Speel je een spel om te winnen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Vraag:

Speel je een spel om te winnen of puur voor recreatie en maakt het dus niet uit of er iemand wint ? Als we in de van dale kijken zie je 2 dingen
  • Competitie / Wedstrijd
maar ook
  • Ontspanning / Recreatie
Maar is iemand die een spel speelt en probeert te winnen fout ??
Of is iemand die een spel speelt om te recreëren fout ?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Waarom zou een van beide fout zijn?

I'm not as think as you stoned I am

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Kan allebei wel ??

Als iemand speelt om te winnen en iemand moet laten winnen voor het recreëren is zijn lol weg en dat is ook de bedoeling niet

[ Voor 12% gewijzigd door Multispeed op 30-03-2007 12:55 ]

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-12 10:07

Bio

Het ligt aan het spel denk ik...

Om maar 2 voorbeelden te geven:
Als je met een paar vrienden carcasonne doet, heb je gewoon veel lol, dan maakt het ook niet uit of je wint of verliest.. je hebt gewoon een gezellige tijd gehad. :)

Het andere voorbeeld is schaken. Dit spel doe je imho niet voor de gezelligheid. Maar omdat je slimmer wilt zijn dan de ander.. Imho doe je dit meestal om te winnen..

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
ik ken carcasonne niet maar is het doel van een spel ook niet om te winnen

Kijk eens achter op een doos met spelletjes daar staat bijna altijd het woord op "winnaar"
Jo-hannes schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 12:59:

Als je met een paar vrienden carcasonne doet, heb je gewoon veel lol, dan maakt het ook niet uit of je wint of verliest.. je hebt gewoon een gezellige tijd gehad. :)

Het andere voorbeeld is schaken. Dit spel doe je imho niet voor de gezelligheid. Maar omdat je slimmer wilt zijn dan de ander.. Imho doe je dit meestal om te winnen..

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-12 16:56

Dido

heforshe

Jo-hannes schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 12:59:

Of het resultaat erg belangrijk is, is een tweede; maar als iedereen tijdens het spelen besluit dat winnen niet interessant is betwijfel ik of het een leuk spel wordt; dan kun je dus ook random die dingen op tafel gooien.

Weinig spellen hebben niet tot doel om te winnen, en tijdens het spel zul je dus normaliter "willen" winnen.
Schaken kan ook heel gezellig zijn, hoor.

Maar net zoals ondoordachte zetten bij schaken de partij verpesten, gaat dat bij ieder gezelschapsspel wel op. Je probeert toch (in wisselende mate van fanatisme) de beste zetten te doen om te winnen. Of je het belangrijk vindt dat jij uiteindelik de beste bent is een heel ander verhaal.

Wat betekent mijn avatar?

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ja, ik speel eigenlijk alleen maar spellen om te winnen. Alleen rank #1 is goed genoeg.

Soms is dat haalbaar (Starcraft, C&C Renegade, WC III RoC, America's Army (losse matches), WoW, diverse webspelletjes), soms ook niet.

Zodra ik het hoogst haalbare heb gehaald, is de fun er ook vaak vanaf. Dan boeit een spel me minder en zal ik het waarschijnlijk niet vaak meer spelen.

Als ik merk dat ik in een bepaald spel nooit goed zal worden of wil worden, dan zal het ook vrij snel de prullenbak in verdwijnen, dan past het gewoon niet bij me. Voorbeelden te over, o.a. Myst, Quake 3, Ground Control, Sim City.

Uitzonderingen zijn bordspellen, familiespellen en kaartspellen met vrienden. Dat speel je natuurlijk heel anders en in mijn geval niet per se om te winnen.

In reactie op Dido: laat ik het dan anders stellen. Ik vind het minder vervelend als ik bij een familiespel verlies, dan wanneer ik online bij bijvoorbeeld Warcraft III verlies.

[ Voor 10% gewijzigd door PromWarMachine op 30-03-2007 13:10 ]

Dividend for Starters

• Bio

Bio

Dido schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 13:07:
[...]

Of het resultaat erg belangrijk is, is een tweede; maar als iedereen tijdens het spelen besluit dat winnen niet interessant is betwijfel ik of het een leuk spel wordt; dan kun je dus ook random die dingen op tafel gooien.

Weinig spellen hebben niet tot doel om te winnen, en tijdens het spel zul je dus normaliter "willen" winnen.

[...]

Schaken kan ook heel gezellig zijn, hoor.

Maar net zoals ondoordachte zetten bij schaken de partij verpesten, gaat dat bij ieder gezelschapsspel wel op. Je probeert toch (in wisselende mate van fanatisme) de beste zetten te doen om te winnen. Of je het belangrijk vindt dat jij uiteindelik de beste bent is een heel ander verhaal.
agreed :)
Dido schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 13:10:
edit: gauw je post wijzigen, he :P
:Y)

Wat ik bedoel is: Je moet wel proberen om te winnen omdat het spel anders niet leuk is zoals jij al zegt, maar daarom is het niet perse zo dat winnen ook je doel wordt. (volgens mij is dit een definitiekwestie) :)

[ Voor 88% gewijzigd door Bio op 30-03-2007 13:18 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-12 16:56

Dido

heforshe

Jo-hannes schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 13:08:
Uiteraard is volgens het doel winnen volgens het spel.. Maar in deze discussie gaat het er toch over of je dat ook voor jezelf als doel ziet? En dat is imho niet zo bij alle spellen.
Hoe bepaal je dan wat je doet in het spel? Ogen dicht en willekeurig spelen :?

edit: gauw je post wijzigen, he :P

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 30-03-2007 13:10 ]

Wat betekent mijn avatar?

• cspare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07 22:19

cspare

What the deuce?!

Het enige spel wat ik regelmatig speel is poker. Dit speel ik bijna altijd met de instelling om te winnen, maar toch speel ik het ook vooral omdat ik het leuk en gezellig vind.

Ik denk dat ik het leuker vind om te pokeren tegen mensen die willen winnen dan mensen die voor de lol spelen. Als mensen niet serieus spelen wordt poker opeens een gokspel (omdat ze losser spelen en ondoordachte beslissingen maken) en daarmee is voor mij de lol er van af.

The one who says it cannot be done, should never interrupt the one who is doing it.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-12 13:19

MicroWhale

The problem is choice

Het spel is (voor mij) voornamelijk een test om te kijken of je de regels zo kan gebruiken dat je ze in je voordeel kan gebruiken. Ik speel dus vrijwel altijd tegen mezelf. Hierbij kan een spel dat uitdraait op verlies (ipv winst) een veel bevredigender resultaat leveren, omdat je bijvoorbeeld een heel belangrijk principe van het spel hebt doorgrond.

Misschien is het ook belangrijk om bepaalde speltypen te onderscheiden. Je hebt spellen die gebaseerd zijn op geluk, op fysieke- of mentale vaardigheden of een combinatie van de drie. Het is m.i. zeer afhankelijk van het type spel en de vaardigheid die ik er in heb of ik het speel voor recreatie of winst. Al neig ik toch altijd richting recreatie te gaan, omdat je bij deze spelvorm het meeste kan leren.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er zijn zat spelletjes waarvan het spelen leuker is dan de winst. Een potje schaken tegen Paris Hilton of zo zou ik graag verliezen (vrijwel onmogelijk enzo).

Een spelletje kan soms een excuus en setting zijn om met een groep vrienden aan avondje af te spreken en de nodige happies/drankies te nuttigen. En bij sommige gezelschappen is die winst meer waard dan de winst in het spel zelf.

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

dat is een oude filosofische vraag, waarin het genot van het "doen", de handeling zelf, word geplaatst tegenover het genot/bevrediging van het resultaat/overwinning.

persoonlijke ervaringen hebben ertoe geleid dat ik tegenwoordig iets eerder zal doen om het doen zelf dan om de "resultaten", ik had een hekel aan het plichtmatige gebeuren in WoW maar vind de lange rush van een paar potjes UT heerlijk, of ik nu win of niet :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Daar is imho geen antwoord op te geven, elk spel, elke speler en elke situatie is anders :) Bord spellen zijn veelal combinatie van beide.

(hierboven, idd UT is leuk voorbeeld, het boeit mij echt niet of ik win, als ik maar grote lol heb - maar menig speler daar gaat puur voor winst).

[ Voor 35% gewijzigd door SinergyX op 30-03-2007 13:57 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Ik speel altijd om te winnen (iig proberen) maar hoef niet te winnen om er plezier aan te beleven.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42

Zenix

BOE!

kan allebei.

ligt er ook aan tegen wie je speelt en met wie je speelt. En waarvoor je speelt. Als je voor geld speelt telt alleen winnen bijvoorbeeld. En ik denk dan dat plezier voor de meeste mensen dan niks uitmaakt, want ze halen hun plezier uit het winnen en het geld.

[ Voor 184% gewijzigd door Zenix op 30-03-2007 14:11 ]

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-12 13:19

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 14:04:
Ik speel altijd om te winnen (iig proberen) maar hoef niet te winnen om er plezier aan te beleven.
Ben je dan soms niet teveel gefocust op het winnen zelf ipv op het spel?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
Gouldian schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 12:52:
Vraag:

Speel je een spel om te winnen of puur voor recreatie en maakt het dus niet uit of er iemand wint ? Als we in de van dale kijken zie je 2 dingen
  • Competitie / Wedstrijd
maar ook
  • Ontspanning / Recreatie
Maar is iemand die een spel speelt en probeert te winnen fout ??
Of is iemand die een spel speelt om te recreëren fout ?
Meestal speel ik om te winnen..wat dat betreft ben ik heel competatief ingesteld. MAar als ik weet dat mijn tegenstander niet van mijn niveua is(er ver boven of er ver onder) dan ga ik meer voor de fun spelen...niet dat ik dan niet probeer te winnen, maar ik ga minder diep nadenken over zetten, posities of ruilacties(Kolonisten ftw _/-\o_ ) of ik ga minder op scherp staan(vooral in 3d shooters). Ik gok dat het een vorm van zelf bescherming is, of "Choose your battles wisely" :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 30-03-2007 14:30 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ja precies dat heb ik dus ook

ik speel alles om te winnen alleen sommige mensen vinden dat "fout" ik dus absoluut niet omdat ik dat het enige doel in een spel vind

Dat is mijn "recreatie"
PromWarMachine schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 13:08:
Ja, ik speel eigenlijk alleen maar spellen om te winnen. Alleen rank #1 is goed genoeg.

Soms is dat haalbaar (Starcraft, C&C Renegade, WC III RoC, America's Army (losse matches), WoW, diverse webspelletjes), soms ook niet.

Zodra ik het hoogst haalbare heb gehaald, is de fun er ook vaak vanaf. Dan boeit een spel me minder en zal ik het waarschijnlijk niet vaak meer spelen.

Als ik merk dat ik in een bepaald spel nooit goed zal worden of wil worden, dan zal het ook vrij snel de prullenbak in verdwijnen, dan past het gewoon niet bij me. Voorbeelden te over, o.a. Myst, Quake 3, Ground Control, Sim City.

Uitzonderingen zijn bordspellen, familiespellen en kaartspellen met vrienden. Dat speel je natuurlijk heel anders en in mijn geval niet per se om te winnen.

In reactie op Dido: laat ik het dan anders stellen. Ik vind het minder vervelend als ik bij een familiespel verlies, dan wanneer ik online bij bijvoorbeeld Warcraft III verlies.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42
Als ik bij een spel merk dat ik niet meer kan winnen, dan probeer ik om een ander doel te vinden. (bijvoorbeeld de anderen heel iritant dwars zitten)

Ik vind het soms leuker om iemand echt goed te naaien, dan om bijv 2e te worden bij kolonisten ...

• Bio

Bio

brokenp schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 15:06:
Als ik bij een spel merk dat ik niet meer kan winnen, dan probeer ik om een ander doel te vinden. (bijvoorbeeld de anderen heel iritant dwars zitten)

Ik vind het soms leuker om iemand echt goed te naaien, dan om bijv 2e te worden bij kolonisten ...
gelukkig speel ik nooit tegen jouw :P

Ik vind dit een beetje kortzichtig omdat je zo wel het spel voor anderen kan bederven.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik speel ook elk spel om te winnen. Dat is immers het doel van elke spel. Niets mis mee zolang je ook maar tegen je verlies kunt. Een spel zonder echte competitie is niet leuk imho.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-12 14:10
Niet digitale spelletjes speel ik eigenlijk alleen voor het plezier en de gezelligheid. Maar om een spel echt leuk te maken, moeten er (meestal) wel redelijk serieus gespeeld worden (dus spelen met als doel het winnen). Bijvoorbeeld bij klaverjassen, het doel is om zoveel mogelijk slagen te maken, maar als je tegenstander al zijn slagen 'dom' weggeeft is de lol er natuurlijk heel gauw af. Ook bij een spel als kolonisten, is iemand veel aan het kloten, dan heb je geen eer en lol om van hem te winnen. Als ik 'verlies' van iemand die net als mij echt zijn best doet is het gewoon spannend en leuk. Win ik daarentegen heel dik van iemand dan is het niet spannend en meteen ook minder leuk.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik speel zelf puur voor plezier! Rankings enzovoort is niets voor mij zelf racegames vindt ik winnen echt niet belangrijk. Meer het plezier van het racen zelf!

Ik begrijp het wel dat sommige gamen voor prestaties en dat verlies daar "geen optie" is. Want in het echte leven geldt dat op zijn tijd ook. Mij zal je dertegen niet snel in die ratrace zien!

Elk spel is gemaakt om te winnen om vooruit te gaan, want je winnen betekent punten ( gratificatie ) betekent vooruitgang ( nu ja..hangt eraf hoe je daar tegen kijkt ). Behalve natuurlijk puur sociale of "cute" games. Zoals Nintendogs of The Sims! Zelfs Second Life is verre van gejaagd en "je moet presteren"

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 30-03-2007 20:03 ]

There is no place like ::1

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 00:05
i'm in it, to win it >:)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik speel voor de lol. Wel moet ik zeggen dat die lol 10x beter is wanneer je wint.

Dit gaat op voor ijshockey en bordspellen. Bij een online game wil ik gewoon in de hoogste 25% zitten (op z'n minst, in sommige maps/servers doe ik het niet voor minder dan een #1 rank).

Verwijderd

Een spel is leuk als er een bepaalde uitdaging in het spel zit. Dit kan een uitdaging binnen het spel zijn (opdrachten) of een uitdaging buiten het spel (vrienden, andere spelers). Je speelt een spel omdat je je verveelt, omdat je je spanning wilt afreageren, etc

Er moet wel en 'win' kant aan een spel zitten anders is er gewoon niks aan... Om nu eindelijk een spel door te gaan zonder dat er een einde aan zit, is weinig aan

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik speel puur voor mijn plezier, tuurlijk probeer ik te winnen, dat is het doel van het spel, maar dat is niet de reden dat ik speel.

Dat mensen spelen om te winnen kan ik echt niet begrijpen, maar dat zal wel aan mij liggen. Dat zijn vaak ook diegene die gaan noobbashen (alleen tegen slechtere spelen, stel je voor, je kan verliezen).
Dan heb je ook nog mensen die zeggen dat als je hoge rank hebt je moet spelen om te winnen. Bij aoe3:twc is mijn record #5 in team games geweest, en voor mijn laatste losing streak stond ik stabiel op #50 van de wereld, en ik heb nooit last gehad dat ik speelde om te winnen.

Verwijderd

Ik vind het spelen van een (bord)spel een sociale aangelegenheid, waarbij je je aan de regels van het spel houdt, zoals eigenlijk elke sociale activiteit, alleen staan de regels nu op papier en kun je bij onenigheid deze erbij pakken ;) Onderdeel van de regels is 'winnen', dus je doet je best om dat te doen, maar alleen als onderdeel van de activiteit, niet als doel op zich. Tenminste, zo denk ik er over. Ik vind het overigens wel vervelender om een spel te winnen met weinig of slechte tegenstand dan om te verliezen van iemand die duidelijk betere skills heeft.

Verwijderd

In deze discussie mag dit artikel natuurlijk niet ontbreken:

Sirlin's Play to win

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 09:35

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 20:07:
Er moet wel en 'win' kant aan een spel zitten anders is er gewoon niks aan... Om nu eindelijk een spel door te gaan zonder dat er een einde aan zit, is weinig aan
Dat geldt dan niet voor iedereen, want bijvoorbeeld aan de sims komt praktisch geen eind, maar het spel doet het heel goed.

Zelf vind ik het winnen niet zo heel belangrijk, (wel vervelend als je verliest en er dan van die types zijn die dan hele tijd blijven opscheppen dat zij hadden gewonnen)

Ik heb veel plezier in de kleine overwinninkjes tijdens een spel, bv een mooi doelpunt maken, of een panna geven bij voetbal, heel mooi een doorslag halen bij hartenjagen, iemand vlak voor zn huis (of heet dat niet zo) er af gooiem met mens erger je niet, all in gaan met 2 3 en dan nog winnen ook bij poker.

Dat soort dingen maken het spel leuk, en dan oef je uiteindelijk niet eens meer te winnen...

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Maar als je bijvoorbeeld bij voetbal niet speelt om te winnen doe je dan wel je best ????

Dat kan ook nog natuurlijk laat je iets dan niet verslonsen alleen omdat je het voor je lol speelt ??

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:05

giMoz

iets met meester...

Volgens mij speel je altijd elk spel met als doel "winnen".
De vraag is IMO niet wil je winnen, maar welke middelen zet je in om te winnen.
Bij "recreatief voetbal" speel je ook om te winnen, maar zet je lang niet alle middelen in om te winnen, dit omdat het wel leuk moet blijven.
Als het je werk is dan is er veel meer bij gebaat om te winnen en dus zet je veel meer middelen in (met evt grove overtredingen als gevolg)
Bij een bordspelletje met familie wil je nog steeds wel winnen, maar zet je gewoon lang niet zoveel middelen in, je doet minder fanatiek en kletst ondertussen waardoor soms de concentratie ver te zoeken is.

Of niet natuurlijk...

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-12 23:41

Knutselsmurf

LED's make things better

Je kunt spelen om het spelen, dus de gezelligheid, maar ook spelen om te winnen. Dit geldt voor spelletjes, maar ook voor sport. IMHO xijn deze 2 aspecten altijd aanwezig, maar heeft er, afhankelijk van de situatie, 1 een hogere prioriteit. Als je bijvoorbeeld met vrienden zit te kaarten, zal het 'spelen om het spelen' een hogere prioriteit hebben. Binnen deze setting zal je vervolgens willen spelen om te winnen. Bij topsport/topgamers zal de prioriteit precies andersom liggen.

- This line is intentionally left blank -

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ja dat denk ik idd ook je speelt altijd om te winnen want dat is het "doel" van een spel!
giMoz schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:38:
Bij "recreatief voetbal" speel je ook om te winnen, maar zet je lang niet alle middelen in om te winnen, dit omdat het wel leuk moet blijven.
Als het je werk is dan is er veel meer bij gebaat om te winnen en dus zet je veel meer middelen in (met evt grove overtredingen als gevolg)
Bij een bordspelletje met familie wil je nog steeds wel winnen, maar zet je gewoon lang niet zoveel middelen in, je doet minder fanatiek en kletst ondertussen waardoor soms de concentratie ver te zoeken is.

Verwijderd

Dat geldt dan niet voor iedereen, want bijvoorbeeld aan de sims komt praktisch geen eind, maar het spel doet het heel goed.

Zelf vind ik het winnen niet zo heel belangrijk, (wel vervelend als je verliest en er dan van die types zijn die dan hele tijd blijven opscheppen dat zij hadden gewonnen)

Ik heb veel plezier in de kleine overwinninkjes tijdens een spel, bv een mooi doelpunt maken, of een panna geven bij voetbal, heel mooi een doorslag halen bij hartenjagen, iemand vlak voor zn huis (of heet dat niet zo) er af gooiem met mens erger je niet, all in gaan met 2 3 en dan nog winnen ook bij poker.

Dat soort dingen maken het spel leuk, en dan oef je uiteindelijk niet eens meer te winnen...
Ook bij de Sims speel je om rijker te worden, om ergens voor te sparen en dan uiteindelijk je doel bereiken.. is dat niet een vorm van 'winnen'?

Verwijderd

Hangt aan beetje van de situatie af. Als ik bijvoorbeeld een war speel met Battlefield 2 met de clan, dan speels ik deels om te winnen, maar zie dat meer als een extratje. Ik speel meer omdat ik het leuk vind, ik streef niet naar het winnen, maar zie het meer als een extratje.

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12 20:13

Jeroen87

Bier Connaisseur

Ik speel altijd om te winnen. Daarentegen speelt ons mam altijd voor de fun. Die zal bij spellen als Kolonisten altijd ruilen (en wordt er altijd slechter van). Ik speel zeker dit soort spellen om te winnen, het voelt goed om te winnen, en te weten dat je beter bent dan anderen. Zeker als je speelt met allemaal mensen die puur en alleen spelen om te winnen. Dan smaakt een overwinning extra zoet :)

Poker (met vrienden) speel ik ook wel om te winnen, maar zeker ook vanwege de lol die erbij komt kijken. Het ligt er heel erg aan met wie je speelt, welk spel je speelt, en in welke sfeer je speelt.

Craft beer specialist

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 13:07:

Helemaal mee eens.
De ontspanning/recreatie zit 'm juist vaak in de competitie/wedstrijd. Inspanning kan ook ontspanning zijn. Winnen moet wel het doel zijn, maar moet niet verworden tot een obsessie.

offtopic:
Wat ik altijd erg triest vind is dat (vaak net niet succesvolle) sporters, soms vertellen dat ze zelfs valsspelen bij een spelletje mens-erger-je-niet tegen hun kleine dochtertje, om op die manier maar duidelijk te maken wat voor winnaars ze wel niet zijn, en hoezeer ze wel niet bereid zijn medogenloos te handelen. Ik trek dan altijd de conclusie dat ze waarschijnlijk net even te dom zijn om daadwerkelijk succesvol te kunnen zijn. Inzet belijden met de mond, is iets heel anders dan werkelijk inzet tonen als het er écht om gaat. Door die uitspraken geven ze echter aan te dom te zijn om daar onderscheid in te kunnen maken.

Verwijderd

Ik alleen als er een ranking system in zit ;) Heb lang call of duty gespeeld, maar alleen een beetje om te kloten terwijjl ik CoH maanden lang alleen maar om de stats heb gespeeld.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-12 13:18

boner

misantropisch altruïst

een beetje een rare vraag. Er zijn namelijk zoveel verschillende spellen. Laat ik twee uitersten noemen. Schaken en ganzebord. Bij schaken is het spelletje pas leuk als je je best doet. ZO maar blindelings een schaakstuk over het bord schuiven heeft geen enkele spelwaarde. Andersom kun je niet echt je best doen voor ganzebord. Daar ben je compleet afhankelijk van de dobbelstenen, en dus het toeval.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ja oke maar dat neemt niet weg dat je ganzenborden speelt om te winnen ook al is het gebaseerd op toeval
boner schreef op woensdag 04 april 2007 @ 07:55:
een beetje een rare vraag. Er zijn namelijk zoveel verschillende spellen. Laat ik twee uitersten noemen. Schaken en ganzebord. Bij schaken is het spelletje pas leuk als je je best doet. ZO maar blindelings een schaakstuk over het bord schuiven heeft geen enkele spelwaarde. Andersom kun je niet echt je best doen voor ganzebord. Daar ben je compleet afhankelijk van de dobbelstenen, en dus het toeval.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je moet wil twee dingen onderscheiden:
probeer je te winnen? Mag ik hopen van wel, anders is er al snel niks meer aan als niemand probeert te winnen
Speel je met vanwege het winnen? Oftewel speel je alleen als je kan winnen

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Ik ga ervan uit de verhoudingen recreatie/winnen bij de meeste mensen die met een nieuw spel beginnen liggen op 90:10%. Naarmate men ervarener wordt en het spel meer routinematig wordt moeten er nieuwe uitdagingen gevonden worden, waardoor het winnen belangrijker kan worden en de verhouding uiteindelijk kan verschuiven naar 10:90%. Ik denk dat niemand alleen om de recreatie speelt (m.a.w. het maakt niet uit of er spanning of een winnaar is) en ook niemand alleen om het winnen (m.a.w. het soort spel, de tegenstanders, de hoeveelheid benodige tijd etc etc zijn onbelangrijk) :/.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
atjong schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:50:
[...]en ook niemand alleen om het winnen (m.a.w. het soort spel, de tegenstanders, de hoeveelheid benodige tijd etc etc zijn onbelangrijk) :/.
Op toernooien en lan parties doet men niets anders....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Rey Nemaattori schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:41:
Op toernooien en lan parties doet men niets anders....
Stel dan men op zo een toernooi de keuze heeft tussen 3 verschillende spellen die men alle 3 even goed beheerst, de kans dat men wint even groot is en al dergelijke omstandigheden gelijk zijn; zal men dan niet het spel uitkiezen waar men het meeste voldoening uit haalt? Dat bedoel ik met het (misschien kleine) recreatie-aspect.

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
Nou, ik speel wel eens risk met mijn familie, en ik ben dan wel goed ticked-off als ik verlies :P.
Ik denk toch dat je niet speelt voor de lol, maar toch een competatieve functie, al dan niet onderbewust. Je bent namelijk altijd blij als je wint, en toch redelijk teleurgesteld als je verliest. (Tenminste, dat is mijn persoonlijke ervaring :) )

Edit: Toch kunnen bepaalde spelsituaties wel leuk of grappig zijn, maar dat is bijzaak

[ Voor 11% gewijzigd door supreme tweaker op 04-04-2007 18:32 ]

Burp

Verwijderd

Er zijn toch ook spellen zoals Tomb raider (al heel oud). Dat speel ik voor de lol maar steeds met een andere intentie. Uiteindelijk maak ik altijd overwinningen over mijn vijanden alleen de manieren om dat te doen blijven anders. Zo kan je naast het winnen ook het veld gaan kijken of ergens nog wat te halen valt. Quake speelde ik vroeger en deed ik mee, niet dat ik altijd won.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12 20:15
Simcity, geen enkel doel (behalve misschien je stad draaiende houden, maar is met een beetje oefening geen kunst), dus je gaat je eigen doelen bedenken, zoals: hier een wijk met dure koopwoningen en daar een mooie tolweg door de bergen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

giMoz schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:38:
Als wij op school een een partijtje gaan doen, dan zijn we de tel kwijt na een paar goals, en maakt het helemaaal niks uit of je voorstaat of achter, je weet het immers niet :P
En toch hebben we veel lol in het spelen, we 'genieten' meer van het voetbal zelf dan van het winnen.

Verwijderd

Arm1n schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:54:
[...]

Als wij op school een een partijtje gaan doen, dan zijn we de tel kwijt na een paar goals, en maakt het helemaaal niks uit of je voorstaat of achter, je weet het immers niet :P
En toch hebben we veel lol in het spelen, we 'genieten' meer van het voetbal zelf dan van het winnen.
Je doel blijft toch om te scoren. Je blijft met "winnen" bezig ook al is de uitslag niet van belang.

Verwijderd

Voor mijzelf... bordspellen zijn leuk voor de gezelligheid etc. hangt er een beetje vanaf met wie ik ze speel... maar het eindigt er met bepaalde personen altijd weer in dat degene die het minst opzichtig vals speelt wint ^^ erg leuk opzich :P

Volleybal echter speel ik in 2 verschillende teams. Een team wat echt competitie speelt etc etc. Daar doe ik er in ieder geval alles aan om te winnen, daar kan ik behoorlijk ver in gaan. ( maar dan nog zal ik nooit mensen moedwillig beschadigen...)

Daarnaast speel ik zelf in een team wat in een stuk minder serieuze competitie speelt en wat gewoon leuk voor de gezelligheid is en waar het winnen het (uiteraard) wel leuk maakt maar ik zal daar nooit zover gaan als bijvoorbeeld bij het eerst genoemde.

Het is voor mij een instelling waarmee ik een situatie in ga. Die knop gaat bij mij tijdens het spelen erg moeilijk om. Daarnaast is het voor mij zo dat het een spelletje is... en dat wat er gezegd wordt tijdens het spel voor mij in ieder geval geen enkele invloed heeft buiten het spelletje. ( ik kan verschrikkelijk pissig worden op een teamgenoot, scheidsrechter whatever en na de wedstrijd gewoon een biertje aan de bar drinken met die persoon).

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ja ok maar dat is meer een mentaliteits kwestie.

Toch heb ik lichtelijk het idee dat je ook in het "recreatie" team speelt om te winnen. Maar..... de lol is belangrijker.
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:58:
Voor mijzelf... bordspellen zijn leuk voor de gezelligheid etc. hangt er een beetje vanaf met wie ik ze speel... maar het eindigt er met bepaalde personen altijd weer in dat degene die het minst opzichtig vals speelt wint ^^ erg leuk opzich :P

Volleybal echter speel ik in 2 verschillende teams. Een team wat echt competitie speelt etc etc. Daar doe ik er in ieder geval alles aan om te winnen, daar kan ik behoorlijk ver in gaan. ( maar dan nog zal ik nooit mensen moedwillig beschadigen...)

Daarnaast speel ik zelf in een team wat in een stuk minder serieuze competitie speelt en wat gewoon leuk voor de gezelligheid is en waar het winnen het (uiteraard) wel leuk maakt maar ik zal daar nooit zover gaan als bijvoorbeeld bij het eerst genoemde.

Het is voor mij een instelling waarmee ik een situatie in ga. Die knop gaat bij mij tijdens het spelen erg moeilijk om. Daarnaast is het voor mij zo dat het een spelletje is... en dat wat er gezegd wordt tijdens het spel voor mij in ieder geval geen enkele invloed heeft buiten het spelletje. ( ik kan verschrikkelijk pissig worden op een teamgenoot, scheidsrechter whatever en na de wedstrijd gewoon een biertje aan de bar drinken met die persoon).

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:14:
[...]

Je doel blijft toch om te scoren. Je blijft met "winnen" bezig ook al is de uitslag niet van belang.
Niet alleen scoren hoor, panna's zijn ook leuk :+ maar je hebt enigzins wel gelijk
Maar met panna's e.d. krijg je ook weer zo iets als vernedering van de tegenstander en leedvermaak.
Volgens mij telt dit ook wel als je een spelletje speeld, altijd leuk om iemand te ownen, leuk voor de evaluatie achteraf >:)

Pagina: 1