Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Postfix] Mail naar hotmail komt niet aan

Pagina: 1
Acties:
  • 2.900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 17:51
Twee weken geleden kwam ik nogal een vervelend probleem op het spoor. Het blijkt dat e-mail verstuurd vanaf m'n eigen mailserver niet aankomt bij Hotmail/live.com adressen. Het vervelende is dat de mail wel geaccepteerd wordt door de server van Hotmail:

code:
1
2
3
Mar 16 00:09:55 iMac postfix/qmgr[561]: 850FE5607F1: from=<hidden>, size=1045, nrcpt=1 (queue active)
Mar 16 00:09:56 iMac postfix/smtp[645]: 850FE5607F1: to=<een hotmail adres>, relay=mx3.hotmail.com[65.54.244.200], delay=1, status=sent (250  <D3D5F5E9-5278-4984-A7DE-3D2E271EE787@tiscali.nl> Queued mail for delivery)
Mar 16 00:09:56 iMac postfix/qmgr[561]: 850FE5607F1: removed

De mail wordt dus geaccepteerd door hotmail, maar vervolgens gebeurt er verder niets mee. Ik ontvang geen bericht dat de mail niet is aangekomen; het bericht komt ook niet in 'ongewenste e-mail' te staan. Het bericht is gewoon weg. Echter als ik gebruik maak van de smtp-server van Gmail, komt het bericht wél direct aan.

Mail naar andere domeinen, bijv gmail.com, wordt nog steeds zonder problemen bezorgd. Het is een recent probleem; ik heb bijvoorbeeld op 12 maart nog zonder problemen een mailtje naar hotmail verstuurd. Het lijkt me dus geen configuratiefout van mijn kant. Bovendien heeft een vriend van me exact hetzelfde probleem; hij draait een eigen mailserver op het campusnetwerk van UTwente.

Het gebruik van de mailserver van mijn provider is geen optie. Ik ben aangesloten via Casema/surfnet; dit is een speciaal studentenabbo waar geen smtp-server voor beschikbaar is. Ook het gebruik van de smtp-server van Gmail verdient niet mijn voorkeur, omdat hier het "from"-field wordt veranderd naar mijn gmail adres.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met "senderID". Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
Misschien een antispam maatregel. Zie http://privacy2.msn.com/anti-spam/nl-nl/default.aspx
Er staan nogal wat voorwaarden waaraan een mailtje of mailserver die het verzendt evt niet zou kunnen voldoen.
Daarin geeft MS te kennen dat als zij mail niet "vertrouwen" ze naar eigen goeddunken kunnen reageren . Op zich ook weer niet vreemd voor een "gratis" service.

Ik neem ff aan dat msn/mail en hotmail-mail als hetzelfde wordt beschouwd en/of dat er dezelfde voorwaarden voor gelden.

[ Voor 14% gewijzigd door arikkert op 30-03-2007 17:35 . Reden: msn = hotmail ? ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12
Ik kwam er ongeveer twee weken geleden ook achter, helaas.

Een tijd geleden heb ik al een SenderID record voor m'n domein aangemaakt. Ook mijzelf met een mailtje naar Microsoft aangemeld voor opname in hun SenderID database. Bevestigd:
Thank you for submitting your domains to be included in the MSN Hotmail Sender ID / SPF record cache. These domains will be entered within the next 24-48 hours. As a reminder - please submit any additional updates in a txt file. To insure your records are up-to-date - we suggest you review them monthly and test them using the verification tools on our site. For additional information please visit www.microsoft.com/senderi...w.microsoft.com/senderid> or www.emailauthentication.org<http://www.emailauthentication.org>.

Thank you

Microsoft Technology - Care & Safety Team
www.microsoft.com/safety<...www.microsoft.com/safety>
... maar het helpt niets!

Het zou nog wat anders zijn als ze het als junk bestempelen, maar het verdwijnt inderdaad gewoon.

Mijn oplossing: mail naar hotmail adressen gaat automatisch via de SMTP server van mijn provider, alle andere adressen stuur ik direct. Doe ik ook met Postfix, als je de details wil weten moet je het maar laten weten. In jouw geval zou je voor Hotmail adressen dus de SMTP-server van Gmail kunnen gebruiken.

Weet je eigenlijk wel zeker dat Casema/Surfnet geen SMTP-server voor je open heeft staan?

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 17:51
vanaalten schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 19:18:

Mijn oplossing: mail naar hotmail adressen gaat automatisch via de SMTP server van mijn provider, alle andere adressen stuur ik direct. Doe ik ook met Postfix, als je de details wil weten moet je het maar laten weten. In jouw geval zou je voor Hotmail adressen dus de SMTP-server van Gmail kunnen gebruiken.

Weet je eigenlijk wel zeker dat Casema/Surfnet geen SMTP-server voor je open heeft staan?
Ja, helaas weet ik dat zeker :). Er wordt ook af en toe wel over geklaagd, maarja...

Het is trouwens wel belachelijk dat de mail zonder bericht verdwijnt. Ik kwam er nu toevallig achter, maar voor hetzelfde geld raak je zo tientallen mailtjes kwijt, zonder ooit te vermoeden dat ze nooit aankomen :(. Ik vraag me af hoeveel andere mensen hier onbewust last van hebben.

Maar ik ben zeker geinteresseerd in die aanpassing in de config van postfix. Zolang Hotmail het beleid niet iets versoepelt is het de enige oplossing denk ik. Zelfs al zou het aanvragen van zo'n senderID werken, kan ik daar door mijn dynamisch IP adres waarschijnlijk toch geen gebruik van maken.

Verwijderd

Maak gebruik van X-Headers, en probleem is dan waarschijnlijk opgelost.

Iemand anders heeft een soortgelijk probleem:
http://www.webhostingtalk...hotmail-2.html#post840496

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28

lonkhuijzen

100% ADH

Hotmail, maar ook yahoo bijv. lijken gebruik te maken van black/whitelists. Mail vanuit ranges met dynamic ip's mogen alleen het domein bevatten die reversen naar die ranges.

Ik had een week geleden precies hetzelfde, gelukkig had ik de luxe om te switchen van een dynamic ip naar een fixed ip. En inderdaad gaven bij mij de logs ook gewoon aan dat mail wel werd geaccepteerd.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• vanaalten
Chris_eBK schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 20:27:
[...]
Maar ik ben zeker geinteresseerd in die aanpassing in de config van postfix. Zolang Hotmail het beleid niet iets versoepelt is het de enige oplossing denk ik. Zelfs al zou het aanvragen van zo'n senderID werken, kan ik daar door mijn dynamisch IP adres waarschijnlijk toch geen gebruik van maken.
Zelf heb ik een fixed IP adres, maar een reversed lookup (whois <mijn-IP-adres>) verwijst naar Demon, niet naar mijn domeinnaam. Mogelijk dat Hotmail daar op filtert.

Postfix workaround - komt 'ie:
  1. Maak een bestand aan genaamd /etc/postfix/transportmappings met als inhoud:
    hotmail.com smtp:<naam SMTP server>
  2. Converteer 'm naar een db-database:
    postmap /etc/postfix/transportmappings
  3. Invoegen in /etc/postfix/main.cf:
    relayhost =
    transport_maps = hash:/etc/postfix/transportmappings
  4. Stoppen en starten van postfix:
    /etc/init.d/postfix restart
Geldig voor een Debian installatie, typefouten en vergeetachtigheid voorbehouden.

Ik zal ook eens kijken of die X-Headers iets doen - al zie ik op die forumpagina van webhostingtalk niet de harde conclusie dat dat de oplossing is.

Update: gespeeld met die X-Headers toevoegen. Geen positief resultaat.

Edit: quotes-binnen-lists wat netter gemaakt
Edit 2: update met X-Headers toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door vanaalten op 31-03-2007 13:10 ]

Verwijderd

Het is een heel erg oud topic, maar vandaag kwam ik er achter dat al een hele week de mail die ik naar hotmail/live adressen vanaf mijn eigen domeinnaam verstuur (via outlook) niet meer aankomen.
Dit heeft echter altijd gewoon gewerkt en ik begrijp er dan ook niets van waarom het niet meer werkt.

Wat kan ik hier nu het beste mee of aan doen?

Bedankt alvast.

• vanaalten
Even getest, maar mijn mail die ik vanaf m'n eigen domain (Postfix op een Debian Linux machine achter een consumenten-ADSL lijn) naar m'n eigen hotmail adres stuur komt gewoon aan. En bovenstaande workaround (dus via postfix re-routen naar je eigen provider's mailserver) gebruik ik niet, ik stuur het rechtstreeks naar hotmail.

Dus:
  1. Wat is er de laatste tijd aan je netwerk/installatie/config verandert?
  2. Wat staat er in je mailserver's logfile? Is de boel netjes bij Hotmail afgeleverd en 'queued for delivery'?
  3. Zijn de mailtjes wel 'lang' genoeg? Erg korte berichten wilden nog wel eens weggefilterd worden - lastig als je aan het troubleshooten bent.
  4. Al eens geprobeerd naar een eigen hotmail account te sturen en dan in de spambox te kijken?
  5. Al eens naar de spamfilter settings van de ontvangende kant gekeken?
  6. Sowieso - wat voor software gebruik je, hoe zien je MX-records er uit?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

vanaalten schreef op maandag 28 september 2009 @ 08:10:
Even getest, maar mijn mail die ik vanaf m'n eigen domain (Postfix op een Debian Linux machine achter een consumenten-ADSL lijn) naar m'n eigen hotmail adres stuur komt gewoon aan. En bovenstaande workaround (dus via postfix re-routen naar je eigen provider's mailserver) gebruik ik niet, ik stuur het rechtstreeks naar hotmail.

Dus:
  1. Wat is er de laatste tijd aan je netwerk/installatie/config verandert?
  2. Wat staat er in je mailserver's logfile? Is de boel netjes bij Hotmail afgeleverd en 'queued for delivery'?
  3. Zijn de mailtjes wel 'lang' genoeg? Erg korte berichten wilden nog wel eens weggefilterd worden - lastig als je aan het troubleshooten bent.
  4. Al eens geprobeerd naar een eigen hotmail account te sturen en dan in de spambox te kijken?
  5. Al eens naar de spamfilter settings van de ontvangende kant gekeken?
  6. Sowieso - wat voor software gebruik je, hoe zien je MX-records er uit?
Dude.... topic uit 2007 :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

En dat terwijl alle info op een speciale webpagina staat bij MSN ;)

http://postmaster.msn.com

• vanaalten
Yep, maar met een relevante kick door Daniellle...
En dat terwijl alle info op een speciale webpagina staat bij MSN ;)

http://postmaster.msn.com
Mwah, dat was destijds ook al zo, maar echt helpen deed die pagina toen niet.
Wat je eigenlijk zou willen weten is waarom een e-mail als spam geklassificeerd wordt. De scores die ik van SpamAssassin te zien krijg helpen mij aan mijn kant, zo iets zou ik ook graag aan de andere kant (Hotmail) willen zien. Nu is het vaak maar gokken waarom iets niet geaccepteerd wordt.
Pagina: 1