Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[shop] Door onjuist advies, teveel geld uitgegeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfelde even naar aanleiding van de BZ faq, of dit niet beter thuis hoort in SG. Zo ja, mijn excuses, het was me niet helemaal duidelijk en hopelijk kan die dan verplaats worden

Ik heb een Nikon Coolpix l4 camera gekocht bij winkel <censuur>.en een SD kaart.

Nu werdt er mij door de verkoper verteld dat deze camera de foto's veel sneller zou kunnen wegschrijven naar een snelle geheugenkaart En dat het bij de Nikon Coolpix camera voor veel betere performance zou zorgen. Nu heb ik dus een wat duurdere SD kaart gekocht die dus snel is. Nu had ik dit kaartje vandaag even in gebruik op de pc omdat ik wat bestanden erop wou zetten om naar iemand meetenemen, en een foto moest maken., een normale SD kaart gepakt heb en gebruikt. Het viel mij op dat ik helemaal geen verschil in snelheid merkte. Dus ik gaan zoeken op het internet en kwam bij de support pagina van Nikon uit en daar stond het volgende:
De snelheid waarmee data naar de geheugenkaart wordt geschreven door Nikon camera's is afhankelijk van het type camera.

COOLPIX camera's schrijven data naar de geheugenkaart met een veel lagere snelheid dan D-SLR camera's en profiteren niet in dezelfde mate als een D-SLR camera van een snellere geheugenkaart. Als u een snelle geheugenkaart gebruikt met een COOLPIX en JPEG-foto's maakt, zal er weinig of geen verschil in snelheid merkbaar zijn. Als u fotografeert in NEF(RAW) of TIF, kan een klein snelheidsverschil merkbaar zijn. De meest merkbare snelheidswinst bij een COOLPIX camera in combinatie met een snelle geheugenkaart is wanneer deze gebruikt wordt in de TV movie 640* movie modus. Het gebruik van een 'high speed' kaart zal er voor zorgen dat de camera niet zo snel ophoudt met filmen omdat de buffer vol is en niet snel genoeg geleegd kan worden.
De verkoper had dus geen gelijk dat het weg scrhijven van foto's in JPG formaat veel sneller zou gaan, dit is dus alleen te merken bij het schieten van video's en minimaal bij gebruik van TIFF (wat overigens niet op deze camera zit)

Ik dus naar de winkel gebeld met deze kennis, en het verhaal verteld. Volgens de verkoper is het allemaal maar onzin wat ik vertel en heeft het wel degelijk voordeel dat ik deze kaart heb gekocht. Toen ik hem vertelde dat deze informatie van Nikon zelf komt, trok die dat ook in twijfel. Ze willen dus niks weten van mijn verhaal en houden vast aan hun mening. Dus omruilen voor een andere kaart die goedkoper is of een andere regeling willen ze niet doen. Ik krijg nog kort een opmerking dat als ik de kaart al uit de verpakking heb gehaald en gebruikt heb, dat ik soweiso geen garantie meer zou hebben. Lijkt me grote onzin, want hoe kun je produkt a gebruken zonder het uit de verpakking te halen en erachter komen of iets stuk is. En verder is het algemeen bekend, dat wanneer je een produkt normaal behandeld, en er daadwerkelijk technisch iets mis mee ist, je gewoon recht heb op de volledige garantie.

Wat nu te doen? Ik heb toch zekert wel gelijk in dit verhaal ?
Het lijkt mij dat nikon, de fabrikant notabene, het bij het rechte eind heeft over de invloed van flash kaarten?
En nu, een brief schrijven naar de winkel/keten met mijn argumenten? naar de consumenten bond stappen? Wat lijkt het beste want de winkel wilt op geen enkele manier mijn verhaal uberhaput nakijken of voor een oplossing zorgen. :/

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Daarom geloof ik geen enkele verkoper meer op zijn grote blauwe ogen....

Ik zorg er altijd voor dat ik heel veel research gedaan heb alvorens tot verkoop over te gaan.
Daarbij luister ik wel naar wat een verkoper mij graag verkoopt (waar hij het meeste op verdient) maar eigenlijk staat mijn eigen keuze reeds lang vast en krijgt geen enkele verkoper mij iets anders aangepraat.

Garantie heb je gewoon. Dat boeit niet of de verpakking nu op is of niet. Garantie heeft echter alleen betrekking op defecten e.d. Een misleidend verkooppraatje van een verkoper valt niet onder garantie.

T beste kun je gewoon je verlies nemen want de winkel lijkt niet echt mee te werken met het ruilen van het kaartje. Dit wordt een spelletje zonder einde.

Volgende gewoon niks meer kopen bij de zaak en vrienden en bekenden de winkel afraden :-)

Om welk bedrag gaat het eigenlijk ? Hoeveel is de "snellere" kaart duurder ?

[ Voor 6% gewijzigd door bgrr op 29-03-2007 20:38 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58
Inderdaad... Uitgaande van de huidige flash prijzen, hoeveel was het prijsverschil tussen de langzame en snelle kaart?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

Een tientje ofzo gaat nog wel, maar als het veel meer is zou ik het niet pikken nee.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20
Lijkt me dat je met dat printje even langs de shop moet, hij zal zich zoiezo opgelaten voelen en vast met iets aankomen!

Verwijderd

Topicstarter
bgrr schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:36:
Daarom geloof ik geen enkele verkoper meer op zijn grote blauwe ogen....

Ik zorg er altijd voor dat ik heel veel research gedaan heb alvorens tot verkoop over te gaan.
Daarbij luister ik wel naar wat een verkoper mij graag verkoopt (waar hij het meeste op verdient) maar eigenlijk staat mijn eigen keuze reeds lang vast en krijgt geen enkele verkoper mij iets anders aangepraat.

Garantie heb je gewoon. Dat boeit niet of de verpakking nu op is of niet. Garantie heeft echter alleen betrekking op defecten e.d. Een misleidend verkooppraatje van een verkoper valt niet onder garantie.

T beste kun je gewoon je verlies nemen want de winkel lijkt niet echt mee te werken met het ruilen van het kaartje. Dit wordt een spelletje zonder einde.

Volgende gewoon niks meer kopen bij de zaak en vrienden en bekenden de winkel afraden :-)

Om welk bedrag gaat het eigenlijk ? Hoeveel is de "snellere" kaart duurder ?
Uiteraard had ik zelf ook ressearch verricht voordat ik een camera ging kopen, en las dus hier en daar dat snellere flash kaarten dus zeker wel een groot voordeel konden zijn. Ook dus bij Nikon camera's, dat ik dan met deze informatie een Nikon camera koop waarbij in dit geval dit niet op gaat, vind ik dat niet echt mijn eigen schuild, je kan namelijk niet alles weten.

Het gaat over een bedrag van van 99 euro voor een 4gb kaart. Met dingen als SDHC support, snelle lees/schrijf performance, schok clasificatie van 2,000g, een usb kaartlezer voor de pc, en nog iets vaags als GLB. Allemaal dingen die mij niet duidelijk zijn wat het precies is, maar volgens kenners dus wel een goede kaart is die zeer snel is.

Ok het is dus geen wereldschokkend bedrag, maar het ging mij vooral om het principe.
Als dit dus een verloren zaak is, en het de tijd en moeite niet waard zal zijn omdat het toch niet naar een oplossing leid. Dan heb ik zeker wel een beter doel voor deze kaart, bijv voor de ready drive functie in VISTA, dan maakt deze aankoop zich in ieder geval toch nuttig en is het toch zijn geld waard

Overigens staan in de PW SD kaartjes van 2gb voor spotprijzen als 13 euro erin. Doen we dus
ook nooit meer...
Tomino schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:49:
Lijkt me dat je met dat printje even langs de shop moet, hij zal zich zoiezo opgelaten voelen en vast met iets aankomen!
Dat ga ik dus zeker doen, mischien bereik ik er niks mee, maar dan haal ik wel mijn gelijk en heb ik mischien er ook nog lol aan en hopelijk schamen hun zich eigen blauw >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 20:53 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:50:

Dat ga ik dus zeker doen, mischien bereik ik er niks mee, maar dan haal ik wel mijn gelijk en heb ik mischien er ook nog lol aan en hopelijk schamen hun zich eigen blauw >:)
Wel op een koopavond of zaterdagmiddag gaan. Flink stampij maken wanneer de zaak vol staat met kopers ;-) Vinden verkopers altijd leuk als er een flinke rij achter je staat....

Verwijderd

Topicstarter
bgrr schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:57:
[...]

Wel op een koopavond of zaterdagmiddag gaan. Flink stampij maken wanneer de zaak vol staat met kopers ;-) Vinden verkopers altijd leuk als er een flinke rij achter je staat....
Zeer bruikbare tip, en in mijn ervaring heb ik geleerd, wanneer een klant een probleem heeft en in zijn recht staat, en de overige klanten die staan te wachten dit door hebben. Dat een winkel dan zeer coulant uit de hoek kan komen, om goed over te komen naar de rest van de klanten en uiteraard om ze niet weg te jagen.
Dit werk vooral erg goed, wanneer het erg druk is, en de verkopers onder druk staan >:)

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:50:
[...]

Het gaat over een bedrag van van 99 euro voor een 4gb kaart. Met dingen als SDHC support, snelle lees/schrijf performance, schok clasificatie van 2,000g, een usb kaartlezer voor de pc, en nog iets vaags als GLB. Allemaal dingen die mij niet duidelijk zijn wat het precies is, maar volgens kenners dus wel een goede kaart is die zeer snel is.

Overigens staan in de PW SD kaartjes van 2gb voor spotprijzen als 13 euro erin. Doen we dus
ook nooit meer...
Ondersteund je camera ook dat SDHC dan? Anders heb je geen ruk aan die 4GB en zal je max 2GB aan foto's op het kaartje kunnen krijgen. Staar je niet helemaal blind op die normale SD 2GB kaartjes, SDHC is een nieuwere standaard dus zomaar vergelijken is een beetje krom. (Wil niet zeggen dat je met zo'n 13 euro 2GB kaartje ook toe had kunnen komen ;) )

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:09:
[...]

Ondersteund je camera ook dat SDHC dan? Anders heb je geen ruk aan die 4GB en zal je max 2GB aan foto's op het kaartje kunnen krijgen. Staar je niet helemaal blind op die normale SD 2GB kaartjes, SDHC is een nieuwere standaard dus zomaar vergelijken is een beetje krom. (Wil niet zeggen dat je met zo'n 13 euro 2GB kaartje ook toe had kunnen komen ;) )
Eerlijk gezegd totaal geen idee of dit ondersteund word. 8)7 Ik zal het zo eens opzoeken. Je hebt gelijk dat ik me niet blind moet staren op de specs en allerlei technische kreten, want zoals idd in dit geval klopt is dat ik prima uit de fouten had kunnen komen met de meest eenvoudige goedkope sd kaart. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van Nikon in het NL, hebben ze bij de producten deze hele camera niet vermeld om welke reden dan ook. Echter naar een aantal andere landen bekene te hebben kennen ze hem wel in de UK. Echter geen enkele product informatie die aangeeft aan dat SDHC ondersteund word.
Na verder zoeken bij de support topics, ontdekte ik meer. Er zijn een aantalproducten uit de coolpix serie die het ondersteunen (officieel dan wel). En de media die goed werkt staat er ook bij. Mijn camera zowel sd kaart staat hier niet bij. Maar er zat een kans in dat het zou kunnen werken volgens de support maar dat het niet officieel ondersteun word Dus even een logische test gedaan. Ik heb een aantal random foto's geschoten die voor zover mogelijk exact identiek zijn, tofdat ik een aantal mb's in gebruik had voor een logische test. Met als resultaat, dat de camera het dus niet ondersteund want als ik bekijk hoeveel er in gebruik is tegenover wat er nog vrij is op de camera heb ik dus geen werkende 4gb

Lang verhaal blablabla, in het kort: Het wordt niet ondersteunt :P

Dus dit is gedeeltelijk ook een onderzoeks fout van mij en nog meer van de verkoper (alweer) dus naast bovenstaande fout, er deze fout nu ook nog eens bij gemaakt heeft :P 8)7 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie denken wel dat ik enige kans maak op een toegemoet koming van de winkel als ik ze met officiel informatie van nikon confronteer ?

edit, kut ik wou mijn bericht editen maar post perongelijk een neiuw beircht :(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 22:59 ]

• stylezzz
Ga terug met je kaartje, zeg de verkoper dat SDHC helemaal niet ondersteund word door de camera en vraag of je hem kan omruilen voor 2GB kaartje met een 1337 camera tasje o.i.d. Ga hem nou niet uitzeiken dat ie fouten heeft gemaakt en een kneus is, mensen doen zaken met mensen en als je hem tegen je in het harnas jaagt ben je alleen maar verder van huis.... :)

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:51:
Ga terug met je kaartje, zeg de verkoper dat SDHC helemaal niet ondersteund word door de camera en vraag of je hem kan omruilen voor 2GB kaartje met een 1337 camera tasje o.i.d. Ga hem nou niet uitzeiken dat ie fouten heeft gemaakt en een kneus is, mensen doen zaken met mensen en als je hem tegen je in het harnas jaagt ben je alleen maar verder van huis.... :)
uiteraard, gewoon netjes mijn informatie tonen, en hem in zijn waarde laten etc. En mischien komt er wel iets leuks uit
Pagina: 1