ISRA lasdop gesloopt

Pagina: 1
Acties:
  • 2.691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13789

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een niet zo slimme actie uitgehaald, ik heb een ISRA aansluiting van de KPN type LASDOP verwijderd. Ik was niet bekend met dit type ISRA (inmiddels heb ik het een en ander opgezocht en weet wat een onding het is, en dat je dit absoluut niet moet verwijderen).

Het probleem is nu dat ik een zwarte kabel heb waar de KPN lijn binnen komt, deze heeft 9 aders:
- 4 in een doorzichtige huls
- 1 rode
- 1 blauwe
- 1 groene
- 1 grijze
- 1 gele
Ik weet absoluut niet meer hoe deze verbonden waren, of ze allemaal aan elkaar gelast waren of slechts enkele. Ook weet ik inmiddels dat dit heel stom is geweest en je zo’n ding nooit mag aanraken. Dus dit hoeft mij niet meer verteld te worden :)

Echter las ik ergens dat het wel mogelijk, maar bepaald niet makkelijk, is om het weer te herstellen. Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen? Ik geneer me een beetje omdat dit niet bij mij thuis is gebeurd maar bij iemand die ik even zou “helpen” en ik laat dus liever geen dure monteur komen. Alvast heel erg bedankt mocht iemand een manier weten om mij uit de shit te halen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:39

Totaalgeflipt

De enige echte

Ligt eraan welke lijn ze hebben, gewoon de blauwe en de rode aansluiten op iets, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

klanten service kpn bellen en monteur laten komen; als je iets fout aansluit ben jij aansprakelijk voor iets waar jij helemaal niet aan mag komen.

ik zeg persoonlijk; afblijven dus :)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 18:02
Als je dit over hebt weet je toch ook welke verbonden waren aan het draadje naar buiten toe?

Als er een telefoonlijn (kiestoon/KPN abonnement) in zit kan je met een multimeter opzoek naar waar er spanning op staat. Of nog simpeler gewoon met een toestel even proberen waar hij een kiestoon geeft. Je moet wel even een simpel toestel hebben, dus geen DECT setjes of toestellen met adapters etc.

[ Voor 69% gewijzigd door bjck op 31-03-2007 13:03 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Lezen:

Ik geneer me een beetje omdat dit niet bij mij thuis is gebeurd maar bij iemand die ik even zou “helpen” en ik laat dus liever geen dure monteur komen. Alvast heel erg bedankt mocht iemand een manier weten om mij uit de shit te halen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik dacht te herinneren dat je maar twee draadjes nodig hebt en wel alleen de rode en de blauwe. Voor een normale telefoonverbinding heb je als ik het goed zeg niet meer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Malsain op 31-03-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
ff uit me hoofd:

grijs is de aarde
rood + transparant paar1
blauw + transparant paar2
geel+ transparant paar3
groen + transparant paar4

aan het begin van de kabel moet je nog wel een beetje kunnen zien welke transparante bij welke kluer horen...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

gewoon blauw en rood nemen om te beginnen, telefoon daar op aansluiten

als het niet werkt, combinaties maken met de blauwe eerst (totdat je een kiestoon krijgt ;) )

anders met de rode, maaruh -> als TS zich afvraagt
Ik weet absoluut niet meer hoe deze verbonden waren, of ze allemaal aan elkaar gelast waren of slechts enkele.
betwijfel ik absoluut of hij/zij wel weet waar ie mee bezig is, *mompelt iets over prutsers*/en monteurs laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 185882 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:09:
gewoon blauw en rood nemen om te beginnen, telefoon daar op aansluiten

als het niet werkt, combinaties maken met de blauwe eerst (totdat je een kiestoon krijgt ;) )

anders met de rode, maaruh -> als TS zich afvraagt

[...]

betwijfel ik absoluut of hij/zij wel weet waar ie mee bezig is, *mompelt iets over prutsers*/en monteurs laten komen
Jaja ik weet het, normaal is het alleen blauw en rood maar die werkten dus niet.
En ja ik heb het "verprutst", normaal gaat het prima en weet ik prima waar ik mee bezig ben alleen met dit oude type kabel ben ik niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Japidoff schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:04:
ff uit me hoofd:

grijs is de aarde
rood + transparant paar1
blauw + transparant paar2
geel+ transparant paar3
groen + transparant paar4

aan het begin van de kabel moet je nog wel een beetje kunnen zien welke transparante bij welke kluer horen...
Heb je alle paren nodig of is het (normaal gesproken gebruikelijke) rode en blauwe paar (met bijbehorende transparanten) genoeg om te verbinden met de benodigde rode en blauwe uitgangsparen naar de splitter?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13789 op 31-03-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Rood en blauw is opzich genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel, ik ga het vanavond proberen.
Mocht dit niet werken (indien mogelijk) heb je dan andere mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
NOPE!

2 draads neem ik aan? analoog/isdn2

rood (a) + transparant (b)

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

Anoniem: 13789 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:12:
[...]

Jaja ik weet het, normaal is het alleen blauw en rood maar die werkten dus niet.
En ja ik heb het "verprutst", normaal gaat het prima en weet ik prima waar ik mee bezig ben alleen met dit oude type kabel ben ik niet bekend
anders las je ze ff aan elkaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anoniem: 13789 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:12:
[...]

Heb hetzelfde gehad een aantal jaren geleden bij mijn schoonouders. Tijdje aan het prutsen geweest totdat ik er achter kwam dat er nog een isolerend laagje op de koper draadjes zat.

Dus nadat je bijvoorbeeld de rode laag van het rode draadje hebt verwijderd lijk je alleen het metaal over te hebben, maar dit geleidde niet. Hier bleek nog een niet zichtbaar laagje op te zitten.
Ik weet alleen niet meer of ik dit toen heb weggekrast of weggebrand, maar daarna werkte het wel.

Misschien dat dit ook bij jou zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
probably not,

het type kabel met papier/olie aderisolatie heeft ook nog een laklaagje (rood) over het koper zitten

could be wrong, maar het type lasdop/kabel wat de ts beschrijft heeft gewoon een kunstof islolatie

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Japidoff schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:15:
[...]

NOPE!

2 draads neem ik aan? analoog/isdn2

rood (a) + transparant (b)
Het is gewoon een analoge lijn.
Dus de twee aders die ik moet maken zijn 1 rode gecombineerd met bijhorende transparante, en een blauwe met bijhorende transparante? En die aansluiten op de rode en blauwe draden die naar de splitter gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
WTF

wat wil je nou met 4 draden dan?

gewoon rood (draad 1) + transparant (draad 2)!!!!!!

(vrolijk geirriteerd)

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
barber schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:25:
[...]

Heb hetzelfde gehad een aantal jaren geleden bij mijn schoonouders. Tijdje aan het prutsen geweest totdat ik er achter kwam dat er nog een isolerend laagje op de koper draadjes zat.

Dus nadat je bijvoorbeeld de rode laag van het rode draadje hebt verwijderd lijk je alleen het metaal over te hebben, maar dit geleidde niet. Hier bleek nog een niet zichtbaar laagje op te zitten.
Ik weet alleen niet meer of ik dit toen heb weggekrast of weggebrand, maar daarna werkte het wel.

Misschien dat dit ook bij jou zo is?
Dit zou kunnen, als de mantel eraf is heb ik een metalen draad over (die overigens snel afbreekt).
Deze moet ik dus nog even kaal maken (vijlen o.i.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Japidoff schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:37:
WTF

wat wil je nou met 4 draden dan?

gewoon rood (draad 1) + transparant (draad 2)!!!!!!

(vrolijk geirriteerd)
Oke dus geen draad maken door twee draden te combineren zoals hierboven beschreven? (rood+transparant) en (blauw+transparant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 19:27

Yor

Yor1313#2571

http://blob.home.nl/dynam...lefonie20070301133525.pdf

Kijk hier eens in!

Staat een boel info over draden etc

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmz, zo'n soort beschrijving heb ik ook van tele2 maarja die had ik natuurlijk niet gelezen voordat ik begon omdat ik dat wel "eventjes" dacht te doen zoals ik het al 20 keer heb gedaan; binnenkomende lijn overal afslopen, rode en blauwe draad splitter induwen, en klaar :)

Niet dus :@
En nu is die lasdop dus naar de malle moere en probeer ik hem dus feitelijk te herstellen door de juiste draden weer met elkaar te verbinden. Iig bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Nouja, die lasdop is niet echt spectaculair, het is gewoon een kastje wat het scheidingspunt is tussen hetgeen van van jouw is en van kpn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:43:
Nouja, die lasdop is niet echt spectaculair, het is gewoon een kastje wat het scheidingspunt is tussen hetgeen van van jouw is en van kpn,
Ja dat snap ik en ik had ervanaf moeten blijven.
Denk dat het wel te herstellen is maar dan moet ik even weten welke draden verboden moeten worden met de twee draden die naar mijn apparatuur lopen. Er zijn hierboven twee tegenstrijdige oplossingen aangegeven, kort samengevat:
- oplossing 1: rode en tranparante draad aan mijn rode en blauwe vastmaken
- oplossing 2: rode+transparante en blauwe+transparante aan mijn respectievelijk rode en blauwe vastmaken.

Dus bij oplossing 1 gebruik ik twee draden van de kpnhoofdlijn die ik afzonderlijk aan twee draden van mij vastmaak, bij oplossing 2 verbind ik twee paren van twee van draden van de kpnhoofdlijn (een gekleurde met een transparante samen) aan mijn twee draden.

Dus helemaal eruit ben ik nog niet, mochten iemand mij definitief uitsluitsel kunnen geven dan hoor ik het heel graag. Anders ga ik vanavond met lood in m'n schoenen wat uitproberen (zonder al te veel vertrouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Test eens op die rode en blauwe met een toestel of je dan kan bellen, zoja, dan is dat de kabels die je moet hebben, met die transparantie hoef je naar mijn weten niks te doen, als je dus kan bellen op die rode en blauwe loopt daar ook de adsl op, en kan je daar even een stekkertje op knijpen,

Die lasdop is verre van idaal,
dus is dit de snelste oplossing

[ Voor 5% gewijzigd door Totaalgeflipt op 31-03-2007 15:01 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:59:
Test eens op die rode en blauwe met een toestel of je dan kan bellen, zoja, dan is dat de kabels die je moet hebben, met die transparantie hoef je naar mijn weten niks te doen, als je dus kan bellen op die rode en blauwe loopt daar ook de adsl op, en kan je daar even een stekkertje op knijpen,

Oke ga ik dat nogmaal proberen!

Ik heb dit gister ook geprobeerd maar toen deed hij het niet, kan dit komen doordat ik kortsluiting heb gemaakt en kpn me 30 minuten eruit heeft gegooit of is dit alleen bij isdn het geval?

Of kan het toch zijn dat ik nog een laagje van de draad moet afvijlen zoals hierboven geopperd werd?

In ieder geval hartstikke bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Probeer gewoon alle combinaties, ergens moet een telefonie signaal op staan, ja kan ze afvijlen, er moet iig koper contact maken met de telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:46
laat gewoon een kpn monteur komen, JUIST omdat je het zelf verneukt hebt.

Je wilt toch niet dat er in de toekomst als deze mensen iets hebben met of adsl of telefonie en er komt een storingsmonteur langs dat die weer onverichte zake vertrekt omdat de klant met het ISRA punt heeft lopen klooien?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Kun je niet even een foto maken van die hele toestand?
Misschien dat dan het een en ander wat duidelijker word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Monteur a 100-150 €uro ik zou het wel weten

[ Voor 7% gewijzigd door Totaalgeflipt op 31-03-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekasteel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 11:20
kortsluiting zou kunnen, als ik me niet vergis staat er aardig wat spanning op de lijn de je huis in komt... opletten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Kortsluiting kan het niet zijn.

PSTN is 50 tot 55 volt, maar de maximale stroomsterkte die geleverd wordt is te laag om een lijn te beschadigen. Het is echter wel zo dat als je lijn ergens kortsluiting maakt (omdat bijvoorbeeld de isolatie beschadigd is geraakt), dat dat je ADSL en/of PSTN signaal volledig verstoord.

Bovenstaande gaat ook op voor ISDN, maar dan is het voltage 10 volt

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
De spannig gaat naar 110 volt op het moment dat er een oproep binnen komt. Met een miltimeter moet je ver kunnen komen om te bepalen welke aders je nodig hebt. Er zal waarschijnlijk 55 volt spanningsverschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dr. Malsain schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:37:
De spannig gaat naar 110 volt op het moment dat er een oproep binnen komt. Met een miltimeter moet je ver kunnen komen om te bepalen welke aders je nodig hebt. Er zal waarschijnlijk 55 volt spanningsverschil zijn.
Oke, maar ook bij dit oude type kabel en aansluiting heb ik slechts 2 (van de 9) aders nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:59:

Niet alle reacties gelezen?

Rood & Blauw is normaal de combinatie van het eerste aderpaar. Maar dat gaat alleen op als de ader bestaat uit Rood/Blauw/Oranje/Wit.

Met zo'n kabel waar ook transparanten in zitten is het vaak elke kleur met één van de transparanten die een paar vormen.
Anoniem: 13789 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:44:
[...]

Oke, maar ook bij dit oude type kabel en aansluiting heb ik slechts 2 (van de 9) aders nodig?
Al zitten er 80 aders in de kabel.

Je zoekt naar 1 telefoonlijn met ADSL erop. Dus je zoekt naar 1 aderpaar, dus naar 2 aders ;)

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 31-03-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Laatst online: 14-05 22:42
Mijn buurvrouw had het zelfde gedaan, "probleem" bij het ADSL aanleggen had ze de splitter direct op die dikke kpn aangesloten ipv het draadje wat uit de lasdop kwam. Ze heeft daarbij idd alleen de rode en blauwe draad gebruikt.

Dus, volgens mij als je de rode en blauwe draad aan zou sluiten op een telefoon zou deze het gewoon moeten doen weet alleen niet of het nog uitmaakt in welke volgorde je ze moet aansluiten. volgens mij is het enige wat die dop doet is het uiteinde van de kabel beschermen. De overige draden die er in zitten zijn volgens mij alleen belangrijk als men meerdere lijnen heeft en in een ver grijs verleden had de gele kabel ook nog een functie dacht dat iets met het bel signaal te doen had, maar die zou je niet meer nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
ik hoop dat je de post van de mod goed gelezen hebt, want die is erg duidelijk.
ik probeer al 5 post hetzelfde te zeggen, maar dat komt op de een of andere manier niet over..

als je er nog niet uit bent, post even een foto van het geheel...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:25
IS/RA is inderdaad niet je eigen eigendom, maar eigendom van KPN. Een IS/RA monteur is daarom ook erg duur dus iig verstandig met de tips hier er zoveel mogelijk proberen uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbakkus
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2009

bigbakkus

Moehoehoe

foto's ter verduidelijking van wat er was/is, en wat weg geknipt is ?
wellicht makkelijk voor de tweeties hier..

vanbekkumclan is trots www.losalcoholicos.nl member

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

SCIxX schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:58:
IS/RA is inderdaad niet je eigen eigendom, maar eigendom van KPN. Een IS/RA monteur is daarom ook erg duur dus iig verstandig met de tips hier er zoveel mogelijk proberen uit te komen.
Ook niet he ;)

Het IS (infrastructuur) gedeelte is van de KPN, het RA (randapparatuur) gedeelte is van jou. Daarom is je IS/RA een demarcation point.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 17:05
_DH schreef op zondag 01 april 2007 @ 10:33:
Ook niet he ;)

Het IS (infrastructuur) gedeelte is van de KPN, het RA (randapparatuur) gedeelte is van jou. Daarom is je IS/RA een demarcation point.
Maar het IS/RA punt is wel van kpn... (anders mogen ze de tekst 'Dit is eigendom van KPN/PTT Telecom' er wel eens afhalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is me gelukt!
Allen hartelijk dank voor uw adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Anoniem: 13789 schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:26:
Het is me gelukt!
Allen hartelijk dank voor uw adviezen :)
Welke was het nu?

Want 'oplossing 2' die je zelf gaf (die ik erboven nergens kan vinden) is echt niet handig. Als je extra aders gaat bijvoegen die nergens naartoe gaan is vrij beroerd voor ADSL.

Je hebt nu hoop ik 2 aders aan 2 aders zitten gewoon? Dus 1 op 1 verbonden van buiten naar binnenshuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35492

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Al was het alleen maar vanwege eventuele toekomstige slachtoffers die per ongeluk in hun enthousiasme dezelfde "oeps" begaan!!

Greetz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het was inderdaad de rode met de bijbehorende transparante :)
Dus gewoon 2 aan 2.

Maar het was wel een verschrikkelijke kabel, breekt heel snel af in de mantel als je hem iets buigt (ja hij is wel een stukkie korter geworden :P)
Pagina: 1