Toon posts:

PCI Express X16 videokaart in PCI Express x8 slot

Pagina: 1
Acties:
  • 1.044 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil mijn pc uitbreiden met een beter videokaart. Nu las ik in de specs dat het moederbord een PCI Express x8 slot bevat. Is het mogelijk om hier een PCI Express X16 videokaart op aan te sluiten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het werkt wel, maar het probleem is of het fysiek ook gaat passen.
Als het echt een 8x slot is, past de 16x kaart er fysiek niet in en moet je het 8x slot wat groter maken, als het gewoon een 16x sot is die op 8x draait is het geen probleem.

Behalve dat is het antwoord op deze vraag met 2 seconden zoek werk zo te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2007 15:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Yup, gaat zeer zeker ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:36
ja PCI Express is compatible met X8 en X16 de goedkopere moederborden hebben X8
de duurdere X16.

maar je verliest natuurlijk wel wat snelheid van de videokaart

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

fsfikke schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:11:
Het werkt wel, maar het probleem is of het fysiek ook gaat passen.
Als het echt een 8x slot is, past de 16x kaart er fysiek niet in en moet je het 8x slot wat groter maken, als het gewoon een 16x sot is die op 8x draait is het geen probleem.
If I recall correctly zijn x8 & 16x even groot.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Snakiej schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:12:
[...]

If I recall correctly zijn x8 & 16x even groot.
Niet helemaal ;)
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/news/dempsey_launch/x7db8+.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je misschien voor de leeks onder ons ook aangeven welke PCI-E 16x is en welke 8x. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die zwarte waar er twee van op zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet op je pci-e8x slot een stukje uit je slot vielen zagen what ever.
Zodat je 16x pci-e kaart past.
Let wel op dat niet alles intel server borden video ondersteunen op de pci-e8x slot.
Controleer dit even bij de fabricant of dat gaat.

Verder je kan zelfs een pci-e16x kaart in een pci-e1 slot proppen (ja het werkt maar wel beroert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-10 21:30
mischien is het handig als de TS even aangeeft welk moederbord hij heeft want zo kunnen we niet veel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Davidshadow13 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:11:

Om daar even op in te haken, dit kan minimaal zijn. Ik heb een 7800gtx die eerst op mijn asus a8n in een pci16x slot draaide, daar haalde ik 7800 3dmarks mee. Toen heb ik een areca 1210 erbij gekocht die in het 2 pci slot kwam te zitten, waarmee beide pci-e sloten op 8x kwamen te draaien. Toen weer gebenchmarkt, en ik haalde nog steeds dezelfde 7800 3dmarks, totaal geen verschil dus :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:17:
Kan je misschien voor de leeks onder ons ook aangeven welke PCI-E 16x is en welke 8x. Bedankt :)
Als je zo'n plaatje in je schoot geworpen krijgt kun je met een beetje zoeken prima vinden welk slot wat precies is. Zoek maar eens informatie over PCI-Express sloten op en plaatjes, dan kom je een heel eind.
En "leeks" ? :? Ik denk dat je "leken" bedoeld?
Davidshadow13 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:11:
ja PCI Express is compatible met X8 en X16 de goedkopere moederborden hebben X8
de duurdere X16.

Kwa compatibiliteit tussen PCIe x8 en x16 sloten heb je gelijk, de een is gewoon een langzamere versie van de ander.
Alleen is het argument "dat je snelheid verliest van je videokaart" wat gekleurder.
Eigenlijk verliest je videokaart geen snelheid maar is de hoeveelheid data die de bus over kan pompen gehalveerd. Dit kan leiden tot lagere performance, maar doorgaans valt dat reuze mee.
De PCI-Express sloten bieden meer bandbreedte dan videokaarten op dit moment nodig hebben. Alleen met de high-end modellen zul je misschien iets merken, maar met "normalere" kaarten heb je hier tussen x8 en x16 niet of nauwelijks last van. Het wordt pas merkbaar zodra je x4 en x16 gaat vergelijken.

Voor de TS:
Dit is een vraag die wel vaker voorbijgekomen is op GoT. Ook is er geëxperimenteerd met x16 kaarten in x4 slots en dat werkt prima. Alleen krijg je op high-end modellen een performance impact omdat de bus dan gewoon vol raakt.
Een PCIe x16 kaart kan prima in een x8 slot werken. Alleen moet het ook fysiek passen.
Als je fysiek een x16 slot hebt wat op x8 snelheid loopt zal het probleemloos gaan en hoef je geen rare truukjes uit te halen om de videokaart er in te zetten.
Heb je echter een x8 slot die ook fysiek maar x8 is, dan zal deze korter zijn dan de x16 aansluiting van de videokaart. In zo'n geval zul je de achterzijde van het slot los moeten veilen zodat de kaart er kwa lengte in past. De extra contactpunten voor x16 snelheid steken er dan gewoon achteruit, maar het geheel zal wel gewoon werken.
Natuurlijk kun je ook de kaart gaan bewerken maar dan ga je je kaart permanent handicappen. Als je dan later ooit een x16 slot krijgt of de videokaart wilt verkopen sta je te kijken

Omdat deze vraag echt vaker is gesteld en ook redelijk simpel is gaat deze dicht.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.