pro, € 18,03

Redelijke koeler, niet duur met goede prestaties indien er niet enorm overgeclockt gaat worden (wat ik vooralsnog niet van plan ben, maar wel de mogelijkheid voor wil hebben; zie keuze voor geheugen).

Kast koeler: Antec TriCool 120mm DBB, 120 x 120 x 25 mm, 0 € 11,15

Extra case-fan is misschien niet direct noodzakelijk, maar wel handig. Zal primair de harddisk vooraan de kast koelen. Hierdoor wel iets meer lawaai dan met één koeler, maar dat vind ik niet zo erg. Merken etc. ben ik niet in thuis, dus heb één van hetzelfde merk genomen als de kast.

DVD-rewriter: NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zilver, OEM € 31,62
NEC staat bekend als goed merk voor DVD-rewriters. Heb de zilveren versie gekozen in verband met de kleur van de kast. Verder gekozen voor de SATA uitvoering voor de kabels en dus de airflow in de kast.

Besturingssyteem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit, NL € 85,80

Home premium ivm de eye-candy natuurlijk. Toch maar de 32-bits versie gekozen ipv 64-bits in verband met de signed-drivers die nodig zijn bij 64-bits. OEM-versie, de ondersteuning van Microsoft heb ik nog nooit nodig gehad dus waarom nu wel. Enige nadeel zou kunnen zijn dat er "maar" max. ongeveer 3,2GB geheugen gebruikt kan worden, terwijl dit bij 64-bits hoger ligt.

Totaal: € 1319,05 inclusief montage (alle prijzen bij Azerty)

Een muis heb ik (Razor Diamondback) nog en toetsenbord en scherm koop ik elders.

Wat wil er mee gaan doen? Gamen, voornamelijk CoD, BF en dat soort games, videobewerking, fotobewerking, downloaden, surfen, fikken en wat office-applicaties. Doe regelmatig meerdere dingen tegelijk en hou niet zo van wachten ;)

Overclocken heb ik geen ervaring mee, maar zou ik in de tokomst wel willen proberen. Vandaar ook de rek in mijn geheugen.

Concrete vragen?
  • Werkt dit geheugen goed samen met het moederbord? De QVL op de Asus-site is al een tijdje uit de lucht dus ik kan het niet controleren. Twinmos geheugen wordt niet vaak gekozen in de Topics hier en ik vraag me af waarom niet. Volgens mij is het toch een redelijk tot goed merk.
  • De geheugen-prijzen zijn de laatste weken enorm gedaald. Is het handig nu vast 4GB (4x1) te kopen en erin te zetten? Ik weet dat Vista 32-bits dan maar ongeveer 3,2 herkend maar dat is altijd nog meer dan 2 ;) . Ga ik dat verschil merken of is het een waste of money?
  • Is dit geheel goed op elkaar afgestemd of zien jullie zwakke punten of overkill-punten?
Verdere op of aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door FilthyViper op 04-04-2007 20:54 . Reden: systeem aangepast + vraag over voeding ]

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
als je 4gb ram neemt zou ik in iedergeval 64bit nemen :o

Verwijderd

Wat wil er mee gaan doen? Gamen, voornamelijk CoD, BF en dat soort games, videobewerking, fotobewerking, downloaden, surfen, fikken en wat office-applicaties. Doe regelmatig meerdere dingen tegelijk en hou niet zo van wachten
2GB lijkt me voorlopig wel voldoende.
De geheugen-prijzen zijn de laatste weken enorm gedaald. Is het handig nu vast 4GB (4x1) te kopen en erin te zetten?
Die 2 gig moet meer dan voldoende zijn en 4GB is dus totaal overkill heb ik het idee als ik zie wat je er mee wilt gaan doen...

Daarbij, aangezien je laptop nog goed functioneerd is het misschien interessant om even met de processor te wachten ivm aankomende prijsdalingen?
En als je toch Vista gaat nemen moet je zoals hermedico 64bit nemen aangezien deze beter 2+gb ondersteund

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Euh de Asus P5B deluxe is nogal sloom voor het geld. Als je nou perse sli wil draaien kan ik me de extra kosten voor de sli32 nog voorstellen maar voor alles wat er tussenin zit zijn er 3 borden het snelst zonder sli die allenmaal tussen de 110 en 130 euro liggen dat zijn de:

Gigabyte DS3, MSI Platinum P965 & MSI P6N Platinum

Als je wilt overklokken raad ik je de eerste of de laatste aan, de ds3 staat er op bekend en het bord van msi is evensnel als een 680i en klokt ook goed over door de nvidia bios en de extra heatpipes. Dus veel meer waarde voor je geld ;)

Specs

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Zoals hierboven mij gepost wordt zou ik inderdaad gaan voor de Gigabyte GA-965P-DS4, een mobo dat beter overclocked dan de DS3 door betere heatpipes. Zowel de DS3 als de DS4 kunnen na een BIOS update 1333MHz ondersteunen, volgens mij kan de P5B dat niet.

Als je echt het maximum uit je budget wil halen, kan je eventueel ~110 euro besparen op je kast+voeding. De Antec Sonata II kost 101 euro en heeft een goede 450Watt voeding.
Verder raad ik je aan te wachten tot eind april, omdat dan de C2D reeks van intel drastisch in prijs verlaagt. Deze prijsverlaging maken samen met die 110 euro besparing eventueel een 8800GTX interessant :) (De E6600 wordt 215 euro, dat betekent 281-215= 66 euro minder. 110+66=176 euro, een 8800GTX kost 240 euro meer dan jouw 8800GTS, ik zou nog even wachten als ik jou was ;))

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
P5B in combinatie met de 1102 BIOS kan wel op 1333MHz draaien.

• FilthyViper
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

@Hermedico en Denniswerf: ik hou het inderdaad maar bij 2GB.

@ Jedi_Pimp: Dacht dat de P5B ook na een BIOS-update een FSB van 1333 ondersteunt. De GigaByte DS4 ziet er ook goed uit, daar ga ik nog even naar kijken. De Sonata II had ik naar gekeken, vooral vanwege de aantrekkelijke prijs (kast + voeding voor € 100). Deze kast heeft echter een deurtje wat ik niet zo aantrekkelijk vind en heeft die "rare" airduct wat de hele kast toch wat krapper maakt. Heb hier nog een beetje mijn twijfels over. Ben het wel met je eens dat kast + voeding die ik nu heb uitgekozen wel aardig prijzig zijn.
Prijsverlagingen van Intel kan ik eigenlijk niet echt meer op wachten...

Heeft iemand ervaring met het Twinmos geheugen? Zou het bijv. goed samenwerken met een P5B of DS3/4?

Verwijderd

Op het geheugen dat je nu hebt zit geen koeler als ik het goed heb gezien , als je gaat overclocken kun je beter dit kopen:
http://www.complus.nl/red...d=&d_catg=&d_word=1296916
bijna hetzelfde voor de zelfde prijs maar dan met koeler.

Link werkt niet ;(
pricewatch: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (TwinMos, DC-001-800-TWI-240-U-16-H-5.0)
dit wel ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 15:20 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 13:36

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Euhm het plaatje op die website is duidenlijk verkeerd. Want je krijgt voor die 110 euro Twinmos valueram en zeker geen twinmos twister. En zo'n ddr koeler maakt precies 1 a 2 graden verschil uit dus je hebt er niet veel aan. Behalve als je er bijvoorbeeld een thermalright ddr koeler erop zet met een heatpipe dan pas scheelt het 10-15 graden ;)

Specs

• FilthyViper
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:17:
Op het geheugen dat je nu hebt zit geen koeler als ik het goed heb gezien , als je gaat overclocken kun je beter dit kopen:
http://www.complus.nl/red...d=&d_catg=&d_word=1296916
bijna hetzelfde voor de zelfde prijs maar dan met koeler.
Eh, misschien niet helemaal duidelijk opgeschreven, maar ik ga niet het geheugen zelf overclocken. Wil juist (proberen te) overclocken zonder het geheugen zelf over te hoeven clocken.

Vroeg me alleen af of iemand ervaring heeft met Twinmos geheugen, eventueel i.c.m. een asus moederbord. (QVL nog steeds uit de lucht, dus kan het niet controleren.)

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik vind het zo sonde dat je zo'n snelle bak koopt, maar omdat heel vaak (vooral bij office gebruik) de hardeschijf zo'n grote bottle-neck is. Het is het imo echt wel waard om in een RAID(0) configuratie te investeren, misschien zelfs met een paar raptors ;)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
nou mijn laatste pc tip reactie vandaag :P

Kast in combo met voeding is zo wel erg prijzig.
Voor videobewerking enz zijn meerder hdd's wel relaxt.
ds4 p5b deluxe: allebei goed, allebei erg duur. ds3 of gwone p5b lijkt me ook afdoende.

8800gts tja voor dat geld heb je wel gelijk een verdubbeling van het video geheugen, wat ik ook vol krijg op 1280/1024. screens zijn 2sec ingame, dus na een half uur spelen cker meer geheugen gebruik (100mb denk ik wel), op uiteraard 1280/1024. de rare geheugen drops komen omdat ctrl-alt-del niet mee wou werken bij stalker en de iets hogere pieken zijn van dat hij nog op 1600x1200 stond :P

Prestatie verschil weet ik niet, maar gebruikt wordt het wel in elk geval.

Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/7075/screenshot002qm0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/6356/screenshot004sv7.jpg

Nukezone FTW

• FilthyViper
Verder niemand meer (na aanpassing)?

Verwijderd

Ja, waarom de DS3P als je voor 15 eurotjes meer een mooie heatpipecooler er op hebt?

uit Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II :

"De DS3P lijkt prijstechnisch ook geen logische keuze, voor 13 euro meer heb je heatpipes (DS4)."

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 21:48 ]

• FilthyViper
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:47:
Ja, waarom de DS3P als je voor 15 eurotjes meer een mooie heatpipecooler er op hebt?

uit Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II :

"De DS3P lijkt prijstechnisch ook geen logische keuze, voor 13 euro meer heb je heatpipes (DS4)."
Voornamelijk de levertijd. Mijn laptop is nu echt aan het overlijden.
Schelen die heatpipes echt veel?

Verwijderd

Valt denk ik mee. Maar het zorgt er natuurlijk voor dat je je chipset harder kan pushen bij het overclocken omdat deze meer voltage aan kan. Verder vind ik het persoonlijk er ook wel vet uit zien. Voor je budget hoef je het niet te laten. Ik weet niet hoeveel het verschilt in levertijd, maar een weekje langer zou ik persoonlijk er wel voor over hebben. (grotere oppervlakte om warmte kwijt te raken = betere koeling)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
als je alleen gaat gamen dan zou ik ook nog rekening houden met xp :)

you had me at EHLO

• FilthyViper
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:55:
Valt denk ik mee. Maar het zorgt er natuurlijk voor dat je je chipset harder kan pushen bij het overclocken omdat deze meer voltage aan kan. Verder vind ik het persoonlijk er ook wel vet uit zien. Voor je budget hoef je het niet te laten opzich. Ik weet niet hoeveel het verschilt in levertijd, maar een weekje langer zou ik persoonlijk er wel voor over hebben. (grotere oppervlakte om warmte kwijt te raken = betere koeling)
Dank je voor je tip en reactie. Levertijd is twee weken. Ik hou het op de DS3P denk ik. Ga toch niet verder dan tot 3GHz overclocken, dat zou het bord ook zonder de heatpipes wel moeten kunnen.
Denk je dat die voeding van de Sonata het zaakje trekt? Of toch beter iets meer geld uitgeven aan kast + losse voeding? Twijfel hier erg over.

Verwijderd

FilthyViper schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:51:
[...]

Voornamelijk de levertijd. Mijn laptop is nu echt aan het overlijden.
Schelen die heatpipes echt veel?
Koop gewoon die DS4 van mij is gloednieuw en staat bij vraag en aanbod

• FilthyViper
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:10:
[...]

Koop gewoon die DS4 van mij is gloednieuw en staat bij vraag en aanbod
En die naar Azerty brengen en vragen of ze het zwikkie in elkaar willen zetten? No tnx.
Pagina: 1