CPU Fan hoe afmeting bepalen

Pagina: 1
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Helaas heb ik zelf niet erg veel ervaring met CPU fans en fans in het algemeen maar nu wil het volgende:

Vanmiddag begon de CPU fan van mijn server herrie te maken. dus ik had deze eruit gehaald om schoon te maken, echter was hierna het probleem niet opgelost. ik vermoed dan ook kapotte lagers of iets dergelijks. Momenteel is het geluid weer even weg, maar dit komt steeds terug :(

Nu wil ik morgen een nieuw fan gaan aanschaffen, maar nu komt mijn vraag hoe meet je zo een ding.
meet je de binnen kant (de bladen) of meet je de volledige fan (met casing)?

Op dit moment weet ik zelf de afmeting niet omdat ik vergeten ben te meten, en ik nu niet de kans heb de server weer helemaal uit te bouwen wegens slapende huisgenoten.

De fan zit op een aluminium koelblok en koelt een AMD Athlon XP (Socket A)

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat voor formaat deze fan heeft (of hoe ik dit meet) en of ik zo een fan makkelijk kan krijgen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
fan meet je altijd met casing, in geval van de boxed koeler van Socket A zal deze waarschijnlijk 70x70 mm zijn. is niet echt een standaard maat, en zal dus iets lastiger worden. waarschijnlijk heeft de pc-boer op de hoek wel een complete S-A koeler op voorraad, zal ook niet echt super duur zijn.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
LinuZZ schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 00:32:
fan meet je altijd met casing, in geval van de boxed koeler van Socket A zal deze waarschijnlijk 70x70 mm zijn. is niet echt een standaard maat, en zal dus iets lastiger worden. waarschijnlijk heeft de pc-boer op de hoek wel een complete S-A koeler op voorraad, zal ook niet echt super duur zijn.
Tja PC boer om de hoek wordt het volgende probleem vrees ik, volgens mij hebben we er geen in Maarssen.

Overigens denk ik zelf dat het een 60x60 koeler is, alhoewel een 70x70 niet veel daar van afwijkt.
Morgen wel even goed opmeten zodat ik het zeker weet.

[ Voor 13% gewijzigd door Robinski op 30-03-2007 00:43 ]

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
60mm is al een stuk makkelijker aan te komen :)

http://www.alternate.nl/h...huizing&Level3=Standaard&

Daar staan er best een stel tussen, als je echter verzendskosten wil vermijden (kvoel me altijd zo genaaid als ik 5 euro extra moet dokken bij een artikeltje van 4,90 :() wordt het toch de plaatselijke boeren langs bellen/fietsen.

Edit: kom er net achter dat er bij alternate ook een van 70mm staat, maar dies dan weer een kleine 20 euro D:

[ Voor 11% gewijzigd door Sylph-DS op 30-03-2007 10:18 ]

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Topicstarter
Sylph-DS schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 10:16:
60mm is al een stuk makkelijker aan te komen :)

http://www.alternate.nl/h...huizing&Level3=Standaard&

Daar staan er best een stel tussen, als je echter verzendskosten wil vermijden (kvoel me altijd zo genaaid als ik 5 euro extra moet dokken bij een artikeltje van 4,90 :() wordt het toch de plaatselijke boeren langs bellen/fietsen.

Edit: kom er net achter dat er bij alternate ook een van 70mm staat, maar dies dan weer een kleine 20 euro D:
Ik ben er inmiddels uit dat die 60mm is. helaas is de lokale "semi"hardware boer niet thuis in CPU fans. Dus dat wordt helaas naar utrecht of amsterdam gaan

weet iemand nog een lokale PC winkel bij Amsterdam Bijlmer? of heeft mediamarkt dit soort spul ook?

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Helaas zijn de pc-boeren van tegenwoordig er vaak niet zo in thuis :/

In Utrecht, op de nachtegaalstraat zit geloof ik een Paradigit (als iemand het heeft dan zijn die lui t wel ;)) een Dynabyte, een computerland en en nog 1 of 2 andere winkels, maar ik heb geen idee of die ook 60mm fans hebben, bij de Paradigit kan je het geloof ik op internet opzoeken en zelfs reserveren, dat is wel handig.

Oh, en nu ik er over nadenk, in mijn vorige zoektocht naar goede 80mm fans kwam ik de JaTechIT in Zeist tegen, daar hadden ze toen geen 80mm, maar geloof ik wel 60mm fans. Die zou je ook is kunnen opbellen ;)
Pagina: 1