Toon posts:

Welke apparatuur wordt gebruikt op live-events?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben de laatste tijd veel bezig met compressors, limiters etc..en ik vroeg me af of dit gebruikt wordt op live-events, events met de luidere dancemuziek (jump/hardstyle/hardcore/..) meerbepaald.

Het effect dat ik vaak hoor bij home-dj's in de buurt, is dat de bassen samenvallen, waardoor een onprettig bassniveau bereikt wordt.Alsook de hoge tonen veel te luid gaan waardoor je een "kras" effect in het oor krijgt. Wordt dit op dergelijke events geregeld door limiters of andere apparatuur, aangezien ik daar nog nooit dergelijke problemen heb gemerkt?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:02:
Het effect dat ik vaak hoor bij home-dj's in de buurt, is dat de bassen samenvallen, waardoor een onprettig bassniveau bereikt wordt.Alsook de hoge tonen veel te luid gaan waardoor je een "kras" effect in het oor krijgt. Wordt dit op dergelijke events geregeld door limiters of andere apparatuur, aangezien ik daar nog nooit dergelijke problemen heb gemerkt?
De proffesionele dj's weten ook gewoon beter met hun apparatuur om te gaan (vooral hun mixer) ;)
Daarbij heeft op zo'n feest de apparatuur gewoon genoeg capaciteit om dat volume te halen. Bij de thuis dj's staat vaak een te zwakke apparatuur, waardoor bij hoog volume je vervormingen gaat krijgen in het geluid.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

De Dj's die jij kent kunnen dan inderdaad niet mixen....mixen met 2 baslijnen :( nasty

Maar om even op je vraag terug te komen, op bijna elk feest vanaf 300 personen worden de apparaten gebruikt die jij opnoemt.

Een compressor haalt de dynamiek uit het signaal. Alles wat zachter is dan een referentiesignaal dat je van tevoren kan instellen (de threshold) wordt versterkt en alles wat harder is wordt verzwakt. In welke mate het wordt versterkt of verzwakt is de ratio, hoe snel de compressor ingrijpt is de attack-tijd en hoe lang de versterking of verzwakking duurt de release, eenvoudig gezegd.

Een limiter begrenst het signaal dat boven een vooraf ingesteld niveau komt. De bedoeling daarvan is bijvoorbeeld dat je versterkers niet te hard worden aangestuurd.