Splitsen van Radio/TV signaal met splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 10.500 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120071

Topicstarter
Binnenkort wil ik al mn gamma coax / stekkers /splitters gaan vervangen door Hirschman spul omdat we al een tijd hoog kwaliteit analoog tv-signaal via de glasvezel hebben... echter hebben wij 2 tv's die beide ongeveer 8 meter van het fiberport kastje afstaan (waar de f-connector aansluiting voor het radio/tv signaal inzit)... ik merk duidelijk het verschil als ik een standaard fabrieks kabel van een meter pak en daar de tv aanhang en met de kabel van 8 meter waar hij nu op zit... Ik ben trouwens niet echt weg van die f-connector systemen omdat je er maar een keer een ruk aan hoeft te geven en de kabel eruit ligt, terwijl dat bij de normale coax stekkers de kabels altijd goed vastzaten in de stekkers met schroeven...

maargoed dan nu mijn vraag, het kabel signaal wat in het fiberkastje binnenkomt is standaard nog niet opgedeeld in radio/tv signaal... ik heb nu dus een coax-kabel aan de f-connector gezet op het fiberkastje die verbonden is met een metalen T-splitter en vanaf daar gaan naar beide kamers 8 meter coax-kabels waar vervolgens aan het uiteinde van deze kabels weer metalen T-splitters opzitten en op die splitters zitten dan 2 korte coax kabels waarvan er 1 de tv in gaat en 1 de stereo.. Dit systeem is dus in beide kamers zo.. Toch merk ik bij sommige zenders wat signaal verlies.. Dit zal ook wel door de bekabeling/stekkers/splitters komen maar die ga ik dus allemaal vervangen. Ik vraag me alleen af of het splitten van Radio/TV signaal via een metalen T-splitter wel een goede methode is voor het signaal te splitsen voor deze apparaten... Ik weet dat dit officiceel met een wandcontactdoos moet maar ik heb niet de spullen om zoiets aan de muur vast te maken (en volgens mij moeten er toch ook wel normale radio/tv signaal-splitters zijn zonder dat je een einddoos nodig hebt?)

in ieder geval, dit is de opstelling zoals ik t Hirschmann spul wil gaan aanleggen:

Fiberkastje met aansluiting voor F-connector:

Afbeeldingslocatie: http://www.onsneteindhoven.nl/img/dd4d2d681f45efdbcf67bb72f437bbc9image004.jpg

F-connector naar coax-female verloop stekker om aan vast te maken aan de f-connector aansluiting op het fiberport kastje:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Stekkers%20en%20Konnektors_bestanden/FC-026.jpg

RH-KOSWI3 male antennestekker, gaat op de female van de verloop stekker.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-KOSWI3.jpg

0,5 meter KOKA799 wordt vastgemaakt aan de RH-KOSWI3:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-KOKA799.jpg

Vervolgens aan het uiteinde van deze kabel een RH-KOKWI3 female antennestekker die wordt verbonden met de RH-ZVA134 active antenne splitter:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-KOKWI3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/RH-ZVA134.JPG

Vanuit hier weer 2maal een 8 meter KOKA799 kabel (verbonden met splitter via RH-KOKWI3 female antennestekkers):

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-KOKA799.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-KOKWI3.jpg

Op het uiteinde van deze 2 kabels komen dan weer RH-KOKWI3 female antenne stekkers die vervolgens in de RH-ZGV77 passive splitter gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-ZGV77.jpg

Uit die splitter komen uiteindelijk de laatste KOKA799 kabeltjes verbonden met RH-KOKWI3/RH-KOSWI3 stekkers die in de apparatuur gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/Hirch/RH-KOSWI3.jpg

Zo dan
Wordt wel een dure bedoeling denk ik maar als je het goed perfect wilt met minimaal signaal verlies dan moet t maar... Als iemand een betere/makkelijkere/efficientere oplossing weet hoor ik dat graag :) Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maakt het trouwens veel verschil als ik meer met F-connectors / F-connector-splitters werk dan met die RH-KOKWI3/RH-KOSWI3 stekkertjes? Hebben F-connectors merkbaar minder signaalverlies?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 08:45
Voor mij is het het verschil tussen digitale tv op m`n kamer of niet.

On-topic: Ik rukte ook altijd die kabels er zo uit, totdat ik ontdekte dat ik de verkeerde maat stekkertjes gebruikte. Maatje kleiner en de kabel zit muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Je moet dat gevlochten ijzer ook niet afknippen maar naar achteren vouwen. Dan draai je die f-connector erop en dan zit het muurvast. Misschien dat je f-connectors hebt zonder schroefdraad die je moet vastknijpen, dat is minder handig.

Ik snap alleen niet waarom je een fiberkastje - f-conector - stekker - kabel doet, waarom niet de kabel direct op de f-connector? Er zijn ook splitters met f-connectors, veel beter dan telkens zo'n stekker erop.

Wat voor speciaal apparatuur denk je nodig te hebben voor een wanddoos? Een schroevendraaier ;)
Je kunt ze ook gewoon los neerleggen achter je kast of een rolletje dubbelzijdig schuimtape halen voor een paar euro, ja dat zit muurvast.

[ Voor 52% gewijzigd door BARACUS op 31-03-2007 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BARACUS schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 02:47:
Je moet dat gevlochten ijzer ook niet afknippen maar naar achteren vouwen. Dan draai je die f-connector erop en dan zit het muurvast. Misschien dat je f-connectors hebt zonder schroefdraad die je moet vastknijpen, dat is minder handig.

Ik snap alleen niet waarom je een fiberkastje - f-conector - stekker - kabel doet, waarom niet de kabel direct op de f-connector? Er zijn ook splitters met f-connectors, veel beter dan telkens zo'n stekker erop.

Wat voor speciaal apparatuur denk je nodig te hebben voor een wanddoos? Een schroevendraaier ;)
Je kunt ze ook gewoon los neerleggen achter je kast of een rolletje dubbelzijdig schuimtape halen voor een paar euro, ja dat zit muurvast.
Ohw? Ik dacht dat die dingen echt in de muur vast geboord moesten worden... Ja ik wou ook eingelijk zo'n f-connector splitter pakken maar die zijn vrij groot, dan krijg ik dat fiberkastje niet meer dicht, want ik wou die splitter direct met een verloop stukje (f-connector male -> male) op de f-connector aansluiting van het fiberkastje draaien om kwaliteits verlies te voorkomen... Maar dat lukt dus niet dus dan moet ik alsnog eerst een kabel ertussen zetten voordat de splitter eraan kan dus toen dacht ik dan maar gelijk een verloopstukje en met stekkertjes werken ipv f-connector dan zit ie ook goed vast en dan beschadig ik de mantel niet want als je zo'n coax in een f-connector moet proppen terwijl je de mantel naar achter hebt gebouwen heb ik nog wel eens het idee dat er wat beschadigt van de mantel.

Maar heb ik persee zon eindoos nodig of doet zo'n passieve hirschmann splitter precies hetzeltde wat betreft het radio / tv signaal verdelen over de stereo en tv... of wordt juist bij deze splitters het hoofdsignaal verdeeld? want dan zal je nooit optimaal radio/tv ontvangst hebben met zo'n splitter

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
F-connectors zijn in principe het beste. Wellicht dat je dit al weet, maar om f-connectors een goede grip op de kabel te laten hebben, moet je de een stukje van het koperen vlechtwerk in de coaxkabel blootleggen en ombuigen zodat het tegen de buitenkant v/d coaxkabel komt te zitten. Wanneer de maat ok is, dan zitten ze muurvast.

Persoonlijk zou ik toch eerder werken met fiberkastje - (kabeltje met f-connectors) -> versterker -> splitter -> 2 dikke coaxkabels naar 2 einddozen. Op die eindozen kun je dan gewoon coaxkabels aansluiten voor radio/tv. Voor die einddozen moet je alleen wat boren, maar het staat netter en radio/tv signaal is zo goed gesplitst.
edit: maar los laten liggen kan natuurlijk ook..

[ Voor 4% gewijzigd door Atomsk op 31-03-2007 03:20 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Anoniem: 120071 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 03:01:
[...]

Ohw? Ik dacht dat die dingen echt in de muur vast geboord moesten worden...
Het kan wel maar dat heeft met afwerking te maken niet met het functioneren. Je steekt gewoon de coaxkabel in een gaatje en draait een schroef vast. Hetzelfde als zo'n stekker :)
Ja ik wou ook eingelijk zo'n f-connector splitter pakken maar die zijn vrij groot, dan krijg ik dat fiberkastje niet meer dicht, want ik wou die splitter direct met een verloop stukje (f-connector male -> male) op de f-connector aansluiting van het fiberkastje draaien om kwaliteits verlies te voorkomen... Maar dat lukt dus niet dus dan moet ik alsnog eerst een kabel ertussen zetten voordat de splitter eraan kan dus toen dacht ik dan maar gelijk een verloopstukje en met stekkertjes werken ipv f-connector dan zit ie ook goed vast en dan beschadig ik de mantel niet want als je zo'n coax f-connector in een f-connector moet proppen terwijl je de mantel naar achter hebt gebouwen heb ik nog wel eens het idee dat er wat beschadigt van de mantel.
Ik vind je een raar verhaal hebben, een coax f-connector in een f-connector proppen?
Dat fiber kastje heeft toch een f-connector aansluiting? Dan doe je gewoon kastje - f-connector - kabel - f-connector - splitter (f-connector aansluiting) Daarna weer een f-connector - kabel - einddoos.
Dat je niet direct een splitter in dat fiberkastje kunt krijgen is wel logisch. Dat kleine stukje kabel zal niks uitmaken, dat Hirschmann kabel heeft ook minder weerstand dan troep kabel.
Als je telkens dubbel stekkers erop gaat zetten krijg je ook meer weerstand en het kost ook meer geld. Een f-connector zit echt veel beter vast dan een stekker, je kunt ze zelfs met een steeksleutel knettervast draaien. Ik heb eens een setje aangelegd met 8 aansluitingen, splitter, modem etc, mijn vingers waren kapot door f-connectors aandraaien op de kabels, erg stroef.

Edit: Ik zie nu dat je 3 actieve splitters hebt :N Zoals Atomsk zegt moet je 1 versterker direct achter het fiberkastje zetten, daarna splitten etc. Alleen zal ik je dan aanraden om eerst alles zonder versterker te proberen. Wellicht werkt het prima, een versterker kun je nog altijd erbij kopen. Standaard moet je minstens 10 meter kabel kunnen gebruiken zonder versterker, met goed spul kun je dus misschien net jou afstand overbruggen.

[ Voor 8% gewijzigd door BARACUS op 31-03-2007 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BARACUS schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 03:19:
[...]
Het kan wel maar dat heeft met afwerking te maken niet met het functioneren. Je steekt gewoon de coaxkabel in een gaatje en draait een schroef vast. Hetzelfde als zo'n stekker :)

[...]

Ik vind je een raar verhaal hebben, een coax f-connector in een f-connector proppen?
Dat fiber kastje heeft toch een f-connector aansluiting? Dan doe je gewoon kastje - f-connector - kabel - f-connector - splitter (f-connector aansluiting) Daarna weer een f-connector - kabel - einddoos.
Dat je niet direct een splitter in dat fiberkastje kunt krijgen is wel logisch. Dat kleine stukje kabel zal niks uitmaken, dat Hirschmann kabel heeft ook minder weerstand dan troep kabel.
Als je telkens dubbel stekkers erop gaat zetten krijg je ook meer weerstand en het kost ook meer geld. Een f-connector zit echt veel beter vast dan een stekker, je kunt ze zelfs met een steeksleutel knettervast draaien. Ik heb eens een setje aangelegd met 8 aansluitingen, splitter, modem etc, mijn vingers waren kapot door f-connectors aandraaien op de kabels, erg stroef.

Edit: Ik zie nu dat je 3 actieve splitters hebt :N Zoals Atomsk zegt moet je 1 versterker direct achter het fiberkastje zetten, daarna splitten etc. Alleen zal ik je dan aanraden om eerst alles zonder versterker te proberen. Wellicht werkt het prima, een versterker kun je nog altijd erbij kopen. Standaard moet je minstens 10 meter kabel kunnen gebruiken zonder versterker, met goed spul kun je dus misschien net jou afstand overbruggen.
Ja da was een typo, 'coax f-connector' moest gewoon 'coax' zijn, dan klopt de zin. En als je goed kijkt gebruik ik maar 1 active splitter direct na het 0,5m kabeltje op het fiberkastje. Op het einde van de 8 meter kabels zitten de passieve splitters. Maargoed jullie raden dus echt einddozen aan ipv die passieve splitters en tevens ook om alles met f-connectoren te doen...

Ik kan dus het best deze VFC-0421 f-connector splitter pakken en die direct na het fiberkastje plaatsen ipv de RH-ZVA134 active antenne splitter en tevens een versterker voorlopig nog even achterwegen laten...

Afbeeldingslocatie: http://www.triax-hirschmann.de/upload/VFC_0421_neu.jpg

Maar nu nog ff een vraag of die einddoos... Kan ik niet gewoon deze f-connector splitter (hieronder) gebruiken om die aan het einde van de 8 meter kabels te zetten om het Radio / TV signaal te splitsen ipv zon wandcontactdoos... Of ben ik echt persee aan zon wandcontactdoos verbonden om radio / tv signaal te scheiden? Zoja maakt het dan veel uit of zo'n ding van Hirschmann is of van de bouwmarkt?

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelen-online.nl/images/FC-030.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Een einddoos lijkt me toch wat praktischer voor het makkelijk in- en uitpluggen van kabels.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Atomsk schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 04:30:
Een einddoos lijkt me toch wat praktischer voor het makkelijk in- en uitpluggen van kabels.
Ik zou het juist makkelijker vinden om er zon simpele splitter tussen te zetten, kwestie van draden stripen, inschroeven, klaar.. hoeft er verder ook niet meer uit dan.... geen boor of niks nodig... kan ik ook altijd nog de kabel verplaatsen zonder dat die einddoos weer erges anders moet ophangen... Maargoed wat is het verschil tussen die eindoos en een die simpele t-splitter hierboven... tis allebij van ijzer.... Dus als ik er geen signaal verlies is verkies is toch echt liever die splitter boven een eindoos... maargoed eerst maar ns wachten tot iemand dit kan bevestigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 18:51

Mentalist

[avdD]

In hoeverre het nodig is radio en TV te splitten (echt in de frequenties te knippen) weet ik niet zeker, volgens mij werkte het hier op zich ook zonder dat te doen.

Verder zou het me niet verbazen als je met gamma-F-connectors een beter resultaat kan bereiken dan met Hirschmann coax connectors. F-connectors van een duur merk kopen heeft ook niet zoveel zin, da's bij coax wel anders..

Ik zou wat van die F-splitters kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelen-online.nl/images/FC-030.jpg

samen met genoeg KOKA799 en wat goedkope F-connectors en die op de kabel schroeven en alleen voor de aansluitingen op de TV/radio zelf die Hirschmann coax stekkers halen.

Kost op zich niet zoveel (alleen de kabel is duur maar die kan je bij falen hergebruiken). En al die versterkers en veel teveel overgangen achterwege laten.

Als je toch een versterker gaat plaatsen omdat het kastje geen sterk signaal afgeeft, neem dan een goede versterker en zet die direct achter het fiberkastje, en de splitters pas daarna weer.

Vergeet coax gewoon, F-connectors zijn gewoon beter. Je moet alleen (iets) beter oppassen wanneer je die in- of uit een apparaat schroeft ivm. kortsluiting (>apparaat eerst uitschakelen).

In Nederland kost al die kabelzooi trouwens een fortuin, het loont al snel de moeite om even op www.ebay.de voor die connectortjes e.d. te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 31-03-2007 06:01 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 05:57:
In hoeverre het nodig is radio en TV te splitten (echt in de frequenties te knippen) weet ik niet zeker, volgens mij werkte het hier op zich ook zonder dat te doen.

Verder zou het me niet verbazen als je met gamma-F-connectors een beter resultaat kan bereiken dan met Hirschmann coax connectors. F-connectors van een duur merk kopen heeft ook niet zoveel zin, da's bij coax wel anders..

Ik zou wat van die F-splitters kopen:

[afbeelding]

samen met genoeg KOKA799 en wat goedkope F-connectors en die op de kabel schroeven en alleen voor de aansluitingen op de TV/radio zelf die Hirschmann coax stekkers halen.

Kost op zich niet zoveel (alleen de kabel is duur maar die kan je bij falen hergebruiken). En al die versterkers en veel teveel overgangen achterwege laten.

Als je toch een versterker gaat plaatsen omdat het kastje geen sterk signaal afgeeft, neem dan een goede versterker en zet die direct achter het fiberkastje, en de splitters pas daarna weer.

Vergeet coax gewoon, F-connectors zijn gewoon beter. Je moet alleen (iets) beter oppassen wanneer je die in- of uit een apparaat schroeft ivm. kortsluiting (>apparaat eerst uitschakelen).

In Nederland kost al die kabelzooi trouwens een fortuin, het loont al snel de moeite om even op www.ebay.de voor die connectortjes e.d. te kijken.
Maar die F-splitter waar jij t over hebt alleen gebruiken aan het uiteinde van de 8 meter kabels om het signaal te splitsen naar de tv/radio bedoel je toch he? De f-connector splitter die direct na het fiberkastje komt moet wel een Hirschmann zijn denk ik he? want die goedkope zit niks op of aan aan demping volges mij... Of heb ik dat niet nodig? Anders kan ik namelijk met het verloopstukje hieronder direct die standaard splitter aan de f-connector van het fiberkastje zetten.. die past namelijk wel in dat kastje en dan komen alle coax kabels mooi bij elkaar daar... maargoed die splitter zal wel niet goed zijn om direct mee te splitten vanaf het fiberkastje, zit geen demping of iets op volges mij

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelen-online.nl/images/FC-019.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Hirschmann spullen hier bij een lokale audioshop:
- kabel - E1,- de meter
- stekker E2, 75
- f-connectors E0.30

Dit zijn ook goede prijzen volgens mij, betrouwbare shop iig.
http://www.electronica-online.nl/

F-connectors en die simpele t-splitters zijn gewoon ijzeren doppen ja, Hirschmann heeft geen extra magische stof erin zitten ;) Alleen zit daar het geld niet in, dan bespaar je totaal 1 euro en dan afwachten of het de juiste maat is voor Hirschmann kabel :P

Ik heb ooit eens het Gamma spinnenweb van mijn moeder mogen repareren, zat een achtergrond ruis op de radio. De details weet ik niet meer maar radio/tv was fout gesplitst, dat was dus zo opgelost. Dat was alleen wel met van die stekkers met plastic klik omhulsel waar je de draad open en bloot onder zo'n schroefje zag zitten incl. flosdraad zonder afscherming _O- Ik durf je niet met 100% zekerheid te zeggen dat je werkelijk dat signaal moet splitsen in zo'n einddoos. Alleen is zo'n einddoos dan wel een groot blok ijzer als het verder niks speciaals doet, het lijkt mij dat het wel iets doet. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen, het scheelt je wel een berg geld als het lukt. 2 einddozen en 4 stekkers zijn al gauw 40 euro ofzo, 2 splitters en 4 f-connectors enkele euro's.

Wat betreft die mutlitap/splitter voor achter het fiberkastje, daar begin ik ook over te twijfelen. Zo'n cheapo T-splitter doet volgens mij ook zijn werk wellicht beter. Die multitaps hebben een demping, dat wil je eigenlijk helemaal niet hebben omdat je zonder versterker HOOPT te werken en 2 identieke kabellengtes hebt. Als je een flink netwerk gaat aanleggen is het weer iets anders :P Misschien dat iemand dit verhaal kan bevestigen, dan zou ik eerst eens voor enkele euro's met cheapo T-splitters aan de gang gaan met goed Hirschman kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BARACUS schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 11:48:
Hirschmann spullen hier bij een lokale audioshop:
- kabel - E1,- de meter
- stekker E2, 75
- f-connectors E0.30

Dit zijn ook goede prijzen volgens mij, betrouwbare shop iig.
http://www.electronica-online.nl/

F-connectors en die simpele t-splitters zijn gewoon ijzeren doppen ja, Hirschmann heeft geen extra magische stof erin zitten ;) Alleen zit daar het geld niet in, dan bespaar je totaal 1 euro en dan afwachten of het de juiste maat is voor Hirschmann kabel :P

Ik heb ooit eens het Gamma spinnenweb van mijn moeder mogen repareren, zat een achtergrond ruis op de radio. De details weet ik niet meer maar radio/tv was fout gesplitst, dat was dus zo opgelost. Dat was alleen wel met van die stekkers met plastic klik omhulsel waar je de draad open en bloot onder zo'n schroefje zag zitten incl. flosdraad zonder afscherming _O- Ik durf je niet met 100% zekerheid te zeggen dat je werkelijk dat signaal moet splitsen in zo'n einddoos. Alleen is zo'n einddoos dan wel een groot blok ijzer als het verder niks speciaals doet, het lijkt mij dat het wel iets doet. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen, het scheelt je wel een berg geld als het lukt. 2 einddozen en 4 stekkers zijn al gauw 40 euro ofzo, 2 splitters en 4 f-connectors enkele euro's.

Wat betreft die mutlitap/splitter voor achter het fiberkastje, daar begin ik ook over te twijfelen. Zo'n cheapo T-splitter doet volgens mij ook zijn werk wellicht beter. Die multitaps hebben een demping, dat wil je eigenlijk helemaal niet hebben omdat je zonder versterker HOOPT te werken en 2 identieke kabellengtes hebt. Als je een flink netwerk gaat aanleggen is het weer iets anders :P Misschien dat iemand dit verhaal kan bevestigen, dan zou ik eerst eens voor enkele euro's met cheapo T-splitters aan de gang gaan met goed Hirschman kabel.
ja identiek durf ik niet te zeggen eigenlijk... eentje gaat naar de huiskamer die is volges mij iets korter dan 8 meter... 6,5 ofzo.. en slaapkamer is minstens 8 denk ik ja... maargoed waar zit het prijsverschil dan in tussen zo'n hirschmann f-connector splitter en zo'n kleine simpele f-connector splitter.... kijk want zo'n simpele splitter zou in preciepe beter uitkomen, die kan ik direct met het verloop stukje aan de f-connector-port van het fiberkastje schroeven zodat er geen splitters uit het kastje hangen.. maargoed die simpele splitter zal wel een hoop niet hebben denk ik wat die hirschmann f-connector splitter wel heeft wat de kwaliteit niet ten goede komt

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Er zit iig geen electronica in dat het signaal bestuurt ofzo :P Het lijkt me meer een professionele oplossing dat je ook mooi aan je muur kunt bevestigen. Een prof kan natuurlijk niet met zwabberende kabels aankomen bij zijn klant :Y) Ze hebben ook mooi multitaps met meer aansluitingen, dan maken ze natuurlijk ook een 2 aansluiting versie dat is goed voor de omzet ;)
Het domme is ook dat de demping gelijk is bij beide uitgangen, bij de grotere heeft elke uitgang een andere demping. Dan kun je de verschillende kabellengtes een gelijkmatig signaal geven + nog het signaal afstellen van de versterker. Alleen is dit totaal niet het geval in deze situatie.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij onnodig. Er moet toch wel iemand zijn die het met zekerheid kan zeggen. Mail anders electronica online even, die zullen wel uitsluitsel kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Proberen kan geen kwaad lijkt me.

Demping wil je juist niet. Zo'n metalen passieve coax splitter geeft zelfs 3dB demping, met zo'n T-splitter met F-connectors is dat al een stuk minder. Dus meer kans dat je zonder versterker afkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar is demping dan voor en waarom hebben die duurdere splitters dit? Dit verzwakt het signaal zeggen jullie, waar is het dan goed voor? ik heb er nu ook zon metalen coax splitter met demping 3.5db opzitten, verder heeft die duure hirschmann f-connector splitter ook demping van 2x 3.8db... dat zou in mijn geval dus alleen maar meer verlies geven dan waneer ik die simpele f-connector splitter gerbuik?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 31-03-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Je moet ook die T-splitter hebben. Gewoon een naamloze.

[ Voor 23% gewijzigd door Mentalist op 31-03-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Stel je wilt 3 aansluitingen, beneden, boven en zolder. Dan heb je verschillende lengtes kabel waardoor beneden veel meer signaalsterkte krijgt als zolder. Teveel signaal kan namelijk ook storing veroorzaken, daarom sluit je beneden aan op de hoogste demping uitgang om dit gelijk te trekken. Maar in dit geval is het nogal zinloos ja. Daarom zeg ik ook dat het vreemd is dat er 2 dezelfde dempinguitgangen zijn, vanuitgaand dat er express gedempd wordt. Misschien dempt zo'n splitter automatisch al zoveel (obstakel) dus ook die goedkope t-splitter alleen staat daar niks op?? Ga maar voor die t-splitter :)

[ Voor 29% gewijzigd door BARACUS op 31-03-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BARACUS schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:22:
Stel je wilt 3 aansluitingen, beneden, boven en zolder. Dan heb je verschillende lengtes kabel waardoor beneden veel meer signaalsterkte krijgt als zolder. Teveel signaal kan namelijk ook storing veroorzaken, daarom sluit je beneden aan op de hoogste demping uitgang om dit gelijk te trekken. Maar in dit geval is het nogal zinloos ja. Daarom zeg ik ook dat het vreemd is dat er 2 dezelfde dempinguitgangen zijn, vanuitgaand dat er express gedempd wordt. Misschien dempt zo'n splitter automatisch al zoveel (obstakel) dus ook die goedkope t-splitter alleen staat daar niks op?? Ga maar voor die t-splitter :)
Dan maar hopen dat die t-splitter niet nog meer dempt dan die Hirschmann ;p Maargoed, ik kan het eens gaan proberen, die T-splitter direct op het fiberkastje schroeven ipv de Hirschmann splitter erachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zijn er nog andere mensen met info mbt het verschil tussen de simpele f-splitter en de hirschmann variant en welke ik dan het best kan gebruiken bij het fiberkastje en voor de tv/stereo?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 01-04-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Zoals W3ird_N3rd zegt, probeer het gewoon. Het is niet alsof je dramatische verschillen kunt verwachten tussen een gewone splitter en zo'n hirschman blokje. Het belangijkste is een goede coaxkabel en goed afgeschermde f-/coaxpluggen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb dit zojuist besteld:

16 meter koka799 (8 meter naar de ene kamer en 8 naar de andere)
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/494.jpg

2x RH-KOKWI3 coax connector (voor in de stereo's op beide kamers)
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/145.jpg

2x RH-KOSWI3 coax connector (voor in de tv's op beide kamers)
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/143.jpg

3x FC-030 (simpel f-connector t -verloopstuk voor het signaal uit het fiberkasje te splitten en het signaal voor radio/tv aan het einde van de kabels)
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/388.jpg

1x FC-019 (voor 1 f-connector t -verloopstuk aan het fiberkastje vast te maken)
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/364.jpg

8x 7mm f-connector (om de kabels in de f-connectoren te bevestigen)
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/398.jpg

nou maar hopen dat de f-connector t-verloopstukken goed werken als splitter want daar zit ik eingelijk nog steeds mee in mn maag... in een hisrshmann f-connector splitter zit een transformator en ook 2x 3.5db demping maar dat komt het signaal weer niet ten goede dusja ik weet t eigenlijk ook niet meer

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 04-04-2007 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb t inmiddels aangesloten maar die splitter is dus 3x niks.. als ik t signaal ermee split vanuit t fiberkastje dan worden op de ene tv een zender heel wazig terwijl ie op de andere weer te scherp is dat het lelijk wordt... En bij het gebruik als Tv / radio signaal splitter heb ik ook wazig beeld op sommige zenders... Ik denk dat ik toch voor een echte Hirschmann splitter moet gaan met transformator want dit ding is dus duidelijk niet als splitter bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enige wat ik niet snap met die Hirschmann splitter: Er staat 3.8 db aan demping op en een bereik van 5 - 862 mhz terwijl mijn metalen coax splitter 3.5db aan demping heeft en een bereik van 5 - 1000mhz.... wat is dan het voordeel om zo'n hirschmann f-connector splitter te kopen terwijl mijn metalen splitter een grooter bereik en lagere demping heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Geen idee. Wellicht splits zo'n blokje het signaal wat netter dan een t-stukje en krijg je dan wat meer demping, maar minder reflecties ofzo. Nu krijgt blijkbaar je ene de tv een sterk signaal en de andere een te zwak. Daarnaast is een groter frequentiebereik niet altijd beter: wanneer die hogere freqenties toch niet gebruikt worden voor tvsignaal, wat heb je er dan aan? Dan kan dit beter wat gedempt worden IMO. Wanneer ik zo wat kabelfrequentietabellen bekijk, gaan tvzenders niet hoger dan 800Mhz.

Hoe dan ook, zoals ik al zei.. ik zou toch eerder voor de traditionele aanpak gaan met einddozen. Op ISDN heb je bijv ook terminators nodig om storing te voorkomen, dus dat zal bij coax wel niet anders zijn. De f-connectorsplitter aan het begin kun je dan laten zitten. Evt. een versterker erbij met onafhankelijke regeling voor tv- en radiofrequenties. Hogere frequenties (tv) dempen namelijk sterker dan lagere (radio). Neem je een versterker met 2 uitgangen, heb je ook geen extra splitterblokje nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 06-04-2007 17:46 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die wantcontactdozen weet ik niet of dat allemaal goed in elkaar blijft zitten als ik die onder mn tv meubel leg... volges mij zit dat pas stevig als je het aan de muur boord. ik zoek eigenlijk deze splitter speciaal voor rtv signaal te splitsen

Afbeeldingslocatie: http://www.tratec.net/products/MCImages/Pictures/T/TOF-02HRCL.jpg

werd volges mij ooit ook door @home bij zon doe t zelf pakket geleverd maar ik zie ze nergens los te koop

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 06-04-2007 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik nu zo'n hrschmann f-connector splitter ertussen maar 3.8db zie je echt wel goed als ik mn tv erop zet terwijl de splitter zit er tussen bij het fiberkastje... volgens mij waren die metalen splitters beter met 3.5db demping... met 3.8db demping zie je toch wel heel lichtjes de beeldkwaliteit iets achteruitgaan dmv zeer lichte ruis op alle zenders, al moet je wel goed kijken dan om die ruis te zien, maar ik zag dat meteen dus... en dat terwijl ik koka799 met koksi connectoreren gebruik... ik denk dus dat ik er een versterker tussen ga zetten zoals deze, de GHV20E

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/13460.jpg

Nu vraag ik me alleen af, zijn dit soort kastjes stroomvreeters, of wat met ik me hierbij voorstellen? ik kan nerges uitgebreide specs vinden van de GHV20E, wellicht dat iemand deze ook heeft en eens het opgenomen wattage kan meten? Zo niet, waar moet ik dan aan denken? 2 watt ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 30-04-2007 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
3 watt, staat op het kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kun jij dat zo zien vanaf dat plaatje? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Anoniem: 120071 schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:37:
[...]

kun jij dat zo zien vanaf dat plaatje? :>
Ja laser ogen >:)
Ik heb speciaal voor jou even op het kastje hier aan de muur gekeken.
Pagina: 1