kapotte notebook schijf

Pagina: 1
Acties:

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:38
Ik heb het idee dat mijn notebook schijf stuk aan het gaan is.

de schijf blijft aan het ratelen;
de laptop is erg langzaam geworden, en op momenten dat hij even hangt, blijft het lampje van HD activity branden;
af en toe komen er vrij akelige piepende en krakende / tikkende geluiden uit;
Bij het verplaatsen van grotere bestanden krijg ik soms cyclic redundancy check errors.

De schijf is vrij recentelijk gedefragmenteerd, en deze instal staat er ook nog niet zo lang op.
Zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen?

Mocht de schijf stukgaan: moet ik nog ergens op letten bij vervanging? De schijf wat er nu in zit is een TOSHIBA MK6021GAS (60,0GB), en de notebook in kwestie is een compaq presario 3017cl. Volgens de specificaties is dit een enhanced ide schijf (ik denk op 4,200 toeren ). Nu is mijn vraag of ik hier zomaar een nieuwe schijf in kan zetten. Bijvoorbeeld de Samsung 80GB SATA150 8MB FDB, HM080HI. Ik begrijp dat ik de volledige snelheid er niet uit kan halen, maar deze schijf is vrij goedkoop tegenover de langzamere / kleinere schijven.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:07
Vaste prik is testen met diagnose software van, bij voorkeur, de fabrikant; begin daar mee a.u.b. Post resultaat.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Toen mijn laptop tikkende geluiden begon te geven was de HD binnen een dag of 7 compleet overleden. ( dus backup snel wat je echt nodig hebt! )

Zolang je de juiste aansluitingen op je laptop hebt maakt het weinig uit welk merk harddrive je neemt. Mijn Toshiba slikt echter alleen (e)ide-schijven en geen SATA.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• john5951
Ik heb een mail gestuurd naar compaq (hp) met de vraag welke HD erin kan. De specificaties op hun website en in de bijgeleverde documentatie is niet toereikend wat dit betreft. Het is een notebook van 2003, dus waarschijnlijk zal er alleen ATA in kunnen. Nu heb ik mij hier wat verder in proberen te verdiepen: IDE of EIDE is hetzelfde als ATA100, klopt dit?

Ik heb mijn harddisk proberen te testen met checkdisk en speedfan, beide programmas geven aan dat er niets aan de hand is, maar mijn schijf begint steeds vaker te krijsen, en mijn notebook blijft vaker hangen. Ik kan van toshiba geen tool vinden om deze drive te testen (wat vreemd is, want in de FAQ van dit forum staan van bijna alle fabrikanten wel tooltjes).

Verder een tweede vraag, die eigenlijk niet in dit forum past, maar misschien dat iemand een antwoord weet: Ik heb een legale (OEM) windows xp home versie. Nu is mijn cd niet meer goed leesbaar. Kan ik mijn sleutel gebruiken op een andere xp home cd?

Bedankt voor jullie hulp!

edit: De mail die ik terug heb gekregen van HP geeft geen verdere info, behalve een test te doen met scandisk (wat ik dus gedaan heb), en te kijken naar de replacement parts op hun site, waar een vervangende 60 GB schijf staat voor 242 dollar... Zij geven aan dat hardware fouten zeldzaam zijn, en dat meestal de software schuldig is. Als ik op de krijsende geluiden van mijn HD moet afgaan, is het deze keer toch echt de hardware die aan de beurt is...

[ Voor 18% gewijzigd door john5951 op 30-03-2007 21:12 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welk type laptop heb je van Compaq/HP? Het type nummer wordt vaak op de lijst van het scherm gezet in de rechter beneden hoek. Aan de hand daar van kun je vrij simpel de specificaties van de laptop opzoeken.

edit: Als je inderdaad een MK6021GAS hebt op dit moment, dan gaat die Samsung niet werken. Je huidige schijf is een ATA schijf en die Samsung is een S-ATA uitvoering, dat zijn twee compleet verschillende interfaces. Je hebt dus een ATA schijf nodig. O, ja onder IDE/EIDE valt zowel ATA als S-ATA onder. Ookal wordt ATA vaak met IDE aangeduid, let daar goed op.

[ Voor 46% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2007 22:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• john5951
De disk wordt door de laptop, en speedstep als de toshiba MK6021GAS gezien. Ik zal de laptop straks eens opendraaien en kijken. Maar dan weet ik nu dus dat een SATA niet past, dan wordt het maar de Samsung 60GB ATA100 5400rpm 8MB, HM060HC

Iets duurder dan de SATA variant (vreemd eigenlijk, SATA is nieuwer - zullen de ATA wel niet meer in grote oplage gemaakt worden), maar nog altijd voordelig rond de 50 euro.

Wat ik begrepen heb maakt het qua aansluiting niet uit dat een schijf ATA-4 of ATA-6 is, klopt dit?

Kan ik nu weer alles opnieuw installeren; zonde, deze instal staat er net op, en heb alles hoe ik het wil hebben.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

john5951 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 19:30:...
Zij geven aan dat hardware fouten zeldzaam zijn, en dat meestal de software schuldig is. Als ik op de krijsende geluiden van mijn HD moet afgaan, is het deze keer toch echt de hardware die aan de beurt is...
En daar heb jij gelijk in. Harddisken voor laptops zijn gemaakt om weer stuk te gaan, zeg ik altijd maar. Die dingen hebben relatief een erg korte levensduur (een uitzondering daargelaten), vaak ongeacht of je er voorzichtig mee omgaat of niet. Mijn laptop is nu 1,5 jaar oud en daar zit nu de 2e HD in en die begint ook alweer moeilijk te doen. Ik geef het hooguit een maand en dan mag ik weer aan de nieuwe. Ik mag zeggen dat mijn laptop met beleid word behandeld, maar wel veel aanstaat. (>10 uur per dag).

Anyway, die HP spareparts zijn natuurlijk oplichterij qua specs prijzen, dat moet veel beter kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door remco_k op 31-03-2007 17:23 . Reden: type ]

Alles kan stuk.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
john5951 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:14:
De disk wordt door de laptop, en speedstep als de toshiba MK6021GAS gezien. Ik zal de laptop straks eens opendraaien en kijken. Maar dan weet ik nu dus dat een SATA niet past, dan wordt het maar de Samsung 60GB ATA100 5400rpm 8MB, HM060HC

Iets duurder dan de SATA variant (vreemd eigenlijk, SATA is nieuwer - zullen de ATA wel niet meer in grote oplage gemaakt worden), maar nog altijd voordelig rond de 50 euro.

Wat ik begrepen heb maakt het qua aansluiting niet uit dat een schijf ATA-4 of ATA-6 is, klopt dit?

Kan ik nu weer alles opnieuw installeren; zonde, deze instal staat er net op, en heb alles hoe ik het wil hebben.
Met ATA-4 en ATA-6 bedoel je waarschijnlijk de (U)DMA modes waarin je schijf kan draaien, dit geeft enkel de maximale bussnelheid aan dus de aansluiting is hetzelfde.
Je kan ook een image maken van je huidige installatie naar een andere (externe) harddisk en deze later op je nieuwe disk terugzetten, zo blijft je huidige install bewaard.

If I can't fix it, it ain't broken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Borizz schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:22:
[...]

Met ATA-4 en ATA-6 bedoel je waarschijnlijk de (U)DMA modes waarin je schijf kan draaien, dit geeft enkel de maximale bussnelheid aan dus de aansluiting is hetzelfde.
Je kan ook een image maken van je huidige installatie naar een andere (externe) harddisk en deze later op je nieuwe disk terugzetten, zo blijft je huidige install bewaard.
Dat is dan wel met het risico dat eventueel beschadigde bestanden ook mee worden gekopieerd, waardoor je met een nieuwe schijf alsnog vreemde (maar in dat geval dan softwarematige) problemen kan krijgen. Het is wel het proberen waard. Hoewel het wel lastig is om dat image naar en van die externe schijf te zetten.

Alles kan stuk.

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
Waarom kijk je niet in het Beheerconsole? om te kijken of het idd 100% je HDD is. in de zogenaamde logs die je systeem maakt bij fouten.

is dat het geval dan kan in jou type zonder problemen een andere hardere schijf van het type Ide-Eide 5 oftewel ultra Ata 100. deze kan ook groter zijn dan diegene die je nu hebt en op een hoger toerental namelijk 5400 Rpm. Kijk naar goede garantie voorwaarden. seagate hanteert geloof ik 5 jaar garantie op retail produkten. en die gaan echt niet zomaar stuk.

Probeer altijd een Image te maken van je HDD en die terug te plaatsen in je nieuwe HDD.. Via ghost is een optie. heb je dan problemen met sommige software? dan zal je die idd moeten herinstalleren.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
remco_k schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:25:
[...]

Dat is dan wel met het risico dat eventueel beschadigde bestanden ook mee worden gekopieerd, waardoor je met een nieuwe schijf alsnog vreemde (maar in dat geval dan softwarematige) problemen kan krijgen. Het is wel het proberen waard. Hoewel het wel lastig is om dat image naar en van die externe schijf te zetten.
Zo lastig is dit niet hoor, programma's zoals Ghost en True Image ondersteunen ook schijven die via USB of firewire zijn aangesloten.

If I can't fix it, it ain't broken.

Pagina: 1