Computer als grote -gedeelde- videorecorder gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik zit thuis met de volgende situatie: ik wil met mijn hoofdcomputer televisieprogramma's opnemen en die dan bekijken in een andere kamer waar een gewone televisie staat. Ik weet dat dit makkelijk kan met een hardeschijfdvdrecorder, maar dan zit je altijd met de beperking van 250, uitzonderlijk 400 gb + ik wil ook gemakkelijk gedownloade filmpjes enzovoort kunnen bekijken op die tv. Ook de optie van een mediacenter vind ik niet aangenaam, je zit ook met een beperking van opslagruimte en die dingen zijn nu ook niet echt zo goedkoop.

Waaraan ik dus zit te denken:
Mijn hoofdcomputer heeft momenteel nog geen tv-kaart, dus die moet ik mij nog aanschaffen. De kwaliteit van de opgenomen programma's moet zo dicht mogelijk aanleunen bij de kwaliteit als ik het live bekijk. Schijfruimte is geen probleem, momenteel heb ik 3 schijven van 500 gb en moest dit ooit te weinig zijn koop ik er gewoon bij. Zijn er grote merkbare verschillen tussen een tv-kaart van 100 euro en 1000 euro? Neemt elke tv-kaart in exact dezelfde kwaliteit op als een dvd-recorder?

2. Tweede probleem:
Ik deel de opgenomen programma's dan gewoon in mijn netwerk, zodat iedereen eraan kan
Ik wil een oude computer aansluiten op mijn televisie, bestaan er videokaarten (liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk) die zo'n geel-wit-rode uitgangen hebben zodat ik dat gemakkelijk kan aansluiten? Voldoet elke pc aan mijn eisen of moet ik toch nog op iets letten?

3. Algemeen vraagje: als je gewoon een dvdfilm bekijkt op je computer, is er dan een verschil in weergave bij een videokaartje van 40 euro en één van 4000 euro?

Mijn vragen kunnen waarschijnlijk wat duidelijker, hou jullie alsjeblieft niet in om mij iets te vragen als het niet duidelijk is want ik zou dit heel graag opgelost zien natuurlijk.

.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1) Ga je eens verdiepen in hoe je een mediacenter-PC op moet zetten. Denk dat je dan al een heel eind komt. En als je toch bezig bent met je orienteren, ga dan voor een TV-kaart met 2 tuners. Kun je opnemen en naar een ander programma tegelijk :)

2) geel-wit-rood gaat je niet lukken. Wit en rood zijn namelijk voor audio, geel voor video - maar eigenlijk wil je daar gewoon een s-video aansluiting voor ivm betere beeldkwaliteit. Een videokaart met TV-out wel. Voor het geluid zul je toch echt een (al dan niet ingebouwde) geluidskaart nodig hebben. Maar een beetje 5.1 kaart kost tegenwoordig ook niks meer gelukkig :)

3) TV-out is over het algemeen bij de meeste kaarten prima. Ligt natuurlijk ook aan het beeldscherm waar je op kijkt. Heb je een 42" plasma, dan wil je die eigenlijk gewoon op de VGA-aansluiting hangen van je videokaart ipv op een TV-out. Geeft een veel beter beeld. Maar daarvoor moet je denk ik even de De grote tv-out FAQ doornemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:29
zeus.hestia schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:43:
Ook de optie van een mediacenter vind ik niet aangenaam, je zit ook met een beperking van opslagruimte en die dingen zijn nu ook niet echt zo goedkoop.
Hier zit een foute aanname: als je de juiste kast neemt dan kun je zoveel harde schijven in een media center PC hangen als je wilt. Desnoods gebruik je netwerkschijven voor de opslag.
Zijn er grote merkbare verschillen tussen een tv-kaart van 100 euro en 1000 euro? Neemt elke tv-kaart in exact dezelfde kwaliteit op als een dvd-recorder?
Een redelijke oplossing hoeft niet duur te zijn. Er zijn hier op GoT topics waarin dit besproken wordt :)
Ik wil een oude computer aansluiten op mijn televisie, bestaan er videokaarten (liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk) die zo'n geel-wit-rode uitgangen hebben zodat ik dat gemakkelijk kan aansluiten? Voldoet elke pc aan mijn eisen of moet ik toch nog op iets letten?
Je wilt je TV echt niet aansluiten met geel/wit/rood, want je zult zien dat de kleuren door elkaar heenlopen. Gebruik een SVHS aansluiting in plaats daarvan.

Bovendien - en dat is belangrijk - wat voor software moet die PC gaan draaien? Ik zou zeggen als geld niet echt een rol speelt pak Windows Media Center. Alternatief is open source spul zoals MythTV.
Dit laatste relateert ook aan je eerste opmerking. Het zwaarste aan een Media Center PC is namelijk de weergave (reken erop dat je voor TV opnames, DVDs en gedownload spul boven een P3 1GHz nodig hebt dan zit je altijd veilig. HD content kun je daar niet mee afspelen). De opname is een kwestie van de juiste TV kaart kopen en een stel harde schijven. M.i. moet je hier dan ook beginnen met het maken van afwegingen.
3. Algemeen vraagje: als je gewoon een dvdfilm bekijkt op je computer, is er dan een verschil in weergave bij een videokaartje van 40 euro en één van 4000 euro?
Nauwelijks.
Belangrijker is hoe je de boel aansluit. Indien je een CRT gebruikt dan is SVHS te verkiezen boven composiet (het gele kabeltje ;)). Mooier is om 'm met VGA (DSUB of DVI) aan te sluiten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2007 18:09 ]

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties. Tegenwoordig heeft elke LCD/plasmatelevisie wel één of meerdere ingangen geschikt voor een computer dus het idee van de wit-geel-rode uitgang op de pc mag ik laten varen. Dus om rustig de ongenomen programma's te kunnen ophalen van mijn server, wat zijn zo de minimale systeemvereisten van dat oud computertje. Laten we zeggen een P4 met 128 ram en een goedkope videokaart en geluidskaart, kan die toch goede beelden weergeven op een plasma van 47 inch?

.

• Rukapul
zeus.hestia schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:16:
Dus om rustig de ongenomen programma's te kunnen ophalen van mijn server, wat zijn zo de minimale systeemvereisten van dat oud computertje. Laten we zeggen een P4 met 128 ram en een goedkope videokaart en geluidskaart,
Minder zelfs als je een mobo pakt met onboard video en geluid. Ligt echter aan je specifieke wensen.

De hoeveelheid geheugen ligt aan de software, bv:
• MythTV: vanaf 256MB
• Windows XP MCE: vanaf 512 MB
• Vista Media Center: vanaf 1 GB (?)
kan die toch goede beelden weergeven op een plasma van 47 inch?
Waarom wordt mijn idee dat dit wel een heel virtueel scenario beschrijft toch steeds sterker :+

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
@ Rukapul: Je moet een beetje toekomstgericht denken natuurlijk, en toegegeven, er is wel een deeltje wishfulthinking bij ook op het moment.

Maar mag ik dus uit jouw post besluiten dat je in het beste geval enkel een moederbord, netwerkkaart, (klein) geheugenlatje en een kleine harde schijf nodig hebt om het systeem -in redelijke kwaliteit natuurlijk- draaiende te houden?

Als dat waar zou zijn, kan ik dus voor 150-200 euro een videorecordertje hebben dat alle codecs kan afspelen en onbeperkt kan uitgebreid worden? Fantastisch.

[ Voor 17% gewijzigd door Lulukai op 31-03-2007 18:31 ]

.

• Rukapul
zeus.hestia schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:24:
Als dat waar zou zijn, kan ik dus voor 150-200 euro een videorecordertje hebben dat alle codecs kan afspelen en onbeperkt kan uitgebreid worden? Fantastisch.
In mijn opinie moet je kiezen:
• je hergebruikt oude hardware (mobo, proc, mem) zodat je een videorecorder hebt en de huidige content af kan spelen. Als je de basishardware niet al hebt liggen dan kun je beter wat nieuws kopen. Wel zul je tv-kaart, afstandsbediening, etc. moeten aanschaffen, maar dat kost niet veel (en moet je ook met nieuw spul).
• je koopt nieuw spul zodat je ook nog future proof bent (bv high definition content). Op zich hoeft dat niet zo duur te worden. Zie bv reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2007 (en daar kun je in eerste instantie nog wel wat van weglaten).

Wij kunnen overigens geen uitsluitsel geven over wat voor jou de beste oplossing is. Kijk dus nog eens verder rond in dit forum en je zult vele topics hierover vinden waardoor je wat meer gevoel voor de materie krijgt :)

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Oké, bedankt allemaal voor jullie snelle en toch uitgebreide antwoorden.

.

Pagina: 1