Toon posts:

SATA perikelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al heel wat threads doorgespit maar geen afdoende oplossing kunnen vinden.

Wat wil ik?

Ik wil een ander mobo gaan gebruiken dat hier al klaar ligt, K8V deluxe. Ik dacht dat ik m'n SATA hdd uit m'n oude PC (A7V600) gewoon op het andere mobo, K8V dus kun "hangen" Gaat niet.
De schijf wordt gewoon niet herkent. Ik deed dit om een herinstallatie van XP uit de weg te gaan.
Ook de SATA driver zijn op die SATA schijf (tijdens windowsXP installatie en F6) al geinstalleerd in de oude PC.

Het kan ook zijn dat ik in de BIOS iets niet goed heb staan. Maar ik heb alle configuraties al uitgeprobeerd. Beide mobo's gebruiken diezelfde SATA driver. Ik wil geen "reet" ;) draaien dus die kan op disabled (Fastrak contr.) staan. Disable ik die laatste draai ik gewoon op die SATA (VIA) controller. Dan nog wordt die SATA schijf niet herkent.

En als die BIOS opties hieronder goed staan wat zie ik dan voor controller in de bootsequence? Ik zie daar alleen die "reet" als ie aan staat 8)7 Overigerns de 2e optie bij die Promise "reet" controller is een IDE optie, maar ook dat is geen SATA?

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/348rqd0.jpg

Moet ik nu toch die hele WindowsXp installatie overdoen op dat andere mobo?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:53
Bij mijn (wat oudere) mobo gaan men SATA wel via mijn raid controller. Die moet ik dus wel aanzetten anders werkt mijn SATA neit. Geen idee hoe dat eventueel bij jouw is. Probeer het anders is voor de grap

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het nieuwe mobo heeft waarschijnlijk een andere chipset waardoor een herinstall bijna niet te vermijden is. Doe je dat niet krijg je vast problemen.

Nieuw mobo = herinstall.

Verwijderd

Topicstarter
@Mitch, heb ik al gedaan.

@PilatuS vwb die controller is het diezelfde chip, VIA 6340 meen ik.

De chipset van de A7V600 is KT600 en van de K8V de VIA K8T800 maar volgens mij dienen die niet voor de I/O van de opslagmedia.

Maarja. Als er nix anders opzit moet ik maar weer die C partitie schoonvegen en opnieuw WindowsXp SP2 installeren. Ik haat het! :(

Overigens lees ik hier
"Het bord draait uitsterst stabiel hier en nog geen conflicten met enige hardware, echter een groot gemis is de drivers voor de Promise Sata controller, een blunder van de fabrikant in mijn ogen."

En dit "Grootste nadeel was het ontbreken van de Promise RAID-chip drivers. Deze moesten gedownload worden van de promise-site. Slordig dat deze er niet bij zaten."

Ik mag aannemen dat dat inmiddels achterhaald is? En draai ik SATA op die Promise? Ik dacht dat die voor "reet" was :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:54:
@Mitch, heb ik al gedaan.

@PilatuS vwb die controller is het diezelfde chip, VIA 6340 meen ik.

De chipset van de A7V600 is KT600 en van de K8V de VIA K8T800 maar volgens mij dienen die niet voor de I/O van de opslagmedia.
Als je chipset verschilt dan moet je toch echt een reinstall doen, dat het niet voor de I/O zou dienen maakt geen klap uit, de HAL zal gewoonweg op z'n gat gaan met de nieuwe chipset.
Ik mag aannemen dat dat inmiddels achterhaald is? En draai ik SATA op die Promise? Ik dacht dat die voor "reet" was :?
het is RAID :z.
maar het is goed mogelijk dat je enkel via de Promise controller de S-ATA disk kunt gebruiken. En die kun je dan in RAID of nonRAID draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het "RAID" ipv "reet" is Ik vond het gewoon een leuke woordspeling ;)

Er zitten dus 2 SATA controllers op waarvan er eentje voor SATA2 is alhoewel dat niet in elke verhaal dat ik lees vermeld wordt.Eentje zit op die VIA set (VT8237) en eentje op die Promise (378)

Nahja wat moet dat moet dan maar. Ik wou het zaakje vanavond ff klaar hebben. Maar stel nu dat het niet zo is, en ik heb geformatteerd en hij zou nog niet herkent worden dan zit ik hier met twee onbruikbare computers en moet ik hier weer een andere oud bakbeestje opstarten om nog wat te kunnen lezen (wat een zin, zeg :o

Het is dus niet onderstaand probleem? Ik lees nogal wat over problemen met die controllers op dat mobo.Onderstaand komt van het VIARENA forum.

Afbeeldingslocatie: http://photobucket.com/albums/v242/Saphirex/wdsata2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2007 20:53 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik heb hier toevallig het zelfde probleem gehad met het zelfde bord en een wd 320 s2 schijf.

oplossing die voor mij werkte:

- promise aan in bios en en op raid zetten.
- dan de raid config ingaan en de drive die dan wel herkend wordt in raid stripe zetten.
- dan schiet volgens mij de controller ergens in de mist want dan geeft hij een raid config aan op 1
schijf stripe raid 1+0.

- opslaan.
- herstarten
- en nou zou hij het moeten doen. Zo draait het hier in iedergeval.

heb nog geen data corruptie gehad of iets dergelijks. ook zijn de snelheden gewoon goed.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Bware81 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:37:
ik heb hier toevallig het zelfde probleem gehad met het zelfde bord en een wd 320 s2 schijf.
Herkenning!:)
oplossing die voor mij werkte:

- promise aan in bios en en op raid zetten.
- dan de raid config ingaan en de drive die dan wel herkend wordt in raid stripe zetten.
- dan schiet volgens mij de controller ergens in de mist want dan geeft hij een raid config aan op 1
schijf stripe raid 1+0.
Dat heb ik gezien. Ik wist niet wat ik daarna moest doen. Ik heb de mogelijkheden ESC (beeindigen) en CTRL-F (fastbuild) Om op te slaan moet ik wel eerst in het eerste menu "1" (auto setup) kiezen om in het volgende menu te kunnen opslaan (ctrl-y) zie ik in de handleiding
- opslaan.
- herstarten
- en nou zou hij het moeten doen. Zo draait het hier in iedergeval.

heb nog geen data corruptie gehad of iets dergelijks. ook zijn de snelheden gewoon goed.
Ok nou dan ga ik dat vanavond eens proberen. Tnx.Trouwens. Ik zie dat men hier hetzelfde schrijft.Overigens zie ook chapter 5.4.2 (5.20)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe makkelijk kan het leven van een tweaker toch zijn ;)

Simpeler kon de oplossing niet zijn.

ipv SATA1 had ik SATA (pri) gebruikt omdat ik dacht dat die andere aansluitingen voor SATA2 waren.Dit omdat ik voordien alleen die "2" achter "SATA" zag. Maar SATA II zit niet op deze plank.

Die SATA pri en SATA sec en een grotere RAID (pri) connector (blauw) zijn voor RAID configuratie. Die andere twee SATA1 en SATA2 voor die VIA SATA controller. De SATA harddisk wordt nu in de BIOS (boot) ook gezien als 6Y120M0 (het type Maxtor dat ik gebruik)
Die Promise controller heb je dus echt niet nodig als je geen RAID draait. Dat vertraagd de boot alleen maar, dus die heb ik uit staan. Die SATA BOOTROM staat natuurlijk gewoon aan.

Ik heb even een afb. met tekst gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i14.tinypic.com/3ywflfa.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 02:26 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een beetje zoeken op K8V Deluxe en SATA en je had tientallen reacties van mij kunnen vinden waarin het e.e.a. haarfijn staat uitgelegd. Het staat trouwens ook nog eens allemaal in het manual. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 02 april 2007 @ 05:47:
Een beetje zoeken op K8V Deluxe en SATA en je had tientallen reacties van mij kunnen vinden waarin het e.e.a. haarfijn staat uitgelegd. Het staat trouwens ook nog eens allemaal in het manual. :)
Ik heb gezocht, en gevonden maar niet echt de oplossing anders zou ik de vraag niet hebben gesteld! Je aanname is dus incorrect.
Engels is niet my "native" maar ik neem altijd handboekjes door.
En punt twee Helaas klopt niet alles wat je zegt. Er hoef niets in (sata) RAID te staan zoals jij in een bericht beweerde "Bij asus moet dat altijd" En die Promise controller kan ook gewoon op "disabled" staan. Het heeft geen totaal nut of hem aan te laten staan als je geen RAID draait.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zelfde moederbord en het lijkt me stug dat er uitzonderingen zijn bij eenzelfde type. Ik heb 2 HD's op de VIA en 1 op de Promise.

Ik kan je een ding verzekeren, als ik een HD aansluit op de Promise dan moet ik die als RAID configureren zelfs al is er geen sprake van RAID. Stel ik dit niet in in het RAID BIOS dan wordt de HD simpelweg nergens herkent.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Je leest niet zo goed.

Ik heb GEEN hd op die promise, maar alleen eentje op die VIA en eentje op de gewone IDE-aansluiting.In dat geval heb je die promise dus niet nodig, hippie 8)

Ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/2011/satacl8.th.jpg

• Fauna
  • Laatst online: 23-02 17:36
Het enige wat Guardian Angel wil zeggen is dat ook al wil je 1 disk aansluiten op de promise controller, dat je toch een array aan moet maken. Gevolg daarvan zou zijn dat je de data kwijt bent. Daarom detecteert de promise de HDD wel, maar omdat er geen array is weet Windows ook niet dat er een harde schijf aan hangt.

De VIA controller ondersteunt daarentegen wel single discs die je zonder dataverlies in kunt prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:30:
Het enige wat Guardian Angel wil zeggen is dat ook al wil je 1 disk aansluiten op de promise controller, dat je toch een array aan moet maken.
Wil ik dus niet en was de vraag ook niet!:)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 16:38 ]

• Fauna
  • Laatst online: 23-02 17:36
Wat is je vraag dan? Want zo te zien ben je eruit.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:53:
Wat is je vraag dan? Want zo te zien ben je eruit.
Zie post #1 en inderdaad ik ben er al uit.

Niettemin bedankt voor het meedenken.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En inderdaad had mijn aanvulling tot doel andere gebruikers hierop te wijzen.

Of de TS dit niet wil doet niet ter zake, andere gebruikers van dit forum zouden door het achterwege laten van mijn reactie mogelijk op een dwaalspoor worden gezet en dat is dus nu kortgesloten waardoor het plaatje compleet is. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:49:
En inderdaad had mijn aanvulling tot doel andere gebruikers hierop te wijzen.

Of de TS dit niet wil doet niet ter zake, andere gebruikers van dit forum zouden door het achterwege laten van mijn reactie mogelijk op een dwaalspoor worden gezet en dat is dus nu kortgesloten waardoor het plaatje compleet is. :)
Dwaalspoor? Onzin.Mijn vraag en de oplossing daarop zijn duidelijk.Er wordt dus niemand op een dwaalspoor gebracht.En als je "RAID" wilt zet je hem gewoon aan net zoals je bezine in je auto laat gooien als je vooruit wilt komen :+

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb het niet over jouw probleem, ik heb het over gevallen waarin de Promise wél gebruikt gaat worden. :)

Dus nogmaals, als iemand een HD op de Promise wilt aansluiten moet men altijd een RAID-ARRAY 0 aanmeken, hoe men het ook went of keert.

Ik heb dit MB nu ruim 3 jaar en ik weet al even zo lang dat het absoluut niet anders kan. Uiteraard mag van mij iedereen wat anders proberen, alleen zal de HD niet herkent worden.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:51:
Ik heb het niet over jouw probleem, ik heb het over gevallen waarin de Promise wél gebruikt gaat worden. :)

Dus nogmaals, als iemand een HD op de Promise wilt aansluiten moet men altijd een RAID-ARRAY 0 aanmeken, hoe men het ook went of keert.
Jij hebt het over zaken waar ik het eigenlijk helemaal niet over had noch iets dergelijks ontkende. Teveel met je neus boven de artic silver gehangen nisschien? :+

Dus nogmaals. Als je GEEN RAID (promise contr.) gebruikt hoeft die controller NIET op enable te staat. SATA draait op die VIA contr! 8)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:38:
[...]

Jij hebt het over zaken waar ik het eigenlijk helemaal niet over had noch iets dergelijks ontkende. Teveel met je neus boven de artic silver gehangen nisschien? :+

Dus nogmaals. Als je GEEN RAID (promise contr.) gebruikt hoeft die controller NIET op enable te staat. SATA draait op die VIA contr! 8)
Ik geloof dat jij de bedoeling van Guardian Angel niet snapt.
GoT bestaat niet alleen om een vraag te stellen, en die beantwoordt te krijgen.
Het is ook een grote verzameling aan informatie. Guardian Angel legde alleen even uit dat men, wanneer men de Promise controller WEL gebruikt, er een RAID0-ARRAY aangemaakt moet worden, ook wanneer er met een enkele schijf wordt gewerkt.
In jouw geval is dat niet nodig, aangezien jij je schijf op de Via controller hebt zitten. Dan is het uitschakelen van de RAID controller inderdaad sneller.
Het was dus puur bedoeld als informatieve toevoeging aan een stukje algemene info over dit type moederbord/probleem met de SATA ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap precies wat hij bedoeld. Ik vraag mij alleen af of dat hier in deze thread thuishoort.Er zal ook wel een speciale thread over die promise controller op dit mobo (K8V deluxe) ergens op tweakers te vinden zijn. Ik denk nl dat het nogal verwarrend is voor diegene die hetzelfde wil als ik wilde.

Maargoed. De paashaas is net aangekomen. Dus vrolijk paazen 1-Ieder :+
Pagina: 1