[Chello] en Linksys WRT54G

Pagina: 1
Acties:
  • 984 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
Hallo allemaal,

Nadat ik alle topics heb afgezocht had ik besloten om deze router te nemen. Hij zou goed werken met chello en zou het snel doen. Helaas loop ik tegen een probleem

Hier is wat ik heb gedaan. Deze beschrijving is te vinden op www.chelloo.com

1. We gaan ervan uit dat je een werkende internet verbinding hebt
2. Zet alles uit (inclusief kabelmodem)
3. Sluit de router aan op je PC, nog niet op je kabelmodem!
4. Volg de handleiding van je router. Hier staat in hoe je bij de webinterface kunt komen. Meestal is dit http://192.168.1.1
Verder moet je PC op "Automatich IP verkrijgen" staan, of op DHCP, maar dit staat allemaal in de router handleiding beschreven.
5. Indien er een vraag komt over hoe je wilt inloggen, kies dan voor iets als "Disabled" of "Automatic" of "DHCP". Je kunt namelijk niet inloggen met kabel.
6. Indien er een vraag komt of je je MAC adres wilt clonen, kies dan "JA".
Je moet namelijk het MAC adres van je netwerkkaart (waarmee je normaal verbinding hebt) in de router zetten. Als dit niet met "clonen" gaat zul je het handmatig moeten doen. Dit staat onderaan de pagina beschreven. Als je het MAC adres hebt kun je dit handmatig invoeren in de router.
7. Sla de instellingen op in de router en schakel alles uit
8. Sluit nu je kabelmodem aan op de router (WAN poort) en zet alles weer aan.
9. Kijk of je verbinding hebt op je PC, zoja dan kun je extra PC's aansluiten!

Goed, wat ging er nu fout.

Ik kijk in mijn router zelf via http://192.168.1.1 Hier zie ik dat mijn router netjes een IP heeft: 80.56.144.XXX een chello ip dus. De Dns servers zijn ook goed.

Ik kijk bij mijn netwerkinstellingen en ja hoor, netjes een IP van de DHCP van de router. Wederom met de DNS servers die hij automatisch doorzend. Laptop via wireless. Same. Alles klopt, Maar wanneer ik dan het internet op probeer te gaan zegt hij dat hij de server niet kan vinden.

Prima denk laat ik eens kijken of me netwerk goed is. Laptop aan, PC aan. En pingen via Cmd. Alle pings verlopen goed. Terug naar de router. In de linksys zit ook een ping systeem en dat doe je dan via de router zelf. Weer lukt het.

Met andere woorden me thuisnetwerk is goed.

Volgende stap die ik heb bewandeld is www.nu.nl te pingen via zowel me PC als via de router. Beide keren kreeg ik een Timeout. Denk prima. Mischien iets mis met de DNS server. Ik ga via me Laptop op me buren hun internet en ping www.nu.nl. Krijg netjes een IP terug en probeer het nogmaals via me router, maar nu op ip. Wederom een timeout.

Vanaf de router naar het internet gaat het dus fout. Maar ik heb dus wel een IP adres gekregen van Chello.....

Ik Chello gebeld, Gevraagd hoe dit kon en of er wat aan te doen was, Zoals gebruikelijk gaven ze de Linksys de schuld. Want ze zouden deze niet ondersteunen. Nu weet ik dat ze deze router juist aanbevelen want dit staat op hun site. Er zou wat zijn met de instellingen van de router waardoor het niet doorgegeven werd. En ik moest Linksys maar bellen.

Linksys gebeld en die waren uiteraard niet beschikbaar.

Terug naar Chello, Hun de modem laten flushen, maar helaas. Geen succes.

Ik ben ten einde raad. Firewalls uit, intern netwerk ok. Netjes een IP adres gekregen van chello, maar Chello geeft linksys de schuld.

Weet iemand een oplossing hiervoor?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:38

job

Kijk eens of je pc's/laptops wel een dns krijgen toegewezen.
Kan je wel pingen naar 62.69.184.131 ?
Zoja, dan is er wat mis met je dns instelling op je pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
job schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:37:
Kijk eens of je pc's/laptops wel een dns krijgen toegewezen.
Kan je wel pingen naar 62.69.184.131 ?
Zoja, dan is er wat mis met je dns instelling op je pc's.
Zoals ik al in de post had gezet:
Ik kijk bij mijn netwerkinstellingen en ja hoor, netjes een IP van de DHCP van de router. Wederom met de DNS servers die hij automatisch doorzend.
Chello helpdesk wilde me ook naar een Ip van provisioning laten connecten, maar ik krijg er geen contact mee.... Het is echt heel raar. Ik krijg me IP, ik krijg de Dns servers. Die stuurt hij ook meteen door naar me laptop als mijn PC, maar ik krijg geen internet verbinding. Ook wanneer ik enkel naar een IP connect krijg ik gewoon geen reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ahh, en welke dns krijg je door? Die van Chello?
zoja, dat is in elkgeval al niet normaal.

Ach gooi voor de zekerheid maar meteen de hele output van "ipconfig /all" hierneer.
Kunnen we meteen zien of er wat scheef zit.

Wat je altijd moet doen is: 1 alle pc's op dhcp zetten, zowel ip als dns.
Je router naar fabrieksinstelling zetten.

[ Voor 58% gewijzigd door job op 31-03-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
job schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:42:
Ahh, en welke dns krijg je door? Die van Chello?
zoja, dat is in elkgeval al niet normaal.
62.179.104.196 en 212.142.28.69

Deze staan in me router en heb ik niet zelf ingevoerd. De router staat namelijk op DHCP. Wanneer ik in me status scherm kijk staat er keurig dus me IP, en DNS server 1 + Dns Server 2.

Wanneer ik connect met me laptop of PC en ik ga naar de verbinding en druk op details staan deze DNS servers daar ook aangegeven, Maar dit zijn exact dezelfde DNS servers die ik voordat ik me router heb aangesloten ook al had.

IP config all was goed. Gewoon een IP uitgegeven door de router (192.168.1.100) en 101 voor me laptop. Wil dat best hier neerzetten, maar moet ik weer alles omgooien ;) Heb de router er nu ff tussenuit gehaald

[ Voor 13% gewijzigd door Dbm12 op 31-03-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dbm12 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:45:
Wanneer ik connect met me laptop of PC en ik ga naar de verbinding en druk op details staan deze DNS servers daar ook aangegeven, Maar dit zijn exact dezelfde DNS servers die ik voordat ik me router heb aangesloten ook al had.
Je pc zou de volgende dns van je router moeten doorkrijgen: 192.168.1.1 (het ip van je router dus).
Als dat niet het geval is, heb je wat aan de instelling in je linksys veranderd.
De linksys werkt gewoon out of the box zonder instellingen te veranderen, dus resetten dat ding.
Je pc/laptop het ip laten vernieuwen (ipconfig /renew) en nog eens kijken.

en ipconfig /all is meer dan je ip.
Geef dat soort info ook gewoon in je topic start...
ip,dns,gateway,subnet.

mac adres cloning is ook nergens goed voor.
Je kan gewoon een ander mac adres aan chello doorgeven.. dat kan je doen bij de provisioning pagina van chello.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 31-03-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
job schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:49:
[...]

Je pc zou de volgende dns van je router moeten doorkrijgen: 192.168.1.1 (het ip van je router dus).
Als dat niet het geval is, heb je wat aan de instelling in je linksys veranderd.
De linksys werkt gewoon out of the box zonder instellingen te veranderen, dus resetten dat ding.
Je pc/laptop het ip laten vernieuwen (ipconfig /renew) en nog eens kijken.
Is dat niet de Gateway die op dat moet staan? En waarom werkt de tool in de router zelf dan ook niet? Ik heb geen instellingen veranderd namelijk afgezien van het klonen van een macadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 10:10
Ik gok dat je je opnieuw moet aanmelden op de provisioning pagina van chello, kan je die wel bereiken? http://chello.upc.nl. Daar moet je je gebruikersnaam en wachtwoord van chello invoeren, en het nieuwe macadres van je router accepteren, en dan alles opnieuw opstarten.

[ Voor 0% gewijzigd door Nielsvr op 31-03-2007 16:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

gateway en dns moeten het ip van je router zijn.

edit: en reset gelijk ook die router naar de fabrieksinstelling (halve minuut de resetknop inhouden).

[ Voor 52% gewijzigd door job op 31-03-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
job schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:52:
gateway en dns moeten het ip van je router zijn.
Ik ga dat even proberen :) Moment moet even de kabels omgooien weer ;)

@niels
Ik gok dat je je opnieuw moet aanmelden op de provisioning pagina van chello, kan je die wel bereiken? http://chello.upc.nl. Daar moet je je gebruikersnaam en wachtwoord van chello invoeren, en het nieuwe macadres van je router accepteren, en dan alles opnieuw opstarten.
nee hier kwam ik ook niet... helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Goed,

net geprobeerd, maar helaas zonder effect. Heb meteen even screenshots genomen van IPconfig all.

Dit is zoals hij standaard wordt doorgegeven door de linksys router. Enige verandering is het mac adres clonen.

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/5595/voortq3.jpg

Zoals jullie zien de DNS servers door Chello.

Daarna handmatig de DNS server ingesteld op de router. Met als resultaat dit

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/9154/nasu1.jpg

Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
En bij de host-name in de router staat ook Chello.nl?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
MelvinB schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:09:
En bij de host-name in de router staat ook Chello.nl?
Ik had gelezen dat je deze bij Chello leeg kon laten aangezien deze niet gebruikt zou worden. En als hij wel werd ingevuld het voor problemen kon zorgen. Ik kan het uiteraard verkeerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Dbm12 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:11:
[...]

Ik had gelezen dat je deze bij Chello leeg kon laten aangezien deze niet gebruikt zou worden. En als hij wel werd ingevuld het voor problemen kon zorgen. Ik kan het uiteraard verkeerd hebben?
Ik heb ook een WRT54G icm Chello Classic en bij mij staat de hostname wel ingevuld en het werkt hier al tijden zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
MelvinB schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:12:
[...]

Ik heb ook een WRT54G icm Chello Classic en bij mij staat de hostname wel ingevuld en het werkt hier al tijden zonder problemen.
zojuist geprobeerd. Helaas zonder succes,

Wat me overigens opviel was dat er een nieuw icoontje is wanneer ik de router ertussen gooi, Nu zal dit ongetwijfeld zo horen ;) maar toch. ik vermeld liever alles maar.

Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/9035/netwerkxp8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Inmiddels werkt het.

Hoe heb ik dit opgelost.

Aangezien de eerste keer om de cd te gebruiken faalde. Internet werd niet herkend want Mac adres en instellingen stonden verkeerd dacht ik. Ik krijg nu een IP adres dus de basiswaarde moeten goed staan.

Laat ik nog eens de CD gebruiken. Tot mijn verbazing liep hij prima door de installatie... Ik denk het zal toch niet....

Internet geprobeerd en warempel. Hij doet het. Blijkbaar stelt de CD iets in op de router waardoor internet wordt doorgelaten.

Deze reactie even geplaatst zodat wanneer andere mensen er last van hebben het zo kunnen oplossen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Nou, feit is dat je precies moet doen wat de installatie-cd van de router voorstelt. 1 dingetje verkeerd en het gaat niet (volledig) werken.

Maar goed dat het nu werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
MelvinB schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:37:
Nou, feit is dat je precies moet doen wat de installatie-cd van de router voorstelt. 1 dingetje verkeerd en het gaat niet (volledig) werken.

Maar goed dat het nu werkt. :)
De eerste keer met de CD alleen kon hij geen verbinding maken met internet en modem. Vandaar dag ik dus de andere methode heb gebruikt die voor een hoop mensen wel werkte. Toen had ik dus me IP adres en ging alles al goed, maar kwam het internet niet door naar de andere PC's

Als je dan dus de CD erin doet en hem het laat installeren..... Problem solved :)

Nou ja ik ben in ieder geval erg tevreden ermee. Net even getest in hoeverre hij het om het huis doet. Gehele huis is voorzien van Wireless. Zelfde geldt voor buiten. True minder sterk signaal (gelezen dat deze maar op 50% staat qua sterkte) maar het is goed genoeg om 380Kb/s te halen met me Chello Light. Maximaal dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
ik gebruik de cd nooit doe alles via de web interface, de cd doet precies hetzelfde maar dan op een "makkelijkere" manier voor de gebruiker.

mac adres clonen is het enige wat bij chello nodig is

je kon vanuit de pc''s dus wel naar de andere locale pc en de router pingen maar niet naar het internet.

indien dit zo is moet je eerst een stap verder kijken en dat is in dit geval: kan de router naar 66.249.93.99 pingen bijvoorbeeld, als dit kan is het een firewall op beide pc's of eventueel een viruscanner zoals norton of panda.

als dit pingen niet gaat dan zou je de pc rechtstreeks op chello modem kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Hardcore-Maniac schreef op zondag 01 april 2007 @ 01:56:
ik gebruik de cd nooit doe alles via de web interface, de cd doet precies hetzelfde maar dan op een "makkelijkere" manier voor de gebruiker.

mac adres clonen is het enige wat bij chello nodig is

je kon vanuit de pc''s dus wel naar de andere locale pc en de router pingen maar niet naar het internet.

indien dit zo is moet je eerst een stap verder kijken en dat is in dit geval: kan de router naar 66.249.93.99 pingen bijvoorbeeld, als dit kan is het een firewall op beide pc's of eventueel een viruscanner zoals norton of panda.

als dit pingen niet gaat dan zou je de pc rechtstreeks op chello modem kunnen proberen.
zoals gezegd in het topic en topic start. Alles gedaan via webinterface alles werkte, maar internet gaf hij niet door. Mac adres uiteraard gecloond. En pingen naar buiten kon niet. Enkel intern. Sinds ik die cd erin heb gehad en de installatie succesvol is verlopen werkt alles perfect.

Overigens is het mac adres niet meer gekloond. Deze heeft hij uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij chello hoeft het mac adress niet meer gekloond te worden (sinds 22-1-2007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:20:
bij chello hoeft het mac adress niet meer gekloond te worden (sinds 22-1-2007)
Klopt :)

Maar nu heb ik een ander probleem die ik toch niet helemaal begrijp.
Me router hangt nu met het mooie blauwe draadje dat ze meeleveren aan de modem. En vervolgens met een hele lange draad van de router naar me PC. Ik heb deze omgegooid dus, Modem ---> langedraad ----> router en dan dus PC. Maar dan kan hij geen verbinding krijgen??

Terwijl als ik de pc direct verbind met de modem hij het wel doet?? Is het signaal te zwak ofzo? Want in principe hoort het uiteraard dan ook te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Alsje de kabels aan de router kant hebt laten zitten, en de andere uit einden hebt verwisseld snap ik je probleem wel.

Je hebt dan namelijk je modem aan gesloten op een lan poort en je pc op de wan poort. En dat gaat niet werken.

Let er dus op dat je de kabel tussen modem en router aansluit op de wan poort.
En je de kabel tussen pc en router aansluit op een van 4 lanpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
job schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:49:
Alsje de kabels aan de router kant hebt laten zitten, en de andere uit einden hebt verwisseld snap ik je probleem wel.

Je hebt dan namelijk je modem aan gesloten op een lan poort en je pc op de wan poort. En dat gaat niet werken.

Let er dus op dat je de kabel tussen modem en router aansluit op de wan poort.
En je de kabel tussen pc en router aansluit op een van 4 lanpoorten.
Dat is gedaan hoor :)

Goed ff beter uitleggen want ik herlas het en snapte er zelf ook niets van XD

Op dit moment staat de router naast me Modem. Deze is verbonden met de meegeleverde (zeer korte) kabel van linksys aan de modem en uiteraard op de wan poort. Vervolgens liep er al een kabel van een meter of 20 naar me PC.

Deze kabel zit dus netjes in een LAN poort.

Dit werkt allemaal perfect, maar wanneer ik de router wil verplaatsen en de lange kabel 20 m kabel in de modem stop (zoals het dus was voor dat de router kwam) en de router aan de andere zijde (20m verder) verbindt aan de Wan poort. + een korte kabel dan van me pc naar me router laat gaan (LAN poort) dan werkt het niet... Ik krijg dan geen verbinding. Terwijl uiteraard de opstelling exact hetzelfde is afgezien van het feit dat de router aan de andere kant van de bekabeling hangt.

De router hangt dan dus nog steeds direct aan de modem, maar alleen 20 m verderop....

Ik zie dan hele korte pulsen van PC activity op me modem terwijl dit gewoon hoort te branden (motorola modem standaard bij chello)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ik zou het probleem bij de bekabeling zoeken. utp moet je toch 120 meter kunnen gebruiken. (in theorie) dus die paar meters die in jouw huis liggen moet het probleem niet zijn.

Kijk eens naar de lampjes op de router. Branden alle ledjes daar wel correct?

Ik moet toch zeggen dat het me opvalt dat je bij iets vrij makkelijks als een router installeren toch wel rare problemen tegenkomt. :?

[ Voor 21% gewijzigd door job op 03-04-2007 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
idd heb t al vaker meegemaakt dat de kabel die chello meegeleverd heeft niet werkt met linksys routers? vraag me niet waarom wellicht kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
job schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:13:
Ik zou het probleem bij de bekabeling zoeken. utp moet je toch 120 meter kunnen gebruiken. (in theorie) dus die paar meters die in jouw huis liggen moet het probleem niet zijn.

Kijk eens naar de lampjes op de router. Branden alle ledjes daar wel correct?

Ik moet toch zeggen dat het me opvalt dat je bij iets vrij makkelijks als een router installeren toch wel rare problemen tegenkomt. :?
haha,
Ik kan der niets aan doen. Het overkomt me. Ik heb ze liever ook niet. En geloof me. DIngen aansluiten met chello.... Op de 1 of andere manier heb ik er altijd pech mee.... Zit al bij UPC sinds het A2000 tijdperk met internet en heb vrijwel altijd wat met ze XD

Verder qua lampjes. Wanneer ik hem dus neerzet op de andere plaats gaat het internet lampje niet branden, naar knipperd de PC activity van de modem wel heel zwak.

Kabel. Zou goed moeten zijn. Want als ik de kabel rechtstreeks in me modem prik heb ik ook gewoon internet. En nu werkt het ook met de router ertussen naar me PC.

Verder heb ik vroeger Chello Classic gehad en die was op een gegeven moment 8-10 mbit geloof ik. Werkte perfect zonder signaal verlies. Nu heb ik Light en die is ook fullspeed zonder hickups....

Ik durf me hand in het vuur te steken dat het dus niet aan de kabel ligt. Zeker ook omdat die er dus al een jaartje of 10-12 ligt.

Pagina: 1