Nikon D40, week oud, pixels kapot?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Mensen, dit verpest gewoon mijn weekend :-/

Ik heb de Nikon D40, met 18-55 lens gekocht, vorige week. Vandaag pas eigenlijk echt mee foto's geschoten, bekijk ik ze op mijn monitor, zie je gewoon een zwart vlekje op ELKE foto, op dezelfde plek. Het licht niet aan mijn monitor. Daarna dus op mijn LCD scherm van de D40 gekeken, daar zie je de vlek dus OOK. Stof? Lens geprobeerd beetje schoon te wrijven, helpt ook niet. ik heb een a4-tje gefotografeerd, daar is het gewoon duidelijk te zien.

Iemand advies? :(

Moet ik weer TERUG naar de winkel natuurlijk, Mediamarkt, heel het verhaal gaan doen, om dan vervolgens 3 maanden te kunnen wachten voordat ik hem weer meekrijg zeker? Als ze me al helpen. |:(

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ehrm, stof op je sensor? Wordt het minder erg bij een groter diafragma (klein f-getal)? Post eens een foto?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Laat 's hier zien? 't kan net zo goed gewoon vuiligheid zijn. Overigens is Mediamarkt heel makkelijk met dit soort dingen: als een nieuw gekocht product een defect heeft dat jij kunt demonstreren aan de servicemedewerker en je hebt uiteraard de bon bij je, dan kun je onmiddelijk een nieuwe meenemen.

[ Voor 66% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2007 18:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mosselmaniac
ow bedankt mensen.

Ja ik wil grag een foto posten, maar moet ik dat ergens anders uploaden? En waar :-/

• Mosselmaniac
Afbeeldingslocatie: http://img161.imageshack.us/img161/8951/dsc0005gb6.th.jpg

• Mosselmaniac
Of deze:

Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/2028/dsc0003ru0.th.jpg

Jongens jongens wat vind ik dit erg, heb ik NET nieuw dat ding he :-/ koop je een x zoiets werkt het weer niet zoals het moet werken :(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ziet er uit als vuil op de sensor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Haha, das stof op je sensor :)

Zou effe naar de winkel toe gaan waar je hem gekocht hebt, dan maken ze hem misschien wel stof-vrij voor je (bij de MM twijfel ik daar aan)

Anders effe een Giotto Air-Rocket kopen en blazen maar!

Succes!

• Mosselmaniac
Betekent stof op je sensor euh, eigen schuld dikke buld?

Of valt dat onder garantie (een week oud!). Geeft de MM denken jullie gewoon een nieuwe mee?

Lijkt me sterk dat ik nu al wat fout heb gedaan, 't ding is nog niet eens buiten geweest :-/

• Wortelsoep
  • Niet online
Man, het is gewoon stof. Dat is best gebruikelijk bij een dSLR. Heb je zelf de lens erop gezet of zat die er al op toen 'ie in de doos zat?
Anyway, blaasbalgje kopen voor een tientje en je hebt klaar.

• Mosselmaniac
Wilko schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:27:
Man, het is gewoon stof. Dat is best gebruikelijk bij een dSLR. Heb je zelf de lens erop gezet of zat die er al op toen 'ie in de doos zat?
Anyway, blaasbalgje kopen voor een tientje en je hebt klaar.
Ja, heb ik er zelf opgezet....

Dus geen garantie, niet teruggaan en morgen koopzondag maar zo'n ding halen. Straks is het dan nog niet weg :-/

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
maak eens een foto van een (helder)blauwe lucht. Dan kan je goed zien waar de stof zit.

Koop dan een blaasbalgje idd (zonder haartjes!!) en liefst van redelijk formaat. Camera met opening naar beneden houden en omhoog blazen. Als het goed is valt het stof dan netjes naar beneden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mosselmaniac schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:25:
Betekent stof op je sensor euh, eigen schuld dikke buld?

Of valt dat onder garantie (een week oud!). Geeft de MM denken jullie gewoon een nieuwe mee?

Lijkt me sterk dat ik nu al wat fout heb gedaan, 't ding is nog niet eens buiten geweest :-/
Geen idee of je dat er zelf op hebt laten komen bij het monteren van de lens, maar je kan het in elk geval gewoon schoon (laten)maken. Zie p. 105 van je handleiding ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mosselmaniac
Ramon de Jesus schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:30:
maak eens een foto van een (helder)blauwe lucht. Dan kan je goed zien waar de stof zit.

Koop dan een blaasbalgje idd (zonder haartjes!!) en liefst van redelijk formaat. Camera met opening naar beneden houden en omhoog blazen. Als het goed is valt het stof dan netjes naar beneden.
Maar is dat niet raar dat dit niet onder garantie zou vallen dan? Dit is ongeveer mijn tiende foto? Ik ga nu een foto maken van de lucht....

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:33

BaRF

bijna kerst

Mosselmaniac schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:29:
[...]

Ja, heb ik er zelf opgezet....

Dus geen garantie, niet teruggaan en morgen koopzondag maar zo'n ding halen. Straks is het dan nog niet weg :-/
ok, dit moet je niet verkeerd opvatten, maar als je nog niet zo veel kaas hebt gegeten van digitale reflexen en hun enventuele problemen, zou ik wel even uitkijken bij het reinigen van je camera. Het is echt SUPER gevoelig spul en als je iets niet helemaal goed doet kun je je chip of bijvoorbeeld je spiegel mollen. Ga voor de zekerheid even langs bij de winkel en waarschijnlijk als ze hem voor je schoonmaken, vertellen ze precies hoe je dat het beste kunt doen. (maar zoals al gezegd: bij de mediamarkt is dat niet zeker :X - volgende keer naar een échte fotozaak ;))

Succes :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Mosselmaniac
BaRF schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:32:
[...]

ok, dit moet je niet verkeerd opvatten, maar als je nog niet zo veel kaas hebt gegeten van digitale reflexen en hun enventuele problemen, zou ik wel even uitkijken bij het reinigen van je camera. Het is echt SUPER gevoelig spul en als je iets niet helemaal goed doet kun je je chip of bijvoorbeeld je spiegel mollen. Ga voor de zekerheid even langs bij de winkel en waarschijnlijk als ze hem voor je schoonmaken, vertellen ze precies hoe je dat het beste kunt doen. (maar zoals al gezegd: bij de mediamarkt is dat niet zeker :X - volgende keer naar een échte fotozaak ;))

Nee precies, dit vat ik JUIST niet verkeerd op, dat gevoel heb ik dus ook. Vind het kei eng om zo'n sensor zelf schoon te maken en ik vind eigenlijk gewoon dat ik recht heb op een andere van de MM, ik ben bang dat ik dat maandag maar moet gaan proberen..... :(

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mosselmaniac schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:31:
[...]

Maar is dat niet raar dat dit niet onder garantie zou vallen dan? Dit is ongeveer mijn tiende foto? Ik ga nu een foto maken van de lucht....
Euhm, als er na drie dagen een mooi vogelpoepje op de voorruit van je splinternieuwe auto zit; denk je dat je dan garantie krijgt?

Er is niets kapot; er zit alleen een stofdeeltje op je sensor. Dat kan gebeuren :P

• Mosselmaniac
eamelink schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:37:
[...]

Euhm, als er na drie dagen een mooi vogelpoepje op de voorruit van je splinternieuwe auto zit; denk je dat je dan garantie krijgt?

Er is niets kapot; er zit alleen een stofdeeltje op je sensor. Dat kan gebeuren :P
Het is een wonder, maar je tovert zowaar een glimlach op m'n gezicht. :)

Hoe weten jullie eigenlijk dat dit op de sensor zit, en niet op het objectief (aan de voorkant, of waar de body / het objectief elkaar raken) ?

• Mosselmaniac
Ramon de Jesus schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:30:

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/4594/dsc0001bj6.th.jpg

• Mosselmaniac
1) Hoe weten jullie eigenlijk dat dit op de sensor zit, en niet op het objectief (aan de voorkant, of waar de body / het objectief elkaar raken) ?

2) Ik heb handleiding pag 105 gevolgd :P Spiegel omhoog gedaan en daar zag ik inderdaad een stofje opzitten. ALLEEN, niet op de plek van de foto, maar misschien wel als ik hem horizontaal EN verticaal zou spiegelen, denk ik.... hmmm klopt dat, dat het beeld op die manier op die sensor terecht komt?

3) Laatste dingetje, toen ik dat objectief er toch opzette, was die spiegel toch wel naar beneden :-/ Dan kan ik dat toch onmogelijk zelf hebben gedaan, dat stofje..... ? Ik bedoel, die vogelpoep op de auto snap ik, maar stel nou dat er al vogelpoep op de auto zat toen je hem kocht, of sterker nog, vogelpoep aan de binnenkant van de auto! Wat dan?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je hebt ook nog een behoorlijk stofje erop liggen trouwens, dat hij op F10 al zichtbaar is.
Zet je camera eeens op een zo klein mogelijk diafragma (F/22 waarschijnlijk)...
altijd leuk om te zien hoeveel meer stof je hebt natuurlijk :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mosselmaniac schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:38:
[...]

Hoe weten jullie eigenlijk dat dit op de sensor zit, en niet op het objectief (aan de voorkant, of waar de body / het objectief elkaar raken) ?
Voorkant in elk geval niet, aangezien hij dan niet steeds op dezelfde plek zou zitten. Het voorste element draait namelijk mee als je scherp stelt. En scherp stellen op papier en op lucht scheelt zodanig veel dat hij dan echt op een andere plek zou zitten.
Mosselmaniac schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:49:
1) Hoe weten jullie eigenlijk dat dit op de sensor zit, en niet op het objectief (aan de voorkant, of waar de body / het objectief elkaar raken) ?

2) Ik heb handleiding pag 105 gevolgd :P Spiegel omhoog gedaan en daar zag ik inderdaad een stofje opzitten. ALLEEN, niet op de plek van de foto, maar misschien wel als ik hem horizontaal EN verticaal zou spiegelen, denk ik.... hmmm klopt dat, dat het beeld op die manier op die sensor terecht komt?
Dat zou inderdaad heel goed kunnen ja :)
3) Laatste dingetje, toen ik dat objectief er toch opzette, was die spiegel toch wel naar beneden :-/ Dan kan ik dat toch onmogelijk zelf hebben gedaan, dat stofje..... ? Ik bedoel, die vogelpoep op de auto snap ik, maar stel nou dat er al vogelpoep op de auto zat toen je hem kocht, of sterker nog, vogelpoep aan de binnenkant van de auto! Wat dan?
Als er stof op je spiegel valt en je gaat daarna foto's maken dan kan dat stof daardoor denk ik wel dieper de camera in vallen. Neemt niet weg dat het nog altijd best al vanaf het begin er op kan hebben gezeten.

Ow, en gebruik AUB even de edit knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif in plaats van steeds maar achter elkaar door nieuwe replies te plaatsen terwijl je zelf nog de laatste was :P

[ Voor 55% gewijzigd door Orion84 op 31-03-2007 18:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Mosselmaniac schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:38:
[...]

Dat kan je makkelijk zelf testen door je lens eens op een verantwoorde (!) manier netjes schoon te vegen :) Voor de rest moet je je echt niet druk maken, deze dingen horen er nu eenmaal bij. Is ook wel wat de charme van een dSLR! Gewoon dat stofje rustig wegblazen met een blaasbalgje en dan maar op tocht met dat geval! Vriend van me heeft dezelfde, best wel een leuk ding, alhoewel ik zelf meer naar Canon neig :)

• Mosselmaniac
Nou mensen, gaan we dat maar doen.

Ga ik morgen zo'n blaasbalg ding halen :-/ .

Ergens een handleiding op tweakers van hoe en wat met dat ding?

Bedankt allemaal alweer voor álle hulp!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-03 19:24
BaRF schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:32:

Pfff, wat een onzin.
Blijkbaar heb jij nog nooit zelf je sensor schoongemaakt, want anders had je wel geweten dat het echt helemaal niks voorstelt.
Er zit voor de sensor nog een filter, en je moet behoorlijk je best doen als je dat kapot wil krijgen.
Als je gewoon SensorSwabs o.i.d. gebruikt kan er helemaal niks misgaan.

@Mosselmaniac:
Als je van lens verwisseld kan je het beste de camera met de opening naar beneden houden.
En het is heel normaal dat er stof op de sensor komt, want als je een foto maakt wordt de sensor statisch geladen, en als er dan ook maar een klein beetje stof in het spiegelhuis zit wordt dat gelijk aangetrokken.
Stof is gewoon een van de nadelen van een DSLR.

[ Voor 15% gewijzigd door Marco op 31-03-2007 19:18 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Marco schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:07:
[...]

Pfff, wat een onzin.
Blijkbaar heb jij nog nooit zelf je sensor schoongemaakt, want anders had je wel geweten dat het echt helemaal niks voorstelt.
Er zit voor de sensor nog een filter, en je moet behoorlijk je best doen als je dat kapot wil krijgen.
In mijn ervaring maak je met sensorswabs meer vies dan schoon :P blaasbalgje werkt het best voor niet hardnekkig stof imho.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 12:51

seninha

god's right foot

eamelink schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:37:
[...]

Nou dat zou mooi zijn :)

Als dat zo was , had ik al zeker meer dan 5 keer mn D70 vervangen ivm stof :*)

iRacing Profile Flickr

• Mosselmaniac
[...]

Pfff, wat een onzin.

@Mosselmaniac:
Als je van lens verwisseld kan je het beste de camera met de opening naar beneden houden.
En het is heel normaal dat er stof op de sensor komt, want als je een foto maakt wordt de sensor statisch geladen, en als er dan ook maar een klein beetje stof in het spiegelhuis zit wordt dat gelijk aangetrokken.
Stof is gewoon een van de nadelen van een DSLR.
Bedankt mensen, echt super. Ik voel me al iets beter. Ik laat morgen het resultaat weten!!! THANKS!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ramon de Jesus schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:16:
[...]
In mijn ervaring maak je met sensorswabs meer vies dan schoon :P blaasbalgje werkt het best voor niet hardnekkig stof imho.
Sensorswabs werken prima. Je moet het alleen pas doen wanneer het nodig is.
Ik heb nogal wat schoonmaakspul, maar dat maakt niet uit voor de volgorde:
ik begin met:
air rocket, gewoon proberen weg te blazen. Hou wel wat ruimte tussen het mondje van dat ding en je sensor, want je wilt ECHT niet dat ze tegen elkaar aan komen. Flink blazen met camera op de kop, zodat het stof naar beneden kan vallen. Zet er een objectief voor en schiet een blauwe lucht plaatje, niet goed? Opnieuw hetzelfde doen. Blijft het stofje echt vast zitten, pak ik de visible dust kwast, die niet vaak veel beter werkt, maar soms toch helpt. Werkt ook dit na meerdere keren proberen niet, dan ga ik met de sensorswab erover. Let je er wel op de de green clean systeem dat veel verkocht wordt ramdebiele sensorswabs heeft met zo mogelijk nog slechter vloeistof.
Koop gewoon goede van photosol.

• Mosselmaniac
nomad85 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:47:
[...]

Sensorswabs werken prima. Je moet het alleen pas doen wanneer het nodig is.
Ik heb nogal wat schoonmaakspul, maar dat maakt niet uit voor de volgorde:
ik begin met:
air rocket, gewoon proberen weg te blazen. Hou wel wat ruimte tussen het mondje van dat ding en je sensor, want je wilt ECHT niet dat ze tegen elkaar aan komen. Flink blazen met camera op de kop, zodat het stof naar beneden kan vallen. Zet er een objectief voor en schiet een blauwe lucht plaatje, niet goed? Opnieuw hetzelfde doen. Blijft het stofje echt vast zitten, pak ik de visible dust kwast, die niet vaak veel beter werkt, maar soms toch helpt. Werkt ook dit na meerdere keren proberen niet, dan ga ik met de sensorswab erover. Let je er wel op de de green clean systeem dat veel verkocht wordt ramdebiele sensorswabs heeft met zo mogelijk nog slechter vloeistof.
Koop gewoon goede van photosol.
Ik hoop echt niet dat het zover komt. Zou het echt belachelijk vinden. Voor mijn gevoel zat dit er al toen ik het kocht, je verkoopt toch ook geen auto met viezigheid in de motor? Dat doe je toch gewoon niet, dus imho vind ik dat ik in mijn recht sta als ik bij de MM een nieuwe eis, echter, ik wil best zo'n blaasbalgje proberen, heb ik dat ook maar een x gedaan....

• Wortelsoep
  • Niet online
Met alle respect, maar in hemelsnaam doe niet zo moeilijk zeg. Dat stofje is er gewoon opgekomen toen jij die lens erop zette, niks schuld van mediamarkt.

• Mosselmaniac
Wilko schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:53:
Met alle respect, maar in hemelsnaam doe niet zo moeilijk zeg. Dat stofje is er gewoon opgekomen toen jij die lens erop zette, niks schuld van mediamarkt.
OkOkOk Sorry, je hebt gelijk.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Kan je die dingen zowiezo niet omruilen bij de mediamarkt? Uit wat ik ervan begreep is het zo bij de MM dat je gewoon alles zo weer kan terug brengen binnen een bepaalde tijd.
Kan je zo weer een nieuwe halen. :P

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-03 08:45
He man dat heb ik ook gehad met mijn Canon. Het is niet een stofje, maar een kapotte pixel op de CCD. Daar moet je dus echt wel mee terug. Als het namelijk een kapotte pixel op je schermpje zou zijn dan zou je het niet op je foto terug zien. Even klote, maar gewoon mee terug gaan. De reparatie bij mij was in een week gepiept en ik kreeg hem weer keurig thuis bezorgd.

Emos

• Marco
Emos schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:27:
He man dat heb ik ook gehad met mijn Canon. Het is niet een stofje, maar een kapotte pixel op de CCD. Daar moet je dus echt wel mee terug. Als het namelijk een kapotte pixel op je schermpje zou zijn dan zou je het niet op je foto terug zien. Even klote, maar gewoon mee terug gaan. De reparatie bij mij was in een week gepiept en ik kreeg hem weer keurig thuis bezorgd.
Jammer dat je dit topic niet hebt gelezen, en vooral ook niet naar de foto's hebt gekeken...

• Emos
Okay, ik was iets te voorbarig. Ik had de foto's nog niet kunnen bekijken. Ziet er inderdaad uit als stof. Tja, wat te doen? Je kan het proberen schoon te maken. Je kan proberen te ruilen. Lastig.

Emos

• Emos
@Marco: Dat had ik dus wel. Toen ik begon met deze thread stond alleen de openingspost er. Dat kwam mij bekend voor van vlek foto en op lcd scherm. Toen ik had gepost, zag ik dat er al 123 reakties waren en zelfs foto's waren ge-upload. Pas toen zag ik dat het om iets heel anders ging. Mijn verhaal ging dus inderdaad niet op. Maar het had niets te maken met luiheid of het niet lezen van de post.

Emos

Verwijderd

Emos schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:33:
Okay, ik was iets te voorbarig. Ik had de foto's nog niet kunnen bekijken. Ziet er inderdaad uit als stof. Tja, wat te doen? Je kan het proberen schoon te maken. Je kan proberen te ruilen. Lastig.
Hele diepe zucht.

In dit topic is al meerdere malen verteld dat het gewoon een stofje op de sensor is, en dat dat _heel_ normaal is bij een dSLR. Schoonmaken is niet zo'n ramp, er zijn talloze producten op de markt om dat zelf te doen.

Slotje? O-)

• Emos
Sorry hoor. Even mijn gal spuien. Wat zijn sommige mensen hier hautain. Sorry hoor dat ik bij de eerste post dacht aan een kapotte chip en pas later zag met de foto's dat het om stof ging. Sorry dat ik jullie kostbare tijd in beslag neem. Wat mij opvalt hier bij Tweakers is dat iedereen altijd zo lekker chagrijnig is. Doe eens even normaal. Iemand vraagt iets en anderen willen graag helpen. Soms lopen er dan wat dingen door elkaar. So what? Mensen reageren geirriteerd op mijn reaktie die dus geplaatst was voordat ik de andere reakties en de foto's (die stonder er toen nog niet) had gezien. Blij te zien dat jullie allemaal uebertweakers zijn die nooit iets fout doen. PPfff.

On topic: Ik hoop dat je dat stofje weg krijgt en kan genieten van je mooie camera.

Emos

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Emos schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:41:
Sorry dat ik jullie kostbare tijd in beslag neem.
Volgens mij meen je daar niets van :P
So what? Mensen reageren geirriteerd op mijn reaktie die dus geplaatst was voordat ik de andere reakties en de foto's (die stonder er toen nog niet) had gezien.
Die foto's stonden er toen al meer dan twee uur. Misschien eens op F5 rammen als je wat wilt reply'en nadat je eerst gedineerd hebt, de afwas gedaan, het Journaal gekeken en een kopje koffie gedronken :P
Blij te zien dat jullie allemaal uebertweakers zijn die nooit iets fout doen.
Dankje 8)
PPfff.
Precies, dat moet je doen. Maar dan wel met een blaasbalg. Als je zelf gaat blazen dan krijg je een vochtige sensor en misschien zelfs spetters; daar word je niet blij van :)

• Zoefff
  • Laatst online: 11-03 16:21

Zoefff

❤ 

Zo lijkt het me wel voldoende gekibbel heen en weer. Het is hier net een kippenhok :P

Volgens mij moeten sommige mensen wat meer oppassen dat ze zich niet op de kast laten jagen, en anderen moeten niet meteen overal bovenop springen. Dat komt de sfeer nooit ten goede. Mocht er je echt iets dwars zitten dan kan je altijd een TR doen, waarop 1 van de moderators eventueel actie kan ondernemen.

@ TS, misschien is het verstandig om je wat meer in te lezen in de pro's en con's van een dSLR. Stofjes op sensoren zijn gewoon een feit, daar doe je niets aan, en je zal het zéker nog vaker meemaken. Vrijwel iedere bezitter van een dSLR heeft er om de zo veel tijd last van.

Ik vind in ieder geval dat je onterecht nogal negatief overkomt. De mediamarkt kan hier bijzonder weinig aan doen, de fabrikant zal natuurlijk zijn best doen om een camera zo schoon mogelijk af te leveren, maar het kan altijd gebeuren dat er alsnog een stofje in het spiegelhuis terecht komt (en uiteindelijk op de sensor). Je kan op GoT voldoende topics vinden met tips over het schoonmaken van je sensor met blaasbalgen en / of sensorswaps. Lees daar eens rustig doorheen of ga met je camera naar een (echte) fotowinkel waar ze je advies kunnen geven :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Mosselmaniac
Harstikke bedankt allemaal. ga ik doen. Jammer dat er herrie wordt getrapt in 'mijn' topic, ik heb het bijzonder nuttig gevonden. Excuus als ik wat hectisch over ben gekomen, ik ben zo blij met dat ding en toen zag ik dat :) Komt vast helemaal goed en ik houd jullie up-to-date.

Nogmaals bedankt! Ik vind jullie top dat jullie mij (en vele anderen) uit de brand willen en kunnen helpen en ik hoop dat ik (later) ooit wat terug kan doen!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 13:44
Ach, je hebt mensen die komen thuis met de camera en er zit al stof op. Ik wissel veelvuldig van lens en trek me niets aan van al dat negatieve gedoe over stof. Bij mij duurde het een maand of 4 voordat de rocketblower er aan te pas moest komen. Was ik wel een hoop lol en zo'n 3000 opname verder.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 21:43
Nou, ik vind wel dat je de boel een beetje dramatiseert mbt dat omruilen van je toestel. Ik denk niet dat ze je echt een ander toestel gaan geven omdat je een stofje hebt. Dan zouden ze eigenlijk goed gek zijn.
Kan je er elke keer terugstaan, en een nieuwe eisen als je een stofje hebt (want geloof me, dat zal zeker nog gebeuren. ~ misschien niet direct als je slechts 1 objectief hebt, maar eens je gaat beginnen met lenzen wisselen, dan zal er zeker nog stof op je sensor komen).

Success met schoonmaken dus. :)

Ik zit trouwens met stof op m'n spiegel denk ik.

https://fgheysels.github.io/

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

whoami schreef op zondag 01 april 2007 @ 10:06:
Ik zit trouwens met stof op m'n spiegel denk ik.
Lens eraf halen, zonder de Clean Sensor in het menu te selecteren, dan kun je prima bij de spiegel.

De eerste keer is het schoonmaken van je sensor doodeng, na een tijdje ben je eraan gewent en weet je hoe het moet, dat het allemaal niet super kwetsbaar is. En met het juiste gereedschap en de juiste instructies doe je het dan fluitend als het weer nodig is. Afhankelijk van hoe vaak en waar je van lenzen wisselt. Mijn camera heeft nu dik 30.000 foto's gemaakt in 1,5 jaar, ontelbare lenswisselingen. En in al die tijd heb ik hem minder dan 10 keren schoongemaakt. Meestal enkel met blaasbalg, zo'n 4 keer met sensor swabs.
Enkel als ik met heel veel licht schiet, knijp ik het diafragma dicht en dan wordt het pas zichtbaar.

This footer is intentionally left blank

• whoami
ajhaverkamp schreef op zondag 01 april 2007 @ 10:16:
[...]

Lens eraf halen, zonder de Clean Sensor in het menu te selecteren, dan kun je prima bij de spiegel.
Weet ik wel hoor. Alleen, het is een beetje irri als ik door m'n zoeker kijk (zit aan de zijkant), maar verder heb ik er niet veel last van.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

we kapen het topic eventjes voor stof op de spiegel*

Ik heb ook wat stof op mijn spiegel, maar heb ook zo'n gevoel van, daar kan het geen kwaad, dus laat lekker zitten, aan de andere kant, je ziet het wel steeds. Gat het toch binnenkort even schoonmaken denk ik.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Van de week heb ik er (de spiegel)een sensor swab overheen gehaald. Geen idee of dat verstandig is, mee hé, het is mijn camera. Goed excuus voor een nieuwe als hij het niet zo overleven. Je ziet de focuspunten, maar die zullen op het matglas boven de spiegel zitten, niet op de spiegel zelf. Daar durfde ik nu nog niet aan te komen. Feit is dat mijn zoeker nu schoner is dan hij ooit is geweest in het laatste halfjaar. Nog niet alles is weg, maar het grootste deel wel, prima zo.
(En het zit niet aan de buitenkant van de zoeker, ik zie er misschien wel dom uit, maar dat wil nog zeggen dat ik ook dom ben.... :) )

• Mosselmaniac
Even een update. Koopzondag in Den Bosch, maar geldt schijnbaar niet voor de fotozaken. Ik heb er 2 gevonden, allebei dicht, bah. Morgenavond toch maar naar Eindhoven naar de MM.....

Weet iemand of ze in de MM zo'n blaasbalg ding verkopen?

• Wortelsoep
  • Niet online
Geen idee, maar in een fotozaak zeker weten.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:46
Mosselmaniac schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:35:
Even een update. Koopzondag in Den Bosch, maar geldt schijnbaar niet voor de fotozaken. Ik heb er 2 gevonden, allebei dicht, bah. Morgenavond toch maar naar Eindhoven naar de MM.....

Weet iemand of ze in de MM zo'n blaasbalg ding verkopen?
Vast wel, hier in alphen bij de MM ligt heel veel Hama zooi, ook zo'n blaasbalg.

Flickr!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:52:
[...]

Dat kan je makkelijk zelf testen door je lens eens op een verantwoorde (!) manier netjes schoon te vegen :) Voor de rest moet je je echt niet druk maken, deze dingen horen er nu eenmaal bij. Is ook wel wat de charme van een dSLR! Gewoon dat stofje rustig wegblazen met een blaasbalgje en dan maar op tocht met dat geval! Vriend van me heeft dezelfde, best wel een leuk ding, alhoewel ik zelf meer naar Canon neig :)
Is niet alleen de charme van een dSLR hoor! Analoge SLR's kennen dit al vele decennia... :+
Gewoon helemaal niks aan de hand: balgje, schoonblazen. That's it! Hoort er gewoon bij!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• whoami
Iig, ik vind er niet veel 'charme' aan, aan dat stof.

Iig, bij een analoge SLR had je er zoveel last niet van. Als je een stofje had op je film, had je er ook meestal maar op één foto last van.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja het is zwakheid van Dslr's....
Komt er niet een tijd dat we een soort glaasje erover krijgen die je redelijk goedkoop kan vervangen.
Dan kan je nog steeds schoonmaken enzo, maar als het een keer niet lukt voor een 15 euro een nieuw glaasje erop :)

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

nomad85 schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:36:
ja het is zwakheid van Dslr's....
Komt er niet een tijd dat we een soort glaasje erover krijgen die je redelijk goedkoop kan vervangen.
Dan kan je nog steeds schoonmaken enzo, maar als het een keer niet lukt voor een 15 euro een nieuw glaasje erop :)
En op het moment dat je dan dat vieze glaasje vervangt, dan......

Misschien zo'n systeem als de F1 helmen, met een stuk of 100 tear-off's.

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

[...]

Pfff, wat een onzin.
Heel klein beetje indimmen zou je sieren, ik weet dat BaRF het zeker wel weet waar ie het voer heeft. Ik maak op mijn werk sensors schoon voor klanten en heb ook al vaak genoeg mensen gezien die het een stuk erger hebben gemaakt door zelf te gaan pielen terwijl ze geen idee hebben wat ze doen....

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Marco
RZor schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:43:
[...]

Heel klein beetje indimmen zou je sieren, ik weet dat BaRF het zeker wel weet waar ie het voer heeft. Ik maak op mijn werk sensors schoon voor klanten en heb ook al vaak genoeg mensen gezien die het een stuk erger hebben gemaakt door zelf te gaan pielen terwijl ze geen idee hebben wat ze doen....
Leuk, maar hebben al die mensen de sensor gesloopt tijdens het schoonmaken?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:33

BaRF

bijna kerst

Marco schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:02:
[...]

Leuk, maar hebben al die mensen de sensor gesloopt tijdens het schoonmaken?
Rustig maar zeg. Ik werk in dezelfde fotozaak als Rzor, en niet iedereen sloopt zn eigen sensor nee, maar iedereen die met dat blaaskwastje langs het spiegeltje gaat en vervolgens over zn sensor is er één te veel. Je moet gewoon weten waar je op moet letten en als iemand het een keer voor doet is het een fluitje van een cent. Niet iedereen is natuurlijk even geniaal in dat soort zaken als jij he :)

en uiteraard maak ik zelf mn sensor schoon, maar de eerste keer was errug spannend ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Mosselmaniac
Yes! Opgelost. geen vuiltje meer te zien!

Bedankt allemaaal!!!!!!

• Zoefff
  • Laatst online: 11-03 16:21

Zoefff

❤ 

Een hoop herrie om niks (of niet zo veel) dus :P

Sorted! :Y)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.