Draytek router met nwe firmware voipt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-08 13:22

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
Heb net de laatste firmware (v2.5.9_(2)(3))op m'n Drayrek 2200vg router gezet. Heeft een aantal voordelen die ik niet zou willen missen en is hopelijk ook stabieler. Maarhet nadeel is dat ik nu niet meer kan voipen, de router zegt dat 'ie wel geregistreerd staat bij voipbuster maar als ik 1 nummer indruk op de telefoon krijg ik al een ingesprek toon. Heb het idee dat er dan meteen wat mis gaat in de router of dat de verbinding niet toegestaan wordt. Bij in calls en out calls staat allebei 0 en ik weet niet waar ik dat kan veranderen. Bij budgetphone kan ik helemaal niet "inloggen".

Ja ik heb ook een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Ik ben nu wel bij budgetphone ingelogd, maar de i calls en out calls stan nog steeds op 0. Daarnaast geeft de router in de DHCP table niet alles weer wat aangesloten is op het netwerk. Mijn squeezebox staat niet in de tabel naar staat toch echt wireless internetradio af te spelen. Fantastisch ding trouwens zo'n squeezebox.Ben m'n printer ook kwijt uit de lijst en kan nu niet meer printen via het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Ben er nu achter dat ik eerst alle apparaten uit en dan weer aan moet zetten om ze na een reset van de router weer te zien in de DHCP table. Was voor de firmware-update niet zo. Maar kan nog steeds niet voipen......niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.draytek.com/support/download/Vigor2200V.php je hebt wel de goeie neem ik aan he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
ja ik heb de goeie, van draytek.nl is dat ook de enige die ze aanbieden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
HA! Ik wist wel dat een netwerkprobleem kon hebben dat te moeilijk voor jullie is ;) . Ze hebben deze versie van de firmware trouwens van de nederlandse drayteksite afgehaald. Misschien zegt dat genoeg. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist ook mijn 2200VG van de nieuwe FW voorzien en liep in eerste instantie tegen hetzelfde probleem aan. Voor de verandering de hele configuratie weggegooid door de .rst FW erin te flashen. Nu werkt ie wel correct. Althans, mijn Voipcheap account, daar kan ik weer mee bellen. Voipbuster (als 2e account) weigert te registreren, althans ik zie geen melding dat dat gelukt is.

Als 3e account heb ik mijn verse post-paid Budgetphone account toegevoegd, maar ook die wil niet registreren. Maar van dat account heb ik pas vandaag per post bericht gekregen dat het geactiveerd is (eergisteren aangevraagd). Ook met de softphone van budgetphone kan ik niet registreren, dus het probleem zal daar wel in het account zitten. Ik snap nog niet helemaal waarom dat voipbuster account niet wil registreren, al is mijn beltegoed daar wel bijna op (€0,50 ofzo).

Verder valt mij op dat ik bij mijn WLAN niet kan verbinden wanneer ik in Vista WPA2 Personal met AES encryptie selecteer. De Vigor staat ingesteld op WPA/WPA2 mixed mode. De enige WPA variant die nu werkt is WPA met TKIP. Dat is voorlopig wel voldoende, maar ik ga de komende dagen nog wel e.e.a. testen. Daarnaast kan ik me niet meer herinneren met welke settings ik voorheen verbonden was (maar ik meen WPA2)

Zowieso hoop ik dat ik nu eindelijk naar een inkomend PSTN gesprek kan switchen, wanneer ik een actief uitgaand VOIP gesprek aan het voeren ben (Call waiting). Bij de vorige FW versie (2.5.7.3) werkte dat iig niet en dat was uitermate irritant. Ik beschik overigens ook over een 2200VG (3) versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:41
Draytek adviseert altijd met klem om een .rst te gebruiken en daarna het apparaat helemaal opnieuw in te stellen. Heb je dat gedaan ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
Mogelijk is er een bug aanwezig in de door u gebruikte versie van de
firmware (2.5.9). Momenteel zijn wij bezig de bug te onderzoeken. Wij
adviseren u voorlopig gebruik te maken van versie 2.5.7.3.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support
MS
eventjes afwachten denk ik.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een de reactie van Draytek support op het 'in gesprek probleem' van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
yup, dit gaat over het voip probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Ha schot in de zaak. Ik zal die .rst eens proberen over een paar dagen (dan heb ik weer tijd). Bij mij is het zo dat voipbuster en budgetphone beide registreren en ze (via een grote omweg) beide werken. zie hieronder:
Een update; ik krijg nog steeds de ingesprektoon bij het indrukken van
welk cijfer dan ook, maar... wanneer ik in de digit map het volgende zet
werkt het weer wel: prefix number: 0 mode: replace OP
number: 31570504640 (nummer van m'n werk) interface: VOIP1 dan
krijg ik netjes het antwoordapp. van m'n werk aan de lijn. Dit zowel via
Voipbuster als Budgetphone. Maar laat ik het vevangen door een korter
nummer (bijv. 0031570 en de rest zelf intoetsen) dan werkt het weer
niet. Het lijkt wel of de router het signaal van de druktoetsen op de
telefoon niet goed kan omzetten naar het voipsignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Het werkt!! Ik heb een firmwareflash met de .rst gedaan en toen heb ik de hele zooi weer opnieuw ingesteld. En nu werkt het. Ik kan bellen met voipbuster en gebeld worden met budgetphone. Bedankt voor de tip om te flashen met de .rst versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
ik krijg 't hier niet voor elkaar.
ik gebruik wel die configuration back up mss dat 't daar door komt?

van elk nummer dat ik bel pakt hij alleen het eerste cijfer.
als ik m'n voipnummer bel krijg ik ingesprek ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Webjunkie schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:28:
ik krijg 't hier niet voor elkaar.
ik gebruik wel die configuration back up mss dat 't daar door komt?
Ja, daar komt het door, dat kun je hierboven ook lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
StevenK schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:42:
[...]

Ja, daar komt het door, dat kun je hierboven ook lezen.
eigenlijk niet.
daar staat alleen dat je 'm moet flashen met de rst file.
handmatige invoeren of de settings terug zetten met restore zou niet uit moeten maken.

maar ja.. hij doet 't nu. da's 't belangrijkste :)

[ Voor 10% gewijzigd door Webjunkie op 09-04-2007 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Webjunkie schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:53:
[...]

eigenlijk niet.
daar staat alleen dat je 'm moet flashen met de rst file.
handmatige invoeren of de settings terug zetten met restore zou niet uit moeten maken.
Nee, dat is nu net het punt. Als je een restore doet, dan wordt een image van de settings teruggezet. Dat heeft het zelfde effect als de gewone firmware eroverheen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Het zou niet uit moeten maken, maar het maakt blijkbaar wel uit. Geloof me, ik heb bijna alle setting die met voip te maken hebben wel veranderd, maar het bleef onmogelijk om normaal te voipen. Het lijkt er dus op dat er toch een verschil zit tussen de .all versie en de .rst versie. Heb verder zo ongeveer alles weer zo staan zoals "vroeger" en kan nu gewoon voipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
CyberJoe schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:42:
Het zou niet uit moeten maken, maar het maakt blijkbaar wel uit. Geloof me, ik heb bijna alle setting die met voip te maken hebben wel veranderd, maar het bleef onmogelijk om normaal te voipen. Het lijkt er dus op dat er toch een verschil zit tussen de .all versie en de .rst versie. Heb verder zo ongeveer alles weer zo staan zoals "vroeger" en kan nu gewoon voipen.
Probleem is dat bij een nieuw firmware bepaalde instellingen wel eens ergens anders in het geheugen kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het er idd niet expliciet bij gezet dat de configuratie opnieuw handmatig had ingevuld, maar dat is wel de sleutel tot de oplossing. Eigenlijk is dat ook wel te verwachten, want de hele voip-webinterface is drastisch omgegooid. Al was het maar vanwege het feit dat je nu 3 accounts kunt opgeven. Dat hoeft niet per definitie te betekenen dat de configuratie drastisch aangepast moet worden, maar ze bieden natuurlijk niet voor niks 2 soorten FW aan.

Hoe dan ook, voipen lijkt nu goed te werken via Voipcheap, waar voor de FW flash de kwaliteit nogal sterk schommelde tussen acceptabel en beroerd. Ik heb Call Waiting ingeschakeld, en er gebeurd nu daadwerklijk ook iets als ik dat tijdens een gesprek gebruik. Alleen...dat leid niet tot het gewenste resultaat. Mijn uitgaande voipgesprek raakt op een dwaalspoor (ik kan daar niet meer naar terug switchen, maar de verbinding wordt niet verbroken.) Helaas kom ik ook niet bij het inkomende PSTN gesprek uit. Heeft iemand anders dit wel aan de praat?

Wanneer mijn budgetphone account nou eindelijk eens gaat werken, zal ik eens gaan experimenteren met de call forwarding setting. Wellicht dat dat call waiting alleen werkt bij binnenkomende voip gesprekken. Helaas vind je dat soort dingen weer niet terug in de - overigens verouderde - handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
het call waiting gedeelte heb ik nog niet uitgeprobeerd.
ik heb ook geen idee hoe ik zou moeten omschakelen :+

ik heb ook wel een paar dingetjes op gemerkt.

m'n router configuration blijft bereikbaar vanaf het internet terwijl ik dat toch heb uit staan in management setup.
hebben jullie dat ook?

ook het uitbellen werkt alleen met het account op voip1 en niet op voip2 maar dat kan door m'n instellingen in de digitmap komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Webjunkie op 09-04-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webjunkie schreef op maandag 09 april 2007 @ 20:36:
het call waiting gedeelte heb ik nog niet uitgeprobeerd.
ik heb ook geen idee hoe ik zou moeten omschakelen :+
Omschakelen kan middels de "Flash Hook" toets. Dat blijkt na wat speurwerk de op de meeste toestellen aangegeven te worden met een "R" toets. Ik heb hier twee typen DECT toestellen (Panasonic, Profoon) waarbij dit allebei het geval is. Volgens mij heet deze in het nederlands ook gewoon "wisselgesprek" toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Nu heb ik het volgende probleempje: wanneer ik bel via voip ben ik de eerste paar tellen van het gesprek kwijt. Ik hoor dus niet dat de ander opneemt en zegt wie ik aan de lijn heb. Zou dit kunnen komen doordat ik beide (Voipbuster & Budgetphone) op dezelfde poort heb staan (5060). Ik heb trouwens het idee dat budgetphone een lage kwaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 21:36:
[...]

Omschakelen kan middels de "Flash Hook" toets. Dat blijkt na wat speurwerk de op de meeste toestellen aangegeven te worden met een "R" toets. Ik heb hier twee typen DECT toestellen (Panasonic, Profoon) waarbij dit allebei het geval is. Volgens mij heet deze in het nederlands ook gewoon "wisselgesprek" toets.
yup, ik heb de toets gevonden.
ik kan ook maar 1x schakelen.
terug schakelen naar het eerste gesprek gaat niet.
CyberJoe schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:49:
Nu heb ik het volgende probleempje: wanneer ik bel via voip ben ik de eerste paar tellen van het gesprek kwijt. Ik hoor dus niet dat de ander opneemt en zegt wie ik aan de lijn heb. Zou dit kunnen komen doordat ik beide (Voipbuster & Budgetphone) op dezelfde poort heb staan (5060). Ik heb trouwens het idee dat budgetphone een lage kwaliteit heeft.
ik heb internetcalls en voipdiscount (allebei op 5060) maar geen problemen met de eerste paar seconden van het gesprek.

wat gaat eigenlijk voor, de digitmap of de dialplan?
in de digit map heb ik het volgende staan:

prefix; 66, mode: none, op number: leeg, interfase: voip2
in m'n dialplan:
6601*: telnummer@voip2.account
als ik nu 6601* bel dan draait hij netjes het goede nummer maar wel via voip1 :?

even verder getest.

prefix; 0066, mode: none, op number: leeg, interfase: voip2
en dan handmatig 0066xxxxxxxxx invoeren werkt wel.
het lijkt er dus op dat hij eerst de dialplan checkt en daarna pas de digitmap.

[ Voor 18% gewijzigd door Webjunkie op 10-04-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
hmm.. gebruiken jullie die phonebook van de vigor niet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webjunkie schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:39:
hmm.. gebruiken jullie die phonebook van de vigor niet ofzo?
Nee, het Phonebook gebruik ik momenteel niet, wel de digit map functie. Ik bel nu primair via budgetphone en laat 06 nummers via voipcheap bellen ( prefix:06 mode:none OPnr: <leeg> minlen: 6 maxlen:10 interface:voip1) Volgens mij klopt die minlen en maxlen niet met de uitleg op de website, want voor een 8 cijferige reeks na de prefix zouden die 7 rep. 9 moeten zijn maar dat werkt iig niet.

Digitmap wilde eerst overigens niet werken. Ik had ineens ook weer het probleem dat ik met #0 meteen een in gesprek toon kreeg. Na wat troubleshooting lijkt het zo te zijn dat wanneer ik wijzigingen aanbreng c.q. de settings opvraag in de Phone List op de Phone Settings pagina van de webGUI, dan gaat de router pertinent de mist in bij het draaien van #0. De situatie is dan alleen nog maar op te lossen met een reset-to-defaults of het laden van een configuratie vóór dat het probleem optrad. Wijzig ik de betreffende settings middels telnet commando's, dan gaat alles wel goed. Daarnaast verliest de router bij een reset wel eens op onverklaarbare wijze de WAN connectie naar mijn ADSL modem. Opnieuw bevestigen dat hij via DHCP deze gegevens moet ophalen verhelpt het probleem dan weer.

Call waiting werkt trouwens nog steeds niet. Uitschakelen heeft ook geen zin; een inkomend PSTN gesprek tijdens een uitgaand VOIP gesprek verstoord de boel door de irritante piep.

Positief is wel dat deze FW update uiteindelijk de kwaliteit van VOIP gesprekken duidelijk ten goede is gekomen, het is echt stukken beter dan eerst. Ik twijfel echter of ik met deze router door wil, die piep bij binnenkomende PSTN gesprekken irriteerd me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een schop omhoog, er is nl. een firmware update uitgebracht voor de 2200VG, waarin aangegeven wordt dat:

[/quote]*******************************************************************************************

Release Notes for 2200V Series

Firmware Version : 2.6.0 (2)(3)
Release Date : April 27 2007

Applied Models : Vigor2200V Series with none module information or Module 2 or 3
(Check the bottom label of the device to find module information)

*******************************************************************************************

[New Features]

[Improvement and Correction]

1. Correct the PSTN Loop-through issue (when firmware upgrade to version 2.5.9).

******************************************************************************************
[quote]

Ik ga 'm vandaag of morgen even uitproberen en checken of boven genoemde problemen opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van versie 2.5.7 naar 2.6.0 gegaan en nu werkt wifi niet meer. De browser geeft ook als naam 2200V in plaats van 2200VG. Functioneel is het nu dus een 2200V wat vreemd is omdat de firmware voor beide apparaten identiek is. Ik heb in ieder geval wel, zoals altijd, voor de zekerheid 2200VG op de site aangeklikt.

Wel leuk dat voip nu veel uitgebreider is met 3 accounts (lang gewenste mogelijkheid) en dat de ingestelde sip codec nu ook daadwerkelijk wordt gebruikt (Budgetphone, G.711A). Nu wifi nog. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Heb Draytek net gemaild maar dit is misschien een snellere weg naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draytek Nederland blijkt voor mijn router de verkeerde firmware aan te bieden. |:( Volgens draytek.com bestaan er 3 typen: eentje met module 5 op de label, eentje met module 3 en eentje zonder modulenummer. Module 3 en geen module hebben samen een andere firmware dan module 5. Op mijn router staat geen module weergegeven op de achterkant dus moet ik firmware voor module 3 installeren. Draytek Nederland biedt echter firmware voor module 5 aan waardoor bij mij WLAN niet meer werkte. Gelukkig werkte de router voor de rest nog gewoon anders had ik een probleem gehad. Zodra Draytek op mijn email antwoordt, zal ik ze mijn bevindingen mailen.

Kijk dus eerst op de achterkant van je router welke firmware je nodig hebt. Zie www.draytek.com voor instructies.

Ow, wireless lan werkt nu dus weer gewoon. Wel handig om dat nog even te melden. :p Ik moest wel de .rst variant flashen om de WLAN-functie terug te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2007 14:45 ]

Pagina: 1