Motherboard nog te redden, en hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-05 21:17

Fixer

FP ProMod
Topicstarter
Hoi,

Ik heb 2 maand geleden een wat oudere PC kunnen bemachtigen (socket 462)
Het enigste probleem was echter dat de voeding het echter begeven had. Ook vertelde de vorige eigenaar mij dat het eigenlijk om een nieuwe voeding ging, maar zodra hij de PC opstartte (met die nieuwe, inmiddels kapotte voeding dus :P) de PC uitviel, en vervolgens ook niet meer wilde booten.

Ik heb de voeding dus vervangen voor een oud exemplaar dat ik hier nog had liggen. Ik startte de PC op, en het scheen ook perfect te werken, maar...

Opeens zag ik een klein beetje rook vlakbij de CPU vandaan komen (Ik had de kast namelijk open tijdens het opstarten) dus toen heb ik hem gelijk weer van het stroom gehaald.

Ik dacht in eerste instantie aan een defecte CPU koeling, of een dat de CPU koeler geen goed contact met de CPU maakte, maar dit was echter niet wat het rook veroorzaakte.

Ik zag namelijk opeens iets op het moederbord zitten, wat volgens mij niet zo hoort :S

Klik hier

Weet iemand misschien wat het precies is, en of het makkelijk weer te fixen is?

Alvast bedankt

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Ziet eruit alsof dat onderdeeltje flink warm is geworden, en daardoor de soldeer heeft losgelaten.
Te redden, tja, waarschijnlijk moet je het onderdeeltje vervangen, maar de vraag is of je het wel zo gemakkelijk kunt krijgen. Het erop solderen moet nog wel te doen zijn. Anders soldeer je eerst dit onderdeeltje er weer goed op, kijken of dat het oplost.

Dan nog, was het wel dat onderdeeltje dat de fout in ging, of was het een ander onderdeel dat te veel strook trok waardoor dat onderdeel te heet werd.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 29-03-2007 20:05 ]

Verwijderd

Als het er nog aanhangt, zou het toch nog moeten werken, niet???

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Ik kan het niet helemaal goed zien, maar volgens mij is de onderkant van metaal, om de warmte weg te geleiden. Ik zie dat onderdeel op een paar andere SMD components hangen, dus grote kans dat het daar sluiting maakt.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Da's een heel mooie FET, en je ziet dat de onderste pin afgebroken/losgekomen is. Ik zou het moederbord niet meer vertrouwen, de oplossing hiervan gaat toch iets verder dan recappen (condensators vervangen).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exit MOSFET idd...

Wat ik er ook zie is dat de drie condensatoren links van die MOSFET lichtelijk bol staan en lekken. Waarschijnlijk heeft de hele VRM op het moederbord zwaar te lijden gehad van de brakke voeding (en zijn het sowieso slechte condensatoren) en is daarom de MOSFET voorzien van iets waar het niet tegen kon.

Wat te doen? Tja, je kunt proberen de lekkende condensatoren en MOSFET te vervangen. Maar inderdaad moet je er niet vanuit gaan dat dit bord nog geschikt is voor 24/7 servertaken.

Als het een hobbybak is: go for it. Zo niet: vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Het is een VRM(Voltage Regular Module) die loslaat. Het is volgens mij een gevolg(en niet de oorzaak) van een overspanning die erop staat. Misschien een kapotte weerstand, waardoor dit onstaan is??

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-05 21:17

Fixer

FP ProMod
Topicstarter
Ah, ik begin het te snappen inderdaad :)
Nouja, ik probeer wel even een nieuw 462 moederboardje te regelen, want het was juist de bedoeling om deze bak als server te gaan gebruiken :9

Anyway, bedankt voor de reacties!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Heb je niets te verliezen......
Ik heb nog wel een paar overleden moederborden die ongetwijfeld dezelfde FET hebben en mischien zelfs wel de juiste Elco's
Ik woon in Sneek en werk in lelystad en mag de dode borden zo hebben (S462)

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Volgens mij ben je ook toe aan een nieuwe.

Als ik het goed zie is het een MSI bord. Die hadden heel vaak last van uitlopende condensatoren. Hierdoor verandert de spanning op andere onderdelen waardoor de transistor te warm werd en het soldeer ging smelten. Heb ik wel vaker gezien.

Gister nog een socket A mobo vervangen die ook last had van uitgelopen condensatoren. Nieuw bordje was 40 euro.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Pagina: 1