Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

hoe soldeer ik een potmeter in een schakeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een leugendetector te bouwen volgens het volgende schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/43.

Ik ben een ongelooflijke amateur op dit gebied, en begrijp ook niet hoe ik de potmeter moet monteren. Otw wat de in- en uitgangen in het circuit zijn. De potmeter die ik heb, lijkt op zoiets: http://www.piher-nacesa.com/pdf/12-PT10v03.pdf, dus met 3 poten, waarvan er 2 dicht bij elkaar staan, en de andere er tegenover.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
De twee poten die naast elkaar staan zie je in het schema als de twee uiteinden van de weerstand, het pootje in het midden zie je in het schema als middenaftakking, waar die pijl aan vast zit.

Een potmeter bestaan uit een spoor wat een bepaalde weerstand heeft en een contact wat over dat spoor kan bewegen, de zogeheten loper.
De loper zit vast aan het middelste pootje en de twee uiteinden zitten vast aan de andere twee pootjes.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Cool, bedankt. Dan kan ik nu weer verder knutselen :*)

• UpDate
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2024
Ik zou in jouw geval een potentiometermeter nemen die groter, robuuster en nauwkeuriger af te stellen is. Dus eentje met de mogelijkheid om in een behuizing te monteren (gaatje, moertje) met een draaiknop erop.

Als je werk je hobby is, hoef je nooit meer te werken

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De poten die naast elkaar staan zijn het vaste gedeelte.
De enkele pen ertegenover is de "geregelde" aansluiting. (De uitgang als je wil)
Die zit dan in het schema rechts, aan de basis van de transistor en aan de condensator C1.

Het is overigens beter om geen instelpotmeter te gebruiken, maar een regelbare, zoals ook bijvoorbeeld de volumeregelaar van een versterker.
Je moet namelijk de instelling aanpassen aan de "proefpersoon"
Iemand met veel eeld op zijn huid, heeft bijvoorbeeld vaak een veel hogere weerstand.
Dan is een andere instelling nodig.
Een instelpotmeter is vrij snel kapot als je er steeds aan moet draaien.....

Guus Assmann

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
UpDate schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:37:
Ik zou in jouw geval een potentiometermeter nemen die groter, robuuster en nauwkeuriger af te stellen is. Dus eentje met de mogelijkheid om in een behuizing te monteren (gaatje, moertje) met een draaiknop erop.
Verkeerd gelezen ...

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Malsain op 31-03-2007 15:41 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

@Dr. Mailsain: Tussen een potmeter en een potentiometer zit geen verschil. Alleen maar een verkorte schrijfwijze.

(Trouwens op circuitsonline.net heb je ook een prima forum.)

[ Voor 19% gewijzigd door Onbekend op 31-03-2007 15:44 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1