Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02 14:21

Thunde®

Don't Worry :)

Topicstarter
Hallo,

is het mogelijk om uitwonend te gaan, bij een familielid zoals je oma bijvoorbeeld. Dan ben je dus uitwonend, en daar wil ik dan ook mijn spullen uiteraard neerzetten. Ik heb op de website van de IB groep gekeken, maar ik vindt daar niet echt antwoord op de volgende vragen:

- Hoe zit dat met huren? In principe zou mijn oma dan de huur (van haar huis) betalen, en ik bij haar inwonen. Maar vraagt de IB groep niet om een huurcontract of iets dergelijks?

- Ik heb begrepen dat ik mij moet laten inschrijven op de andere gemeente waar mijn oma dan woont. Maar gaat dit zomaar of moet je hier ook dan een huurcontract voor dit adres bijvoorbeeld voor hebben?

- Ik neem aan dat je ook avonden bij je ouders/vriendin/vrienden kunt slapen, zolang je spullen maar op het adres staan waar je ingeschreven bent? Ik ben natuurlijk wel bij een paar dagen bij de oma, maar ook niet altijd uiteraard.

Het probleem is namelijk dat mijn ouders een vrij hoog inkomen hebben (dus basisbeurs) maar veel schulden, waardoor ik niet de financiële steun kan krijgen die ik eigenlijk nodig zou hebben. Ook vanwege de geldproblemen zou ik graag verhuizen naar een ander adres.

Gelukkig is de band met mijn ouders niet slecht, alleen speelt het geld uiteraard wel een nare rol in dit verhaal...

Mijn spec's | Modelbouwforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:24

flexje

got-father

Je kunt je gewoon inschrijven als uitwonend bij je oma, wel moet je je dus inschrijven bij de desbetreffende gemeente. Al je post gaat dus ook naar het adres van je oma :)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

flexje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:23:
Je kunt je gewoon inschrijven als uitwonend bij je oma, wel moet je je dus inschrijven bij de desbetreffende gemeente. Al je post gaat dus ook naar het adres van je oma :)
Dat laatste hoeft niet. Ik heb al sinds ik ooit eens in 1997 begonnen ben met studeren, mijn ouders' adres als postadres. geen enkel probleem :)
je moet je idd in de gmeente waar je oma woont in laten schrijven. Dat zijn mensen die op kamers wonen verplicht.
Maar aangezien jouw oma ws. geen voogd oid is van je, zal ze hooguit je hospita kunnen worden. Dus duik eens in de hospita-regelingen en dan kom je er vanzelf uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Mijn broer heeft (wel 15 jaar geleden ofzo) bij mijn oma ingewoond met een uitwonende beurs en ik vermoed niet dat er veel is veranderd op dat gebied.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Kan prima, zolang je maar niet bij één van je ouders of je officiële voogd/verzorger woont (die zijn namelijk geregistreerd als 'ouder' zijnde) is het allemaal uitwonend. Wel even inschrijven in de gemeente waar je oma woont, waarschijnlijk moet zij dan een verklaring tekenen dat jij bij haar in komt wonen - tenzij je een huurcontract hebt.

Voor wat betreft logeren enzo, het wordt verondersteld dat je op dat adres je hoofdverblijf hebt. Als je op kamers woont mag je ook best het weekend naar huis.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 30-03-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127568

*knip* kortzichtige niet onderbouwde beschuldiging

[ Voor 72% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56
Let wel op een ander aspect voor je oma, namelijk de belastingen. Veelal wordt de belasting hoger als op een adres 2 personen zijn ingeschreven in plaats van 1 persoon.

Voorbeeld is bijvoorbeeld de waterschapsbelasting (in Limburg althans). Je betaalt ofwel voor 1 VVE ofwel voor 3 VVEs. Ga je bij je oma inwonen en woont zij nu alleen, dan moet je oma dus jaarlijks voor 2 VVE's extra belasting betalen. Daarnaast heffen sommige gemeenten ook extra belasting n.a.v. het aantal ingeschreven personen op een adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Is het niet veel beter om dan gewoon een Ib groep lening te nemen? Er zijn duizenden studenten die dat doen en achteraf is het zo terugbetaald met een goede baan. Heb je geen goede baan en kan je de lening echt niet terug betalen? Niks aan de hand want dan wordt je schuld kwijt gescholden!

En is het voor je zelf dan niet veel relaxter om gewoon een kamer ergens te zoeken? Ik weet niet of dit mogelijk voor je is, maar dat scheelt denk ik wel een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Criminele praktijken

Niet alleen het plannen, aanzetten of suggereren van criminele zaken, ook het praten/patsen over kleine criminaliteit is ongewenst en hoort niet op het forum thuis.
Fraude is een misdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wie heeft het hier over fraude? Er staat toch duidelijk in de OP dat hij wil verhuizen? Of dat nu bij zijn oma in huis is of naar Dubai, dat maakt het toch nog geen fraude?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbomckwek
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11-2022
Dit lijkt me geen fraude als hij ook daadwerkelijk bij zijn oma gaat wonen. Maar schrijft hij zich daar alleen in voor de centen en blijft hij bij zijn ouders wonen dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik de TS lees, dan begrijp ik uit alles dat hij gewoon een manier zoekt om wel de maximale aanvullende stufi te krijgen, en tevens de mogelijkheid wil hebben om daar te zijn (ouders, vriendin) waar hij wil.

Ook al gezien het feit dat hij zich inschrijft bij zijn oma (en niet op een willekeurig ander studentenadres) geeft denk ik voldoende aan dat er geen sprake is van een normale uitwonendensituatie waarvoor extra financiele ruimte noodzakelijk is, maar van een verkapte vorm om de boel voor de gek te houden.

Ten slotte; de IB-groep gaat bij haar berekeningen uit van de gegevens van de belastingdienst, hierbij zijn schulden ook bekend, dus als je (zelfs na aftrek van die schulden) nog steeds meer verdient dan het maximum wat bepaald is voor een aanvullende stufi-bijdrage, dan heb je er simpelweg geen recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:09
Waarom ga je niet op zoek naar een studentenhuis? Ik zou er niet aan moeten denken om gedurende mijn studententijd bij mijn oma te wonen.

Als het om het geld gaat kun je natuurlijk ook op zaterdag een baantje nemen. Hiermee verdien je veel maar dan het verschil tussen een thuiswonende-beurs en uitwonende-beurs. Dat verschil is maar €150/maand ofzo.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het kan ook zijndat je oma dan meer afvalstofheffing moet gaan betalen, omdat er meer dan 1 persoon in het huis wonen, dan hoeft het voor je oma weer helemaal niet voordelig te zijn...

grmbl... niet eens spuit11.... TweakersOnly had dat ook al gezegd.... 4 dagen gelee :X :X :X

[ Voor 21% gewijzigd door Jaspertje op 03-04-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
MadMurdock schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:08:
Als ik de TS lees, dan begrijp ik uit alles dat hij gewoon een manier zoekt om [...]
Wat je ergens in leest of bijverzint doet niet ter zake. Het gaat erom wat er staat en dat is een volstrekt legitieme vraag zonder een concrete verwijzing naar enige fraude. Beschuldigingen in dit topic naar TS op dit punt zijn dan ook ongewenst.

En nu weer ontopic :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 03-04-2007 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196108

Als jouw ouders werkelijk zoveel schulden hebben of om een andere reden niet financieel kunnen bijspringen voor jouw studie dan is daar een formulier voor om toch de maximale aanvullende beurs te krijgen, die moeten je ouders en jij tekenen.
Ik heb zo'n formulier eens bij het postkantoor zien staan, maar wellicht is het eens handig te bellen met de IB-groep of op een IB-kantoor langs te gaan? Dan leg je ze die situatie gewoon uit...
Daarnaast kun je natuurlijk gewoon gezellig bij je oma gaan wonen, dat is onafhankelijk van een eventuele aanvullende beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Zolang je je _eerst_ inschrijft bij de gemeente voor het nieuwe adres en daarna de ib-wijziging aanvraagt is er niks aan de hand. Zo heb ik het ook gedaan. Let er wel op dat er ongeveer 6 weken overheen gaan voor de wijziging is verwerkt en je het over het algemeen niet met terugwerkende kracht uitbetaald krijgt.
Wat betreft het aantal nachten: alsof studenten altijd op hun kamer zijn - die gaan toch ook (lange) weekenden naar huis? Niet zo benauwd, ze komen heus niet langs. Zolang je het maar in de juiste volgorde doet :)

En idd wat al is gezegd: let ff op de stijging van belastingen, huursubsidie etc.Zorg ervoor dat dat allemaal goed geregeld wordt met de belasting. Of een huurcontract nodig is weet ik niet, maar je kan de ib bellen, nummer staat op hun website. Ze helpen je graag. :)

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 22:09

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

Ranewen schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:21:
Zolang je je _eerst_ inschrijft bij de gemeente voor het nieuwe adres en daarna de ib-wijziging aanvraagt is er niks aan de hand. Zo heb ik het ook gedaan. Let er wel op dat er ongeveer 6 weken overheen gaan voor de wijziging is verwerkt en je het over het algemeen niet met terugwerkende kracht uitbetaald krijgt.
Wat betreft het aantal nachten: alsof studenten altijd op hun kamer zijn - die gaan toch ook (lange) weekenden naar huis? Niet zo benauwd, ze komen heus niet langs. Zolang je het maar in de juiste volgorde doet :)
Ik geloof dat ze de laatste jaren wat strenger zijn gaan controleren, maar ik heb me (in 2002), pas een aantal maanden later bij de gemeente ingeschreven. Volgens mij heb je alleen bij het inschrijven van de gemeente iets nodig. Als je geen huurcontract hebt zal je oma iets moeten invullen ofzo (of jou inschrijven, dat moet ook gewoon kunnen)

groeten

Pagina: 1