[BIOS] Oem -> Retail

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb in mijn pc een HP oem bord zitten (Asus P4SD-LE).

Dit is in principe eigenlijk een Asus P4G800-V (zelfde chipset/socket/sockets/onboard devices/printlayout/aansluiting/kleurjes/etc, ook onder google worden ze naast elkaar genoemd)

Nu wil ik eigenlijk de asus p4g800-v bios op mijn pc gooien omdat:
- De wake-on-lan optie uit de bios is bij de oem
- verschillende monitoring functies als smart eruit gegooit zijn
- heel de apm configuratie eruit gegooit is
- er een verschikkelijk lelijk compaq logo in de boot zit die je niet uit kan zetten :P

Ik vraag me alleen af wat voor problemen ik hierbij tegen kan komen, eerste is natuurlijk dat de flashutil de bios kan afkeuren, maar das wel op te lossen met wat gepruts.
Waar het me meer om gaat is, hoe groot is de kans dat zo'n bios niet gaat werken, mij lijkt erg klein, als alle hardware overeenkomt kan er in mijn ogen niks misgaan.
Heb althans bij embedded systemen met dezelfde chipset nog nooit problemen gehad met andere firmwares voor dezelfde chipset.

Verwijderd

Probleem is waarschijnlijk een dooie pc :)

Ben bang dat biossen niet heel uitwisselbaar zijn...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 01:19:
Probleem is waarschijnlijk een dooie pc :)

Ben bang dat biossen niet heel uitwisselbaar zijn...
Nou, dat zou ik in dit geval dus niet zo snel roepen. De kans is in dit geval erg groot dat het gewoon gaat werken.
Een dood bord zal het dan ook niet gauw opleveren, maar het zou wel raar kunnen gaan doen in bepaalde situaties. (Omdat er toch bijvoorbeeld wat onderdelen anders zijn.)

In zo'n geval kun je altijd nog het originele, correcte BIOS weer door flashbios.org in de EEPROM laten flashen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Ik denk als het bord feitelijk identiek is dat het enige probllem dat je mogelijk zult ondervinden een HP password voor de bios is.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
--MeAngry-- dan bouw ik zelf wel een flash progger, das niet zo boeiend, lastige punt is dat ie op het mobo gesoldeerd zit, niet in een voetje.

Ik heb extra gecontroleerd, alle hardware is hetzelfde qua typenummers in de manual van de p4g800-v en wat er op de chips in mijn pc staat.

Verder boeit het niet echt, hij hoeft alleen de hdd aan te slingeren, ik draai linux, en het eerste wat linux doet is alle info van de bios weggooien en zelf alles nog een keer detecten :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, belangrijkste vraag is of de BIOS chip van dat bord opgesoldeerd zit of dat het socketed is.

Als het opgesoldeerd is, moet je er rekening mee houden dat dood=dood, wat de risico vrij hoog maakt. Maar omgekeerd als het socketed is, is het simpel:

Plan 1 (makkelijk uitvoeren, wel iets meer werk als het fout gaat):
Proberen te flashen naar retail BIOS met Uniflash. Als het lukt, heb je zonder verdere gepruts je doel bereikt. Gaat het fout dan zul je moeten hotflashen om het werkend te krijgen.

Plan 2 (lastiger uit te voeren, maar 0 risk):
Gelijk hotflashen. Booten naar 'normale' BIOS, dan terwijl het draait BIOS chip eruit wippen en andere erin. *Dan* flashen naar retail BIOS. Als het goed gaat: mooi. Zo niet: originiele BIOS er weer in en het werkt weer.

Overigens kan Uniflash niet overweg met sommige Asus borden. Als je ook zo'n bord hebt, dan zul je sowieso met een externe flasher of ander bord dat wel Uniflash ondersteunt moeten flashen.

Oslik blyat! Oslik!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Het is waarschijnlijk wel mogelijk. Ik heb het een hele tijd geleden gedaan met een MSI bord uit een Medion pc om zo de overclock opties tevoorschijn te halen. Ik heb toen het programma winflash gebruikt om de BIOS erin te flashen ( is wel riskanter dan flashen via floppy, maar wel gebruiksvriendelijker).

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nah, ik ga het gewoon proberen, weet iemand of je van een superdisk station hetzelfde kan booten als een normaal floppystation? anders moet ik nog me pc opengooien ook :P ;)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
K, ging niet zo succesvol (niks gesloopt though)

asus' flash util zat te zeiken over bios strings (logisch)
uniflash kon niet schrijven naar de flash (ging continue nogal fout
het lijkt erop dat er een hardware beveiliging tegen flashen zit ergens, en dat die tool 'm uitzet, maar uniflash niet.

Edit: ik heb zojuist een website gevonden van iemadn die hetzelfde al gedaan heeft, blijkbaar is er een semi-undocumenten optie /n in het asus flash tooltje die rom checking uitzet...

Ga ik morgen proberen, bij hem werkte het, dus...

[ Voor 28% gewijzigd door SA007 op 31-03-2007 00:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SA007 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 23:52:
uniflash kon niet schrijven naar de flash (ging continue nogal fout
het lijkt erop dat er een hardware beveiliging tegen flashen zit ergens, en dat die tool 'm uitzet, maar uniflash niet.
Dat kan ook komen door de proprietary chip die Asus nogal vaak gebruikt op bordjes. Uniflash kan daar niet lekker mee overweg en daarom zijn Asusbordjes meestal niet zo heel leuk om te hotflashen, of te gebruiken als hotflash plank (zie ook de opmerking van dion_b)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Woohoo, werkt :)

Damn, wat heeft me bios nu opeens een lading opties ;)
Heb alleen iets de verkeerde bios erin nu, de -v van p4g800-v staat blijkbaar voor onboard video :P
Ach, staat nu gewoon disabled in de bios, so, who cares :)

Voor anderen, afudos /n zet de rom checking uit :)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Dit heb ik ook eens bij een Packerd Bell gedaan, wat gewoon een MSI bordje was. Gevolg: Een hoop meer instellingen en een normale merknaam in de proggies die dat uitlezen _/-\o_

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

al minimaal 7 MSI/Gigabyte mobo's op deze manier van een OEM dood gered ;) 1x wat gesloopt, print bleek niet helemaal hetzelfde (wel dezelfde specs, domdom).

Uniflash werkte wel altijd hierbij, maar handig om te weten dat afudos /n het typummer in de ROM negeert (mocht ik nog eens een asus tegenkomen)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1