Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Na tekenen contract opstappen naar nieuwe werkgever?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

ik zit met het volgende dilemma:

sinds een tijdje ben ik op zoek naar een andere job in de ICT, nu heb ik een andere job gevonden, contract getekend (begin per 1 juni), maar nu krijg ik opeens een reactie van een andere misschien nog intressanter bedrijf. Weet iemand of je zomaar onder de eerste baan uit kan komen??? (in mijn contract staat dat de eerste maand van beide kanten per direct opgezegd kan worden, zou dat ook zo wezen als je van te voren op/afzegt? Allebei de bedrijven hebben wel iets, nu zit ik in een dilemma wat te kiezen en nou ben ik benieuwd wat julie mening is en wat jullie zouden doen...

BAAN 1:

- Functie: Network engineer (eigen klantenkring, deze afrijden voor periodiek onderhoud, storingen oplossen, nieuwe implementaties etc....)
- Auto van de zaak (alleen zakenlijk gebruik)
- Laptop, gsm
- 22 vakantiedagen
- prestatiebonus
- opleidingsmogelijkheden (bouwt studieschuld op)
- qua verdiensten hetzelfde als bedrijf 2
- klanten afrijden in een straal van 1,5 uur van mijn woonplaats

BAAN 2:

- Functie: Systeem- Netwerkbeheerder (dagelijk beheer van een bedrijfsnetwerk op de interne ICT afdeling van een groot industrieel bedrijf, 4 andere collega systeembeheerders, taakverdeling is gelijk, er is geen onderscheid qua werkzaamheden, doet de een een K*T klus vandaag, doet de ander hem morgen, TEAMWORK staat hoog in het vaandel)
- 25 vakantiedagen
- 7 atv dagen
- 13e maand
- Studeren op kosten van het bedrijf (ook de examens), dus geen studieschuld.
- qua verdiensten hetzelfde als bedrijf 1
- 15 minuten van mijn woonplaats

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/bevindingen ;-)

Groeten N

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 17:13 ]

Verwijderd

Ja tuurlijk :) Voor of binnen een maand bij indiensttreding.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47

Wish

ingwell

Met ^^^ . En het leuke is dat je er helemaal geen reden voor hoeft te geven.

Als alles zo makkelijk was.
* Wish zucht.

No drama

Verwijderd

hangt natuurlijk wel af of er een proeftijd is bedongen en zoja, hoe lang deze is.

lezen helpt. Blijkbaar bestaat dat en kun je dus voor het verstrijken van die maand opzeggen 7:676 lid 1 BW

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 16:44 ]

Verwijderd

Misschien eerst even bespreken met het bedrijf de persoon waar je hebt ondertekend? Staat niet netjes als je zomaar vlucht zonder een reden op te geven... (en misschien krijg je een aantrekkelijk tegenbod)

ps. zorg ook wel eerst dat je het met het 2e bedrijf rond krijgt voordat je wordt ontslagen. En zorg ook dat je op zo ene manier 'afscheid' neemt van het bedrijf waar je hebt getekend zodat je nog terug kan mocht het niks worden:)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 16:47 ]

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:02

Zorro

Z

Voor zover ik weet heb je hier te maken met een heel kromme regel: Je kan niet vooraf opzeggen, want je hebt een contract en de proeftijd is (nog) niet geldig. Je kan dat wel doen op je eerste werkdag, verwijzend naar je proeftijd die dan is ingegaan... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Zorro op 30-03-2007 16:46 ]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

ik ben nou al een tijdje op zoek naar een nieuwe baan, en laten er nu prompt 2 intressante bedrijven (allebei andere functie) op de proppen komen. Nu zit ik in een dilemma wat te kiezen en nou ben ik benieuwd wat julie mening is en wat jullie zouden doen ;)

BAAN 1:

- Functie: Network engineer (eigen klantenkring, deze afrijden voor periodiek onderhoud, storingen oplossen, nieuwe implementaties etc....)
- Auto van de zaak (alleen zakenlijk gebruik)
- Laptop, gsm
- 22 vakantiedagen
- prestatiebonus
- opleidingsmogelijkheden (bouwt studieschuld op)
- qua verdiensten hetzelfde als bedrijf 2
- klanten afrijden in een straal van 1,5 uur van mijn woonplaats

BAAN 2:

- Functie: Systeem- Netwerkbeheerder (dagelijk beheer van een bedrijfsnetwerk op de interne ICT afdeling van een groot industrieel bedrijf, 4 andere collega systeembeheerders, taakverdeling is gelijk, er is geen onderscheid qua werkzaamheden, doet de een een K*T klus vandaag, doet de ander hem morgen, TEAMWORK staat hoog in het vaandel)
- 25 vakantiedagen
- 7 atv dagen
- 13e maand
- Studeren op kosten van het bedrijf (ook de examens), dus geen studieschuld.
- qua verdiensten hetzelfde als bedrijf 1
- 15 minuten van mijn woonplaats

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen :)

Groeten N

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:36:
Hallo medetweakers,

ik zit met het volgende dilemma:

sinds een tijdje ben ik op zoek naar een andere job in de ICT, nu heb ik een andere job gevonden, contract getekend (begin per 1 juni), maar nu krijg ik opeens een reactie van een andere nog intressanter bedrijf. Weet iemand of je zomaar onder de eerste baan uit kan komen??? (in mijn contract staat dat de eerste maand van beide kanten per direct opgezegd kan worden, zou dat ook zo wezen als je van te voren op/afzegt?

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen ;-)

groeten N
Heb je een proeftijd afgeproken? Volgens mij mag je dan op elk moment tijdens de proeftijd je arbeidsovereenkomst opzeggen. Of dat ook vantevoren mag weet ik niet maar het lijkt me dat je werkgever dat liever heeft dan op je eerste werkdag.

BTW. Wat lijkt je de leukste baan? Mijn ervaring is dat ik me hooguit 1 dag per maand kan ergeren aan mijn salaris, maar zo'n 20 dagen aan een baan die niet leuk is....

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:11
Neem de leukste baan! Serious: ik zou kiezen voor een baan met collega's waar je mee samen werkt. Kunnen eikels tussen zitten, maar de contacten kunnen ook gewoon leuk zijn. Bovendien kun je ontzettend veel leren van elkaars ervaringen.

[ Voor 83% gewijzigd door bszz op 30-03-2007 16:58 ]

Verwijderd

Na tekenen contract opstappen naar nieuwe werkgever?
Vergeet je daar ook niet af en toe te kijken :-/

Deze post is zinloos geworden door de merging

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 17:06 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17
Zorro schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:44:
Voor zover ik weet heb je hier te maken met een heel kromme regel: Je kan niet vooraf opzeggen, want je hebt een contract en de proeftijd is (nog) niet geldig. Je kan dat wel doen op je eerste werkdag, verwijzend naar je proeftijd die dan is ingegaan... 8)7
Desondanks zou ik -als ik me even in je "oude nieuwe" baas verplaats- er erg gelukkig van worden als je zo snel mogelijk even belt. Wanneer je formele opzegdag is, lijkt me minder interessant.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Qua secundaire voorwaarden zou ik op het eerste gezicht voor de tweede kiezen maar het hangt voor het grootste deel van jezelf af. Een belangrijk verschil is m.i. de keus tussen intern en onderweg naar klanten. Als je daaruit iets kiest wat eigenlijk niet bij je past, ga je niet met plezier naar je werk.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik heb "Dilemma: kiezen tussen 2 nieuwe banen" gemerged met dit topic. Niet nodig om daar een apart topic voor te openen :)

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:05:
Ik heb "Dilemma: kiezen tussen 2 nieuwe banen" gemerged met dit topic. Niet nodig om daar een apart topic voor te openen :)
Sorry voor de moeite, was niet mijn bedoeling, heb de text even aangepast ;-)

Groeten N

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lijkt me wel dat dat kan. Beter dan dat je de eerste dag tijdens de koffiepauze vertrekt, dat is niet goed voor je imago...

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
In de meest letterlijke interpretatie mag je niet vooraf opzeggen. Niemand trekt zich er iets van aan; vrijwel elke werkgever zal er zelfs de voorkeur aan geven dat je vooraf opzegt

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Als je bij baan 1 systeembeheer moet gaan doen voor kleine bedrijfjes (tot 30-40 werknemers) dan zou ik zeker gaan voor baan 2.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik denk dat de werkgever van baan 1 het juist prettiger vind, dan kan hij tijdig een nieuwe vacature openen.

Ga even rond de tafel, zoals eerder gezegd, misschien krijg je een leuker aanbod, of je kan er inderdaad misschien nog terecht in de toekomst, you never know.

Daarnaast moet je kijken wat je prettiger vind. Ik houd zelf van autorijden, en naar eigen ervaring word het zelfde netwerk beheren na verloop van tijd routine / saai.

[ Voor 24% gewijzigd door Extera op 30-03-2007 21:22 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zorro schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:44:Voor zover ik weet heb je hier te maken met een heel kromme regel: Je kan niet vooraf opzeggen, want je hebt een contract en de proeftijd is (nog) niet geldig. Je kan dat wel doen op je eerste werkdag, verwijzend naar je proeftijd die dan is ingegaan... 8)7
Natuurlijk vindt de eerste werkgever het prettig dat je vooraf meld dat je niet komt. Hij of zij heeft dan immers meer tijd om een andere werknemer te zoeken. Wanneer dat niet geaccepteerd wordt dan bel je toch om 9:00 op vanaf je tweede baan op om te zeggen dat je niet komt.
bszz schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:54:... Mijn ervaring is dat ik me hooguit 1 dag per maand kan ergeren aan mijn salaris, maar zo'n 20 dagen aan een baan die niet leuk is....
Mooie stelling :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 20:05
Ja, ik vind het de beste zin van de dag :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja, je hoeft niet te komen bij dat bedrijf 1. Zij wilden namelijk een proeftijd dus lopen zij ook het risico ervan, net zo goed als jij er risico van hebt. (want wat denk je dat er gebeurd als jij op de 1 na laatste dag van je proeftijd een fors auto-ongeluk krijgt?)

Dus is het ook geen probleem als je niet komt. En nee, dat is ook niet lullig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 14:52

AcoLyte!

*evil grin*

check:
http://www.intermediair.n...sp?id=94613&rubriek=69300

oftewel:
Uit de jurisprudentie blijkt dat rechters over het algemeen geen reden zien een vordering tot schadevergoeding toe te kennen aan het gedupeerde bedrijf, wanneer de werknemer voor de aanvang van het dienstverband laat weten dat hij niet in dienst zal treden. De werknemer had immers kunnen wachten met deze mededeling en tijdens zijn proeftijd is hij bevoegd om de arbeidsovereenkomst per direct te eindigen.

dus; wel even laten weten, wel zo netjes.

don't mistake lack of talent for genius.

Verwijderd

Topicstarter
AcoLyte! schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:44:
check:
http://www.intermediair.n...sp?id=94613&rubriek=69300

oftewel:
Uit de jurisprudentie blijkt dat rechters over het algemeen geen reden zien een vordering tot schadevergoeding toe te kennen aan het gedupeerde bedrijf, wanneer de werknemer voor de aanvang van het dienstverband laat weten dat hij niet in dienst zal treden. De werknemer had immers kunnen wachten met deze mededeling en tijdens zijn proeftijd is hij bevoegd om de arbeidsovereenkomst per direct te eindigen.

dus; wel even laten weten, wel zo netjes.
Thanx voor de link AcoLyte! d:)b

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 14:52

AcoLyte!

*evil grin*

anytime... ikzelf zal enige tijd ook in deze situatie. ben toen toch gewoon bij het bedrijf 'gebleven' waar ik het contract had getekend. vandaar :)

don't mistake lack of talent for genius.

Verwijderd

Ik heb een tijdje terug bijna mezelf in een soortgelijke situatie gemanouvreerd. Gelukkig had ik door een gunstige timing (en ook 2 sollicitatiegesprekken met 2 partijen op 1 dag, beide de '2e ronde' :) ) op een gegeven moment slechts het luxe probleem te moeten kiezen uit 2 leuke banen. Ik vond het toen wel jammer 1 van beide partijen teleur te moeten stellen.

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Dit soort aspecten kunnen inderdaad voorkomen.

Mijn ervaring is exact hetzelfde. Mondeling na 4 gesprekken ja gezegd tegen bedrijf X.
En toevallig komt er via via een hele grote uitdaging voor bedrijf Y.

Na een week twijfelen, gekozen voor Y.
Ik heb gewoon bedrijf X gebeld en het verhaal uitgelegd. Een kans om iets op te bouwen, er zitten meer risico's aan vast, maar dat is juist de uitdaging waar ik nu voor wil gaan!

Bedrijf X begreep het, en vond het erg jammer en sloot af met: ik wens je het allerbeste en wij houden de deur graag voor je open...

Hierin ben je gewoon eerlijk naar het bedrijf en weten zij ook waar ze aan toe zijn.

Greetz MrBaaco

Pagina: 1