[IBM x330] 1u server stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 11:12
Ik heb hier een IBM x330 1U server (dual 1ghz coppermine) met 1 scsi harde schijf (worden er twee)
Deze heeft nu 8 Nidec TA150DC 40mm fannetjes waarvan ik de CFM niet kan vinden maar dat ligt ergens tussen de 8 en de 20 CFM (per fan) Dat ding maakt een straaljager herie. (60 dB) Wind+fannetjes.

Ik kan nergens het toerental regelen met de bekende proggies, in het bios of met meegeleverde software dus ga ik het fanvoltage verlagen. Als het kan met jullie ideen danwel adviezen

Wat is verstandig:

Optie 1. Alle fans terugschroeven naar 7 volt en 2 60 mm fans extra (ook op 7v) boven op de processoren.

Optie 2. 2* 60 mm fans alleen op de processor en outtake (nu passief) vervangen door 2* 80 mm
De Nidecs helemaal weglaten.
Optie 3. Koelblokken vervangen door iets hoger koelblok
(5cm, kast is 4.3 cm hoog, dremelen niet erg) 2*60 mm fan erop en 1* 60 bij geheugen
modules en 1*80 als outtake. (ook alles weer op 7 volt met in alle gevallen fancontroller)
Optie 4. Ander advies

Het ding komt op zolder maar is nu hoorbaar, zelfs door de betonnen vloer heen, vandaar. (idle.....)
Ik ben een beetje bang dat de aitflow eraan gaat en ik niet precies weet wat gekoeld moet worden en wat met een beetje airflow ook nog blijft werken. Testen is weten, I know maar met wat goede ideeen voel ik me wat zekerder. Het wordt geen rackserver trouwens. Het is voor intern netwerk waar ik snelheid belangrijk vind.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou er dan een gewone case omheen zetten.
voor thuis is een 1U kast meer een hel dan een voordeel.

zeker met 2 van die heethoofden+scsi disks.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
idd, koop een goedkoop atx kastje met een paar 80/92/120 mm fans erin, die zijn véél stiller en verplaatsen nog meer lucht ook ;)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Als dan je 1U kast weggaat heb ik wel interesse O-)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Jullie zeggen wel allemaal: "Koop een goedkope ATX kast"
Maar past die 1U shit daar wel in O-)

Ik heb geen idee, daarom vraag ik het ook even :P

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik als service engineer, kan je vertellen dat zon herrie in zon bak zit voor een reden.
De airflow is heel slim uit gerekend. De hitte in zon systeem kan heel snel oplopen.
Daarom moeten de fans ook bij idle hard draaien.

Ga je er aan rommelen, zal het snel verkeerd gaan.

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Als je er nou eerst een paar fans bij zet, en dan pas gaat rommelen? Weet je iig zeker dat er niks kaduuk kan gaan..

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
JNolten schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 22:02:
Als je er nou eerst een paar fans bij zet, en dan pas gaat rommelen? Weet je iig zeker dat er niks kaduuk kan gaan..
Door de machine lopen een tweetal of drietal windtunnels. Door middel van plastci dividers, en het chassis van de kast. Dus inclusief de bovenkant. Zon server houdt er vrij snel mee op als je hem al zonder kap laat draaien en je geeft hem een beetje load (40/50%)

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 11:12
Er zitten geen dividers in, in dit geval, hij kan verder max 30 minuten met geopende kast lopen.
Maar zou het helpen als ik de 10 vierkante +- 1cm2 gaten vergroot en/of of vervang door een 80 mm fan? (zuigend opgehangen) + 2 * 60 mm fans als extra op de procesor zet?
(en in een kast met noppenspul plaats?

Ik weet wel dat het raam (dubbel glas) al een hele hoop dempt
(airflow wordt niet gedempt en loopt door ventilatie sleuf bovenaan het raam ;) )

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ThinkPad schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 21:52:
Jullie zeggen wel allemaal: "Koop een goedkope ATX kast"
Maar past die 1U shit daar wel in O-)

Ik heb geen idee, daarom vraag ik het ook even :P
even het mobo checken he.
De voeding kan een probleem zijn, maar we zijn hier op tweakers.net

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Waarom niet de fans die er nu in zitten vervangen door stille versies ervan van Coolermaster oid?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Vinnienerd schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:52:
Waarom niet de fans die er nu in zitten vervangen door stille versies ervan van Coolermaster oid?
fleppuhstein schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 21:58:
Ik als service engineer, kan je vertellen dat zon herrie in zon bak zit voor een reden.
De airflow is heel slim uit gerekend. De hitte in zon systeem kan heel snel oplopen.
Daarom moeten de fans ook bij idle hard draaien.

Ga je er aan rommelen, zal het snel verkeerd gaan.
Pagina: 1