Orthos/Prime95: systeem stabiel of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 22:25

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Topicstarter
Al sinds vorig jaar heb ik een Core 2 Duo setup, waar ik overigens erg tevreden over ben.

Maar nu wilde ik natuurlijk de temperaturen eens bekijken op volledige belasting en testen of hij wel 100% stabiel is.

De beste tools zoals ik die heb kunnen vinden is de Mercenne Prime in de vorm van Prime95 toture test of Orthos (beta).

Wat wil het geval, eerst had ik een Gigabyte moederbord, die is RMA gegaan helaas, en bij terugkomst van dat bord had ik hem reeds vervangen voor een Asus, heb nu de P5B-E Plus.

Als ik Orthos of Prime95 de CPU laten stressen dan is er niks aan de hand, kan uren draaien zonder problemen. Maaaarrr als ik de FFT lengte ook maar een beetje richting geheugen schuif, dan komen de fouten tevoorschijn. |:(
Nu zou er gezegd kunnen worden dat het geheugen brak zou zijn, maar memtest86+ 1.70 vind helemaal geen enkele fout.

Nu denk ik dus dat er een compatibiliteits probleem is tussen moederbord en geheugen.
Geheugen is: Corsair CM2X1024A-6400 (twee stuks indentiek)
Moederbord: Asus P5B-E Plus BIOS: 0504

De QVL bij Asus was nog niet beschikbaar dus die heb ik nog niet kunnen bekijken. Corsair geeft wel een ander type aan als ik op hun site kijk voor dit moederbord.

Ondertussen heb ik een nieuw setje geheugen al besteld, namelijk OCZ 2 GB DDR2-667 Kit met type nummer: OCZ26672048ELGEGXT-K
Dit omdat het corsair geheugen gewoon goed is, dus dat mag dan wel weer in de verkoop, zeker omdat de bandbreedte van 12GB/s+ door de Core 2 Duo die ik nu heb toch niet word benut en ik ook niet aan het overclocken ben.

Nu is mijn vraag, zit ik er helemaal naast dat ik op die eerder genoemde programmas af ga om te kijken of het systeem stabiel is, en zijn er dan betere methodes om het systeem te testen als niet overclocker zijnde.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:39

BTU_Natas

Superior dutchie

Tja, je zegt dat het allemaal goed loopt. Dus ik ga er van uit dat je met je crosair geheugen geen error's krijgt geen bsod of wat dan ook maar. Dan is het gewoon stabiel. If it aint broken dont fix it!

Met het bandbreedte verhaal heb je helemaal gelijk, er is wel een kleine winst (2 a 3%)
Maar als je niet gaat overclocken kan je net zo goed pc4200 halen. Je zou met het crosair geheugen wel iets ander kunnen doen. Het geheugen trager laten draaien dus op 533mhz ipv 800mhz en de timings zo strak mogelijke zetten. Dat zal je wel een leuke winst geven.

Verder kunnen die fout meldingen ook nog ontstaan doordat het geheugen niet genoeg prik krijgt. Standaard via het mobo krijgt ddr2 altijd 1.8volt, sneller geheugen vraagt meestal meer. Dus vraag dat even na. Ook kan het je voeding zijn, al zul je dan eerder problemen ondervinden bij andere onderdelen. ff doormeten en je weet het zeker.

Veel succes, maar aan de hand van je verhaal had je het niet hoeven vervangen. Nogmaals als het draait en alles doet het dan werkt het.

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Had het idee dat ook de spanning waarde uit de SPD gelezen zou worden, maar dat had ik dus verkeerd?

Hoe dan ook ga ik naar iets minder snel geheugen maar met lagere latencies dus dat zou een goed ding moeten zijn.

Hoewel het systeem dus nu alleen onder Windows XP zo stabiel is, onder Windows Vista is het wat minder stabiel helaas. Maar dat zal wel te wijten zijn aan de slechte drivers voor Vista op dit moment.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:52

Dark

who tweaked the light?

Probeer eens hci-memtest, die werkt onder windows, en vindt vaak al snel de fout waar orthos of prime uren over doet...

http://hcidesign.com/memtest/

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Corsair geheugen is door corsair op 1.9 volt getest op specificatie. Maar dit staat niet in de SPD(of vaak niet). Dit moet je dus zelf instellen.

Ik heb zelf ook een P5B-E Plus, en het valt mij op dat de timings verschillend zijn wanneer ik hem met fsb 320(divider=4:5 dus memclock=400) of met fsb266(divider=2:3 dus memclock= ook 400).
Daardoor krijg ik dus ook foutmeldingen wanneer ik de timings niet met de hand instel.
Memtest vind deze fouten niet, windows memory diagnostics vind ook niets, maar prime geeft errors.

I, for one, like Roman numerals

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
Als ik ook maar iets aanpas in de timings of voltage, dan loopt de computer vast bij laden Windows XP.

Ik heb de timings volgens spec gezet en het voltage op 1.9V maar hij loopt steeds vast bij laden windows.

Toch iets niet goed met geheugen dan?

• Daantje20

Daantje20

Topicstarter
@Dark

Ik heb het programma gedraait dat jij voorstelde, en ik heb met het testen van 75% van het geheugen al 10+ aan fouten gezien, toen vond ik wel dat het duidelijk is. :'(

Ofwel, het geheugen dat ik nu heb is kappot.

ook even in de BIOS de timings en voltage goed gezet, toch niet OK, jammer :|

Ok, omdat ik niet zonder me PC kan heb ik een nieuw setje gekocht, OCZ deze keer, en nu is Orthos stabiel, geen fouten meer.

Topic kan dicht, het geheugen was rot.

[ Voor 36% gewijzigd door Daantje20 op 06-04-2007 13:40 ]

Pagina: 1