[Testcase] Fremantle

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:04
Vandaag naar het havenstadje Fremantle geweest (Westkust Australië), mooie gelegenheid om m'n nieuwe pola-filter uit te proberen! Alle foto's zijn gemaakt met een Fuji S5600 en met pola- & UV-filter.
Het was de eerste keer dat ik het pola-filter gebruik, tips over hoe ik m'n foto's kan verbeteren wat dat betreft zijn welkom! Foto's zijn niet nabewerkt. Na een hele tijd koekeloeren in de fotografie topics durf ik het aan ook wat te posten :P

#1: Gebouwen in Market St.
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF0974small.jpg

#2: Fremantle Markets, geschoten vanwege de felle kleuren en contrastverschillen in het fruit.
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF0998small.jpg

#3: Roadsign
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF1003small.jpg

#4: Gestapelde bootjes, het parkeergarage-idee nodigde uit voor een foto ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF1010small.jpg

#5: Heeft een hoog snapshot gehalte denk ik, maar de lijnen boven in beeld geven een leuk effect.
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF1018small.jpg

#6: Op het strand, onder een pier.
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF1021small.jpg

#7: Gebouw in de binnenstad, vind de symmetrie mooi :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Testcase/DSCF1032small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toch even reageren, want niemand anders heeft er zin in :P

Alle 7 foto's hebben wel fijne kleuren en compositie lijkt ook wel over na gedacht.

#1: Schuine lijnen in je foto doen het altijd goed, mits het onderwerp ook interessant is, dat mis ik hier wat teveel

#2: Heel druk en hoewel dat leuk kan zijn gaat het hier een beetje elkaar onderdrukken en heb het niet echt een punt waar mijn oog heen moet. Een verkopende man, prachtig uitzicht erachter, iets aan toevoeging was hier wel gewenst.

#3: Simpele foto's kunnen heel leuk zijn, maar nu heb je net een boom er half achter staan en is het ook niet abstract geworden. Misschien met een extremere nabewerking was dit leuk geweest.

#4: Foto's met herhaling doen het inderdaad ook vaak goed, maar hier is het geen herhaling, maar eerder een bult van hetzelfde zonder mooie lijnen

#5: Lijnen zijn mooi, die zorgen voor wat abstractie, wat erg mooi kan zijn. Maar jouw lijnen in het niets linksbovenin? Daarnaast is de voorgrond zo druk dat de lijnen niet meer het onderwerp kunnen zijn.

#6: Natuurlijke kaders, ook iets wat mooi kan zijn, maar de schaduw rechtsonderin maakt de foto onderbroken, zoiets moet je heel simpel houden, de schaduw past hier niet.

#7: Symmetrie, ook iets wat heel mooi kan zijn, maar ook dit doet me weinig.

Bij elke foto lijk je een mooie gedachte te hebben gedacht voor je foto en daar wat compositie truukjes bij gepakt die samen goed werken, maar bij jouw niet.
Hoop dat je wat hebt aan de dingen die ik zeg.

Vind de foto's niet heel slecht hoor, maar allemaal net niet lekker. Vooral een onderwerp mist vaak, iets waar mijn oog naar geleid wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Nomad op 31-03-2007 15:41 . Reden: te vroeg op "verstuur" gedrukt per ongeluk :) ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Bob Popcorn

Plop!

Gave foto's, als vakantiefoto's zijn ze prachtig. Mooie sprekende kleuren vooral, het polafilter doet goed z'n werk.

Ik vind ze alleen niet echt "flashing", zegmaar. Ze knallen niet. Niet dat een foto hoeft te knallen, maar ik vind dit echt van die "fillerphoto's" die ze op halflege pagina's in een reisgids gebruiken.

Das verder niet negatief, maar als alleenstaande foto's zijn ze nét niet.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
@ nomad85 & Vaal:

Fanx in ieder geval voor jullie reacties :) 't Is wel feedback waar ik wat mee kan. Hoe ik het in de praktijk ga brengen is even het tweede ;) Er zijn hier nog héél veel bezienswaardigheden aan de westkust, dus kansen te over :P Eerst maar eens een tripje naar Kings Park, bij nacht :9~

Hebben jullie nog tips over gebruik van een pola-filter indoor? Het is namelijk lastig te zien op een klein LCD-schermpje hoe de foto wordt qua reflecties enzo. De S5600 heeft geloof ik een 1,8" schermpje :'(
Zou ik in dat geval het filter beter weg kunnen laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Leuke foto's!
Weet je ook waarvoor die lijnen dienen in foto 5?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

binnen kun je echt beter geen pola gebruiken. Op de foto met al het fruit gebruik je het ook volgens mij en een pola zorgt ervoor dat je ruim 4x zo weinig licht op je sensor krijgt. Je ziet hier ook dat de iso wel erg omhoog moest, wat resulteert in lelijke ruis. Een pola was hier dus beter in de tas geweest dan op de camera.

Verder kan je proberen bij een shot heel duidelijk te bedenken wat je onderwerp is en die op een manier proberen te isoleren. Overzichtjes zijn zelden mooi, hoe mooi het ook lijkt wanneer je er zelf bent.
Wanneer je een onderwerp gekozen hebt moet je die proberen te isoleren, doormiddel van dof of kleur of bijv. compositie die rustig is om je onderwerp heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
Oké, dat bevestigd mijn vermoeden dat een pola-filter indoor niet altijd handig is, het scheelt inderdaad zo 1 of 2 iso-stops. :o

Commentaar wat betreft de foto's zal ik ter harte nemen, alleen spelen met DOF met deze camera is vrij lastig |:( Alleen bij veel inzoomen en een piepklein diafragma krijg je een grote scherpte-diepte, zie 'm dan maar eens stil te houden 8)7 Anyway, ik ga snel weer op pad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Bob Popcorn

Plop!

eaalb schreef op zondag 01 april 2007 @ 09:27:
Hebben jullie nog tips over gebruik van een pola-filter indoor? Het is namelijk lastig te zien op een klein LCD-schermpje hoe de foto wordt qua reflecties enzo. De S5600 heeft geloof ik een 1,8" schermpje :'(
Zou ik in dat geval het filter beter weg kunnen laten?
Heb je geen EVF? (Electronic Viewfinder) Gewoon een kijkgaatje zegmaar? Dat werkt al een stuk makkelijker. Schermpje vind ik persoonlijk vrij kut werken, maar dat komt meer omdat ik m'n DSLR gewend ben.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

eaalb schreef op maandag 02 april 2007 @ 01:06:
Oké, dat bevestigd mijn vermoeden dat een pola-filter indoor niet altijd handig is, het scheelt inderdaad zo 1 of 2 iso-stops. :o

Commentaar wat betreft de foto's zal ik ter harte nemen, alleen spelen met DOF met deze camera is vrij lastig |:( Alleen bij veel inzoomen en een piepklein diafragma krijg je een grote scherpte-diepte, zie 'm dan maar eens stil te houden 8)7 Anyway, ik ga snel weer op pad!
Ik wil juist dat je een kleiner gebied scherp neemt, zodat je onderwerp wel scherp is, maar de achtergrond niet. Op deze manier wordt het voor de kijker veel makkelijker om te zien of iets scherp is.
Een groot diafragma dus, (een klein F/getal, zoals F/2.8 en niet F/10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ohja, met de S5600 zou ik zoveel mogelijk RAW schieten, die automatische nabewerking van de cam is zo agressief. Je ziet dit ook bij #5. (ook niet fuji's software gebruiken om raw te extracten...die meuk gooit dezelfde bewerking over je tiff :/)
verder vind ik vooral de kleuren bij deze foto's gewoon goed gelukt :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
Bob Popcorn schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:34:
[...]

Heb je geen EVF? (Electronic Viewfinder) Gewoon een kijkgaatje zegmaar? Dat werkt al een stuk makkelijker. Schermpje vind ik persoonlijk vrij kut werken, maar dat komt meer omdat ik m'n DSLR gewend ben.
Ehm...ja die zit er wel op. Maarrr...dat kijkgaatje is vrij waardeloos omdat het precies hetzelfde weergeeft als het LCD-schermpje |:( En dan nog eens veel korreliger. Omdat het geen DSLR is heb ik geen TTL helaas :'(
nomad85 schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:41:
[...]

Ik wil juist dat je een kleiner gebied scherp neemt, zodat je onderwerp wel scherp is, maar de achtergrond niet. Op deze manier wordt het voor de kijker veel makkelijker om te zien of iets scherp is.
Een groot diafragma dus, (een klein F/getal, zoals F/2.8 en niet F/10)
Woepsie, ik snapte wel wat je bedoelde, heb alleen wat dingen omgedraaid en verkeerd in m'n post gezet :X Maar 't blijft wel zo dat ik aardig ver moet inzoomen om een grote scherptediepte te krijgen! Heb een tijdje terug thuis wat experimentjes gedaan met achter elkaar geplaatste voorwerpen en verschillende instellingen van de camera. Deze Fuji is m'n eerste camera waarbij ik veel manueel in kan stellen, ik haal dus nog wel eens wat dingen door elkaar ;) Wie weet dat ik ooit overstap naar een DSLR, maar voorlopig is dit een mooie leer-camera :)

Waar die lijnen voor dienen in foto #5 weet ik ook niet, denk dat men ze gespannen heeft om het haven/vissers thema te benadrukken. En 't is inderdaad raar dat ze linksbovenin zomaar ophouden :o Heeft dat te maken met die automatische nabewerking misschien?

[ Voor 8% gewijzigd door eaalb op 02-04-2007 13:18 . Reden: Ff wat toegevoegd m.b.t. foto #5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

eaalb schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:15:
[...]
Waar die lijnen voor dienen in foto #5 weet ik ook niet, denk dat men ze gespannen heeft om het haven/vissers thema te benadrukken. En 't is inderdaad raar dat ze linksbovenin zomaar ophouden :o Heeft dat te maken met die automatische nabewerking misschien?
ja, als ik straks thuis ben demonstreer ik het even :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
Atgast schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:33:
[...]

ja, als ik straks thuis ben demonstreer ik het even :)
Zou aardig zijn, ben benieuwd wat het verschil is. Ik ga in ieder geval een dagje op RAW schieten bij m'n volgende uitstapje, d'r passen er 92 op m'n geheugenkaartje. Meestal haal ik dat aantal niet op 1 dag!
Heb ook een trial-versie van Lightroom gedownload, alleen moet m'n iBookje nogal hoesten bij dat programma :'( Draait niet echt vlotjes. Ik heb al wat rondgekeken in het Foto-workflow topic, maar weet iemand een RAW bewerkingsprogramma dat een beetje vlot zal draaien op m'n Mac? Aperture is ook niet bepaald een optie ;)
Pagina: 1