Toon posts:

Defecte Maxtor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eergister hoorde ik een harde tik uit m'n hdd komen (maxtor 300GB SATA L606RX1G). Een Full Scan Test duurde ongeveer 2 uur en leverde foutmelding D367A8BB op, en de mededeling dat de schijf in aanmerking komt voor RMA.

Via Knoppix heb ik m'n data kunnen redden, en daarna heb ik geprobeerd de boel met PowerMax te repareren. Dat is kennelijk gelukt; een Full Scan Test geeft nu keurig "Congratulations! Your drive is certified error free". De vraag is nu: was de schijf nu wel of niet kapot, en is het raadzaam de schijf toch RMA te sturen?

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Persoonlijk zou ik de schijf niet meer vertrouwen en hem RMA sturen, of sowiezo niet gebruiken voor files waar je geen backup van hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n vermoeden had ik al, dat dat beter was. Wordt dat wel geaccepteerd overigens, een schijf zonder foutmelding terugsturen?

Verwijderd

je stuurt die schijf op met de eerste foutmelding. heb dat ook wel eens gehad, eerst zag dat tooltje een error, na een nachtje DBAN (confidential data) eroverheen was de error verdwenen.

schijf toch opgestuurd en een 50G grotere voor teruggekregen, week daarna ging z'n broer ook dood. blij dat ik ook een offline backup van mijn RAID 1 had gemaakt.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 12:29:
Zo'n vermoeden had ik al, dat dat beter was. Wordt dat wel geaccepteerd overigens, een schijf zonder foutmelding terugsturen?
Hij geeft dan momenteel geen error, maar afaik houd SMART altijd de "worst value" bij, oftewel de slechtste waarde voor die parameter ooit voor die schijf. Als je bij het terugsturen je TS even aan ze uitlegd lijkt me het geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door geez op 31-03-2007 12:52 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56
geez schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 12:52:
[...]

Hij geeft dan momenteel geen error, maar afaik houd SMART altijd de "worst value" bij, oftewel de slechtste waarde voor die parameter ooit voor die schijf. Als je bij het terugsturen je TS even aan ze uitlegd lijkt me het geen probleem.
Opsturen met de melding dat ie niet meer opspint. Denk je echt dat ze een schijf gaan checken op het moment dat ie binnenkomt? Zeker een merk als Maxtor krijgt nogal wat RMA's per dag binenn gezien de kwaliteit van hun HD's

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 07:05
Sowieso is de topictitle wat mij betreft een pleonasme (heb nu vijf defecte maxtors gehad, drie sata's en twee scsi's) maar goed, dat zal wel als flauw worden gezien dus don't bother.

Een omschrijving van het defect erbij vermelden is niet nodig. Gewoon de rma procedure doorlopen, drive opsturen en dan krijg je meestal binnen een week een "nieuwe" (refurbished over het algemeen) terug, met inderdaad minimaal de oude capaciteit (ook eenmaal een grotere terug gekregen).

Weet 99% zeker dat ze de drive niet eerst helemaal gaan testen dus als er nog garantie op zit gewoon opsturen en weekie wachten. Succes!

Nickname does not reflect reality

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb dit ook een keer gehad en een paar weken later gaf de schijf alsnog de geest. Gelukkig had ik een backup gemaakt omdat ik het niet helemaal vertrouwde.
Een RMA kun je zo indienen omdat je wel een foutcode hebt gekregen.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Pagina: 1