Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Arbeidsinspectie, komen die nog steeds bij werknemers thuis?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 18:34

Booster

Superuser

Topicstarter
Ik hoorde laatst van iemand dat de arbeidsinspectie tegenwoordig niet meer bij de mensen thuis komt controleren bij een ziekmelding (bij bv een arbeidsconflict). De controle aan de deur zou zijn afgeschaft of iets van die strekking.

Klopt dit, en waar kan ik meer informatie vinden over hoe deze controle tegenwoordig verloopt?

Hier en daar is wel wat informatie te vinden over ziekmeldingen e.d., maar nergens staat expliciet vermeld dat er geen directe inspectie meer plaatsvindt.

In dit document staat bv wel dat je een uitnodiging kunt krijgen voor de bedrijfsarts, maar het lijkt me sterk dat dat het enige is.

Op arbeidsinspectie.nl kan ik niet echt een passend onderwerp vinden.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De arbeidsinspectie is voor zover ik weet om te controleren of een bedrijf wel goed met zijn werknemers omgaat: of alle arbo-regels wel opgevolgd worden. Ook stelt de arbeidsinspectie een onderzoek in als er een bedrijfsongeval heeft plaatsgevonden. Ze komen niet bij de mensen thuis. Je werkgever kan wel bij een ziekmelding een (spoed)huisbezoek van een arbo-arts aanvragen. Dit doet de arbo-dienst ook niet zelf maar het initiatief ligt bij je werkgever (die er ook extra voor moet betalen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Misschien helpt dit je verder.

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Bedankt voor de snelle info. Ik ga weer even lezen en zoeken :)

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ok, het laatste linkje heeft in ieder geval interessante informatie, en over de Arbo-arts heb ik ook e.e.a. kunnen vinden.

Er zijn dus schijnbaar verschillende gradaties in controle, namelijk een oproep van een bedrijfsarts, een oproep van een Arbo-arts, en een huisbezoek van een arbo-arts.

Wat meer info vond ik o.a. hier:
http://www.jebedrijfsarts.nl/veelgestelde_vragen.htm
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h222.htm

Ik denk dat ik voorlopig wel even voldoende weet :)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met dien verstande dat het geen artsen hoeven te zijn die mensen controleren.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Je bedoeld dat ook een willekeurig persoon van het bedrijf aan kan bellen?

Dat is altijd mogelijk, maar die kunnen niet vaststellen of iemand 'echt' ziek is of niet. Als je buiten staat te klussen is het misschien een ander verhaal, maar als het niet meteen obvious is dan lijkt het me niet dat hij daarover mag oordelen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat zal hij dan ook niet doen. Die mensen, het kan een verpleegkundige zijn, zijn er op getraind simulanten te herkennen. Bij twijfel kunnen zij de werknemer dezelfde dag naar het spreekuur van de arbo-arts laten komen voor een wat deskundiger beoordeling.

ARME AOW’er

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Dat is ook een beetje wat ik uit de linkjes oppik. Alleen ik lees ook dat je in principe niet verplicht bent aan een onderzoek mee te werken / een oproep zonder opgaaf van reden kunt negeren. (of dat slim is is natuurlijk een ander verhaal maar dat terzijde)

Als ik het goed begrijp wordt dat beschouwd als onvoldoende meewerken met het 'reintegreren', waarna het doorbetalen van loon stopgezet kan worden en de werknemer wegens werkweigering ontslagen kan worden.

• rblommers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 16:04
het weigeren mee te werken aan dat soort zaken is inderdaad niet verstandig, sterker nog volgens mij mag het niet.

op grond van artikel 7:660 BW en 7:660a BW ben je verplicht om redelijke door de werkgever gegeven voorschriften na te komen. En inderdaad, als je dit niet doet kan er loonopschorting volgen. Ontslag wegens werkweigering lijkt me stug, maar het kan wel nare gevolgen hebben ja.

[ Voor 5% gewijzigd door rblommers op 30-03-2007 01:46 ]

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Nouja, hangt een beetje af van de definitie van 'mogen'. Je werkgever kan je in ieder geval niet verplichten mee te werken aan een medisch onderzoek. Het is hoe dan ook onverstandig om niet mee te werken natuurlijk.

Een enigsinds gerelateerde uitspraak is te vinden op http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/11/26/R219.htm
(de link naar rechtspraak.nl doet het niet meer, maar als je zoekt op het nummer dan vindt je hem wel)

Verwijderd

Een werkgever kan jou ten alle tijden verplichten mee te werken aan een medisch onderzoek.
Dat gebeurt door middel van de arbo en de bedrijfsarts. Jij bent hier verplicht om je medewerking te geven.

Wat jij denk ik bedoelt is dat bij een sollicitatie dit niet mogelijk is ( tenzij het een functievereiste is). Maar zodra jij langere tijd in de ziektewet zit kan bij mijn weten de werkgever jouw verplichten medische onderzoeken te ondergaan.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Dat laatste weet ik maar dat bedoel ik niet :)

Arbo.nl is nu heel traag, kan het even niet terugvinden, maar gisteren stond ergens vrij nadrukkelijk dat je geen verplichting had tot meewerken. Dat was omdat 'niemand je kan dwingen aan een medisch onderzoek mee te werken'.

Misschien is het de nuance tussen verplichten en dwingen. Een werkgever kan je dan wel verplichten om mee te werken, maar niet dwingen of iets van die strekking :P

Pagina: 1