[4.0] Rear speakers alleen hoge geluiden

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Is het normaal dat mijn rear speakers, die aangesloten zijn via de originele line in, alleen maar hoge tonen laten horen?

De situatie is zo. 2 front speakers naast m'n pc en een 2.1 setje achter, ik wissel de kabeltjes van deze 2 apparaten zodra ik films ga kijken op mijn beamer en het scherm achter (ik draai me dan dus om en de 4.0 wordt dus ook reversed door de kabelswitch)

Als ik m'n 2.1 in mijn line-out, krijg ik bassen en een voller geluid, vanuit de line-in krijg ik een heel schel geluid zonder bas (net alsof mijn sub uit staat). Ik snap niet hoe dit komt. Het is met al het geluid ongeacht het programma (dus winamp in kloon modus via NVMixer én films in MPC en WMP).

Iemand een idee hoe dit te fixen? Of is dit juist heel normaal?

Systeem:
ASUS A8N-E Deluxe NForce 4 onboard geluid
Windows XP Proffesional

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Na veel geexemperimenteer ben ik wat verder, denk ik.

Ik ben erachter gekomen dat mijn vermoeden dat de line-in gewoon gelimiteerd in de bas is, fout is. Als ik mijn speaker configuratie namelijk op 5.1 zet, hoor ik véél meer bas. Dus is zal het een probleem van de kloon modus van nvidia zijn.

In films kan krijg ik na wat geklooi met alles op 2/2 ingesteld, wel bas en surround bij een 5.1 source. Maar als ik bij een stereo mp3 source de ac3 op 2/2 zet, wordt wel leuk de stemmen voorin gezet en de muziek en omgeving achter, maar de bassen missen achter. Weet iemand een filter die dit beter naar surround kan mixen?

Nog een probleempje. Het lijkt wel alsof iedere 3 seconden de rears speakers even heel zachtjes gezet worden (maar voor een halve seconde), maar het is heel irritant. Iemand hier ervaring mee?

Bij mp3 in films is het slecht geregeld, de ac3 filter (ook FFD) mixt het niet mooi naar 2/2, dus alleen kloon modus blijft over. Als ik ac3 op 2/0 zet dan werkt ie beter (dmv van kloon modus) maar heb ik weer geen bassen.

En enig idee of de 'kloon' modus NVidia, die dus wordt gebruikt bij die mp3's, nog beter de bassen door de line out kan sturen? Of moet ik gewoon standaard 5.1 instellen (ook voor films)?

[ Voor 27% gewijzigd door kikibu op 30-03-2007 23:34 ]