Japans IP-adres laat me maar niet met rust!

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:51

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Hey allen,

Al een week of twee heb ik een FreeNAS server draaiende. Heerlijk systeempje, erg oud, Pentium 233mhz en 128mb sdram, FreeNAS zelf is gebaseerd op FreeBSD voor de mensen die het niet kennen.
Persoonlijk vind ik het leuke aan zon NAS server is de web interface, je kan overal te wereld je instellingen aanpassen, gebruikers toevoegen, logs checken, enz. enz...
Mijn servertje gaat naar buiten via mijn Linksys WRT54GL router, met ongemodde firmware.

Maar, sinds 4 dagen word ik con-ti-nue bestookt door een IP adres uit Japan. Elk uur van de dag, tientallen keren per minuut probeert ie allerlei wachtwoorden uit. Waarschijnlijk is het een zombie\bot, die naar binnen wil via een brute-force attack.
Ik word er een beetje para van... Ik heb al de ports van mijn web interface veranderd ipv de standaard port 80. maar dat haalde blijkbaar niets uit.

Nou is mijn vraag, kan mijn router (gezien zijn opensource achtergrond) zo ingesteld worden dat dit IP adres geblocked wordt? Ikzelf heb tot nu toe alleen gevonden hoe ik IP block van binnen uit, oftewel, dat mn pc's bepaalde ip niet kunnen opvragen.

BVD!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's idd een zombie. Lekker laten gaan. Zolang je geen root access hebt moet 'ie dan dus een correct username en wachtwoord gaan raden. Als je je om al dit soort dingen zorgen gaat maken ben je binnen de korste keren een wrak, en ook nog 's 24 uur per dag bezig om firewall rules aan te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Aha, ok. Gewoon laten gaan dus.
Ik moet zeggen dat ik me er niet gerust onder voel :/

Ik heb om te testen de build-in firewall uit gezet. Denk je dat het aanzetten daarvan zal helpen? Ik bedoel, de inlog box is gewoon beschikbaar, dus als ie de goede inlog gegevens gokt is ie sowieso binnen.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Verwijderd

Zorg wel dat je een zo lang en goed mogelijk wachtwoord in de tussentijd pakt. Dus iets met nummers, letters en hoofdletters afgewisseld.

Hoe je dat IP kan blokken weet ik helaas niet, maar deze tip lijkt mij voor de tussentijd wel belangrijk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aanzetten is sowieso een goed idee maar zal hier idd niet tegen helpen.

Ik krijg elke dag enkele duizenden inlogpogingen te verwerken op m'n SSH en FTP servers, en dat zijn allemaal programma's die gewoon een zooi voorbedachte (en theoretisch vaak gebruikte) inlognamen en wachtwoorden proberen. Dus zolang jij een moeilijk wachwoord hebt (dus niet gewoon een naam ofzo en ook van een redelijke lengte, en leestekens zijn ook geen slecht idee) zit je wel goed. Als er serieus gebruteforced wordt (random combinaties van letters en cijfers) merk je dat wel. Je moet dus wel zeker zorgen dat 'root' niet in kan loggen: dan hoeft alleen 't bijbehorende wachtwoord geraden te worden en dan is de haxx0rer dus al meteen een stap verder.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Misschien kan je in dit topic een firmware vinden die aan je eisen voldoet:
[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) Firmwares

Tomato wordt bijvoorbeeld veel gebruikt en misschien heeft hij die optie wel. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

20 keer per minuut, is 1200 keer per uur, is 28.800 keer per dag. Als jij een random wachtwoord van 4 karakters gebruikt uit de lijst [a-z, A-Z, 0-9], dan is hij al gemiddeld 257 dagen bezig om dat wachtwoord goed te gokken, áls hij al een werkende username gevonden heeft :P

Voor elk karakter dat je er aan vast plakt wordt de gemiddelde tijdsduur voor het vinden 62 keer zo lang, dus als je een random wachtwoord hebt van slechts acht lousy karakters, dan is onze vrolijke japanner 3790630000 dagen bezig.

Nou mag je zelf verzinnen hoeveel het wordt als je nog wat exotische !#$%& tekens erin hebt zitten, je meer dan acht karakters hebt en je gebruikersnaam niet in één keer goed gegokt wordt :P.

Slaap zacht ;)

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 15:59

Pietertje

The Rock

Je kunt ook met een whois server achterhalen wie het ip nummer beheert. Dergelijke organisaties hebben vaak een abuse email of een ander contact adres dat je kunt aanschrijven met de melding dat een ip nummer een brute force password attack uitvoert.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan toch niet eerst de username vinden? Te minste ik weet dat debian elke willekeurige username toelaat en pas gaat zeuren nadat je een wachtwoord hebt ingegeven, dus je moet de combinatie username +wachtwoord in een keer raden..

Sowieso verbreekt SSH na een paar foute pogingen de verbinding dus dat kost nog meer tijd.

Wat me trouwens meevalt is dat men niet probeert routers te hacken. Die draaien immers ook vaak linux. En als je er een gemodde firmware opzet zoals word gesuggereerd kan je bijvoorbeeld al het verkeer aftappen..

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 18:33
Verder even het IP adres proberen te reversen naar een DNS naam. Vaak kun je daar een provider of iets vanaf leiden. Mailtje sturen naar abuse@example.com. Wie weet val je net onder het oog van een goeie sys admin.

verder zou je kunnen kijken naar een inlog delay gebaseerd op het aantal mislukte inlog pogingen.

1 keer mis: geen probleem
2 keer mis: geen probleem
3 keer mis: 5 seconden extra wachten voor dat ip
4 keer mis: 10 seconden extra wachten voor dat ip
5 keer mis: 30 seconden extra wachten voor dat ip
6 keer mis: 10 minuten ip blacklisten

Dat haalt sowieso al het aantal pogingen per uur ver naar beneden.

[ Voor 49% gewijzigd door The - DDD op 31-03-2007 16:24 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The - DDD schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:21:
Verder even het IP adres proberen te reversen naar een DNS naam. Vaak kun je daar een provider of iets vanaf leiden. Mailtje sturen naar abuse@example.com. Wie weet val je net onder het oog van een goeie sys admin.
Helaas doet dat in de praktijk meestal vrij weinig. Ik ben er ook mee opgehouden, 't kost me te veel tijd. Alleen als je een adres tegen komt bij een respectabele ISP of universiteit wil 't wel wat helpen. Bij UTwente heb ik een keer een of andere dude van 't netwerk af late schoppen bijvoorbeeld, maar bij $random_isp.ru hoef je dat niet eens te proberen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 23:17

job

Met de standaard firmware op de GL kan je geen specifieke inkomende ip's weren.
Maar dat lijkt me ook niet nodig, dit kan je op je nas vast wel instellen. Desnoods installeer je daar nog een firewall bij.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:56:
Misschien kan je in dit topic een firmware vinden die aan je eisen voldoet:
[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) Firmwares

Tomato wordt bijvoorbeeld veel gebruikt en misschien heeft hij die optie wel. :)
Ja daar ga ik zo eens rond snuffelen. Zat al eerder te denken aan een andere firmware.
Dank je :P
Tijd voor wat exotische wachtwoorden.
Pietertje schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:15:
Je kunt ook met een whois server achterhalen wie het ip nummer beheert. Dergelijke organisaties hebben vaak een abuse email of een ander contact adres dat je kunt aanschrijven met de melding dat een ip nummer een brute force password attack uitvoert.
Dank je voor de tip, ik zal het eens proberen. Ik heb al kunnen achterhalen dat ie uit japan komt en waar vanuit japan plus welke provider ie heeft. Dus een mailje is snel gestuurt.
The - DDD schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:21:
verder zou je kunnen kijken naar een inlog delay gebaseerd op het aantal mislukte inlog pogingen.

1 keer mis: geen probleem
2 keer mis: geen probleem
3 keer mis: 5 seconden extra wachten voor dat ip
4 keer mis: 10 seconden extra wachten voor dat ip
5 keer mis: 30 seconden extra wachten voor dat ip
6 keer mis: 10 minuten ip blacklisten
Dat lijkt me een goede oplossing! Dat doet SSH volgens mij ook.
Maar hoe flik ik dat met mijn systeem en router?

Verwijderd

een route naar de bittenbak doet ook wonderen, kan die blijven gokken wat die wil, krijgt toch lekker geen antwoord.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

XanderDrake schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:34:

Dat lijkt me een goede oplossing! Dat doet SSH volgens mij ook.
Maar hoe flik ik dat met mijn systeem en router?
Die techniek heet tarpitten en je kan dat doen met iptables.

http://lists.netfilter.or...ter/2005-June/060914.html

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:57:
een route naar de bittenbak doet ook wonderen, kan die blijven gokken wat die wil, krijgt toch lekker geen antwoord.
Inderdaad, ook al kan je router dit niet, wellicht kun je in de route tabel van je servertje dit IP 'blackholen'. Andere optie is een firewall op die server installeren (iptables met een simpel scriptje a la shorewall bv).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Ik heb even gezocht, en zo te zien kan ik IP tables uitvoeren op mn Freenas server, maar ook op mn WRT54GL router. Dat laatste spreekt mij aan. Maar is dit slim? Gezien de gelimiteerde rekenkracht, zal ik mn router niet overloaden?

uitgebreide tutorial: http://www.sns.ias.edu/~j...l-broadband-router-howto/

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
denk het niet, want er wordt alleen gechecked of het ip adres goed of slecht is. goed =ok, slecht = >> dev\null dus het lijkt mij met de rekenkracht wel meevallen?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

Het weg gooien van een pakketje is de meest simpele bewerking, inspectfull state , nat en routeren kost veel meer als simpelweg weg gooien.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
CyBeR schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:54:
Aanzetten is sowieso een goed idee maar zal hier idd niet tegen helpen.

Ik krijg elke dag enkele duizenden inlogpogingen te verwerken op m'n SSH en FTP servers, en dat zijn allemaal programma's die gewoon een zooi voorbedachte (en theoretisch vaak gebruikte) inlognamen en wachtwoorden proberen.
Dat heb ik hier ook. Mijn FTP en dergelijk wordt ook getorpedeerd.
Ik heb nu standaard mijn accounts een admin(istrator) en anonymouse accounts blanko passwd.
Beide accounts hebben geen rechten en kunnen niks schrijven, aanpassen en etc.
Dat stopt snel het botten :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

The_Greater schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:04:
[...]

Dat heb ik hier ook. Mijn FTP en dergelijk wordt ook getorpedeerd.
Ik heb nu standaard mijn accounts een admin(istrator) en anonymouse accounts blanko passwd.
Beide accounts hebben geen rechten en kunnen niks schrijven, aanpassen en etc.
Dat stopt snel het botten :)
Tot er een security hole gevonden wordt in je FTP-pakketje en je opeens een probleem hebt met blanco passwds :)

Permanent wintericon!

Pagina: 1