6 fans+DVD+X-Fi op 1 molex is dat erg?

Pagina: 1
Acties:

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Hoi folks,

Ik heb een Antec Phantom 500.
http://www.silentpcreview.com/article241-page2.html
Ik wil 6 stuks Casefan Noctua
http://www.noctua.at/main...view&products_id=5&lng=en
En dan heb ik ook nog eens een bracket van mijn X-Fi,
http://www.creative.com/p...y=208&product=14000&nav=1

Nu wil ik graag een fancontroller er aan hangen.
Ik heb deze uitgekozen, omdat ie 4 fans kan aansturen analoog en 2 digitaal (5-12 volt)
http://azerty.nl/producte...7940/zalman-zm-mfc1-.html

Maaarr... nu zei er iemand tegen mij: je moet uitkijken dat je niet teveel stroom trekt van 1 molex anders kan je voeding stuk gaan...

Maar ja, hoe bereken ik dat?
Die fans verbruiken 0.12A en 1.44W
En als ik naar de Antec site kijk denk ik dat de 12V lijn 17A en 18A.
Das dan dus no-problemo of lijkt dat maar?

thnx voor eventuele info!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Het lijkt mij dat het gewoon kan. Je trekt met die fans bij elkaar 0,72 A en dan blijft er nog 16,3 A over voor je X-Fi bracket. Als die bracket 195 watt verbruikt zou het problemen op kunnen leveren.
Alleen mag je aannemen dat de bracket niet zoveel verbruikt.

Het is natuurlijk altijd beter om ze te spreiden over de aansluitingen die je hebt alleen maakt het in principe weinig uit. Alleen je videokaart(en) zou ik een eigen kabeltje geven. De moderne videokaarten hebben namelijk een behoorlijk verbruik.

Het bereken kan met de volgende formule:
P=U*I
P = vermogen in Watt (J/s)
U = Spanning in Volt
I = stroomsterkte in Ampere
Alles staat parallel geschakeld dus de stroomsterkte is per onderdeel verschillend en de spanning bij elk onderdeel gelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernie op 30-03-2007 15:50 ]

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Arno E schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 15:46:
Het lijkt mij dat het gewoon kan. Je trekt met die fans bij elkaar 0,72 A en dan blijft er nog 16,3 A over voor je X-Fi bracket. Als die bracket 195 watt verbruikt zou het problemen op kunnen leveren.
Alleen mag je aannemen dat de bracket niet zoveel verbruikt.

Het is natuurlijk altijd beter om ze te spreiden over de aansluitingen die je hebt alleen maakt het in principe weinig uit. Alleen je videokaart(en) zou ik een eigen kabeltje geven. De moderne videokaarten hebben namelijk een behoorlijk verbruik.

Het bereken kan met de volgende formule:
P=U*I
P = vermogen in Watt (J/s)
U = Spanning in Volt
I = stroomsterkte in Ampere
Alles staat parallel geschakeld dus de stroomsterkte is per onderdeel verschillend en de spanning bij elk onderdeel gelijk.
Ok dank je wel Arno voor de natuurkunde les :)
Ik hoop dat ik genoeg connectors heb aan mijn Phantom maar ik denk het wel.
Weer een pak van mijn hart bij het samenstellen van mijn mooie nieuwe pc!
(arg ik kan niet wachten!)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 16:43
Het is het beste voor je voeding om over elke lijn evenveel ampère te vragen, weet niet meer de exacte reden (geloof veiligheid en spanning). Bekijk eens bij een aantal watt meters op internet (om je benodigde PSU vermogen te berekenen/schatten) wat elk onderdeel (dat beschikt over een molexaansluiting) verbruikt en verdeel het ongeveer gelijkmatig over de verschillende molex-lijnen van je voeding. De 2 verschillende 12V lijnen mag je wél apart belasten, helemaal daar dit niet anders kan: de ene is altijd toegewijd aan de CPU, de andere aan de overige apparaten (is tegenwoordig niet eens meer een goede verdeling daar een videokaart al meer gebruikt, zou herzien moeten worden. Er zijn gelukkig al wel voedingen met meer dan 2 lijnen die vaak een aparte lijn voor de videokaart(en) hebben).

BTW de floppyconnector die je X-Fi breakoutbox heeft zit op de 5V lijn, dus daar hoef je in elk geval geen rekening mee te houden. Bovendien zal het verbruik van dat ding marginaal zijn (heb um zelf ook en aangezien de box alleen de voeding nodig heeft en nauwelijks warmte produceert, zal het erg weinig zijn).

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 30-03-2007 16:42 ]

Verwijderd

@ The_Virus

Nou het grootste probleem wat ik ga krijgen is de lengte van de kabels en het aantal stekkertjes wat available is.
Aan de Phantom 500 zitten 4 SATA, 3+2 Molex (en aan elke kabel een diskdrive stekkertje) , 1xPCI-E en een 24 pins voor het mobo.

Aan mijn vid card moet de pci-e, maar dan nog een extra molex-pci-e converter stekkertje. Dus eigenlijk ben ik dan al 1 molexkabeltje kwijt. (Want ik wil de vid-card dedicated hebben)

Hou ik nog 1 kabel over met 3x molex+1x diskdrive.
Daar plug ik dan dus 6 casefans, fancontroller, X-Fi box op en ik denk dat er op het mobo ook een molex plugje moet.

Maar goed, theoretisch zou het allemaal moeten passen :)

Wat veel spannender word is of de kabels van de fans wel lang genoeg zijn om helemaal van achteraan de case naar voren te gaan waar de fancontroller zit ... spannend!

groetjes :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 16:43
Fancontrollers komen vaak met verlengkabels/converters, dus dat moet niet zo'n probleem zijn. En als ik zo kijk naar de loadverdeling, dan zal die wel aardig kloppen. Je kan evt. nog wel één apparaat bij die vidkaart doen, dat is niet zo'n probleem, maar de fans etc. zou ik idd op de andere doen.
Pagina: 1