Toon posts:

Notebook Accu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb een vraag. Ik heb net een notebook aangeschaft(Sony Vaio VGN-FE41S). Ik gebruik mijn laptop als desktopvervanger, hij hangt constant aan netstroom. Nu heb ik op Internet allerlei informatie gelezen over het gebruik van de accu. De een zegt dat het niet uitmaakt dat de accu in de laptop blijft zitten, met als reden dat als de accu eenmaal 100% geladen is niet meer geladen wordt en gewoon op netstroom wordt gewerkt. De ander zegt dat het verstandig is dat je de accu eruit haalt. Kortom in vraag me af wat juist is m.b.t. gebruik van de accu.

Als er mensen zijn die hier verstand van hebben wil ik graag informatie.

Alvast bedankt

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Alleen op netstroom maakt een accu lui. Af en toe helemaal ontladen en dan opladen is het beste voor je accu.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Het grote probleem met een laptop alleen op netstroom, is dat hij waarschijnlijk niet continue op netstroom hangt, en als je 'm eraf haalt blijft hij een klein beetje stroom uit de accu trekken (voor interne clock, eventuele wake signalen, etc).
Dit zorgt ervoor dat je laptop na een nachtje uit het stopcontact gelegen te hebben, niet meet 100% vol is, maar 99.9% (of iets meer) dus je computer gaat weer heel even laden.
En bij de accu's tegenwoordig gaat het niet echt meer om hoever je de accu's oplaad en leeglaad, maar meer hoe vaak.
Als je je laptop altijd aan netstroom hebt hangen kan je daarom ook beter de accu eruit gooien, dan slijt hij niet door laad/ontlaad cycli.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

En wat zegt de handleiding van het apparaat?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kortom in vraag me af wat juist is m.b.t. gebruik van de accu.
Leeg laten lopen, vervolgens opladen tot 40% capaciteit en er dan uithalen als hij alleen op netstroom draait. Rond 40% lading is de levensduur na verloop van tijd nog het beste en dan bij voorkeur op een erg koele plek bewaren.

zie ook How to prolong lithium based batteries op batteryuniversity.com

Afbeeldingslocatie: http://www.batteryuniversity.com/images/parttwo-34.gif

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 30-03-2007 08:10 ]

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:28
Komt ook nog eens bij dat je accu in je laptop warmer wordt als wanneer je hem eruit laat. Het effect van de temperatuur is in het tabelletje hierboven al te zien en wordt op batteruniversity ook beschreven.

PV Output

Pagina: 1