Toon posts:

geautomatiseerd huis?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind dit concept nogal interessant. Ik heb even gezocht op internet maar je komt vrijwel alleen kant-en-klare systemen tegen maar dat zoek ik niet. Ook hebben ze nooit de functionaliteit die ik ervan verlang. Ik ben nog niet goed thuis met (micro)elektronica, maar heb wel aardig wat basiskennis over elektronica in het algemeen en de veel voorkomende componenten zoals weerstanden, transistoren, condensatoren etcetera.

Ik vroeg me af of jullie mij kunnen verwijzen naar websites die over ditsoort dingen gaan of over micro-elektronica in het algemeen met een 'hobbyist' karakter. Ook boeken en andere informatiebronnen worden op prijs gesteld. Ook zoek ik informataie over het programmeren van de elektronica of chips ofzo.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:18
Hmm op CeBIT stond een stand van zoiets. Ben even de naam kwijt maar een collega van me die het ook wel interessant vond heeft een stapel boekjes meegenomen, zal kijken of ik de naam ergens kan vinden.

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Jij zoekt naar de term "Domotica".... Automatisering in huizen.... succes!

Mooooooeeeee......

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Misschien kan je een topic openen op: http://www.circuitsonline.net
Een kennis van me pa had een beveiliging + besturing van lampen in z'n huis gemaakt. Hij had op zolder een oude pc staan, waar een Visual Basic Application op draaide. Aan de deuren en ramen had hij reedcontacten gehangen. Hoe hij het met de lampen heeft gedaan weet ik niet.
Maar iig, het was de bedoeling dat dat systeem werkte als hij met vakantie ofzo was. Dus de lampen gingen ook automatisch aan en uit. Owja, en hij kon worden opgebeld als er iets was.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Verwijderd

en stel dat je zelf een domoticasysteem wil programmeren (dus totaal géén kant-en-klaar-systeem), dan moet je eens kijken naar de werking van een PLC. Met dergelijke toestelletjes is het bijna kinderspel om zelf een systeem te programmeren dat volledig aan jouw eisen voldoet.
(Siemens S7 werkt zéér makkelijk)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen voor de informatie! Als er nog meer is hoor ik het graag.
Een kennis van me pa had een beveiliging + besturing van lampen in z'n huis gemaakt. Hij had op zolder een oude pc staan, waar een Visual Basic Application op draaide. Aan de deuren en ramen had hij reedcontacten gehangen. Hoe hij het met de lampen heeft gedaan weet ik niet.
Maar iig, het was de bedoeling dat dat systeem werkte als hij met vakantie ofzo was. Dus de lampen gingen ook automatisch aan en uit. Owja, en hij kon worden opgebeld als er iets was.
Ja, da's een beetje waar ik naar zoek, maar dan nog veel uitgebreider. Ik wil het ook voor praktisch gebruik doen, maar ik wil het vooral voor de lol doen. Ik heb nog wel een paar creatieve ideetjes.

Ben ook op zoek naar die S7, enig idee waar ik die dingen voor een redelijk prijsje kan kopen?

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:40
Als je een beetje kan programmeren zoals in Visual basic en bekend bent met PLC's moet is kijken naar sigmatec PLC.

siemens zul je ongetwijfeld veel meer vinden op marktplaats enz.

Waar je ook is naar kan kijken is naar het merk Doepke op he dupline systeem van carlo cavazzi (als ik het goed schijf) die hebben ook leuke systeem voor dit soort dingen. Kant en klaar dingen maar je kan het ook helemaal aan passen zoals je wilt.

Dupline is een 2 draads bus systeem dus vrij makkelijk om te bekablen ook.

Succes

Verwijderd

conrad heeft de CPU222 binnen voor een goede 250€, dus op zich is dat niet zo heel veel. Vergeet wel niet dat je er nog een voeding bij moet hebben (5A voedingkje kost iets van een 125€, en je kan wegens de manier van programmeren dacht ik niet werken met een eigen goedkopere voeding), en dan heb je nog communicatiekaarten nodig voor op die cpu, want standaard heb je maar 8 in en 6 uitgangen zitten. Die kaartjes zijn ook allesbehalve goedkoop, dus reken toch maar snel op een 750€ voor je een systeem hebt dat iets of wat werkbaar is.

Wat je wel zou kunnen doen om het "goedkoop" (375€) en toch makkelijk werkbaar te houden (zonder dat je echt moet beginnen pcprogrammeren) is je uitgangen als binaire code aanschouwen (dan heb je met die cpu al direct 2^6 mogelijkheden, meer dan genoeg voor je hele huis lijkt me), en dan met gewone elektronische poortjes die binaire code's omzetten naar het juiste signaal dat je nodig hebt, en daarmee een relais aansturen (of een elektronisch schakelende component, maar veel dingen trekken gewoon teveel stroom om zomaar te gebruiken). Als je hetzelfde toepast met je ingangen heb je héél veel soldeerwerk, serieus wat kosten aan relais / ic's, maar je hebt wel een mooi betrouwbaar systeem dat je zoveel kan herprogrammeren als je wil.

Dat systeem met een pc is ook heel mooi, enkel zou ik het niet betrouwen om daarop te werken, 1 crash van je pc en je hele elektrische installatie thuis ligt plat. Een PLC kan je bijna zeker van zijn dat die niet plat gaat, die dingen zijn ontworpen om industrieel gebruikt te worden.

edit; met die plc's maak je het ook zo zot als je zelf wel, analoge in en uitgangen zijn mogelijk om vb je lampen gedimd te ontsteken als het buiten begint te schemeren, en dan je lichtsterkte traploos opdrijven zodat het in huis altijd even klaar blijft. Als het te klaar is gestuurd je "rolluik" naar beneden doen om licht buiten te houden... het is maar hoe ver je er mee wil gaan / hoeveel je wil uitgeven

edit2; ik was de datakabel tussen de plc en de pc vergeten, tel nog maar eens 125€ bij het kostenplaatje op ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2007 21:03 ]

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 14:23
op http://www.bwired.nl/ kun je leuk inspiratie opdoen. Daar ben ik ook druk mee bezig (ben huis aan het verbouwen)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:52:
conrad heeft de CPU222 binnen voor een goede 250€, dus op zich is dat niet zo heel veel. Vergeet wel niet dat je er nog een voeding bij moet hebben (5A voedingkje kost iets van een 125€, en je kan wegens de manier van programmeren dacht ik niet werken met een eigen goedkopere voeding), en dan heb je nog communicatiekaarten nodig voor op die cpu, want standaard heb je maar 8 in en 6 uitgangen zitten. Die kaartjes zijn ook allesbehalve goedkoop, dus reken toch maar snel op een 750€ voor je een systeem hebt dat iets of wat werkbaar is.

Wat je wel zou kunnen doen om het "goedkoop" (375€) en toch makkelijk werkbaar te houden (zonder dat je echt moet beginnen pcprogrammeren) is je uitgangen als binaire code aanschouwen (dan heb je met die cpu al direct 2^6 mogelijkheden, meer dan genoeg voor je hele huis lijkt me), en dan met gewone elektronische poortjes die binaire code's omzetten naar het juiste signaal dat je nodig hebt, en daarmee een relais aansturen (of een elektronisch schakelende component, maar veel dingen trekken gewoon teveel stroom om zomaar te gebruiken). Als je hetzelfde toepast met je ingangen heb je héél veel soldeerwerk, serieus wat kosten aan relais / ic's, maar je hebt wel een mooi betrouwbaar systeem dat je zoveel kan herprogrammeren als je wil.

Dat systeem met een pc is ook heel mooi, enkel zou ik het niet betrouwen om daarop te werken, 1 crash van je pc en je hele elektrische installatie thuis ligt plat. Een PLC kan je bijna zeker van zijn dat die niet plat gaat, die dingen zijn ontworpen om industrieel gebruikt te worden.

edit; met die plc's maak je het ook zo zot als je zelf wel, analoge in en uitgangen zijn mogelijk om vb je lampen gedimd te ontsteken als het buiten begint te schemeren, en dan je lichtsterkte traploos opdrijven zodat het in huis altijd even klaar blijft. Als het te klaar is gestuurd je "rolluik" naar beneden doen om licht buiten te houden... het is maar hoe ver je er mee wil gaan / hoeveel je wil uitgeven

edit2; ik was de datakabel tussen de plc en de pc vergeten, tel nog maar eens 125€ bij het kostenplaatje op ;)
Erg bedankt voor deze informatie, geld is niet zo'n probleem, maar waar kan ik een meer in-depth beschrijving van deze apparatuur vinden en kopen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:19:

Erg bedankt voor deze informatie, geld is niet zo'n probleem, maar waar kan ik een meer in-depth beschrijving van deze apparatuur vinden en kopen?
Totaal gedetailleerde beschrijving van het product (S7 serie) staat op de site van siemens, en wel onder deze link (https://mall.automation.s...7-698-901-902-&jumpto=902) en hier in een printbare versie, hoewel ik eerst zou selecteren wat je print ;) (http://www.automation.sie...s/catalog/en/st7001_e.pdf)

Een meer algemene uitleg over wat een plc is, hoe hij werkt en de basis van hoe je de programmatie kan invoeren, staat hier; http://www.plcs.net/contents.shtml

de bijhorende software waarmee wij programmeren is simatic (staat ook op die site, weet alleen niet of het freeware is).
Pagina: 1