Toon posts:

Twijfel aanschaf nieuw harde schijf laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een 3 1/2 half jaar oude Dell inspiron 5150 met een 3 Ghz processor en 512 Mb geheugen en de laatste tijd begin ik me een beetje te ergeren aan de snelheid, of beter langzaamheid, van deze laptop. Natuurlijk heb ik win Xp opnieuw geinstalleerd maar nog steeds valt de snelheid een beetje tegen. Aangezien de processor maar zelden op zijn 3 Ghz werkt, heb ik het idee dat de snelheids problemen aan mijn harde schijf te wijten zijn (4200rpm) omdat deze redelijk gaar is en vaak bezig met lezen/schrijven. De oude schijf is van IBM en 60 Gb groot.

Ik sta nu voor de keuze of ik mijn harde schijf nog moet upgraden naar een sneller draaiend/frisser model, of niet. Ten eerste kan ik me namelijk geen voorstelling maken van de snelheidswinst die ik ga hebben en tweede weet ik niet of ik ieder model zomaar in mijn laptop kan stoppen ivm benodigde hoeveelheid stroom, hoewel een 5400 rpm model wel moet lukken zou ik zeggen.Verder is mijn laptop aan de oude kant dus weet ik niet hoe lang ik hem nog ga/kan gebruiken.

Op dit moment zit ik er over te denken om een samsung schijf van 100 Gb (5400 rpm) te kopen met het idee dat ik deze altijd nog een externe casing kan stoppen. Samsung omdat ik goede ervaringen heb met mijn 250Gb spinpoint externe schijf, en maar 5400 rpm omdat over het algemeen de snelheids winst van 5400 rpm naar 7200 maar klein is. De samsung schijf kost 64 euro.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over mijn keuze?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zelf heb ik een 4 jaar oude Dell Inspiron Pentium 4-M 2Ghz. In deze laptop heb ik de 30GB 4200rpm schijf nog geen half jaar geleden vervangen voor een 60GB 7200rpm Hitachi schijf. De performance winst is aanzienlijk. Als ik het nogmaals moest doen had ik het overigens ook bij een 5400rpm schijf gehouden, dit vanwege toch de extra warmte ontwikkeling die 7200rpm schijfen hebben.

Overigens kijk wel goed naar de specificaties van de schijfen daar zit wel verschil in kwa doorvoersnelheden intern in de schijf en kwa stroom verbruik. Later heb ik nog van twee Compa EVO N610C laptop's de 4200rpm schijfjes vervangen door 5400rpm schijfen verder waren deze laptopjes gelijk aan mijn Dell laptop en wederom een goede performance winst.

Overigens kijk ook naar je geheugen gebruik, misschien is een uitbreiding daarvan met misschien tweede hands module(n) aantrekkelijk. In iedergeval de performance winst van een 5400 of 7200 rpm schijf ga je zeker merken. (dat is mijn ervaring)

P.s. Je hebt gelijk dat het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm niet echt groot is. Ik zou dan ook voor de 5400rpm gaan zoals gezegd. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2007 13:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nieuwe schijf voor in mijn laptop zat ik laatst ook aan te denken, denk dat dit behoorlijk te merken moet zijn (zit nu ook met 4200rpm). Naast de schijf zou je inderdaad ook eens naar je geheugen kunnen kijken wat aan de krappe kant is. Net van de week mijn laptop voorzien van een 512MB reepje extra en het is duidelijk te merken (nu 1GB dus). Voor de prijs hoef je het niet te laten, of je moet € 30,- teveel vinden...