Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37
Situatie:

In 2003 heb ik een eerste hypotheek genomen van 170000, waarvan ik 115000 bij de bank heb geleend en 55000 van mijn ouders.

In 2006 was mijn salaris zodanig gestegen, dat ik de hypotheek volledig op mijn naam kon krijgen. Ik heb de bestaande hypotheek overgesloten en een nieuwe hypotheek van 175000 voor 30 jaar afgesloten. De bestaande levensverzekering (KEW box 1), met verwachte eindwaarde 65000, is destijds afgekocht en er is een nieuwe levensverzekering met verwachte eindwaarde 90000 afgesloten.

Ik heb een paar weken geleden ergens opgevangen dat de bovenstaande contructie met oversluiten hypotheek en een nieuwe KEW erg ongunstig was.

Even het moraal:
- Ik heb maar recht op 30 jaar hra, tot 2033 is deze aftrek dus 175000 euro, daarna (t/m 2036) is de aftrek nog maar 5000 euro.
- De uitkering van de nieuwe KEW is in 2036. Op dat moment is mijn eigenwoning schuld nog maar 5000 euro. Gevolg is dat levensverzekering geen KEW meer is en dat de uitkering van de KEW wordt belast met 42% belasting over het rentedeel.
- Over de jaren heen betaal ik (volgens mij) 40000 euro aan premie. Dat betekent dat het rentedeel van de uitkering ongeveer 50000 euro is en ik over dit bedrag tzt 21000 belasting moet betalen. Netto krijg ik dan geen 90000 euro, maar slechts 69000 euro.

't Lijkt allemaal nog ver weg, maar wat kan ik doen om de uitkering in de toekomst toch belatingvrij uitbetaald te krijgen, ook als ik over een paar jaar besluit om de premie te verhogen en zo extra te sparen? Zelf had ik twee ideeen:
A. Drie jaar lang geen hypotheekrente aftrekken van de belasting.
B. Eerder uitkeren van de KEW, gevolg is dat de hypotheek dan wel nog een paar jaar doorloopt en ik misschien een boeterente krijg voor te vroeg aflossen.

Heeft iemand nog een brilliant idee of adviezen welke ik kan opvolgen? Ik heb overigens wel contact gehad met mijn hypotheekadviseur van destijds, maar deze gaf eigenlijk aan dat ik me geen zorgen moest maken. Over 30 jaar zijn de belastingregels rondom hypotheken toch allemaal weer gewijzigd.

Verwijderd

Waarom neem je niet gewoon iets anders dan een KEW?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

TweakersOnly schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 10:58:
Heeft iemand nog een brilliant idee of adviezen welke ik kan opvolgen? Ik heb overigens wel contact gehad met mijn hypotheekadviseur van destijds, maar deze gaf eigenlijk aan dat ik me geen zorgen moest maken. Over 30 jaar zijn de belastingregels rondom hypotheken toch allemaal weer gewijzigd.
Dit is wel de essentie. En ook zeker de vraag of jij over 30 jaar nog in dat huis woont. En zeer waarschijnlijk heb je dan je hypotheek al 2x over gesloten wegens veranderende omstandigheden zoals nieuw huis/andere baan/vrouw/kinderen/erfenis/<vul in>.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......